PDA

View Full Version : Positie linkerduim



Wilson101
8 februari 2008, 19:20
Hi,

Ik speel ongeveer 6 jaar gitaar, en kwam er laatst eigenlijk achter dat de positie van mijn linkerduim 'verkeerd' is.
Ik kan er op zich goed mee spelen (fingerstyle), maar ik hoor van veel mensen dat het beter is om de linkerduim recht onder de hals te steunen.

Maar als ik de linkerduim in de goede positie zet, heb ik eigenlijk het gevoel dat ik geen 'steun' heb, waardoor ik veel grepen mispak.

Goede positie:
http://img341.imageshack.us/img341/151/thumbef5.jpg

En bij mij ziet het er zo uit (soms zelfs nog iets verder):
http://img340.imageshack.us/img340/8906/pentfrontqo6.jpg

Moet ik gewoon veel oefenen om deze positie te verbeteren, of is het beter om alles zo te laten (om er misschien later last mee te krijgen)?

Wat kan ik het beste doen?

Bedankt :noob:

hendrix2
8 februari 2008, 19:32
Tja, lastige kwestie. Velen zullen zeggen dat die bovenste manier het beste is, en dat zal ook wel zo zijn, maar heel vaak speel ik zelf ook met mijn duim wat hoger. Ik vind niet dat ik belemmerd wordt in de muziek die ik speel.
Als jij je confortabel voelt met de manier waarop je speelt, dan zou ik zo blijven spelen. Vind je zelf dat je het misschien toch maar 'correcter' moet leren, dan gewoon even doorbijten, na een week of 2 ben je gewend aan veranderingen.

Makor1966
8 februari 2008, 19:40
Ik heb ook geleerd dat je je duim ongeveer tegenover je middelvinger moet houden,
en de duim aan de bovenkant over de hals alleen als je een vinger tekort komt om de bovenste snaar in te drukken bij akkoorden.
Maar zolang je zelf vindt dat het je niet belemmerd in je spel, waarom een andere manier aanleren?

Arvoitus
8 februari 2008, 19:40
Het is net wat je het fijnste vind spelen.

Theoretisch heb je beter "bereik" bij akkoorden, maar als je in je slechte houding net zo goed kan spelen dan is er toch niks aan de hand?

Powerchords deed ik altijd met mijn wijsvinger + pink, maar ik heb in een maandje aangeleerd om me wijsvinger + ringvinger + pink te gebruiken.
Het begin is lastig, maar dat was toch ook toen je begon met gitaarspelen?

Wilson101
8 februari 2008, 19:48
Hm, ik denk dat als ik bij de ingewikkeldere technieken aankom (Antoine Dufour), dat die duim wel aardig lastig kan zijn.
Wordt dus maar even een tijdje doorbijten dan.

Bedankt voor de adviezen en ervaringen!

Berti
8 februari 2008, 19:55
daar herken ik wel wat in, zelfde probleem maar niet zo ver naar achter die duim.
is de hals niet te smal of wijd voor je? kan ook je handpositie beinvloeden (in elk geval de mijne en dan krijg ik die duim niet waar ie zou "moeten" zijn)

als je er geen last van hebt gewoon zo laten:) er is niet DE perfekte methode.
laten de professionals hier ook even hun zegje doen????

greetz

Harald
8 februari 2008, 20:18
Duim midden op de hals achter de ringvinger is correcte uitgangspositie voor klassiek spel, en klassieke houding. Staat je toe ontspannen te spelen, en geeft je een goed bereik. Maar dan praten we dus over de klassieke zithouding. Voor klassieke muzikanten is dit eigenlijk de enige juiste handhouding. Maar, het is vooral een uitgangspositie. Soms kom je met de duim helemaal onder aan de hals, soms meer bovenop. Hangt van de greep af.

Moet je gaan opduwen, is het een ander verhaal, dan geeft het weinig houvast, en kun je de duim beter wat hoger op de hals hebben. En bij steelstring, afhankelijk van wie je stukken naspeelt, kom je er soms niet omheen met de duim te fretten.

In die zin is er niet een correcte houding. Elke houding heeft zijn sterke punten en zwakke punten. Duim netjes achter de hals geeft je wel de beste spreiding (kun je de breedste grepen mee pakken) Zeker handig om ook die te kennen...

Voor steelstring gelden eigenlijk nauwelijks regels... whatever works, maar sommige technieken werken beter dan andere

http://nl.youtube.com/watch?v=Q1pMeyy__r0 Als je Woodstock ooit gekeken hebt als gitarist moet je de duim van deze man opgevallen zijn... maar het heeft natuurlijk zijn beperkingen.

LaurentB
8 februari 2008, 20:40
Ja, en bovendien is dat uitgangspunt van de duim midden op de hals bedacht met de brede hals van een klassieke gitaar in gedachten. Bij een staalsnarige en zeker bij een electrische gitaar is die hals een stuk smaller en platter,en als je wat lange vingers hebt zal die duim al gauw uitsteken, dat is niet erg.

Ik zou de duim wel altijd enigszins loodrecht op de hals houden, en niet te schuin langs de hals leggen. Dat vermindert je bereik en souplesse toch wel, vind ik.

Jamie_E
8 februari 2008, 22:10
Hendrix gebruikte zn duim vaak voor de bassnaar (maar goed, die paste ook 3 keer om de hals heen)... :seriousf:

Ik gebruik m stiekum zelf ook wel eens voor de E-snaar, verder kom ik niet... is toch wel handig als je die extra "vinger" kan gebruiken... Of zeg ik dan iets "verkeerds" ?

http://www.channel4.com/news/media/2007/01/week_1/04_hendrix_blog.jpg

sanderz
8 februari 2008, 22:26
Met zo'n SMS duim uit de "Hi" reclame (KPN) kun je een barre fixen met uitsluitend je duim... zelfs op een 52mm hals. Jammer genoeg kan ik er geen plaatje van vinden.

Ik moet bij dit soort onderwerpen altijd denken aan Django Reinhardt: die ontwikkelde gewoon een eigen stijl toen door een brand zijn hand verminkt was.

Met andere woorden: mijn idee is dat je moet spelen zoals dat voor jou goed voelt, tenzij (!) je een bestaande stijl (!!) wilt toepassen.

freekick
9 februari 2008, 10:26
Ik gebruik mijn duim op dezelfde manier als Wilson101.
Heb het mijzelf zo aangeleerd.
Wist niet eens dat het ook anders kon.*
Gebruik hem ook wel op de dikke E-snaar .

Ben gelukkig met deze methode, geen behoefte om te veranderen.

*Nu weet ik ook niet veel. Komt voor bij (sommige) autodidacten.

Pais
9 februari 2008, 11:11
Ik speel op een klassieke gitaar en dan houd je je duim vanzelf in de positie midden op de hals. Wanneer ik hem hoger zou neerplanten, demp ik de hoge e snaar met mn handpalm.


Ik zou me er niet druk over maken. De linkerduim is de meest saaien, inactieve, luie vinger van mn hele gitaarspel.

greencharlie
9 februari 2008, 21:19
Zoals eerder al aangehaald: naargelang van welke riedel je speelt hou je je hand anders. Je moet dus elke houding kennen, kunnen en toepassen.

Mephistocles
10 februari 2008, 13:21
Hendrix gebruikte zn duim vaak voor de bassnaar (maar goed, die paste ook 3 keer om de hals heen)... :seriousf:

Ik gebruik m stiekum zelf ook wel eens voor de E-snaar, verder kom ik niet... is toch wel handig als je die extra "vinger" kan gebruiken... Of zeg ik dan iets "verkeerds" ?

http://www.channel4.com/news/media/2007/01/week_1/04_hendrix_blog.jpg
Doe ik ook. Niet dat ik mijzelf wil vergelijken met Hendrix, maar bassnaren speel ik ook altijd met mn duim als ik kan. Soms zelfs in een G akkoord. Dan heb ik weer een vinger over voor rare jazz-achtige noten. Bij bijv. een A akkoord gebruik ik mijn duim om de E snaar af te dempen. Ik weet het, sommige mensen spelen m gewoon mee "Hij zit toch in het akkoord?" ja maar het klinkt lelijk en is in strijd met de harmonieleer, en ik weet ook dat ik dan beter de snaren aan moet slaan, maar we laten allemaal wel eens een steekje of snaartje vallen.

Boom-chick-Franky
11 februari 2008, 19:57
http://nl.youtube.com/watch?v=Q1pMeyy__r0 Als je Woodstock ooit gekeken hebt als gitarist moet je de duim van deze man opgevallen zijn... maar het heeft natuurlijk zijn beperkingen.


Tjonge, těs niet alleen zijn linkerhand, maar de positie van zijn rechterhand is ook niet zo je van het!!
Hij heeft gewoon een gat in z`n bovenblad gespeeld!! :satisfie:

sanderz
11 februari 2008, 20:37
Tjonge, těs niet alleen zijn linkerhand, maar de positie van zijn rechterhand is ook niet zo je van het!!
Hij heeft gewoon een gat in z`n bovenblad gespeeld!! :satisfie:

Als ik het filmpje helemaal moet kijken heb ik op zijn minst even zoveel wekaminen nodig als hij lijkt te hebben gebruikt, het duurt ruim negen minuten! Geen wonder dat er een gat in zit met dat tempo en noem het maar passie.

Maar goed, de duim speelt álle bassnaren ruimschoots! Amazing. Zo'n beetje het exact tegenovergestelde van wat ik ken als de 'klassieke' houding.

Ik ga het even proberen ;)

martelino
23 februari 2008, 20:19
Maar Hendricx had dus zulke reusachtige handen dat hij zijn rechterduim (dus linkshandig) nog om een rechtshandige hals kreeg! En het klonk niet eens beroerd! :gitarist:

fretboardtoash
27 februari 2008, 12:51
Ik heb ook geleerd dat je je duim ongeveer tegenover je middelvinger moet houden,
en de duim aan de bovenkant over de hals alleen als je een vinger tekort komt om de bovenste snaar in te drukken bij akkoorden.
Maar zolang je zelf vindt dat het je niet belemmerd in je spel, waarom een andere manier aanleren?

onder andere omdat je als je je hand tov je pols onder een hoek houdt je de zenuwen afknelt. een scherpe hoek tussen de binnenkant van je arm(oksel kant) en de palm van je hand is minder erg maar nog steeds niet geweldig - je moet echter veel spelen wil je er last van krijgen.

Een scherpe hoek tussen de buitenkant van je arm(schouder) en de rug van je hand is daarentegen wel slechter - ook als je piano leert spelen, leert typen en al van dat zul je leren dat het niet mag. Natuurlijk regels zijn er om gebroken te worden maar jezelf mollen is natuurlijk van de zotte.