PDA

View Full Version : pedalboard & effectsloop



E-J
7 februari 2008, 12:18
Hallo,

Ik zit een beetje met een probleempje. Kleintje maar. Ik gebruik een Stratocaster en een Les Paul, en de oversturing voor de eerste haal ik over het algemeen uit pedalen (Fuzzface en Boss Blues Driver), bij de Les Paul haal ik het vooral uit de versterker.

Nu wil ik weer een pedalboard gaan bouwen en de bedoeling is dat er twee pedalen tussen de gitaren en versterker staan, en de rest zit in de effectsloop.

Dit is een beetje mijn idee:


http://img156.imageshack.us/img156/7521/pedalenbakqx6.jpg

Mijn signaal moet dan zoiets worden:
gitaar --> Fuzzface --> Blues Driver --> versterker

Effectsloop:
Send --> Electric Mistress --> Volume pedaal --> Tuner --> delaypedaal --> Return


Maar hoe sluit je zoiets aan? Gewoon met een paar kabeltjes? En wat is handig als je een pedalboard wilt gebruiken waarop alle effecten staan, dus ook die van de effectsloop? Wie heeft tips?

artnaz
7 februari 2008, 12:29
Je hebt nou gewoon 4 kabels nodig ipv twee. Dat met de drives gaat gewoon normaal je versterker in, en de rest met een extra "lus" (nog twee kabels) aan de achterkant van je versterker in. Als je een algemeen aansluitpunt ("patchbay", zoek maar in het Pedalboard Topic) hebt, is dat het mooise en handigste.

Verder zou ik de tuner nog voor je drives zetten...

Ash ketchum
7 februari 2008, 12:46
Zoals eerder gezegd, met een patchbay/box zou het heel mooi werken. Als je dan ook nog de snoeren van de pedalboard naar de versterker samen bindt zoals een multikabel dan heb je ipv vier losse snoeren 1 dikke.
Heeft je volumepedaal geen tuner-out? Dat zou dat signaaltechnisch mooier zijn IMHO.

Harald
7 februari 2008, 13:07
Heb ook een deel van mijn effecten via de loop en een deel direct tussen gitaar en amp. Heb bewust geen patchbay gedaan. Kan nu de routing nog makkelijk veranderen, van stereo naar mono, en evt, om alles direct voor de versterker te zetten. Qua kabels op de plank levert dat verder geen problemen op bij mij. En idd even alle relevante kabels bij elkaar tapen of binden. Werkt supersnel bij opzetten. Speel verder draadloos, dus alle kabels liggen stil op het podium. Zou een tijd mee moeten gaan zonder ellende.

Als je het volumepedaal zo schakelt werkt het echt alleen als hoofdvolume. Je kunt dan niet de mate van oversturing veranderen. Vind swells weer net logischer klinken als ze wat cleaner beginnen en dan meer oversturen. Maar als je een strat hebt kun je dat ook weer vanuit de volumeknop op de gitaar doen. (bij mijn andere gitaren kan ik daar weer niet bij als ik ook snaren wil aanslaan :( )Dan zou je die uit de loop moeten halen. Maar neem aan dat je daar al bij stilgestaan had.

E-J
7 februari 2008, 14:18
Je hebt nou gewoon 4 kabels nodig ipv twee. Dat met de drives gaat gewoon normaal je versterker in, en de rest met een extra "lus" (nog twee kabels) aan de achterkant van je versterker in. Als je een algemeen aansluitpunt ("patchbay", zoek maar in het Pedalboard Topic) hebt, is dat het mooise en handigste.

Verder zou ik de tuner nog voor je drives zetten...

Bedankt! Ik heb even rondgekeken en het idee patchbay lijkt me wel wat, maar werkt dat als een soort van pedaal? D.w.z. heeft hij een input (send?) en output (return?) en sluit je in feite alle andere pedalen in de loop op dat 'pedaaltje' aan? En waar vindt je zo'n patchbay?


Zoals eerder gezegd, met een patchbay/box zou het heel mooi werken. Als je dan ook nog de snoeren van de pedalboard naar de versterker samen bindt zoals een multikabel dan heb je ipv vier losse snoeren 1 dikke.
Heeft je volumepedaal geen tuner-out? Dat zou dat signaaltechnisch mooier zijn IMHO.

Handig! Ik heb op dit moment nog geen volumepedaal, maar ik hoop deze of volgende week er eentje te hebben... eerst nog even uittesten. Vrijwel alle volumepedalen hebben tuner-outs dus... :)


Als je het volumepedaal zo schakelt werkt het echt alleen als hoofdvolume. Je kunt dan niet de mate van oversturing veranderen. Vind swells weer net logischer klinken als ze wat cleaner beginnen en dan meer oversturen. Maar als je een strat hebt kun je dat ook weer vanuit de volumeknop op de gitaar doen. (bij mijn andere gitaren kan ik daar weer niet bij als ik ook snaren wil aanslaan :( )Dan zou je die uit de loop moeten halen. Maar neem aan dat je daar al bij stilgestaan had.

Inderdaad, ik wil het volumepedaal enkel als master volume gebruiken :) Bedankt!

Harald
7 februari 2008, 14:24
En wel handig om te doen als je de kabels van de bak naar je versterker bij elkaar bindt als multikabel... Alle kabels aan beide kanten labelen (of evt. verschillende kleuren kabel, of kleurcodes aan de pluggen) dat voorkomt verwarring bij het inpluggen.

Marshallover
7 februari 2008, 16:20
(SPAM) Ik heb nog een Lineselector van Boss liggen ;-) (SPAM)

E-J
7 februari 2008, 16:33
(SPAM) Ik heb nog een Lineselector van Boss liggen ;-) (SPAM)

Ehm... dat heeft toch vrij weinig met een effectsloop of een patchbay te maken ;)

charlie45
7 februari 2008, 16:37
je zou het ook kunnen doen met een pedalsnake, dan loopt er maar 1 dikke kabel van je amp naar je pedalen, ook voor de voeding

www.pedalsnake.com of zoiets, googlen..

artnaz
7 februari 2008, 19:47
Je had ook zo'n krimpkous of iets dergelijks, ben de link kwijt helaas. Dan kun je je gewone kabels in zo'n synthetisch omhulsel doen, en zit het ook goed vast. Als iemand weet waar je ze kan bestellen... Ik moet ze ook nog bestellen...

Een patchbay werkt gewoon als een centraal schakelpunt. Je verbind gewoon alles door, geen schakelingen. M.a.w.: kabels worden je "verbindt twee kabels". Zo'n ding kun je heel makkelijk zelf maken als je een beetje kan solderen, kant en klare patchbays ken ik niet... Anders wil misschien één van de forummers er wel één voor je maken (ik heb zelf geen soldeerspullen, en als ik er gebruik van kan maken, heb ik geen tijd om wat extra te doen... :p).

Mike McCready
8 februari 2008, 19:04
kant en klare patchbays ken ik niet...
Uit de custom shop van Loooper (dus niet helemaal kant en klaar) maar wel goed voor een indruk. http://www.loooper.com/Paatcher.htm

Maar volgens mij vrij prijzig en er zijn genoeg forumleden die het voor je willen doen lijkt me. Heb het zelf ook laten doen door DH

Herman
8 februari 2008, 19:18
Wat zou een beetje patchbox ongeveer moeten kosten?

Jan Buurman
8 februari 2008, 19:40
Ik werk ook met een pedalboard met een delay en een boost in de effects-loop.
Ik heb een multikabel van KlotZ omgebouwd naar kabel met een main, send, return én een footswitch lijntje

Het was eerst 8x mono (ongeveer zoiets):
http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorder/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=ml8pp&rubnum=mi.multicores.loomsanalog&wkid=2004g&ls=d&nocache=

Ik heb er 6 gepaard naar 3x (dubbel) mono en 2 gepaardnaar 1x stereo ivm footswitch.
Met krimpkous heb ik ze een kleurtje gegeven:
Zwart= main line
Geel = footswitch
Wit= send
Rood= return.
Om het nog makkelijker te maken heb ik met gekleurde punaises merkjes gemaakt op mijn versterker én op mijn pedalboard.
http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/122_2253.jpg

Niet nadenken maar gewoon inprikken....

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/121_2127-1.jpg

De set-up van mijn board is inmiddels flink veranderd (is een oude foto) maar dan krijg je een idee hoe ik heb gebruik.
Zwart in de Crunchbox, Wit in de Red Repeat en Rood in de Boost&Buff en geel in mijn footswitch.....

rikfennis
9 februari 2008, 16:07
HaJan

hoe doe jij dat met je voeding?? met dat grote pedalen board

dank Rik

Jan Buurman
11 februari 2008, 13:00
Ik heb een Big John voor alle pedaaltjes, alleen voor mijn Expresion Factory heb ik een losse adaptor want die heeft wisselstroom nodig. Deze twee heb ik in een heel klein stekkerblokje gestoken en aan het stekkerblokje heb ik zo'n universele stroomstekker gesoldeert waarin zo'n standaard Powercable in kan.
Dus: Multikabel aansluiten; gitaarkabel in prikken; powercable erin en spelen...