PDA

View Full Version : Om welke redenen zou de fretten van je gitaar laten vervangen ?



DTmaster
8 februari 2008, 12:37
hallo

Ik heb zo'n gevoel dat mijn fretten maar eens vervangen moeten worden maar zker weet ik het niet, dus kunnen jullie mij mischien een paar punten geven waarop je moet letten wanneer je hier aan twijfeld zodat ik er achter kan komen of ik gelijk heb.

Thanx

PS: heb een fender gitaar !!

Rutger
8 februari 2008, 12:38
Omdat je gitaar niet meer fatsoenlijk valt af te stellen

Omdat er zulke groeven in je fretten zitten dat je snaren op de eerste de beste fret aanlopen

Twee redenen waarom ik mijn gitaren laat her-fretten :D

DTmaster
8 februari 2008, 12:38
das snel hhahaha

Marc Oblivian
8 februari 2008, 12:40
Omdat de kleur me niet aanstaat: altijd maar dat chroomkleurige gaat ook vervelen

barno
8 februari 2008, 13:21
zoals alles bij een gitaar vervang je het als het zijn werk niet meer doet: maw maakt niet uit hoe het eruit ziet, het moet werken. de jumbo's op mijn strat zitten vol met diepe putten maar hij speelt voorlopig nog prima. vanaf het moment dat ie ergens begint aan te lopen: vervangen.

arcane
8 februari 2008, 13:24
Wat kost het nou eigenlijk, fretten laten vervangen?

Nocki
8 februari 2008, 13:27
http://de.rode.kater.knuffeldierenmarktplaats.nl/?page=list&id=7036&offset=1

volgens deze link rond de 46 euro

Lenweë Míriel
8 februari 2008, 13:34
http://de.rode.kater.knuffeldierenmarktplaats.nl/?page=list&id=7036&offset=1

volgens deze link rond de 46 euro

Dat is wel per stuk he, maar waarschijnelijk krijg je korting als je gelijk alle fretten vervangt.

Nocki
8 februari 2008, 13:35
Tis erg flauw maa rik moet je wel bekennen dat ik even voor je op zoek ben geweest naar de juiste prijs...

DTmaster
8 februari 2008, 13:36
zoals alles bij een gitaar vervang je het als het zijn werk niet meer doet: maw maakt niet uit hoe het eruit ziet, het moet werken. de jumbo's op mijn strat zitten vol met diepe putten maar hij speelt voorlopig nog prima. vanaf het moment dat ie ergens begint aan te lopen: vervangen.


ja inderdaad dat heeft die van mijn "dikke putten" is dat slecht dan ? want dan zou die moeten aanlopen

arcane
8 februari 2008, 13:39
http://de.rode.kater.knuffeldierenmarktplaats.nl/?page=list&id=7036&offset=1

volgens deze link rond de 46 euro

:seriousf:

haha, maar waaraan zou ik moeten denken?
En meteen nog maar een vraag: Hoeveel zou het ongeveer kunnen kosten als je op een epi SG400 een topkam laat vervangen (door een van been)?

10Man
8 februari 2008, 13:41
http://www.rrshop.be/reparaties.html

arcane
8 februari 2008, 13:45
http://www.rrshop.be/reparaties.html

Bedankt! Valt me trouwens mee, in ieder geval de prijzen van rrshop dan, kan ergens anders natuurlijk wat anders liggen, maar zal neem ik aan niet zo veel verschillen.

Rutger
8 februari 2008, 13:46
Herfretten van de hele toets kost meestal rond de E150,-

Er zijn genoeg NL gitaarbouwers die zulke klusjes voor je willen doen. Ze hanteren allemaal plusminus dezelfde prijzen.

DTmaster
8 februari 2008, 14:15
Ik heb de net Richard Heeres, mijn lokale gitaarbouwer gebeld en die rekende 200 voor het vlakken of 300 voor totaal nieuwe herfretactie :) mmmm best duur maar die man is ook onwijs goed !!

daarnaast het lakken om het maar zo te noemen van de body zou die met chinese olie doen en dat duurde wel 2 weken omdat hij 20 lagen gaat aanbrengen ???? :)

We zien het wel ik ga er maandag naartoe en dan kan hij het mij nog eens uitleggen haha

barno
8 februari 2008, 16:28
300 voor herfretten? da's erg duur, mss spreekt ie dan over een hals met complexe binding toestanden. Mijn refret onlangs was 140, inclusief herlakken van de toets, en erg goed gedaan.

Kaboemba
8 februari 2008, 16:31
Ik heb die van mij laten vervangen door steenmarters, die vreten niet aan hout.

Whiplash
8 februari 2008, 17:13
http://www.meizoen.nl/wp-images/steenmarter.jpg

en hoe spelen ze

Raffel
8 februari 2008, 19:04
als ze echt over de hele breedte plat zijn in plaats van rond aan de bovenkant is het nodig ze eens te vervangen. Maar een beetje slijtage is niet erg.

Rutger
14 februari 2008, 11:26
k Wou nog even zeggen dat ik m'n ouwe Tokai stratje van t weekend compleet her-fret heb teruggekregen. Was overigens ietsje duurder dan ik dacht: E195 (bij Maxguitar). Ik had m eigenlijk voor een afstelbeurtje weggebracht, omdat ik het zelf niet voor elkaar kreeg. Een dag later kreeg ik een telefoontje omdat het hem ook niet lukte, vanwege de compleet versleten frets. Dus toen dacht ik: als ik toch moet herfretten, laat ik het dan maar gelijk goed doen, dus ik heb er jumbo's op laten zetten.

k Moet zeggen, het is echt het geld waard! t Speelt fantastisch en bevordert je speelplezier enorm! t Ziet er ook wel vet uit, van die blinkende staafjes... :)

DTmaster
6 maart 2008, 19:38
ja inderdaad en Richard Heeres is ECHT een goeie bouwer dus ik vind geld dan geen optie !!!!! en ja als hij 1000 vraagt dan doe ik het natuurlijk niet !

jerome
6 maart 2008, 20:21
In veel gevallen kunnen de frets iig 1 keer gevlakt worden
Dus herfretten is niet altijd nodig
En laat het idd door een goede gitaarbouwer doen.
Ik heb ooit tegen een flinke betaling een Strat laten verprutsen door een "gitaarbouwer" die alleen een schriftelijke cursus bij de LOI had gevolgd...

DTmaster
6 maart 2008, 21:27
ik heb gehoord dat hij morgen klaar, het duurde wat langer inverband met de importeur die het uiteindelijk niet meer had dus moest hij het weer elders bestellen, ik had hem al gezien en het leuke was dat ik eens kon zien dat mijn Fender onderdelen uit verschillende jaartal kwam

Hals uit 91
Body 95
Neck met sr nr 98

raar he hahaha het is een Fender Ultra Strat

Tubescreamer
7 maart 2008, 01:37
Tja mijn Gibson moet ook aan de herfret -afvlakken heeft geen zin want het is al heel plat en benden gaat dus wat moeilijk-, heb een prijs van zo'n E250, - gekregen -inclusief pickups vervangen/afstellen/nieuwe potmeters (excl materiaal natuurlijk!)- dus dat lijkt mij een prima prijs. Inderdaad is de binding tricky (langs de zijkanten van de frets zit het ook dus dat moet intact blijven zeg maar).
Zit nog te twijfelen over Jumbo of Medium (in Dunlop waardes resp. 6150 en 6130), misschien zijn hele dikke jumbos te overdreven voor een LP.
Weet het nog niet dus.
Maar meer ontopic: de voornaamste reden voor mij is het benden wat ik intensief doe, en dat gaat toch lastiger met vlakke frets. :mad: