PDA

View Full Version : Domme vraag: wat is nou precies Piezo?



Horus
9 februari 2003, 18:04
weet wel dat die dingen in semi-acoustische en hollowbody gitaren zitten maar zag laatst op de site van Musicman dat in de Stingray 5 bassen ook "piezo in de brug" kan worden gezet. ??? wat is nou precies het verschil tussen piezo en gewone magneten dan? Kwa geluid en techniek?

Negative K3 fan
9 februari 2003, 18:21
een piezo is een element dat beweging omzet in electriciteit, een gewoon element zet "magnetische dingen" om in electriciteit. Er zit dientengevolge een verschil in het geluid.

Nesker
9 februari 2003, 18:30
piezo zit ook op solid body gitaren, alle music man gitaren zijn bijv verkrijgbaar met piezo.

piezo geeft een akoestisch klank aan je geluid.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nesker op 2003-02-09 18:31 ]</font>

Ic3gl0vE
9 februari 2003, 19:54
er zijn geen domme vragen maar wel domme antwoorden


:smile:

Phizer
9 februari 2003, 21:00
ja idd ice...
piezo elementen zijn gewoon elementen gemaakt van quarz ofzo... het komt er op neer dat ze geluid oppikken en dat het geluid veel meer weg heeft van het geluid van een akkoestische gitaar...

hoe het precies werkt weet ik niet en het boeit me ook niet...

Horus
9 februari 2003, 21:19
Nee mij ook niet echt, bedankt voor de info. Toch maar eens een gitaar met piezo uitproberen dan.

Thomasvv
9 februari 2003, 21:24
Piezo = geluid opvangen dmv beweging
magnetisch element = met magnetisme.

Akoestische gitaren hebben vaak een piezo, ze zitten altijd in de brug, onder t brugzadel. T is een dun stripje wat alle trillingen opvangt. hoe het precies werkt, I dunno, maar ik weet wel dat het ism een goeie preamp een heel mooi geluid oplevert.

skabouter
9 februari 2003, 22:57
thomas, niet alles hoeft precies herhaald te worden.

ik heb piezo`s in mijn gitaar (Ibanez s2120xav). tis geen witte balk, maar gewoon netjes (praktisch onzichtbaar) in de brug verwerkt.
het zit in een gewone solid gitaar, niet een electro-akoestisch dus. geeft een heeeel mooi akoestisch geluid, zelfs met een beetje feedback, als of het echt is.

werkt op een 9 volt batterij, en er zit een preamp in met 2bands EQ, en volume knop. bovendien kan je de piëzo`s traploos mixen met de magnetische pu`s. er zijn heel veel mogelijkheden met deze gitaar. maar niet iedere solid body met piëzo`s is zo uitgebreid

Josdevos
10 februari 2003, 00:25
Btw, zit ni enkel op elektrische, ook op akoestische. Zijn kleine blokjes in de brug, waarover de snaren lopen. Die vangen de trillingen van de snaren op en zetten die om naar een elektrisch signaal, dat juist versterkt een redelijke akoestiche klank produceert.
Heb zelf oop piezo op m'n parker en dat bevalt me prima. Maar ik moet zeggen, tis toch niet hetzelfde als een akoestische met piezo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Josdevos op 2003-02-10 00:27 ]</font>

Horus
10 februari 2003, 00:42
bedankt, maar zoals skabouter zei, ik weet het na 5x uitleggen wel :wink:

Raffel
10 februari 2003, 09:55
wat wel nog handig is om te weten, is dat je een piezo element wel moet horen over een akoestische versterker of rechtstreeks door een PA, als je hem een beetje tot z'n recht wil laten komen

skabouter
10 februari 2003, 16:52
dat kan wel ja, daarom heeft mijn gitaar ook 2 inputs, daar kan je mee dubbelen, en nog meer freaky shit. maar als ik ze gewoon via mijn normale amp stuur klinkt het toch heeeel mooi, hoor. ben dik tevreden zo, en zal er nooit een aparte amp voor kopen. maar dat komt misschien omdat dit Piëzo systeem van mijn S2120x zo goed is....
volgens mij leraar het mooiste piëzo systeem dat hij ooit gehoord heeft. duszzzz :grin: