PDA

View Full Version : Andere elementen in Telecaster?



Nocki
7 februari 2008, 14:50
Hoi,

Even een korte vraag tussendoor.
Ik heb een Telecaster (mn eerste ik heb totaal geen verstand van fenderachtige) en ik denk erover andere elementen in te doen en er een leuk project gitaartje van te maken.

Kunnen er in de brug en in de neck positie gewoon willekeurige single-coil elementen geplaast worden of hebben telecasters een aparte maat nodig?

Mijn idee is gewoon 2ehands een stel singel coils te kopen en de beste erin te schroeven. Maar het zou zonde zijn als ik ze had besteld en het bleken de verkeerde maten te zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast heel erg bedankt!

Butger
7 februari 2008, 15:12
In een Telecaster passen Alléén Telecaster elementen!
Een willekeurige Single-ciol krijg je er niet in tenzij je gaat hakken en zagen.

Nocki
7 februari 2008, 18:03
Bedankt voor je reactie! Nu weet ik waar ik aan toe ben!

hendrix_appendix
7 februari 2008, 23:57
Pssst...Nocaster '52 pickup setje is heel fijn. :sssh:

Nocki
8 februari 2008, 00:02
Kan je er meer over vertellen? Ik weet namelijk nog niet wat ik wil en ben van plan blind wat te bestellen van Fender in de muziekwinkel...

Pepe
8 februari 2008, 00:58
Ligt eraan of je een specifiek geluid wil.. modern of vintage. Als je 2e hands zoekt kom je nocasters zelden tegen en daar is een reden voor.
Duncans komen misschien wat vaker voor. De duncan broadcaster klinkt nagenoeg hetzelfde als de nocasters, dwz iets brutalere teletoon zonder de vintagelijn te passeren.

Nocki
8 februari 2008, 09:14
Ik zal eens vragen of ze die kunnen bestellen! Bedankt!

AriaProII
8 februari 2008, 09:40
Wat zijn eigenlijk goeie humbuckers voor Telecasters?

no 1 hops
8 februari 2008, 10:20
Wat zijn eigenlijk goeie humbuckers voor Telecasters?
dan word de eerste vraag, met of zonder hakken in je gitaar?

AriaProII
8 februari 2008, 11:39
met

+10tekens

no 1 hops
8 februari 2008, 13:37
dan is de volgende vraag, welke kant van sound wil je op

uiteindelijk maak je van een tele dan iets als de OLP MM1
tele vorm met humbuckers.

Coolguy
8 februari 2008, 14:32
Pssst...Nocaster '52 pickup setje is heel fijn. :sssh:

Het is '51 :sssh:
En dat zijn de best klinkende Telecaster elementen die er ooit gemaakt zijn!

AriaProII
8 februari 2008, 15:41
dan is de volgende vraag, welke kant van sound wil je op

uiteindelijk maak je van een tele dan iets als de OLP MM1
tele vorm met humbuckers.

Je bedoelt de EVH Axis? da's toch net wat anders dan een Tele. Ik doel meer op de Tele customs, of (extreem gevalletje, niet mijn smaak) een tele met EMG 81's, zoals Jim Root die heeft.

Voorbeeldvraag: Wat gebeurt er als ik een Seymor Duncan JB in een tele zet? Supervet, of superslecht?

Kim Wilson
8 februari 2008, 15:55
Met een JB? Heel schreeuwerig, ben ik bang...

no 1 hops
8 februari 2008, 16:56
Je bedoelt de EVH Axis? da's toch net wat anders dan een Tele. Ik doel meer op de Tele customs, of (extreem gevalletje, niet mijn smaak) een tele met EMG 81's, zoals Jim Root die heeft.

Voorbeeldvraag: Wat gebeurt er als ik een Seymor Duncan JB in een tele zet? Supervet, of superslecht?op de brug en headstock na vind ik hem niet zoveel anders
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/olpL450total.jpg

Pepe
8 februari 2008, 20:26
Voorbeeldvraag: Wat gebeurt er als ik een Seymor Duncan JB in een tele zet? Supervet, of superslecht?

Dat ligt aan de tele, wat voor geluid er in schuilt. Een pickup versterkt datgene wat er al aanwezig is en benadrukt bepaalde frequenties, naargelang de pickup gedesigned is en interfeert met de klankleur van je gitaar.

Absolute antwoorden zijn daarom niet zinvol en al helemaal niet op generaties zoals supervet of superslecht, dat soort kwalificaties hangt ook weer van wat je zoekt en wil horen af.

Wat je verliest is het typische telegeluid, wat je niet gaat krijgen is het typische Les Paul geluid. Een beetje er tussen in lijkt me waarschijnlijk.

martelino
10 februari 2008, 22:47
Dat vind ik toch ook wel steeds de vraag: Wat maakt een tele een tele? de vorm van de body en headstock, of de sound? Als je een telecaster volbouwt met humbuckers en allerlei actieve schakelingen en hij gaat klinken als een unieke andere gitaar (hoe mooi die ook klinkt), zie ik wel een tele, maar hoor ik iets anders dan wanneer ik een plaat opzet en denk: hé, ik hoor een tele. Geldt natuurlijk ook voor Strats en LP's. Voor mij blijft toch de sound het karakter van de gitaar bepalen. Wil niet zeggen dat je niet moet gaan verbouwen en andere sounds zoeken, hoe meer verschil hoe beter... :metal:

Tristan
11 februari 2008, 01:12
+1 voor die '51 NoCaster pickups, verreweg de beste die ik tot nu toe gehoord heb...

Bernstien
11 februari 2008, 10:55
+1 voor die '51 NoCaster pickups, verreweg de beste die ik tot nu toe gehoord heb...

Kun je die in NL kopen? Of wordt het een buitenlandse internetboer?

Tristan
11 februari 2008, 12:47
Als het goed is kan je die in Nederland wel krijgen hoor, misschien op bestelling...

Mephistocles
13 februari 2008, 22:22
Om even het topic weer door te starten: de tele is nu in mijn handen, en dan gaat de eerste vraag niet over hakken of niet, maar hoeveel kost da? Ik wil vintage, een beetje Vertigo geluid (zucht... alweer zo'n u2 fan) beetje die richting. Wel met moderne tele schakeling, natuurlijk. Dus hoeveel kost zo'n setje nocasters (met zo'n naam vertrouw ik het toch niet. no-caster? geen tele? geen strat? Nee, no-caster :s) en wat is een goedkoper alternatief met een lekker vintage geluid. O ja, en hij moet "sprankelen..." als een echte tele, dus GEEN emg 81, die heb ik al eens gehoord en dat is geweldig als je van passieve elementen en metal houd. Ik vind ze niks aan. Brand los zou ik zeggen!

VanBiLL.com
13 februari 2008, 22:38
Om te beginnen, de naam No-caster komt uit een (korte) periode 1951 of 1952 ben ik even vergeten dat Fender een rechtzaak met Gretsch over de naam verloor want tot dat moment heette de Telecasters namelijk Broadcasters. Maar Gretsch had de naam Broadkaster al geregistreed dus werd van de stock aan necks waar de naam Broadcaster op stond die naam eraf gehaald en zie-hier...de no-caster (een Fender zonder naam dus). Echte nocasters (waarschijnlijk bestaan er zo'n 500) zijn dus erg zeldzaam en je komt wel vaak relic versies tegen. De elementen uit die tijd hebben een hele tiepische tele sound dus vandaar de nocaster pickups...(maar dat zijn gewoon volbloed Tele pickups hoor). De naam nocaster is dus helemaal niet negatief, juist iets bijzonders...

Die kan ik je aanraden btw!~

Welke ik je ook kan aanraden zijn de Fender Custom Shop Texas Specials (zeker met een 4-weg switch). Wel tele geluid maar met een twist...Het zijn namelijk hete single coils, 9.5Kohm voor de neck en 10.5kohm voor de bridge met een G/D staggerd Alnico 5 magneten. Setje kost ongeveer 105 pleuro...

Oja EDIT: ik speel zelf altijd 'Vertigo' van 'Jij-ook' ook op mijn Tele met de Texas Specials op het brug element, geweldig...

Pepe
13 februari 2008, 22:47
Om even het topic weer door te starten: de tele is nu in mijn handen, en dan gaat de eerste vraag niet over hakken of niet, maar hoeveel kost da? Ik wil vintage, een beetje Vertigo geluid (zucht... alweer zo'n u2 fan) beetje die richting. Wel met moderne tele schakeling, natuurlijk. Dus hoeveel kost zo'n setje nocasters (met zo'n naam vertrouw ik het toch niet. no-caster? geen tele? geen strat? Nee, no-caster :s) en wat is een goedkoper alternatief met een lekker vintage geluid. O ja, en hij moet "sprankelen..." als een echte tele, dus GEEN emg 81, die heb ik al eens gehoord en dat is geweldig als je van passieve elementen en metal houd. Ik vind ze niks aan. Brand los zou ik zeggen!

Niks wat ik nu ga zeggen kan vriend google je niet in 2 minuten vertellen.

Nocaster ontleent zijn naam aan de pickups die op de telecaster zaten toen de tele in identiteitscrisis verkeerde dwz. de naam broadcaster werd geclaimd door Gretsch en de naam telecaster was nog niet bedacht; de telecaster is een tijdje naamloos door het leven gegaan. Post broadcaster en pre telecaster dus. De naam zal wel gekozen zijn omdat Duncan al tele broadcasters op de markt had gebracht, de pickups klinken ook nagenoeg hetzelfde. Duncans broadcasters zijn iets goedkoper dan de Nocasters maar mijn setje kostte 119 euro dus waar praten we over.

edit: haha, zie hierboven..

VanBiLL.com
13 februari 2008, 22:49
En zo ziet een Relic Nocaster door de Custom Shop van Fender er uit: merk dus alleen de naam Fender op de headstock op en niets anders:

http://www.fender.com/customshop/instruments/prod_images/guitars/0150302867_xl.gif

telecastermaster
14 februari 2008, 13:54
Welke ik je ook kan aanraden zijn de Fender Custom Shop Texas Specials (zeker met een 4-weg switch). Wel tele geluid maar met een twist...Het zijn namelijk hete single coils, 9.5Kohm voor de neck en 10.5kohm voor de bridge met een G/D staggerd Alnico 5 magneten. Setje kost ongeveer 105 pleuro...


Second that. Erg goeie pickups voor het geld. Iets voller geluid met meer midden, maar dus ook niet helemaal authentiek. Maar wel lekker, meer de SRV kant op met het halselement.

drap
14 februari 2008, 14:13
Mwah, ik had ze destijds ook in m'n tele, ik was er niet zo stuk van. Ik heb ze toen vervangen voor Bare Knuckles 'Brown Sugar' en dat was echt een MAJOR verschil. Veel meer twang, veel beter, voller geluid bij overdrive/distortion en veel helderder, wat ik nou niet echt van die Texas Specials kon zeggen.

Hendriks
14 februari 2008, 14:16
Texas Specials zijn minder geschikt voor High-gain. Clean vind ik ze geweldig, maar het is allemaal erg persoonlijk.

Nocki
14 februari 2008, 16:22
Gefeliciteerd! je hebt er een mooie gitaar aan!
Wat betreft prijzen kwam ik rond de 100,- a 125,- voor een setje elementen bij Sonora.

VanBiLL.com
14 februari 2008, 16:46
Texas Specials zijn minder geschikt voor High-gain. Clean vind ik ze geweldig, maar het is allemaal erg persoonlijkKlopt, ik kom er echter best een aardig eind mee hoor, maar voor het echte high-gain stuff pak ik mijn Les Paul. Echter dat harshe karakter van de stock tele pickups sprak mij niet zo aan en heb een erg goed alternatief gevonden in de Texas Specials.

In mijn optiek maken ze een Tele net wat veelzijdiger...maar das ook een stukkie smaak hé!

Mephistocles
14 februari 2008, 19:18
Ik houd niet van high gain, en voor veelzijdigheid heb ik mn strat om mee te stratten. Ik wil gewoon een tele"twang" (zoals die telespelers dat blijkbaar noemen, ik zal me maar gaan verdiepen in het telejargon) met lekkere high, maar ook niet te veel, omdat iedereen dan weer naar z'n oren grijpt, een een lekkere bas, houd ik van, en zo "vintage" en zo "tele" mogelijk.

Wat zijn de goedkoopste no-caster pickups, die mij zullen bevallen?

VanBiLL.com
14 februari 2008, 20:40
SPAM: voor custom shop '51 nocasters kijk maar eens hier:
http://www.thomann.de/nl/fender_51_nocaster_pickup_set.htm

SPAM: voor custom shop texas specials (tiepisch tele alleen meer mid, meer gain):
http://www.thomann.de/nl/fender_texas_special_tele_pu.htm

Orgineel fender en helemaal niet duur hé?

Voor die Texas Specials kan ik je een 4-weg switch aanbevelen:
http://www.thomann.de/nl/fender_tele_4way_special_switch.htm

Deze schakeling heb ik in mijn tele zitten en ben er errug tevreden over:
http://www.guitar-mod.com/wiring/tele4way_phasereversal.gif

Hopelijk brengt dit je een beetje op weg...

Sorrie voor eventuele spam: ik ben bij geen van de genoemde instellingen werkzaam~!

drap
14 februari 2008, 20:48
Wat zijn de goedkoopste no-caster pickups, die mij zullen bevallen?

Er is maar één type no-caster element en dat is die van Fender. Dat is een type naam. Ik ken ze verder niet, maar ik denk dat je je er geen buil aan zult vallen. Ik weet wel uit ervaring dat Fender onderdelen vaak een hel zijn om te bestellen. Met een beetje pech ben je maar zo driekwart jaar verder voor je elementjes binnen zijn. Althans, wellicht is er wat verbetering in gekomen bij Fender, maar zo was het altijd wel.

VanBiLL.com
14 februari 2008, 20:53
Er is maar één type no-caster element en dat is die van Fender. Dat is een type naam. Ik ken ze verder niet, maar ik denk dat je je er geen buil aan zult vallen. Ik weet wel uit ervaring dat Fender onderdelen vaak een hel zijn om te bestellen. Met een beetje pech ben je maar zo driekwart jaar verder voor je elementjes binnen zijn. Althans, wellicht is er wat verbetering in gekomen bij Fender, maar zo was het altijd wel.
Die bekende Duitse firma heeft ze gewoon op voorraad dus heb je ze in een week, zijn ze niet op voorraad dan kan Drap wel eens gelijk hebben. Ik wacht bijvoorbeeld al 3 maanden op een custom shop zwarte slagplaat...Dus bestel alleen als dit soort Fender onderdelen op voorraad zijn, good point Drap!