PDA

View Full Version : buizenversterker gaat kraken na opwarmen (help!)



grimoire
8 februari 2008, 12:31
Hoi, ben nieuw op het forum en zit met een brandende vraag..

even geleden heb ik een tweedehands buizenversterker gekocht (Ampeg VL-503, klinkt super! Ik hoorde een bepaalde klank die ik niet kende, maar wel mooi, en probeerde het met de EQ te veranderen om te kijken wat het was, maar het bleef. toen realiseerde ik dat wat ik hoorde de klant van het hout in mijn gitaar was dat ik nog nooit zo duildeijk gehoord had. fantastisch :p ) alleen brandde de B+ zekering telkens door na 15 minuten spelen ofzo.

gelezen op internet, gebeld met de lokale gitaarbouwer, en het zouden waarschijnlijk kapotte eindbuizen zijn..
Ok ik een setje nieuwe buizen besteld en er in gezet (zelf te biassen dmv ledjes op de achterkant). Supervet geluid, maar weer na een half uur begon er gekraak en geruis te komen in plaats van gitaargeluid dat er nog zwak doorheen kwam, en vervolgens helemaal geen geluid meer. (denk het geluid van het doorbranden van een zekering, want die was weer door).

Nu werd het te ingewikkeld voor mijzelf, dus de versterker naar de gitaarbouwer/versterker expert gebracht :???: Maar.. hij kon niets vinden!

Het enige vreemde was het bias systeem (als je de knopjes van down naar up draait tot het ledje op groen staat, is de spanning te hoog, wat het doorbranden van de zekering kan verklaren. van up naar down zou dat niet het geval zijn vreemd genoeg).

Dus de versterker zou het weer doen, alleen je moest opletten bij het biassen. Nou prima, niks duurs gelukkig..

Versterker klonk te gek, maar na een tijdje, verdomme, weer dat gekraak! versterker uit, naar dezekering gekeken, maar deze leek nog in orde (1a slo blo). na even de versterker weer aangezet, buizen even laten opwarmen en dan op 'go' om te gaan spelen. weer zo'n 15 minuten heerlijk gespeeld, maar dan.. weer hetzelfde gekraak!!

Mijn amateuristische conclusie: als de versterker warm wordt komt er ergens kortsluiting. Het enige wat ik kan bedenken is dat het de buisvoetjes die oud zijn, te heet worden en intern kortsluiting krijgen. Zou dat kunnen? Zo ja, is zelf vervangen lastig? ik kan wel solderen..

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Help! Ik ben nu (incl nieuwe speaker en voor+eind buizen) 600 euro lichten en wil graag dat dit werkt! :harmony:


wellicht dat de amp-techs en buizen kenners op dit forum mij kunnen helpen :dontgeti:

EdJ
9 februari 2008, 11:33
Als iets kapot is en je brengt het naar een reparateur die vervolgens niets kan vinden zou je kunnen concluderen dat de versterker niet kapot is.

Ik denk dat je dat niet moet doen en de versterker naar iemand moet brengen die er verstand van heeft en hem voor je repareert.

Succes!

grimoire
9 februari 2008, 16:13
tsja dat ehb ik dus gedaan, dit was iemand die er verstand van had. kan hem alleen nu niet bereiken vanwege vakantie. en als ie 'koud' is werkt alles ook prima, het probleem komt alleen na een tijdje spelen

BrianMay
9 februari 2008, 16:24
Heb je de pre amp buizen ook vervangen? Zoniet dan zou ik daar eens nieuwe
in stoppen als ik jou was, of kijken of die wel goed gloeien als je versterker eenmaal warm is. Of misschien zijn je buisvoetjes gewoon smerig of iets dergelijks. Je kunt een beetje contactcleaner op de metalen pinnetjes van een buis sprayen, en dan de buis een paar keer in het buisvoetje duwen en er uit trekken, op die manier reinig je de contacten in het buisvoetje.

Lexvandoef
9 februari 2008, 16:24
tsja dat ehb ik dus gedaan, dit was iemand die er verstand van had. kan hem alleen nu niet bereiken vanwege vakantie. en als ie 'koud' is werkt alles ook prima, het probleem komt alleen na een tijdje spelen

Een soldeerverbinding die misschien niet goed is en zichzelf los soldeert als de versterker warm wordt zou weleens de boosdoener kunnen zijn.

Squier4ever
9 februari 2008, 17:52
conclusie: naar de tech er mee en alles door laten meten.

Rude Perception
9 februari 2008, 18:07
De reparateur moet gewoon garantie geven op de reparatie.

EdJ
9 februari 2008, 19:07
De "reparateur" zou bijvoorbeeld een kartonnen doos over het open chassis kunnen zetten zodat het probleem eerder aan het licht komt en na een minuut of 10 gaan kijken wat er scheelt.
Of hij zou eens een cursus in repareren kunnen gaan volgen.
Je had het over een gitaarbouwer;doet hij dit er een beetje bij ofzo?

guitarnijboer
9 februari 2008, 20:26
Een reperateur met verstand van zaken had je versterker goed gerepareerd zonder gekraak of andere problemen zoals een niet goed werkende baisregeling. Je kunt teruggaan maar of je nu wel goed geholpen wordt betwijvel ik eigenlijk. Misschien raak je zelfs nog verder van huis door onvakkundig handelen van deze reperateur.

Ik zou zeggen: take your loss en zoek een vakman!