PDA

View Full Version : Schakelaar voor pre-set volume(s) op gitaar



HaroldA
9 februari 2008, 00:29
Dames, Heren,

Ik gebruik 1 kanaal van mijn versterker met een booster/overdrive. Als ik een stukje clean wil spelen moet ik de volgende stappen ondernemen (Les Paul):

1. Booster uit trappen
2. Schakelen naar hals element
3. Volume regelen tot er niet teveel oversturing meer is
4. Volume nogmaals regelen tot er niet teveel oversturing meer is
5. Goed luisteren...
6. Beetje volume bij draaien omdat ik bij stap 4 teveel weg heb gehaald en dan weer terug naar stap 5.

Nou gebruik ik de tone knop van het brug-element niet en zou daar eventueel een schakelaar voor in de plaats kunnen zetten die van 1 (of mix van beide) humbucker(s) een pre-set volume uit stuurt.

1. Booster uit trappen
2. Schakelaartje omzetten

De schakelaar moet dan de element-keuze-schakelaar overrulen, maar zou eventueel wel na de 2 standaard volume pots mogen/kunnen.

Wie kan mij helpen bij het zoeken van de juiste onderdelen hiervoor en de bedrading?

barno
10 februari 2008, 12:36
Tenzij je een oude buizenbak van 20 watt hebt, lijkt het me raar dat je volume moet minderen om geen oversturing meer te hebben

HaroldA
10 februari 2008, 15:39
Tenzij je een oude buizenbak van 20 watt hebt, lijkt het me raar dat je volume moet minderen om geen oversturing meer te hebben
JCM 800 50 watter met gain op 8 of het crunch kanaal van een TSL 100 met gain op 5.

Als je daar een DiMarzio Air Norton of een Tone Zone op 100% volume naartoe stuurt heb je echt wel een dikke crunch.

KoenB
10 februari 2008, 18:54
Staat in een oefenruimte bij mij in de buurt ook zo'n ding. Naar mijn mening gaan die marshalls veel te snel crunchen, echt mooi clean geluidje krijg ik er niet uit. Andere versterkers (bv. Hughes & Kettner) lukt het prima. Test het eens op een andere amp, voordat je zo'n vage mod gaat bouwen?

HaroldA
10 februari 2008, 19:33
Staat in een oefenruimte bij mij in de buurt ook zo'n ding. Naar mijn mening gaan die marshalls veel te snel crunchen, echt mooi clean geluidje krijg ik er niet uit. Andere versterkers (bv. Hughes & Kettner) lukt het prima. Test het eens op een andere amp, voordat je zo'n vage mod gaat bouwen?
Air Norton bij de hals, volume rond 4 en dat sturen naar een Marshal JCM 800 4104... Beste clean (met een ietsiepietsie randje) wat ik ooit gehoord heb! Warm, vol, lekker natuurlijke compressie... Heerlijk!

No offence, maar dit topic heb ik niet geopend om de les gelezen te krijgen m.b.t. mijn versterker keuze, maar hoe ik een pre-set volume schakelaar op m'n gitaar kan zetten...

ben vanhoof
13 februari 2008, 23:37
Zoiets lijkt me erg ingewikkeld, zeker als je het met meerdere volumepods tergelijk wilt doen. Aan een volumepot moeten per pickup 3 of meer draadjes gesoldeerd dus... Je zou mss een soort van toggle of push pull kunnen maken die in ene stand naar de ene pots en in de andere stand naar de nieuwe volumepot gaat. Maar ik denk niet dat zo'n switch bestaat.

Ik heb 2 push pull volume pots, en wil ik op mn distortion kanaal clean spelen dan schakel ik over naar de brugpickup waarvan 'm in single coil staat en wat in volume geminderd is.

Nu om de 1 of andere rede beinvloeden beide volumepots elkaar als ik de toggle in het midden zet. Het "master" volume wordt bepaald door de volumepot die het minst open staat. Zet ik bv de neckvolume in de helft, dan is hoor ik het totale volume met de toggle in het midden maar half zo hard als bij beide pots volledig open. Het gaat hier om SD tb4 pickups, wiring schema heb ik van de sd site zelf gehaald. Mss is dit een oplossing...