PDA

View Full Version : Fluitende versterker



jackcod
9 februari 2008, 15:49
Hoi, ik ben bezig met een ceritone DC-30 clone.
De buizen die ik hievoor gebruik:
eindbuizen 4xel84 nos phillips
overdrive 1x ef86 telefunken
voorsterker 1x telefunken 12ax7 en 2x sylvania 12ax7wa.
Bij verder opendraaien van treble en volume op clean kanaal is er een hoge pieptoon.
Bij het plaatsen van een bekerkoffie op de versterker, merkte ik dat dit hoorbaar was in de speakers(microfonische buis?).
Ik heb het achterpaneel los gedraaid en met een schroevendraaier op de buizen getikt, mijn verbazing was hoog toen ik merkte dat alle buizen hierop reageren.
Ik heb wat buizen verwisselt, (behalve ef 86)maar het probleem blijft.
Wie heeft voor mijn de oplossing.

groetjes Jack

jackcod
9 februari 2008, 16:13
Ik heb een een probleem opgelost, het maakte niet uit waar ik tikte, ik hoorde het overal, blijkt dat de telefunken EF86 microfonisch is, het probleem met de fluittoon is er nog wel.

Jack

BrianMay
9 februari 2008, 16:15
Hoi, ik ben bezig met een ceritone DC-30 clone.
De buizen die ik hievoor gebruik:
eindbuizen 4xel84 nos phillips
overdrive 1x ef86
voorsterker 1x telefunken 12ax7 en 2x sylvania 12ax7wa.
Bij verder opendraaien van treble en volume op clean kanaal is er een hoge pieptoon.
Bij het plaatsen van een bekerkoffie op de versterker, merkte ik dat dit hoorbaar was in de speakers(microfonische buis?).
Ik heb het achterpaneel los gedraaid en met een schroevendraaier op de buizen getikt, mijn verbazing was hoog toen ik merkte dat alle buizen hierop reageren(behalve gelijkrichter GZ34S).
Ik heb wat buizen verwisselt, (behalve ef 86)maar het probleem blijft.
Wie heeft voor mijn de oplossing.

groetjes Jack


Je moet niet met een schroevendraaier op je buizen gaan tikken, want een schroevendraaier is veels te hard voor zoiets, dan loop je het risico dat je ze stuk maakt.
Je moet het met iets lichts doen zoals een potlood bijvoorbeeld. Als je op een buis tikt, en de buis gaat dan piepen, dan is de buis microfonisch en moet je hem vervangen.
Ik denk dat je buizen zo reageerden op die schroevendraaier omdat een schroevendraaier vrij zwaar en hard is. Lijkt me sterk dat al je buizen microfonisch zijn.

Dus gewoon 1 voor 1 met een potlood tegen aan tikken, en dan kijken wat je hoort.

BrianMay
9 februari 2008, 16:16
Ik heb een een probleem opgelost, het maakte niet uit waar ik tikte, ik hoorde het overal, blijkt dat de telefunken EF86 microfonisch is, het probleem met de fluittoon is er nog wel.

Jack

En als je probeert om even wat pre amp buizen om te wisselen?

VanBiLL.com
9 februari 2008, 17:57
Was het niet zo dat die EF86 buizen zo-i-zo gemakkelijk microfonisch zijn en dat de kwaliteit hiervan all over the place is? Ik heb daarover een tijdje geleden hier iets gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden. Ik zou dan zeggen de EF86 vervangen maar mogelijk is een goede niet gemakkelijk te vinden en het is dan maar afwachten of het probleem dan verholpen is...?

Barkeepert
9 februari 2008, 18:04
Zit de versterker in een geaard stopcontact?

guitarnijboer
9 februari 2008, 20:53
Zit de versterker in een geaard stopcontact?

En ja hoor, daar is die weer :D


Maar goed....


Het lijkt mij dat je gewoon even een andere NOS EF86 moet scoren, tenzij je een ontwerpfout in je layout hebt gemaakt en je versterker daardoor gaat oscileren, maar ik ga er van uit dat je nabouwd toch?

Ik vindt de EF86's van philips doorgaans het meest betrouwbaar en microfonie arm.

Succes!

jackcod
10 februari 2008, 11:14
De versterker is wel geaard, de EF86 is van telefunken, bij het verwijderen van deze buis ben ik het probleem (microfonisch) kwijt, zal dus een andere moeten zoeken.
Bedankt voor de tip van de phillips buis.
Het probleem van hoge pieptoon op het cleane kanaal(bij meer volume en meer treble) is nog wel voorhanden.

Jack