PDA

View Full Version : Tremelo en plectrum techniek



moretel
9 februari 2003, 15:36
Ik heb de laatste tijd veel gewerkt aan mijn tremelo met plectrum en speel deze met alleen de wijsvinger en duim te bewegen, erg economisch, heb ik gehaald uit een Jazz gericht boek.

Nu ben ik bezig met speed mechanics for lead guitar en daarin beveelt hij beweging vanuit de pols aan, en raad de duim en wijsvinger af.

Iemand een idee over de gedachte daarover ?

ColtraneMatrix
9 februari 2003, 16:18
doe datgene waar je jezelf het beste bij voelt

als je voor snelheid gaat kun je best deze twee technieken tegelijk leren gebruiken

Megalodon
9 februari 2003, 16:22
Ik ben iemand die aan z'n herstel werkt van een RSI achtige aandoening.

Uiteraard ben ik de laatste tijd bezig geweest met uittesten van houdingen e.d. ter bevordering van m'n herstel. Ik ben er heilig van overtuigd dat het beter is voor je pols om niet de hele tijd die polsbewegingen te maken die veel gitaristen wel maken en die dus aanbevolen wordt in dat boek van je. Als gitaarspelen de enige polsbelastende activiteit is in je leven, kom je er misschien mee weg. Maar juist omdat veel gitaristen vandaag de dag bijvoorbeeld ook veel achter de computer zitten zou ik die extra polsbewegingen niet gaan maken als ik jou was.

Eigenlijk is het gevaarlijk om alles maar aan te nemen van anderen en uit boeken; veel van die mensen denken niet over eventuele gevolgen na, of het nou goede gitaristen zijn of niet. Ik dacht er ook nooit over na en nu zit ik dus in deze kutsituatie en ik zeg je; ALS je eenmaal die polsproblemen hebt is het HEEL erg moeilijk om er vanaf te komen aangezien zoveel dingen met de polsen gedaan wordt.

Ok, het is wel waar dat als je met de hele pols de beweging maakt, dat je meer volume kunt krijgen met je plectrumaanslag. Maar wat is er belangrijker; iets meer volume, of je gezondheid?

Negative K3 fan
9 februari 2003, 18:06
bij tremolo picken heeft iedereen zn eigen manier, vanuit dee vingers (circular picking, wat ik zelf ongeloofelijk moeilijk vind), vanuit de pols of vanuit je elleboog. Er is geen beste manier.

ColtraneMatrix
9 februari 2003, 18:26
damn... ik gebruik een muis als een rechtshandige en speel linkshandig gitaar

vandaar die pijn aan mijn fretboard hand waarschijnlijk :smile:

Phoenix Rising
10 februari 2003, 02:08
Ja dat staat onder "Picking Motion" hoofdstuk he. Dit is nou een onderdeel van het gitaarspelen waar ik echt VEEL tijd aan heb besteed, omdat de banale reden dat ik een goede picking motion gaaf vind om naar te kijken, en niet zo van legato hou. Zoals daar ook is aangegeven, je moet uiteindelijk doen wat voor jezelf het beste werkt.

Maar toch denk ik dat je het niet helemaal goed hebt gelezen. Er staat namelijk ook dat een combinatie van pols en elleboog ook heel goed kan werken. Maar dat is voor mij gewoon de sleutel geweest. Ik zal het uitleggen.

Kijk, het eerste deel gaat over één snaar, en dan maakt het niet zoveel uit, ikzelf gebruikte alleen pols. Maar toen ik eenmaal die oefening op 132 bpm (zijn 16e noten he niet vergeten voor je metronoom) kon, merkte ik dat die andere oefeningen echt no way ook op 132 kon doen, want dan moet je van snaar wisselen. Na veel proberen ben ik toen die pols/elleboog combo gaan gebruiken, en na één dag die beweging er in stampen kon ik veel van die snaar wissel oefeningen op 160.

Maar dat komt gewoon omdat je met die combo wat meer power hebt, en daardoor ook meer controle. Je kan sneller van snaar wisselen omdat je je elleboog ook meer gebruikt. In principe komt het er gewoon op neer dat je pols dezelfde beweging blijft maken, wel kleinere moves, maar door je elleboog gebruik erbij gaat het nog sneller.

Ik kan oefening 25 & 26 nu op iets van 180 bpm 16e noten, maar in de eerste instantie een sprong gemaakt van 132 naar 160. oefening 34 & 35 kan ik nou ook zo snel. Maar vooral voor licks die over meerdere snaren gaan, is pols/elleboog beweging in MIJN ervaring echt veel beter.

Wat vind je trouwens van het boek Moretel? Ik vind Part Two eigenlijk het leukste om te doen, zeker oefening 142 is lache want die is niet al te moeilijk om te leren, klinkt super goed, en hij blijft leuk om te spelen!!

moretel
10 februari 2003, 12:14
Ik ben er net in begonnen, kwam met mijn snelheid niet echt snel verder, nu ben ik op zich geduldig maar toch benieuwd wat het maximaal haalbare is. Met die zestiende bedoel je toch 4 noten per tel ?
Ik zal eens kijken hoever ik ben.

Ik heb een maand lang bij het starten van spelen op elke snaar 2 minuten lang een tremelo gedaan. Beetje combineren met links en je hebt een goede warming up en strakke tremelo.
Het eerste waarmee ik merkte dat het beter ging was een stukje uit de solo van child in time, daar zit ook zo een snel stukje tussen, vroeger (half jaar geleden lukte dat niet)en nu ineens zonder moeite.

Bij 1 snaar beweeg ik alleen de wijsvinger en duim, ik zal er bij stringskipping e.d. ook eens op gaan letten.

Wat wel een eye opener voor mij was, erg logisch maar nooit tijdens oefenen aandacht aan besteed. Ik weet niet meer precies hoe hij het omschrijft (heb het boek niet bij de hand) is de tijd tussen twee noten die vaak bijgeluiden bevatten die het rommelig maken. Ben daar nu ook hard op aan het oefenen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-02-10 12:16 ]</font>

Phoenix Rising
10 februari 2003, 12:32
Je bedoelt feedback en string noise. Dat is inderdaad erg belangrijk voor een goed, helder geluid. Het lukt mij nu redelijk, maar ik heb er de laatste tijd wel veel inzicht in gekregen, mede door dat boek.

Ik weet niet wat voor metronoom jij hebt, maar in het boek staat dat je altijd 16e noten moet gebruiken om te meten hoe snel je bent. Dat is ook op de cd zo. Hij speelt de langzame stukken op 80 bpm, de snelle op 120, en die echte snelle op 160 bpm. Ik heb ook gelezen dat vanaf 160 pas een beetje "shred" snelheid is. Ik heb geen flauw idee wat "normaal" is hoor.

PS: Als je geen metronoom hebt, moet je me maar een meel sturen, ik heb een hele goede op me computer staan, daarmee kan je echt veel instellen wat snelheid enzo betreft. Is maar een paarhonderd kb geloof ik.

moretel
10 februari 2003, 14:30
Ik heb verschillende metronooms, maar de meeste die ik gebruik zijn de ritmes van de pandorra. Vaak zit ik rond 1 uur s'nachts te oefenen met een koptelefoontje op.

Ik hou wel een beetje de maximum snelheid bij om te kijken of ik vooruitgang boek.

Kitaarhiero
10 februari 2003, 15:01
Ik doe Tremolopicking vanuit m'n elleboog.

tj44rd de git44rm4n
10 februari 2003, 20:17
Wat is dat voor een boek....ISBN anyone? Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een goed boek met dit soort oefeningen.

moretel
10 februari 2003, 21:38
Speed mechanics for lead guitar
ISBN 0-7935-0962-9

Ook een aardig boekje : 30 day guitar workout
ISBN 0-88284-846-1

BrianMay
11 februari 2003, 11:51
weten jullie ook hoe duur die 2 boeken ongeveer zijn?
enne weet je de naam van dat metronoom programaatje ook?
En trouwens in dat speedmechanicsboek wat worden daar verder nog voor technieken in uitgelegd?


bij voorbaat dank

moretel
11 februari 2003, 12:04
Speed mechanics is een boek voor de ontwikkeling van je snelheid, ja mijn engels is erg goed :smile:
Volgende onderdelen komen aan bod :

Gericht oefenen, alternate picking, sweep picking , legato's , bending, vibrato komen aan bod.

Verder aandacht voor ritmische ontwikkeling en crativiteit en gehoorontwikkeling.
Dit boek is niet voor beginners maar voor de serieuze studerende leadgitarist. Buiten het verhogen van de snelheid gaat ook je toonvorming omhoog.

Dat andere boekje is ook een techniek boekje waarin aan veel aspecten aandacht wordt besteed, een 1/2 - 1 uurtje gericht en geconcentreerd oefenen per dag, gedurende 30 dagen, met vingeroefeningen en accoordoefeningen.

Prijs ligt van beide boeken zo rond de 20 euro.

Als je echt serieus aan het oefenen slaat en echts steeds beter wil worden zal je geen spijt krijgen van de aanschaf, blijven ook lang bruikbaar.