PDA

View Full Version : Boss Micro BR versus Zoom H2



Pais
7 februari 2008, 21:23
Deze protable recorders zitten in dezelfde prijsklasse. Ik heb de Boss Micro br maar ben niet tevreden over de kwaliteit van de interne microfoon. Wat de Boss Micro BR zo populair maakt, is dikwijls de functie als een podXTachtig geval, iets waar ik met mn spaanse gitaar niets aan heb.

De Zoom H2 neemt met de interne condensator microfoons stereo op en is een zogenoemde 'fieldrecorder' met nadruk op het opnemen met interne microfoon.


Nu heb ik een koper voor de Micro BR die dezelfde prijs als waar ik hem voor kocht biedt.
Is er iemand die ervaring heeft met de opnamekwaliteit van beide apparaatjes als het gaat om het gebruik van een interne microfoon?

Ga ik blij worden als ik voor de opbrengst van de Micro br een zoom H2 koop?

artnaz
7 februari 2008, 21:30
Als je maar niet vergeet de lesbische opnames over te zetten! :D

Maar zou je niet beter af zijn met een goede microfoon en een geluidskaartje? Hoeft niet eens duurder te zijn.

bass blom
7 februari 2008, 21:30
de H4 kopen, dan ga je denk ik eerder blij worden.
en mocht je dat nog niet zijn dan kun je er goeie condensatormicrofoons aan hangen.

Pais
7 februari 2008, 21:39
De H4 is dan gelijk weer 100 euro duurder. En voor 100 euro kun je 20 pizzas bestellen, als je het sober houdt. Heb je ook ervaring met die H2?

Een microfoon en goede geluidskaart is niet echt een optie. Het gaat me erom dat hij portable is. De opnames thuis met de Micro BR zijn goed te pruimen, maar in een concerthal is het me tegen gevallen. Overstuurd bij de harde geluidjes, zachte geluidjes niet terug te vinden. Het klonk schel en zwaar tegelijk (ik zit niet zo in de termen, maar het klonk nergens naar)

bass blom
7 februari 2008, 21:45
nee, geen H2 ervaring.
een goede oude vriend van mij heeft vandaag of morgen de H4 in zijn postbus, daar kan ik binnenkort meer over melden.

bert k
7 februari 2008, 23:12
Je kan ook kijken voor een goeie stereomicrofoon die op 5 volt phantom loopt. Sony maakt ze onder andere. Dan heb je opeens prima stereogeluid uit je mocroBR.

Pais
8 februari 2008, 21:14
Ik heb inmiddels de Zoom H2 gekocht. Ik kan hem terugbrengen als hij tegenvalt tov de Mirco BR. Ik kan ze nu ook naast elkaar leggen maar heb nu even geen concerthal bij de hand.

Ik hou de Zoom H2 denk ik :) Mn zwager heeft de Micro BR ook. Mocht ik willen frunniken met de veel uitgebreidere mogelijkheden van de Micro, dan kan ik die altijd gebruiken.
Na de Micro BR is de Zoom H2 wel veel saaier, maar ook gebruiksvriendelijk en no-nonsense. Mirco BR zit vol mogelijkheden waar ik geen ruk aan heb.

paulusdeBKB
8 februari 2008, 21:45
Kijk eens aan, weer een probleem uit de wereld :)

Ik heb met beide apparaatjes geen ervaring maar ze klinken allebei erg interessant. Wil je eens een opname posten als je iets hebt dat de moeite waard is?

Bouke
8 februari 2008, 22:29
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100106

en

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100140

twee nummers opgenomen met de H2.

Ik gebruik het ding tijdens repetities, om ideetjes snel op te nemen, als mp3-speler aan de pa bij eigen gigs, om concerten op te nemen (met externe sony mic eraan). Leuk ding.

Bouke

Pais
8 februari 2008, 23:39
Dat zijn best mooie opnames :) (stoere muziek ook, heerlijk)

Ik heb vanavond wat met opnames gerotzooid maar een cleane opname van akoestische gitaar thuis hoor ik weinig verschil tussen Micro BR en Zoom H2 (voordeel van de BR is dat je galm kunt gebruiken, voordeel van de H2 is dat het stereo is) Maar ik weet zeker dat de Micro BR onder omstandigheden als Bouke's opnames er een zooitje van maakt.
Wat ik ook jammer vind van de Zoom H2 is dat je niet op verschillende sporen na elkaar kunt opnemen. Met de BR kon je leuk een 'band in je eentje'-opnames maken, al gaat dat met de Zoom H2 icm de PC net zo goed.
Toch lastig, de BR is veel meer een gadget. Toch hou ik de Zoom H2 denk ik...
:( Ik weet het niet meer.

johantipker
9 februari 2008, 01:19
als je akoestische gitaar speelt, is de keuze van een mic behoorlijk kritisch, een inbouw mic in een apparaat zal altijd een beetje een compromis blijven ...

ik heb vorig jaar rond deze tijd een studio projects B1 mic gekocht, iets meer dan 100 euro, een van de beste dingen die ik ooit aangeschaft heb, jammer dat ik zo weinig tijd heb om mijn spel op te nemen.

enige nadeel van zo'n grootmembraan mic:

je moet echt leren om 'm optimaal te richten en je sound te vinden...
en zo'n klein recordertje met inbouwmic pleur je bij wijze van spreken gewoon neer... en spelen maar...

Han S
9 februari 2008, 01:27
als je akoestische gitaar speelt, is de keuze van een mic behoorlijk kritisch, een inbouw mic in een apparaat zal altijd een beetje een compromis blijven ...

ik heb vorig jaar rond deze tijd een studio projects B1 mic gekocht, iets meer dan 100 euro, een van de beste dingen die ik ooit aangeschaft heb, jammer dat ik zo weinig tijd heb om mijn spel op te nemen.

enige nadeel van zo'n grootmembraan mic:

je moet echt leren om 'm optimaal te richten en je sound te vinden...
en zo'n klein recordertje met inbouwmic pleur je bij wijze van spreken gewoon neer... en spelen maar...

Akoestisch gitaar is ook niet echt makkelijk, als je alleen de gitaar opneemt probeer het dan eens van over de schouder, dus met de microfoon schuin voor/naast het hoofd. Met de B1 moet dat heel goed gaan, ik prefereer overigens een steropaar en dan gebruik ik ook regelmatig twee B1's.

bert k
9 februari 2008, 13:05
Akoestische gitaar opnemen met twee microfoons is in mijn ervaring idd echt heel mooi. Maar maak niet de vergissing om het als een stereo-opname te zien. Bij stereo zoek je naar een ruimtelijk geluid, waarbij links en rechts mooi in evenwicht zijn.

Bij een gitaaropname zoek ik gewoon twee verschillende geluiden, die ik later in de mix bij elkaar voeg om een compleet geheel te krijgen. Voorbeeld: 1 mic op de klankkast, in de buurt van de brug, en een andere mic op de twaalfde fret gericht. De laatste zal veel meer het geluid van de snaren en de aanslag van het plectrum laten horen, de eerste mic hoort het geluid van de klankkast, met misschien wat nadruk op de lage tonen. Voeg het samen en je kan een prachtig geluid maken.

Pais
9 februari 2008, 17:15
Ik ben erachter gekomen dat draaiorgels dan weer heel makkelijk op te nemen zijn. Ik zou niet weten waarom ik het wilde vastleggen, maar het is best een helder stukje geworden. Beter gezegd - opname boezemt me net zo veel angst en ergenis in als een live draaiorgel.
En dat willen we toch met opnemen, het vastleggen van de beleving?

bert k
9 februari 2008, 17:31
Wow, draaiorgel... Wel leuk om live opnemen uit te proberen.

Eigenlijk is een live stereo-opname helemaal niet moeilijk. Je zoekt een plekkie op waar het goed klinkt, en je drukt op record. Met goeie spullen gaat de rest vanzelf.

johantipker
9 februari 2008, 21:34
Akoestisch gitaar is ook niet echt makkelijk, als je alleen de gitaar opneemt probeer het dan eens van over de schouder, dus met de microfoon schuin voor/naast het hoofd. Met de B1 moet dat heel goed gaan, ik prefereer overigens een steropaar en dan gebruik ik ook regelmatig twee B1's.

dat heb ik idd eens geprobeerd... was goeie tip, geeft mooie ambiance,
als je m'n website aanklikt hoor je een stukje akoestische gitaarmuziek, wat ik op deze manier heb opgenomen, had t ook al eens gepost in sounds...

maar toch blijft t lastig, ik moet nodig eens bij jou, bass of bert op cursus!!!

daddy's day out...

:cheerup:

johantipker
9 februari 2008, 21:35
. Beter gezegd - opname boezemt me net zo veel angst en ergenis in als een live draaiorgel.
En dat willen we toch met opnemen, het vastleggen van de beleving?


je zou eens een kerkorgel moeten opnemen, die kunnen pas dreigen....

bass blom
9 februari 2008, 22:14
maar toch blijft t lastig, ik moet nodig eens bij jou, bass of bert op cursus!!!

daddy's day out...

:cheerup:

u komt maar een keer buurten :D

johantipker
9 februari 2008, 23:21
u komt maar een keer buurten :D

..lijkt me zeer gezellig!!!

johantipker
12 februari 2008, 23:01
nog even vraagje over de Boss Micro BR... kun je dit apparaat ook via usb aan je pc hangen en de opgenomen tracks copy/ pasten naar de harde schijf van de pc? Zijn dat .wav files?

...zodat je de tracks lekker op je pc in mekaar kunt schuiven en afmixen...

kan dat?

...en hoe is de geluidskwaliteit?

bass blom
12 februari 2008, 23:55
nog even vraagje over de Boss Micro BR... kun je dit apparaat ook via usb aan je pc hangen en de opgenomen tracks copy/ pasten naar de harde schijf van de pc? Zijn dat .wav files?

...zodat je de tracks lekker op je pc in mekaar kunt schuiven en afmixen...

kan dat?

...en hoe is de geluidskwaliteit?

het neemt op op een SD kaartje, dus als je die in je pc kan lezen..

johantipker
13 februari 2008, 00:11
het neemt op op een SD kaartje, dus als je die in je pc kan lezen..

Ha Bass, daar ben jij weer!

ik heb het licht gezien...

het handigste zou een apparaatje zijn, klein maar fijn, waarop je standalone in stereo kunt opnemen op . wav formaat.. en die dan via usb kunt uitlezen op je pc net als je telefoon, fotocamera, mp3 speler, senseo, fax, combimagnetron.. affijn, je snapt me wel...

ken jij zo'n soort apparaat?

bert k
13 februari 2008, 00:15
nog even vraagje over de Boss Micro BR... kun je dit apparaat ook via usb aan je pc hangen en de opgenomen tracks copy/ pasten naar de harde schijf van de pc? Zijn dat .wav files?

...zodat je de tracks lekker op je pc in mekaar kunt schuiven en afmixen...

kan dat?

...en hoe is de geluidskwaliteit?
Er zit USB op, dat gaat prima. Je kan op verschillende formaten opnemen, mp3, wav, en hij heeft ook een eigen Roland/Boss formaat, daar heb je een conversieprogje voor nodig, dat kan je op de Rolandsite downloaden.
Ik gebruik zelf liever het sd-kaartje in de kaartlezer van de PC, dan vreet ik geen batterijen van de Boss.

bass blom
13 februari 2008, 00:16
zoom H2 of mooier H4
maar die nemen ook op SD card op
kost je dan een card reader van een 10 euro ongeveer
die hang je aan een usb poort

ik hoor volgende week van een bijna met pensioen NOB man hoe de H4 bevalt

als ik er 1 zou willen wilde ik die ook omdat er EN goeie mics in zitten EN er goeien aan kunnen, XLR phantom..

m-audio maakt ook een goeie, zit in zelfde prijs als H4

johantipker
13 februari 2008, 00:20
zoom H2 of mooier H4
maar die nemen ook op SD card op
kost je dan een card reader van een 10 euro ongeveer
die hang je aan een usb poort

ik hoor volgende week van een bijna met pensioen NOB man hoe de H4 bevalt

als ik er 1 zou willen wilde ik die ook omdat er EN goeie mics in zitten EN er goeien aan kunnen, XLR phantom..

m-audio maakt ook een goeie, zit in zelfde prijs als H4

... aha nu volg ik je; je stopt die kaarten in een usb cardreader.. .. zo zit dat, ik dacht: "hoe flikken ze dat toch"... ik ben nieuwsgierig naar het relaas van die nob man...

Bouke
14 februari 2008, 15:51
... aha nu volg ik je; je stopt die kaarten in een usb cardreader.. .. zo zit dat, ik dacht: "hoe flikken ze dat toch"... ik ben nieuwsgierig naar het relaas van die nob man...

kan ook rechtstreeks via usb

ExplorerNut
16 maart 2008, 21:24
Mischien dat ik in navolging van dit hele verhaal nog een vraag kan stellen zonder een nieuw topic te starten?

Hoe zit het met het geluid wat je opneemt. De Micro BR is een portable studio maar hoe krijg je je geluid dan? Als ik daar mijn gitaar op aansluit kan ik dan bijvoorbeeld een 'metal' geluid kiezen en dat deze dan opgenomen wordt? Is dit nog na te bewerken? Ik begrijp niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat.

Het gaat mij meer om het meespelen en oefenen met bepaalde nummers (met het uitfilteren van zang/gitaarpartijen) met hoofdtelefoon, alsook opnemen van ideetjes. Het handige van dit spul vind ik dat je het in je gitaarkoffer kan meenemen en gebruiken wanneer je het nodig hebt. Daarom leek het mij wel een leuk apparaat.

In de eerste instantie kwam ik een advertentie van de Tascam MP-GT1 tegen, later ontdekte ik de Boss Micro BR. Kan die Zoom dat ook allemaal?