PDA

View Full Version : 4 vingers of 3 ???



DiazArif
8 februari 2008, 16:53
Als je op een bass speelt, gebruik je dan je vier vingers ( wijs- , middel- , ringvinger en pink)? Of alleen je wijs- , middel-, en ringvinger ?
Ik bedoel met je rechterhand als je rechtshandig bent.
Of met je linkerhand als je linkshandig bent.
En waar leg je je duim ? Of 'hangt' die daar maar gewoon?

Alvast bedankt!
Diaz.

sinneD
8 februari 2008, 17:05
gewoon die-hard met 2 vingers, en de duim meestal op de zijkant van een element of op de bovenste snaar (bij 5 snaar waarbij de lage B niet vaak gebruikt wordt)

Arvoitus
8 februari 2008, 17:05
Je moet gewoon kijken wat jou het beste uitkomt en wat jij het fijnste vindt ;)

Ik ben zelf geen basspeler maar ik denk dat dit voor iedereen verschilt.

DiazArif
8 februari 2008, 18:56
Zijn er zelf bassisten die met 4 vingers spelen ?
Zou iemand me er een filmpje van kunne doorsture dan ?
Want zelf vind ik het niet!

Diaz.

Robert H
8 februari 2008, 19:30
Billy Sheehan speelt soms met vier vingers, maar da's wel extreem hoor... Hij is sowieso de absolute top als het aankomt op een sublieme drievinger-techniek. Ook John Myung van Dream Theater speelt standaard met drie vingers, maar dan heb je ze ook wel zo'n beetje gehad.

Ik denk dat 95% van de bassisten "gewoon" met wijs- en middelvinger speelt. Op de juiste manier met drie vingers spelen is knap ingewikkeld en vergt erg veel oefening. Om de timing en het gelijkmatig aanslaan (toon/volume) van de afzonderlijke vingers goed te krijgen, ben je echt wel effe bezig. Zeker als je al járen met twee vingers speelt, krijg je die motoriek er bijna niet uit. Ik probeer het de laatste jaren af en toe wel, maar echt soepel gaat het nog steeds niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat het in mijn geval ooit nog een tweede natuur gaat worden, net als het spelen met twee vingers. Wel jammer, want je kunt er - als je het goed beheerst - wel schrikbarende snelheden mee halen!

Check voor de grap die instructievideo's van Billy Sheehan. Ik ben geen fan van de man, maar moet wel toegeven dat die gast vooral ongelooflijk snel en acuraat speelt.

musicmaestro
8 februari 2008, 21:11
Steve Bailey speelt ook met 3 vingers! die met zn fretloos 6-snaar en zn lange haren...

soms speel ik ook met 3 vingers, vb. dubbelstops of bij aantikken van een 5je of een octaaf (2 x grondtoon, 5 (of 8 ), grondtoon)

maar voor de snelheid gebruik ik gewoon 2 vingers, zoals de meesten....

E-J
8 februari 2008, 22:45
Zijn er zelf bassisten die met 4 vingers spelen ?
Zou iemand me er een filmpje van kunne doorsture dan ?
Want zelf vind ik het niet!

Diaz.

Volgens mij gebruikt 'ie er maar 3... maar hoe klinkt het...

Kijk vanaf 04:50.

The Ox, Thunderfingers, moet ik nog meer verklappen :)
5:15 (http://www.youtube.com/watch?v=2dYVKB1MRIE)

OJJVZ
9 februari 2008, 22:04
heel soms als ik alle 4 de snaren in korte tijd gebruik (en het komt zo uit) gebruik ik wel 4 vingers, een beetje fingerpicking-achtig, maar verder zullen de meesten toch genoeg hebben aan 2 vingers..
Gallop doe ik wel met 3 vingers, en een langdurig eentonig tempo doe ik wel eens met 3 om mn vingers een beetje te ontzien zegmaar.
Met 3 vingers kan ik niet sneller dan 2 vingers, ben met 2 vingers gewend, kan je na wat oefening meestal genoeg mee

panicchain
9 februari 2008, 22:25
Robert trujillo is ook griezelig goed.

3 vingers is lastig want je komt niet uit(althans ik), alles verschuift 1 plaats op. En dan gaan mn hersenen weer koken enzo. :confused:

dan maar weer de plectrum.

Twee vingers red ik 145 bpm 16thnotes, maar ook echt niet sneller..

sjakie1945
10 februari 2008, 07:55
Ik ken de bassist uit een " lokale" Belgische band: Crimson Falls

Die gast is echt mega snel met 3 vingers.. van die triplets waar je van denkt :nervous:

Een soort Cliff Burton met 3 vingers, maar natuurlijk zijn er nog wel goeie bassisten.. maar met 3 vingers zou ik heb wel aanduiden.. of Robert Trujillo

Of mijn leraar: Barend Tromp.. die kan met duim, wijsvinger en middelvinger.. dus ook 3 vingers.. dan sta je daar ook wel :???: :nervous: :nervous:

Henkie spenkie
10 februari 2008, 14:50
jah, dubbele duim techniek van victor wooten..ook 3 vingers, maar over het algemeen kom je al een heel eind met 2 dacht ik zo.

OldGuitar
24 februari 2008, 16:11
Mijn eerste reactie op dit forum; ik hoop dat ik geen (ongeschreven) wetten overtreed, maar dat hoor ik dan vast wel. :sssh:

In de loop van de jaren heb ik diverse instrumenten gespeeld, maar na drummen, vibrafoon en slag/solo ben ik alweer een tijd geleden blijven hangen bij de 5 snarige bas. Ik heb daardoor (denk ik) een andere benadering van mijn instrumenten.
Dit was de inleiding :)

Gedurende een paar jaar speel ik bij een bluesband. Als de smoelschuiver/gitarist bluesharp speelt, kan hij geen solo's begeleiden. Om dat een beetje op te vangen probeer ik wat meer vulling te geven.

Met de LINKERHAND maak ik bindingen; dat is de vingers op de snaren laten vallen. Wordt veel gebruikt in klassieke gitaarmuziek. Als je het goed doet hoor je nauwelijks verschil met gewoon aanslaan. In combinatie met de rechterhand kun je dan erg veel doen.
Ook pak ik wel gedeeltes van een akkoord; om dat aan te slaan heb je rechts ook drie vingers nodig.
Dan kun je ook nog je duim gebruiken om op de onderste snaar (E of B) af en toe een slap te geven. Op deze manier krijg je een veel voller geluid met veel meer afwisseling.

OldGuitar

Bassbitch
24 februari 2008, 16:46
Je breekt geen regels, ongeschreven of niet.
Toffe post, ontopic, in goed Nederlands opgesteld, met hoofdletters en punten. Heerlijk, meer users zoals jij!

We zouden het nog wel leuk vinden als je je zou voorstellen in het daarvoor bestemde subforum.

[/offtopic]

OldGuitar
24 februari 2008, 20:02
Bedankt voor je compliment.
Als ik de voorstel-afdeling kan vinden, schrijf ik nog een stukje. De navigatie vind ik nog wat lastig maar dat gaat vanzelf over.

Paul

hansli
3 maart 2008, 10:59
Als 95 % van de bassisten 2-vingerig is hoor ik dus bij een minderheid van 5 % die met 3 vingers speelt?????
Ik speel trouwens eigenlijk met 4 vingers, want ik gebruik de duim nog wel eens.....
Maar met de pink kun je volgens mij niet erg veel, ik tenminste niet

Hans

bramm
6 maart 2008, 11:18
ik heb na 35 jaar bassen in een band met alle soorten muziek dat het ene nummer met pectrum ander nummer met duim en weer ander nummer met 2 vingers groeten bram

B-bass
12 maart 2008, 13:07
al je vingers behalve je pink, die werkt niet zo mee