PDA

View Full Version : P1 extreme-speakerkeuze



Megadeth_
7 februari 2008, 09:26
In het 2de jaar Elektronica, moeten we dus een versterker bouwen en ik heb gekozen voor deze. Nu heb ik echter hier totaal geen ervaring mee en voor ik ga bestellen, vraag ik het toch nog liever even na:
http://img214.imageshack.us/img214/8053/schemazm3.gif

Op dit schema had ik graag volgende speaker aangesloten (Celestion G12):

http://img214.imageshack.us/img214/2749/speakermx9.gif

Ik heb al wat gezocht op het forum, en dit schema zou een uitgangsvermogen van ongeveer 15W moeten hebben. De speaker is echter 80W, wat uiteraard geen probleem lijkt. Maar ik vraag me af, of ze wel tot z'n recht komt op dit schema. En als er geen betere keuze voor de hand zijn.

Alvast bedankt!

Negative K3 fan
7 februari 2008, 10:38
ik zou de ampkeuze heroverwegen, de P1 extreme haalt veel vervorming uit maar een paar versterkingstrappen, dan gaan de alarmbellen bij mij al rinkelen. Op clips klinkt deze amps altijd erg buzzy. Ga dan voor een normale P1, een 18 watt of een HO. Wat betreft speakers is het lastig vooraf te zeggen wat het gaat worden, ik heb nog nooit zo'n century in het echt gehoord geloof ik.

Megadeth_
7 februari 2008, 11:10
Het schema ligt helaas vast. De docent geeft in het begin van het academiejaar z'n goedkeuring gegeven over dit schema.

De sounclips op de AX84 site vind ik overigens best wel goed klinken, zeker deze: •MPEG AUDIO: Clip of Maccabee's clean p1-eXtreme : [download]

http://www.ax84.com/?pg=legacyprojects&project_id=p1-extreme

Of moet ik mij niet blindstaren op dát geluid? Want ik ben dus tenslotte een totale beginner.

Megadeth_
7 februari 2008, 15:21
Niet echt on-topic meer, maar ik kan werkelijk nergens die Hammond transfo in het voedingsschema terugvinden. Ik vraag me zelfs af of ze nota bene wel bestaat.

Edit: ze is te vinden op de site van hammond, echter vind ik nergens een bedrijf in Europa waar ik deze kan bestellen.

Info over de 270DX:
http://www.hammondmfg.com/263.htm
Info over de 370DX:
http://www.hammondmfg.com/300series.htm

Ik zou de 270DX vervangen door de 370DX, die ik bij tonefactory zou kunnen bestellen.

H.Manback
7 februari 2008, 22:20
ik zou de ampkeuze heroverwegen, de P1 extreme haalt veel vervorming uit maar een paar versterkingstrappen, dan gaan de alarmbellen bij mij al rinkelen. Op clips klinkt deze amps altijd erg buzzy. Ga dan voor een normale P1, een 18 watt of een HO. Wat betreft speakers is het lastig vooraf te zeggen wat het gaat worden, ik heb nog nooit zo'n century in het echt gehoord geloof ik.

De P1-extreme is zo te zien nogal omgegooid in de loop der tijd. Ik heb een P1 extreme gebouwd waar maar 1 12ax7 in zit, en die vervormt niet zo gek veel, meer een dikke crunch dan echt over z'n nek gaan.

On-topic, ik denk dat speaker keuze zonder dat je die amp al echt gehoord hebt (soundclips zeggen eigenlijk geen flikker) redelijk gokwerk is. Ik zou eerder een speaker kiezen op basis van wat je voor geluid zoekt. De versterker kan je later altijd nog aanpassen, met die buizen kan je ook bijv. een JCM 800 preamp er van maken om maar wat te noemen.

Qua trafo kan je ook gewoon een andere kiezen met dezelfde impedantie, let wel goed op dat ie voor single ended is! Die trafo's hebben een luchtspleet er in zitten die nodig is bij single ended.

Megadeth_
8 februari 2008, 17:35
Ok bedankt voor de reacties! Ik ga de speaker bestellen, de outputtransformator blijft gelijk(125ESE). Enkel voor het voedingsschema zal ik nog een variant zoeken*.

De primaire spanning, is volgens de hammond site slechts 115Vac. Maw moet ik overstappen naar een transfo die primair 230Vac kan verdragen. Of maakt dit totaal geen verschil uit?

H.Manback
8 februari 2008, 18:20
Dat maakt zeer zeker uit! Als je daar 230 op zet krijg je dubbel de spanning aan de secundaire kant :nervous: Je moet een trafo hebben voor 230 volt, of eentje met aftakkingen voor 230 en 110. Let ook op dat de trafo het vermogen van die 6L6 aan kan.

Verdiep je goed in die dingen voor je begint, dit soort grappen levert vuurwerk op als je niet uitkijkt...

Megadeth_
9 februari 2008, 11:19
Ok, 'k heb het nog even gecontroleerd, en de 370DX lijkt me geschikt hiervoor. Deze heeft een configuratie waarbij primair gezien 220Vac op aangesloten mag worden. De spanningen op beide filamenten zijn gelijk, met dat verschil dat de 370DX nog meer vermogen kan dissiperen.
______________________________Isec DC sec
Type___P(VA)__Vprim_Hz___Usec(RMS)________Filament 1_____Filament2
270DX___83-___115 _ 60___275-0-275__90____5 V@2 A______6.3 V@3 A
370DX __86____________275-0-275____90__5V C.T. @2A___6.3V C.T. @3A

De 370DX had ook nog als extra gegeven: Bias Tap VAC: 50Vac.

Negative K3 fan
11 februari 2008, 18:15
Die clip die jij bedoelt is een clean clip, terwijl de p1 extreme vooral is bedoeld voor een overstuurd geluid (zie bv. de cascaded 12ax7 in de preamp) en ik bedoelde in mijn post dat geluid. Als je een clean geluidje zoekt, moet je de p1 bouwen (dus zonder 'extreme').

Wat betreft die voedingstrafo, hammond heeft onlangs het assortiment compleet veranderd, waarschijnlijk is dat schema gemaakt voor die tijd. De 125ESE is een prima OT, ik heb hem zelf ook in een single ended 6l6 versterker en dat klinkt gewoon goed.


Maw moet ik overstappen naar een transfo die primair 230Vac kan verdragen. Of maakt dit totaal geen verschil uit?

en jij bent 2e jaars elektronica?

H.Manback
11 februari 2008, 18:27
Ik dacht ik zeg het niet....:satisfie:

Megadeth_
12 februari 2008, 10:39
Die clip die jij bedoelt is een clean clip, terwijl de p1 extreme vooral is bedoeld voor een overstuurd geluid (zie bv. de cascaded 12ax7 in de preamp) en ik bedoelde in mijn post dat geluid. Als je een clean geluidje zoekt, moet je de p1 bouwen (dus zonder 'extreme').

Wat betreft die voedingstrafo, hammond heeft onlangs het assortiment compleet veranderd, waarschijnlijk is dat schema gemaakt voor die tijd. De 125ESE is een prima OT, ik heb hem zelf ook in een single ended 6l6 versterker en dat klinkt gewoon goed.



en jij bent 2e jaars elektronica?

Ja, achteraf bekeken was het inderdaad wel een betrekkelijk domme vraag. Ik zat even met de illusie, dat die transfo wel 230V zou kunnen verdragen op de primaire, zolang de stroom maar beperkt bleef, en dat er hiermee in het schema rekening gehouden was. Niet dus :chicken: .

Nuja, het probleem is van de baan met de 370DX en nogmaals bedankt voor de hulp :satisfie: .

Negative K3 fan
12 februari 2008, 12:30
Nogmaals; kies de p1 voor een cleane sound en niet de extreme!

Megadeth_
12 februari 2008, 17:55
Ik vond die clip de beste, maar ik wil er wel degelijk distortion bij. Achteraf bekeken was de keuze van de P1 misschien beter geweest echter ligt het schema vast. Hij wordt half maart gesoldeerd, ik post dan wel even hoe het ermee gesteld is.

Megadeth_
27 maart 2008, 22:27
Ik ben ondertussen druk bezig aan de bestukking en ben aan m'n eerste struikelblok toe. Ik raak er maar niet uit, of die datasheets van de buizen bottom of topview zijn :nervous:.

Alvast bedankt!

Frits van Mourik
28 maart 2008, 00:24
Da's altijd bottom view. Je kijkt tegen de soldeerkant van de buisvoet aan; de cijfers tel je met de klok mee.

Megadeth_
28 maart 2008, 10:39
Bedankt, ondertussen heb ik het zo bestukt.
http://img255.imageshack.us/img255/5231/9mqo4.gif

Op pin 1 en 7 heb ik 2 x 275V aangesloten, die uit de transfo komt.

http://img169.imageshack.us/img169/1433/schema2nm3.gif

Dan zou ik moeten op pin 3 en de middenaftakking van de transfo, die gerefereerd staat als ground, iets in de buurt van een 500V DC moeten meten. Nu meet ik daar echter 25V AC.

Als ik informatie over de buis in kwestie opzocht, vond ik dat er op het 'rooster' tussen klem 4 en 5 een spanning van 6,3V wordt aangebracht. Nu vraag ik mij af, of dit de oplossing is voor m'n probleem.

http://img255.imageshack.us/img255/3152/6ca4ca0.png

chocorookie
28 maart 2008, 17:19
De 6CA4 wordt ook wel EZ81 genoemd, gelijkrichterbuis.

pin 4 en 5 zijn de heater pinnen van je gelijkrichterbuis ez 81/ 6CA4.
Deze heb je nodig anders werkt je gelijkrichterbuis niet.

Als je in je schema kijkt zie je 6,3 V ac gerelateerd naar de 0.

Oftewel je hoogspanning aftakkingen uit je tranformator op pinnen 1 en 7, je 6,3 V op pin 4 en je 0 aftakking van je 6,3 wikkeling op pin 5.

Pin 3 is je gelijkgerichte spanning oftewel de B+ (BATTERY +) welke naar je filters gaan.

Hoop je hiermee te hebben geholpen,

Gr. Choc

Megadeth_
28 maart 2008, 18:56
De 6CA4 wordt ook wel EZ81 genoemd, gelijkrichterbuis.

pin 4 en 5 zijn de heater pinnen van je gelijkrichterbuis ez 81/ 6CA4.
Deze heb je nodig anders werkt je gelijkrichterbuis niet.

Als je in je schema kijkt zie je 6,3 V ac gerelateerd naar de 0.

Oftewel je hoogspanning aftakkingen uit je tranformator op pinnen 1 en 7, je 6,3 V op pin 4 en je 0 aftakking van je 6,3 wikkeling op pin 5.

Pin 3 is je gelijkgerichte spanning oftewel de B+ (BATTERY +) welke naar je filters gaan.

Hoop je hiermee te hebben geholpen,

Gr. Choc


Bedankt voor de info!



Oftewel je hoogspanning aftakkingen uit je tranformator op pinnen 1 en 7, je 6,3 V op pin 4 en je 0 aftakking van je 6,3 wikkeling op pin 5.

Ik zou gewoon de spanning die uit m'n 2 de filament v/d transfo komt, op pin 4 en 5 plaatsen, net als in het onderste schema.

Als ik de 0-aftakking neem, dan zal er slechts 3,15V staan over de heater.

EDIT:
http://img508.imageshack.us/img508/9246/dsc00261qt1.jpg

en dat ziet er al heel wat beter uit! Nogmaals bedankt ;) . Ik krijg ongeveer 260V DC eruit.

chocorookie
29 maart 2008, 16:39
Je begreep me verkeerd,

Je hebt een gelijkgerichte 6,3 V qua schema (half-wave) daarom gaf ik de "0"aan maar t's gewoon de 2e kant van de 6,3 v wikkeling.

260V Dc vind ik vrij laag daar een gemiddelde 18 watter 325V op de B+ heeft staan. 275V x Wortel 2 = 380V open klem rectifier + eenspanningsvalletje van -20v=+-360V
Dus ik denk dat er iets nog niet goed zit.

Vraag: heb je de middenaftakking van je transformator geaard? zo nee doe dit! 275-0-275V de 0 aan aarde(chassis)!!!

Je 6,3V circuit zoals deze getekend staat zou ik even vergeten.
Pak hiervoor gewoon een 6,3V AC lamp+houder alla Fender. Niet dat condensator en ledje + voorschakelweerstand en diode.

Voorzie in een virtueel aardpunt voor je fillament, oftewel je "tilt"je aardereferentie iets op.
Installeer aan elke zijde van je 6,3V wikkeling een 100 ohm weerstand(makkelijkste plek is je Fenderlamphouder),
de bijde andere zijden van je weerstand leg je aan aarde(het chassis)
Hierdoor krijg je minder trafobrom van je 6,3v ac zijde.
De bovenkant van je 100ohm ga je natuurlijk naar alle fill's/lampje, letop, de gehele bedrading twisten en uit de buurt van je andere bedrading-/ signaaldragers.


Gr. Choc

Alle buizen behoeven een fillament, de 12 AX7's op pin 4,5 en pin 9, en je 6L6 op pin 2 en pin 7

Megadeth_
30 maart 2008, 13:36
Je begreep me verkeerd,

Je hebt een gelijkgerichte 6,3 V qua schema (half-wave) daarom gaf ik de "0"aan maar t's gewoon de 2e kant van de 6,3 v wikkeling.

260V Dc vind ik vrij laag daar een gemiddelde 18 watter 325V op de B+ heeft staan. 275V x Wortel 2 = 380V open klem rectifier + eenspanningsvalletje van -20v=+-360V
Dus ik denk dat er iets nog niet goed zit.

Vraag: heb je de middenaftakking van je transformator geaard? zo nee doe dit! 275-0-275V de 0 aan aarde(chassis)!!!

Je 6,3V circuit zoals deze getekend staat zou ik even vergeten.
Pak hiervoor gewoon een 6,3V AC lamp+houder alla Fender. Niet dat condensator en ledje + voorschakelweerstand en diode.

Voorzie in een virtueel aardpunt voor je fillament, oftewel je "tilt"je aardereferentie iets op.
Installeer aan elke zijde van je 6,3V wikkeling een 100 ohm weerstand(makkelijkste plek is je Fenderlamphouder),
de bijde andere zijden van je weerstand leg je aan aarde(het chassis)
Hierdoor krijg je minder trafobrom van je 6,3v ac zijde.
De bovenkant van je 100ohm ga je natuurlijk naar alle fill's/lampje, letop, de gehele bedrading twisten en uit de buurt van je andere bedrading-/ signaaldragers.


Gr. Choc

Alle buizen behoeven een fillament, de 12 AX7's op pin 4,5 en pin 9, en je 6L6 op pin 2 en pin 7

Ik had niet lang genoeg gewacht om de spanning te meten. Er komt inderdaad 380 V uit. De spanningswaarden stemmen wel niet goed overeen met de aangegeven waarden (450 en 250 V zijn respectievelijk 380V en 320V dus even die laatste elko nog aanpassen).

Ik heb die middelste aftakking inderdaad nog niet verbonden met m'n aarding, om te antwoorden op je vraag. Bedankt, dat was me nog niet opgevallen.

Je uitleg in verband met het verminderen over de trafobrom begrijp ik niet goed. Vanavond, als ik wat meer tijd heb, zal ik er proberen een schema'tje van te tekenen zoals ik het geinterpreteerd heb. :satisfie:

Megadeth_
31 maart 2008, 14:00
Schema'tje:
http://img364.imageshack.us/img364/7205/tjebi3.png

Is het voldoende, om bij de 12AX7, de 6,3V op pin 4 en 5 te plaatsen en pin 9 NC te laten? De datasheet geeft een Uf van 6,3V-12,6V aan.

http://img210.imageshack.us/img210/7432/data6l6yl0.png

chocorookie
31 maart 2008, 19:46
Nope,

kijk eens goed naar de interne bedrading van je 12ax7 buis..........

1 fill draad aan 4 en 5 en de andere aan pin 9 voor de rest is je schema OK.

gr choc