PDA

View Full Version : Suggesties voor nieuwe versterker gevraagd



Snaar
7 februari 2008, 00:01
Ik ben op zoek naar een versterker voor m'n nieuwe band.
Ik zal proberen m'n ideeën/wensen duidelijk te maken. Hopelijk hebben jullie goede suggesties voor me.

De belangrijkste reden dat ik een nieuwe versterker wil, is dat ik naar iets handzamers op zoek ben dat wat gemakkelijker te vervoeren is tussen huis, oefenruimte en optredens.
Ik zit dan ook te denken aan een combo met 1 of 2 speakers.
Het liefst eentje met buizen, al is het niet zo dat ik zo'n purist ben die bij voorbaat alle andere amps afkeurt.

Met de nieuwe band gaan we nummers spelen van o.a.:
Thin Lizzy, the Hold Steady, Bruce Springsteen, CCR...
Het zou mooi zijn als ik een sound kan krijgen waarmee die verschillende stijlen goed uit de verf komen.
Ik ben me er van bewust dat de genoemde bands een sound hebben die nogal van elkaar verschillen, maar ik hoop dat het toch een indicatie geeft van waar ik naar op zoek ben. Misschien weet iemand een mooi compromis tussen die sounds.

M'n main gitaar is een Gibson Les Paul Standard.

Ik heb nu een Peavey Triple XXX top met een Marshall JCM900 Lead-1960 4x12" cabinet.
Die top beviel me destijds erg om het harmonieuze vervormde geluid. Ik speel(de) meestal over het "crunch" kanaal met de gain op ongeveer 8 uur, dus de nieuwe versterker hoeft niet erg high-gain te zijn.

Ik hou erg van een warm, maar toch helder clean en van een stevig, 'grommend', maar toch harmonieus en strak vervormd geluid.
Verder zou het erg mooi zijn als de versterker reverb en een instelbaar, footswitchable solo-volume heeft.

Ik hoop dat hier mensen zijn die me suggesties kunnen geven over welke combo-versterkers goed bij m'n wensen passen.
Uiteindelijk ga ik natuurlijk zelf versterkers testen, maar ik wil niet een hele dag lang het personeel van een muziekzaak lastig vallen met het uitproberen van al hun amps.
Het zou mooi zijn als ik aan de hand van ideeën van mensen hier een mooie selectie kan maken.

Bij voorbaat dank voor alle bruikbare tips en adviezen.

TimmU
7 februari 2008, 00:29
Kijk is naar een Koch Powertone II .

Snaar
7 februari 2008, 01:06
Ok, bedankt!

Trouwens: ik ben op zoek naar een versterker die ook op laag volume goed klinkt.
Verder zat ik qua budget aan maximaal €1000 te denken, maar het liefst goedkoper.

r0etie
7 februari 2008, 05:07
Kustom Defender,

Niet duur;
http://www.thomann.de/nl/kustom_defender.htm

Heeft een soloboost van 10 db, heeft een reverb, is licht (17 kg), heeft een massief "pine" houten kast, kan mbv een switch omgeschakeld worden om ipv met EL34, met 6L6 buisjes te kunnen werken. Verder zijn er nog een aantal andere interessante specs. Heavy metal doet ie alleen niet. Misschien kom je een eind met een leuk pedaaltje ervoor.

Check de demovideo;
http://www.kustom.com/player.aspx?MediaID=1324

Groet,

Paul.

wiegersma
7 februari 2008, 07:11
Koch is denk ik een goede versterker (Powertone of Multitone). Als de Triple XXX je nog steeds goed bevalt, dan zou je deze ook in combovorm kunnen zoeken. Of een Engl Screamer 50, zit net boven de 1000 euro.


(zat jij ooit in de band Screwballs?)

Snaar
8 februari 2008, 01:02
Bedankt voor de suggesties tot nu toe.


Als de Triple XXX je nog steeds goed bevalt, dan zou je deze ook in combovorm kunnen zoeken.

(zat jij ooit in de band Screwballs?)
Op zich bevalt de sound van de Triple XXX me nog wel, maar ik weet niet of die nou het meest geschikt is voor m'n nieuwe band.
Verder heeft m'n top geen reverb en ook geen solo boost, maar ik zag dat sommige Triple XXX combo's wel een reverb hebben.
Maar ik denk dat zo'n combo niet echt binnen mijn prijsklasse valt en je ziet ze ook bijna nergens in een muziekzaak.

(En ja, ik zat ooit in Screwballs. Zat jij ooit in Dakraam? :seriousf: )

Squier4ever
8 februari 2008, 01:13
Kustom Defender,

Niet duur;
http://www.thomann.de/nl/kustom_defender.htm

Heeft een soloboost van 10 db, heeft een reverb, is licht (17 kg), heeft een massief "pine" houten kast, kan mbv een switch omgeschakeld worden om ipv met EL34, met 6L6 buisjes te kunnen werken. Verder zijn er nog een aantal andere interessante specs. Heavy metal doet ie alleen niet. Misschien kom je een eind met een leuk pedaaltje ervoor.

Check de demovideo;
http://www.kustom.com/player.aspx?MediaID=1324

Groet,

Paul.

die zou ik alleen al van de absolute waardeonvastheid niet kopen..... hoe goed het ook mag klinken.

Jimwoud
8 februari 2008, 09:05
die zou ik alleen al van de absolute waardeonvastheid niet kopen..... hoe goed het ook mag klinken.
Als hij echt hemels zou klinken zou ik dat behoorlijk dom vinden. Zo duur zullen ze niet zijn, en niet alles hoeft doorverkocht te worden. Zelf heb ik ook al veel verkocht en gekocht zonder verlies te maken, maar als ik een hele vette versterker of weet ik wat tegen kom zou ik best iets willen kopen wat in de doorverkoop minder waard is.

Marc Oblivian
8 februari 2008, 09:53
Bedankt voor de suggesties tot nu toe.


Op zich bevalt de sound van de Triple XXX me nog wel, maar ik weet niet of die nou het meest geschikt is voor m'n nieuwe band.
Verder heeft m'n top geen reverb en ook geen solo boost, maar ik zag dat sommige Triple XXX combo's wel een reverb hebben.
Maar ik denk dat zo'n combo niet echt binnen mijn prijsklasse valt en je ziet ze ook bijna nergens in een muziekzaak.

(En ja, ik zat ooit in Screwballs. Zat jij ooit in Dakraam? :seriousf: )

Ik weet overigens nog wel iemand met een Engl Screamer (dacht eerst Thunder, maar dus echt een Screamer) combo te koop. Is effe wat meer dan een jaar oud en er zit een mooie reverb op. Heeft tevens schakelbaar master(solo)volume.
De combo is van onze gitarist die nu op bas is overgestapt. PM anders maar even als je geinteresseerd bent...

E-J
8 februari 2008, 11:16
Hughes & Kettner Statesman!

Waarom?
- het is een combo, in drie versies leverbaar (1x12 EL84 20 watt, 1x12 EL84 40 watt, en 2x2 6L6 60 Watt
- hij heeft een warm en helder clean, wat je nog meer naar Fender kan 'oppimpen' door de TWANG button in te drukken. Je kunt Springsteen en CCR erg overtuigend overbrengen
- het overdrivekanaal klinkt op lagere gainwaardes erg als Thin Lizzy (toevallig heb ik hem mede hierdoor ook gekocht, als Lizzy fan). Daarbuiten kan je ook '80 hardrock ermee spelen, er zit genoeg gain in. Het geluid is met veel gain wel wat minder agressief dan een Marshall, het klinkt smoother en vetter als een Vox).
- hij heeft een buizen-reverb aan boord
- op het overdrivekanaal zit een footswitchable BOOST functie, waardoor je geluid extra power krijgt waardoor je prima kan soleren in een bandsituatie
- daarnaast ziet hij er ook nog eens geweldig uit ;)

crapton
8 februari 2008, 19:41
Hughes & Kettner Statesman!


Jippie + 1

Heb nu zelf een Hijgs&Knetter Statesman Quad EL84 en dat is een leuk versterkertje. Doet volgens mij aardig wat je zoekt. Ter aanvulling op bovenstaande reactie: geluid is ook mooi vol, niet als een 4x12 maar komt toch heel aardig mee voor zo'n klein ding. Verder is volume meer dan voldoende voor (normale) bandsituatie - niet voor hardruck of punc.

Boost mocht wel iets meer zijn qua volume, helaas niet instelbaar.

Reverb geeft bij mij op lage volumes wel wat brom--@EJ NL - bij jou ook?

E-J
9 februari 2008, 12:56
Jippie + 1

Heb nu zelf een Hijgs&Knetter Statesman Quad EL84 en dat is een leuk versterkertje. Doet volgens mij aardig wat je zoekt. Ter aanvulling op bovenstaande reactie: geluid is ook mooi vol, niet als een 4x12 maar komt toch heel aardig mee voor zo'n klein ding. Verder is volume meer dan voldoende voor (normale) bandsituatie - niet voor hardruck of punc.

Boost mocht wel iets meer zijn qua volume, helaas niet instelbaar.

Reverb geeft bij mij op lage volumes wel wat brom--@EJ NL - bij jou ook?

Als de reverb hoger staat dan 75% hoor ik wel wat ruis (maar dat is vrij normaal lijkt me). Bedoel je dat?

Ik gebruik alleen zelden de reverb... :)

gr,
Emiel