PDA

View Full Version : Thuis band opnemen...



MartijnTimmermans
6 februari 2008, 20:11
Hallo allemaal,

Ik wil met mijn band graag een demo'tje opnemen en mijn vraag is wat ik er voor nodig heb om dat thuis te doen. Ik heb al gezocht op het forum maar ik heb weinig antwoorden kunnen vinden op mijn vraag.
Wat ik wil opnemen zijn:
- 2 zangmicrofoons
- 2 elektrische gitaar
- 1 bas gitaar
- 1 elektrisch drumstel
Is dit te doen met een 6 kanaals mengpaneel en deze dan in de PC prikken of moet ik hier nog wat anders voor doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Thoom42
6 februari 2008, 22:33
Knap dat je 2 zangmicrofoons gaat opnemen ;)

Ik denk dat wat je noemt wel aardig is, maar om een beetje kwalitatief goede opnames te krijgen die demo-waardig zijn moet je toch echt wel een goede interface hebben. Monitoren zijn erg belangrijk, en natuurlijk een paar goede mics om je gitaar mee op te nemen. Tenzij je natuurlijk alles direct in je mengtafel wil gooien.

Het belangrijkste wat je nodig hebt, heb ik nog niet genoemd; dat is kennis van het opnemen. Ga er niet vanuit dat je direct een goede demo opneemt, maar ga eerst experimenteren. Je kunt nog zulke goede apparatuur hebben, maar als je geen of weinig kennis hebt, wordt het niet wat. Neem de tijd, ga experimenteren en lees op dit forum. De vraag die je stelt is trouwens al meerdere keren gesteld.

MartijnTimmermans
7 februari 2008, 12:37
Hoezo is het knap om 2 zangmicrofoons op te nemen? Er zijn twee mensen die zingen :???: :???:
En moeten de gitaren met microfoon of kun je het geluid van de versterker ook gebruiken?

bass blom
7 februari 2008, 12:45
Hoezo is het knap om 2 zangmicrofoons op te nemen? Er zijn twee mensen die zingen :???: :???:
En moeten de gitaren met microfoon of kun je het geluid van de versterker ook gebruiken?

ik denk dat thoom een grapje maakt.. zangmicrofoons opnemen :satisfie:

6 kanaals mixer, hmm..
elektrisch drumstel geet een eigen stereo mix neem ik aan?
dat is 2 van 6
2 x zang is 4 van 6
dan heb je 2 over waar je dus dan gemixt stereo je 2 x gitaar en 1 x bas op gaat doen.
dat geheel prik je dus dan stereo in je pc, je maakt de mix terwijl je opneemt.
het is te doen, maar ver van ideaal.
je zal vaak opnieuw moeten spelen en de boel bijstellen totdat je een goed geheel krijgt.

wat je zou willen hebben is een 8 kanaals mengtafel/interface.
daar gaat dat elektrisch drumstel in 2/8
2 x zang 4/8
2 x gitaar 6/8 ja, gitaar met een microfoon klinkt natuurlijker dan met line out amp.
tenzij je met modelling spul werkt, dat is redelijk in een mengtafel te prikken.
1 x bas 7/8 en dan heb je zelfs nog een kanaal over waar je wellicht een room mic op kan zetten voor wat ruimte om eventuaal later bij te mengen.

bert k
7 februari 2008, 13:11
Je neemt geen zangmicrofoons op, je neemt zangers op met een microfoon.

jw009
7 februari 2008, 13:55
Je kan ook gewoon alles apart opnemen, heb je inwezen alleen een interface nodig.

MartijnTimmermans
7 februari 2008, 18:39
Ik dacht eigenlijk dat als je gewoon het geluid van de gitaarversterkers direct in de mengtafel prikt het gewoon het zelfde zou klinken dan in de oefenruimte.
Is dit dus fout gedacht?

jw009
7 februari 2008, 18:49
Ja, dit gaat echt nergens naar klinken.

Thoom42
7 februari 2008, 19:21
Dat je niet door had dat dat een grapje was Martijn! ;) :B
Maar idd, zoals jij het zegt wordt het gitaargeluid niet wat.
Wat Bass hierboven zegt is denk ik een goede richtlijn.

MartijnTimmermans
7 februari 2008, 21:41
Bass, jij zegt dat het misschien wel klinkt als je met modelling spul werkt.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

bass blom
7 februari 2008, 21:56
Bass, jij zegt dat het misschien wel klinkt als je met modelling spul werkt.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

de pods en dergelijke, die hebben cabinet simulator.
er wordt dus een speakerbox nagedaan in het kastje.
die mis je bijna altijd bij opnemen van een gitaar uit een amp.

amon
8 februari 2008, 14:32
Als ik het zo lees heb je je er weinig /niet in verdiept en heb je weinig /geen verstand van opnames en mixes.

Er zijn echter wel mensen die daar verstand van hebben! Die hebben zelfs studio's enzo en volgens mij kun je daar ook wel lekker opnemen. Weet het niet zeker, misschien eens de search functie gebruiken om op te zoeken wat ze in een studio doen....



Even serieus: Wat je wil kan... Maar om een goed klinkende demo te krijgen gaat dit veel tijd en kennis kosten. En geld, want je wilt een interface met 8 inputs of een mengpaneel met 8 inputs en een interface met 2 inputs (om de stereo out van je mengpaneel in te prikken) Beide opties gaat al wel een euro of 300 zijn. Dan wil je ook nog kunnen horen wat je op neemt en moet je monitors hebben: nog een keer 300 euro. Gitaarversterker in je mangpaneel proppen = geen goed idee, dus daar moet ook een mic voor: 100 euro (of je doet de 2e zang later en gebruikt die mic eerst voor de gitaar). Al met al kom je wel aan 500 euro minimaal om uit te gaan geven. En raad eens voor hoeveel je een studio in kunt? Ik ga binnenkort met mn band 8 uur de studio in voor 300 euro!

Ook ik wilde eerst alles zelf thuis op gaan nemen met aparatuur die ik dan zou gaan huren. Dat zou me 200 euro kosten voor 1 dag. Dat zou betekenen dat ik ook alles zelf moet doen (mics plaatsen, opnames starten, etc). Nu, voor 100 euro meer, hebben we goede akoestiek, betere mics ter beschikking, hoef ik me geen zorgen te maken om het opnameproces (hoewel ik me er wel mee zal bemoeien ;)) en kan ik me concentreren op enkel mn gitaarspel.

Han S
8 februari 2008, 14:44
Je kunt ook een studio huren Amon en het dan zelf doen. Een grote ruimte met een vleugel, een Hammond, een Rhodes, een mooi drumstel, een stuk of zes buizen gitaaramps, drie 4*12 cabs, vijf basversterkers met 4*10, 2*12, 2x 1*15 en 1*18 speakers, diverse keyboards, 50 microfoons waaronder buizenmicrofoons van 4500 euro, een controlroom met een mengpaneel met 72 ingangen en 24 bussen, twee 24 sporen tape machines en een wand vol outboard gear, 10 verschillende monitorsystemen om je mix te beoordelen, ruimte om te slapen, een keuken, douche en wat ik allemaal nog vergeet.

En dat kost je 250 euro voor 12 uur.

gitaarhaantje
8 februari 2008, 14:59
Je kunt ook een studio huren Amon en het dan zelf doen. Een grote ruimte met een vleugel, een Hammond, een Rhodes, een mooi drumstel, een stuk of zes buizen gitaaramps, drie 4*12 cabs, vijf basversterkers met 4*10, 2*12, 2x 1*15 en 1*18 speakers, diverse keyboards, 50 microfoons waaronder buizenmicrofoons van 4500 euro, een controlroom met een mengpaneel met 72 ingangen en 24 bussen, twee 24 sporen tape machines en een wand vol outboard gear, 10 verschillende monitorsystemen om je mix te beoordelen, ruimte om te slapen, een keuken, douche en wat ik allemaal nog vergeet.

En dat kost je 250 euro voor 12 uur.


Lijkt op SPAM of niet? ;)

bert k
8 februari 2008, 15:02
Vette spam idd. MOD-POWER!!!!!! :D

Han S
8 februari 2008, 15:21
Je kunt ook naar de studio gaan van die ander mod, ene Frits. Dan laat je het allemaal voor je doen, krijgt een prima resultaat en kost je 30 euro per uur.

Je kunt het zien als spam, maar je zou het ook kunnen zien als goed advies, want het brult overal van de studio's en studiootjes, maar zoek maar eens de juiste uit, welke bij je budget past.

En kom er maar eens achter bij welke mensen je in je blote reet durft te gaan, want een vertrouwensband is daarbij onontbeerlijk.

Amon is iemand die het prima zelf kan en ik bied mijn ruimte niet zomaar aan iedereen aan, grote tent met alles wat je nodig hebt er in. Als dat spam is, so be it. :D

gitaarhaantje
8 februari 2008, 15:30
Je kunt ook naar de studio gaan van die ander mod, ene Frits. Dan laat je het allemaal voor je doen, krijgt een prima resultaat en kost je 30 euro per uur.

Je kunt het zien als spam, maar je zou het ook kunnen zien als goed advies, want het brult overal van de studio's en studiootjes, maar zoek maar eens de juiste uit, welke bij je budget past.

En kom er maar eens achter bij welke mensen je in je blote reet durft te gaan, want een vertrouwensband is daarbij onontbeerlijk.

Amon is iemand die het prima zelf kan en ik bied mijn ruimte niet zomaar aan iedereen aan, grote tent met alles wat je nodig hebt er in. Als dat spam is, so be it. :D

Wel een klein beetje makkelijk om je er zo uit te lullen hoor...
Stel dat ik een studio had. Dan had ik niet hetzelfde mogen zeggen maar omdat jij nogal in het gitaarnet wereldje zit dan wel....beetje raar...

Dat neemt niet weg dat je echt verstand hebt enzo( alsof je dat wilt horen van een broekie) maar dit vind ik vrij laag...

Kim Wilson
8 februari 2008, 15:32
Gitaarhaantje heeft wel een beetje gelijk, Han. Op zich zou je het kunnen zien als een goed advies, ware het niet dat je er een prijs in hebt staan... :satisfie:

amon
8 februari 2008, 15:54
Ach, ik vind het prima advies. ZOnder die prijs was het waardelozer advies... hehehe. Studio staat nog niet geboekt, alleen een beetje 'afgesproken', dus ik zal er nog eens over nadenken Han!

Han S
8 februari 2008, 16:09
Gitaarhaantje heeft wel een beetje gelijk, Han. Op zich zou je het kunnen zien als een goed advies, ware het niet dat je er een prijs in hebt staan... :satisfie:

Zou kunnen Kim, ware het niet dat het een belachelijk lage prijs is. In 12 uur gebruikt de studio 60 kilowatt aan stroom en een flink aantal kubieke meter gas (winter).

Zou je de benodigde apparatuur los huren ben je meer dan het dubbele kwijt en dan moet je nog voor een geschikte ruimte zorgen. Ik vind het een mooie aanbieding en als dat spam is dan moet het maar.

En je weet dat mods hier alles mogen toch?

MartijnTimmermans
8 februari 2008, 16:51
Het opnemen in een professionele studio had ik eigenlijk nog niet bedacht omdat ik dacht dat het veel te duur zou worden, maar hoe jullie er over praten lijkt het me toch erg interessant!
Kent iemand nog goede studio's in midden-limburg ;) ?

Kim Wilson
8 februari 2008, 17:15
Zou kunnen Kim, ware het niet dat het een belachelijk lage prijs is. In 12 uur gebruikt de studio 60 kilowatt aan stroom en een flink aantal kubieke meter gas (winter).

Zou je de benodigde apparatuur los huren ben je meer dan het dubbele kwijt en dan moet je nog voor een geschikte ruimte zorgen. Ik vind het een mooie aanbieding en als dat spam is dan moet het maar.

En je weet dat mods hier alles mogen toch?
Ha, en nog oneerlijke concurrentie ook!! :D


Je doet maar, ik vind dat je een fantastische studio hebt, en daar mag je best trots op zijn. Plus dat je een berg ervaring hebt in het vak, en ook nog eens een toffe ouwe lul bent. :)

sjoerd5
8 februari 2008, 19:14
Het opnemen in een professionele studio had ik eigenlijk nog niet bedacht omdat ik dacht dat het veel te duur zou worden, maar hoe jullie er over praten lijkt het me toch erg interessant!
Kent iemand nog goede studio's in midden-limburg ;) ?

Ik zeg: GOOGLE!