PDA

View Full Version : Opeth - Watershed



Negative K3 fan
7 februari 2008, 21:33
Door Roadrunner en Opeth op internet aangekondigd, het negende studioalbum (dat gaat hard...) van Opeth, met voor het eerst te horen de nieuwe gitarist en wat minder nieuwe drummer. Geproduceerd door Jens Bogren die ook Ghost Reveries heeft versierd.

Naast de gebruikelijke album tracks is er een drietal covers opgenomen; Bridge of Sighs van Robin Trower, Would? van Alice in Chains en een zweeds nummer gezongen door mevrouw Akerfeldt...

Op opeth.com staat er dat ie in de lente wordt uitgebracht en volgens Roadrunner 2 juni, maar wat mij betreft lekt ie volgende week al uit :) Ik ben erg benieuwd wat voor richting ze deze keer zijn opgegaan.

Tho
8 februari 2008, 10:50
damn, het 9e album alweer? Gaat inderdaad hard.

Opeth vind ik echt heerlijke luistermuziek, met vooral een prachtige zang!

almarvk
8 februari 2008, 11:55
Jammer dat er alweer lineup wisselingen zijn binnen Opeth. Ik snap dat de drummer gestopt is (chronische ziekte?) maar waarom een nieuwe gitarist? En is hij al te zien/horen op de dvd van Opeth?

Ben wel erg benieuwd. En wat Tho al zegt, het is luistermuziek. Ik heb wel 's livefilmpjes gezien op Youtube en dat vond ik qua podiumperfomance en bezieling toch erg tegenvallen.

Tho
8 februari 2008, 12:50
inderdaad, live stellen ze weinig voor, maar het zijn dan ook hele rustige gasten ;) Ja Opeth blijft een van m'n favorieten in de deathmetal (progressieve deathmetal dacht ik?)

Ever Dying
10 februari 2008, 15:45
Jammer dat er alweer lineup wisselingen zijn binnen Opeth. maar waarom een nieuwe gitarist? En is hij al te zien/horen op de dvd van Opeth?

.


Die andere gitarist wilde weer verder met z'n Opleiding.. :???:
Die nieuwe is van Arch Enemy, en is nog niet te zien op de live DVD..

De podium actie is inderdaad niet zo heel erg bijzonder.. Maar er zijn zeker slechtere bands dacht ik zomaar.. Zo lang ik maar van de muziek kan genieten.. :dance:
1 ding hebben ze zeker wel.. Hele goeie en flauwe grappen door Mr. Akerfeldt.

Tho.. Denk niet dat je er een Genre moet proberen aan te plakken.. Ze zijn gewoon een death band, met een hoop andere *dingetjes* er om heen denk..

Tho
10 februari 2008, 17:30
Ik probeer juist altijd de grenzen in ere te houden. Ik bedoel, Arch Enemy wordt tegenwoordig Deathmetal genoemd.. WHAT THE FUCK :eek:

Daar erger ik me aan ;) maar goed, back on topic!

Zjef
10 februari 2008, 22:26
waarom een nieuwe gitarist?

Zolang Mikael Åkerfeldt maar blijft... met droge humor zoals 2 jaar gelden op Graspop: "There are three things quite enjoyable on tour: 1. Having a good shit. 2. A great audience and 3. eeeeeuuuuu... Having a good shit!"

Ik zal pas uitspraak doen over hun bezettingswissel als ik ze nog eens in levende lijven aan het werk zie. Dat zal waarschijnlijk op Graspop zijn.

Jimwoud
11 februari 2008, 11:54
Ben benieuwd, ken vooral hun nieuwere werk. Heb ze toen in de melkweg gezien, was volgens mij ook met een andere drummer, waarschijnlijk die nieuwe dan.

Zjef
11 februari 2008, 11:59
Die nieuwe drummer hebben ze toch al een tijdje (jaar of 2 denkt ik)?

Ever Dying
11 februari 2008, 16:57
Ligt eraan wanneer je ze in de melkweg hebt gezien.. De *nieuwe* drummer hebben ze op tour sinds herfst 2005..
Volgens mij speelden ze toen alleen in de boerderij en in tivoli.. Dus geen melkweg..
Daarna zijn ze hier niet meer geweest..

Negative K3 fan
11 februari 2008, 18:35
Die drummer is volgens mij redelijk complex, wat officieel vaak naar buten wordt gebracht is een zeldzame bloedziekte, maar ik heb onofficieel ook wel eens iets gehoord over drugsverslaving... hij trok het touren in ieder geval niet. Hij kan iig verdomd lekker drummen en heeft geen typische metalachtergrond, iets wat Axe wel heeft en dat is imo een nadeel al moet ik zeggen dat de muziek er niet heel erg onder lijdt. De nieuwe drummer is minstens al vanaf half 2005.

Peter (de gitarist) is eruit om een beetje tot rust te komen, het touren werd hem te veel en hij wilde gewoon chilln, een geweldige gitarist was het niet en veel inbreng hebben de bandleden sowieso niet, mr. Akerfeldt blijft het brein. Maar hij is wel van het eerste uur... Ben benieuwd wat die nieuwe gitarist doet (ex-Arch enemy), hij is zelfs de co-writer van één van de nummer op de nieuwe plaat.

Ik vind trouwens ook dat Opeth geen live-muziek is, maar heb ze toch al 2 keer gezien, maar voor mij is het ook leuk geweest.

Bram+
18 april 2008, 11:59
Maar weer even bumpen:

Twee nieuwe tracks, te weten The Lotus Eater en Porcelain Heart, zijn inmiddels verkrijgbaar via de bekende kanalen...

Ben aan het luisteren nu, Lotus Eater klinkt in ieder geval al anders dan voorgaande albums. Mooi.

almarvk
18 april 2008, 12:22
Ik vind trouwens ook dat Opeth geen live-muziek is, maar heb ze toch al 2 keer gezien, maar voor mij is het ook leuk geweest.
Ben ik het volledig met je eens. Ik heb 'The Roundhouse Tapes' nu een keer beluisterd, en vond het niet echt spannend. De muziek komt veel beter tot z'n recht op cd. Veel intenser en met veel meer gevoel. Live deed het me niet zoveel...

Negative K3 fan
21 april 2008, 14:14
Ik luister nu de lotus eater en die blastbeats vind ik echt niets, ik vond het altijd wel fijn dat opeth een metal band was zonder die afgrijselijke blastbeats. Maar nu gebruiken ze het in combinatie met cleane, rustige zang en dat werkt m.i. ook niet helemaal. De rest van het nummer is erg vet, erg progressief.

Bram+
21 april 2008, 21:24
Ik word ook vaak moe van de hele tijd dat geblastbeat, maar ik vind het in dit geval niet eens zo misplaatst. Die 'nieuwe' drummert is 'anders' in ieder geval. Het wordt wel een redelijk geflipte plaat geloof ik, meer klassieke proginvloeden. I like.

Zjef
21 april 2008, 21:51
Waarom is Graspop nog zo ver? [diepe zucht]

Ever Dying
22 april 2008, 10:40
Ik luister nu de lotus eater en die blastbeats vind ik echt niets, ik vond het altijd wel fijn dat opeth een metal band was zonder die afgrijselijke blastbeats. Maar nu gebruiken ze het in combinatie met cleane, rustige zang en dat werkt m.i. ook niet helemaal. De rest van het nummer is erg vet, erg progressief.

Ik vind juist dat het heel goed werkt.. Het komt wel vaker voor dat bands blastbeats met clean zang hebben.. Maar ze pakken het hier iets anders aan, en ik vind het erg lekker klinken..

Zo ook die 'drum solo' in Porcelain Heart, klinkt allemaal wel lekker is eens iets anders..

Wat vinden jullie van dat leuke jazz fusion achtige stukje in The Lotus Eater? Vind het geweldig, krijg helemaal zin om te dansen man :hippie:

TimmU
23 april 2008, 14:46
ik vind the lotus eater echt ontzettend zwak. wat een rotnummer!

Ever Dying
23 april 2008, 16:08
Ik zou zeggen, wacht nu even lekker tot het album uitkomt..
Dan 10x achter elkaar luisteren, en het voelt vast wel weer als een echte Opeth plaat..
Je moet er gewoon aan wennen..

Bram+
23 april 2008, 20:11
Niet dat ik er meteen een punt van maak, maar er wordt wel vrij weinig gegrunt in de twee nummers, in Porcelain Heart geloof ik zelfs helemaal niet. Ik vraag me af of dat toevallig is of dat het gaat gelden voor het hele album.

Ever Dying
24 april 2008, 09:16
Porcelain Heart is "een ballad"..
Er zit wel grunts in, maar niet zoveel als bijv. op Orchid..
Misschien dat het ook niet echt opvalt bij The Lotus Eater, dist gitaren zitten lekker zwaar in de mix.. De grunts staan erg zacht denk ik..

Weet niet of je de Heir Apparen bootleg vid al gezien hebt, maar daar zitten nog wel wat lekkere grunts in..

Bram+
27 april 2008, 10:41
En het hele album is gelekt...

Hoera!

Bloodline
27 april 2008, 21:58
Idd gelekt.


Top Plaat!

Mithrandir
28 april 2008, 08:41
Ik wacht wel even tot de plaat keurig uit is, zo lang duurt dat ook niet meer :)

Maar ik heb The Lotus Eater nu twee keer geluisterd en ik vind het persoonlijk een vet nummer, veel afwisseling en redelijk uitdagend qua opbouw.

skabouter
28 april 2008, 15:47
jah geweldig album! ik vind de nieuwe gitarist en drummer dus wel goed! had niet gehoeven maar ook geen slechte troef! kvind het wel best.

Bram+
28 april 2008, 20:00
Idd gelekt.
Nee, daar loog ik over..

Top Plaat!
Ik ben er nog niet helemaal over uit, verdient nog een paar luisterbeurten.

Ever Dying
29 april 2008, 17:11
Hij is inderdaad gelekt..
Aan de ene kant wel jammer, andere kant natuurlijk geen tijd om te wachten..

Top plaat is het zeker, en verdiend het zeker om gekocht te worden..

Jason34
29 april 2008, 18:34
Ik weet niet wat ik van Opeth moet vinden, ik hou namelijk niet van grunt maar ze hebben echt zulke goeie ballads, ik heb de nieuwe cd ook stiekem geluisterd en soms lijkt het of de helft van de cd door een andere band wordt gespeeld, de ene helft is precies in mijn straatje, de andere helft juist niet. Daarom vind ik Damnation nog steeds hun beste plaat.

Ever Dying
29 april 2008, 18:39
Ik denk dat je er aan moet wennen.. Grunts zijn in het algemeen ook niet erg intressant.. Maar bij Opeth erg verstaanbaar wat het dan wel weer intressant maakt..

Ook voegt het wel iets toe aan het contrast tussen Hard-Zacht vind ik zelf..

Ik vind die valse gitaren in Burden trouwens erg grappig gevonden..

Bloodline
30 april 2008, 20:55
Grunts zijn in het algemeen wel redelijk interresant.
Vooral de kenmerken van grunts zijn tof.
Zo vindt ik de grunts van the black dahlia murder super geniaal, maar de grunts van de oude cryptopsy zanger afschuwelijk.


statement: grunts zijn in het algemeen interessant

minoin
1 mei 2008, 00:58
Ik vind het een heerlijk album, wat een muzikaliteit!
Hou absoluut niet van grunts, vind het verschrikkelijk, maar kan hier toch wel naar luisteren :D

Roman
3 mei 2008, 16:22
Net aangeschaft, weer een meesterwerkje.
Maar ik ben dan als Opeth liefhebben bevooroordeeld ;)

Ik hield nooit van grunt totdat ik Opeth een keer beluisterde. WOW, wat ken die gast brullen EN mooi zingen. Ik zat ook al te headbangen op Meshuggah dus de gruntfase was in aantocht, haha.

Grappige is dat ik nog steeds niet van grunts in het algemeen houd maar van bovenstaande bands, met name dan ook Opeth, kan ik het meer dan prima hebben. Sterker nog, ik vinnut heerlijk.

Nieuwe mannetjes in de band, prima. Live zijn ze prima te pruimen, ze doen hun ding. Ze doen het goed en met passie (geen routine werk). Veel gein op't podium, ik vinnut wel lekker. Gewoon potje bruut staan rocken. gheh.

Mooie plaat!

Bl44t44p
3 mei 2008, 17:06
Heb alweer paar luistersessies (vooral op iPod) er op zitten en moet zeggen dat het inderdaad weer een vette plaat is :) Veel herkenbare Opeth-elementen maar op hun manier ook vernieuwend; vervelen gaat het gelukkig sowieso niet. Zitten echt weer wat killerriffs in en die sound/mix is ook om te smullen!

Bram+
3 mei 2008, 18:04
Net aangeschaft, weer een meesterwerkje.
Maar ik ben dan als Opeth liefhebben bevooroordeeld ;)

Ik hield nooit van grunt totdat ik Opeth een keer beluisterde. WOW, wat ken die gast brullen EN mooi zingen. Ik zat ook al te headbangen op Meshuggah dus de gruntfase was in aantocht, haha.

Grappige is dat ik nog steeds niet van grunts in het algemeen houd maar van bovenstaande bands, met name dan ook Opeth, kan ik het meer dan prima hebben. Sterker nog, ik vinnut heerlijk.

Nieuwe mannetjes in de band, prima. Live zijn ze prima te pruimen, ze doen hun ding. Ze doen het goed en met passie (geen routine werk). Veel gein op't podium, ik vinnut wel lekker. Gewoon potje bruut staan rocken. gheh.

Mooie plaat!
Is ie al ergens te koop dan?

Mithrandir
3 mei 2008, 18:16
Nee, dat is ie nog niet.

Roman
4 mei 2008, 11:30
klopt, hij komt in juni uit geloof ik. Ik had'm dan ook gedownload. Ik koop die handel toch wel. MP3s downloaden is mooi om voorvast te tsjekken ;)

Bram+
4 mei 2008, 17:18
Nee, dat is ie nog niet.
Dat dacht ik ook.

Negative K3 fan
8 mei 2008, 13:14
ik heb hem nu wat vaker beluisterd en kan best genieten van een paar nummers, al vind ik de kant waar ze zijn opgegaan niet helemaal geweldig, ze gaan echt helemaal richting prog. De insteek van Still Life tot en met Damnation en Deliverance vind ik zelf gewoon beter. Maar dit album is zeker vet en als ik met een schuin oog richting de spectrum analyzer van winamp kijk is het album zelfs Han S. proof :)

Negative K3 fan
13 mei 2008, 10:22
Ik vind hem nu eigenlijk al beter dan ghost reveries al zijn er een paar dingen die IMO niet door de beugel kunnen.

Bl44t44p
13 mei 2008, 16:11
En dat zijn ?

Ever Dying
13 mei 2008, 17:23
Ja,. Dat vraag ik me ook af..
Hoe kan iets van Opeth niet door de beugel kunnen.. Er is niet bepaald een genre waar ze zich aan moeten houden..

HaroldA
13 mei 2008, 20:59
Er is niet bepaald een genre waar ze zich aan moeten houden..
Geen enkele band/persoon/instelling zou zich aan een genre MOETEN houden. "Artistieke vrijheid"?

Ik vind het een vette plaat. Punt. Ik mis een beetje de 'songs' van de vorige, maar hij luistert heerlijk weg en zit vol met hele mooie momenten. Live zal het wel iets minder gaaf zijn, maar daar hebben ze al genoeg ander leuk materiaal voor...

Ever Dying
13 mei 2008, 21:15
Ik heb Heir Apparant al live gezien in London.. En het zag er toch erg leuk uit hoor..
En ja, het klonk ook nog lekker..

Btw, er komen geen Lyrics in het boekje te staan.. Ze zijn te *persoonlijk*...

Negative K3 fan
16 mei 2008, 19:04
En dat zijn ?

Vrouwelijke vocalen in Coil, stuk vanaf 3:35 in Burden. De tourette aanval van de drummer die toevallig is opgenomen tijdens porcelein heart. Sommige stukjes in porcelein heart die lijken op the grand conjuration. Ik moet zeggen dat heel porcelein heart me niet bevalt, maar de rest van de nummers helemaal wel, hessian peel is echt goede shit!

HaroldA
17 mei 2008, 14:17
Vrouwelijke vocalen in Coil, stuk vanaf 3:35 in Burden. De tourette aanval van de drummer die toevallig is opgenomen tijdens porcelein heart. Sommige stukjes in porcelein heart die lijken op the grand conjuration.
Ik vind dat juist vallen onder 'iets anders doen dan men van ons verwacht'. Tsja... 'smaak'... wat doe je er aan? :cooler:

new deep
25 mei 2008, 16:05
Vandaag een beetje voor de 2e keer naar de plaat aan het luisteren, zeer geslaagd naar mijn idee.

jw009
26 mei 2008, 22:11
Briljante plaat !

Dark_Tranquillity
28 mei 2008, 09:29
Ik vind dit persoonlijk een zeer goede plaat, lekker in de achtertuin in het zonnetje relaxen en luisteren! Blackwater Park gaat er alleen vaker op, ben ik bang van.

Bl44t44p
28 mei 2008, 19:49
Ik ben weer een hoop luisterbeurten verder dan mijn laatste post en ga deze plaat steeds meer waarderen. Zitten echt weer zooveeel gave dingetjes in die ik dan 10x wil overhoren. Ok, hier en daar wordt het wat zeikerig en denk ik "mm moet dat nou" maarja elke goede plaat heeft toch wel ergens minuscule zwakke puntjes?

TimmU
15 juni 2008, 13:38
Zo , ik heb hem ook binnengekregen. Was eerst een klein beetje skeptisch, maar het is weer een meesterwerk, de cleane vocals over de blastbeat vind k nix , maar de rest is heel koel!!