PDA

View Full Version : Gitaar gezocht



Maarten16
6 februari 2008, 19:21
Gitaar vrienden,

Binnekort ga ik op gitaarles en nu moet ik nog een gitaar hebben, nu heb ik wat op internet rond gekeken maar ik heb wat advies nodig.

Zelf vind ik een Fender een mooie gitaar en als ik het een beetje goed begrijp is in mijn prijs klasse (300/400 euro) een Fender stratocaster (2de hands) wel een goede optie maar hoe denken jullie hier over? Of zullen dit vaak de afgedankte gitaren zijn?

Mijn muzieksmaak gaat uit naar rock, (geen hard rock of metal) en funk en pop muziek o.a Red Hot Chili Peppers maar moet ik dan wel een Stratocaster nemen?


Dus hebben jullie tips en advies voor mij dan hoor ik dat graag, en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een elek. gitaar?

Alvast bedankt voor de reacties.

Thatn
6 februari 2008, 19:34
Ik heb een Jagmaster, is niet zo duur (300euro). +Is een zalige gitaar.

Squier4ever
6 februari 2008, 19:37
een strat is dan een prima plank ja.
mijn tip, ga eens heel veel lezen hier op het forum, alle vragen die jij stelt worden iedere week weer gesteld dus is al genoeg over gezegd. als je dan iets niet kunt vinden vraag je het weer. en vooral ook veel testen en kijken wat je mooi en fijn vind.

Onmeunig Hans
6 februari 2008, 19:46
Hoi Maarten,
Je aanpak is in ieder geval oke. Je hebt al info opgezocht en weet wat je wilt gaan spelen.
Een strat is een gitaar waar je muziek prima op te spelen is.
Met je budget (alleen voor de gitaar neem ik aan, een versterker heb je al?) moet een aardige strat te kopen zijn.
Als je je wat tijd gunt en je kunt binnen je budget een fender vinden, heb je er over het algemeen een prima gitaar aan.
Of de gitaar afgeragd is, is zo niet via het net te beoordelen, misschien kun je bij je aankoop nog een deskundig iemand betrekken?

hans

Eko
7 februari 2008, 07:37
Maarten16,
Als je een gitaar , zoals de Fender, koopt kun je je zelf niet horen zonder versterker. Die zul je er dus bij moeten kopen. Vandaar dat een hoop mensen die beginnen bv een startset aanschaffen. Dat kan een kant en klare set zijn van de grote merken maar mag ook best samen met een winkel worden samengesteld. Kies een gitaar die je mooi vind dan blijf je er misschien wat langer op spelen. Welke soort muziek je ook wilt spelen, een stratocaster kan er mee uit de voeten. Of je daar de rest van je leven op blijft spelen ? Soms wel , soms niet , maar dat zie je over een paar jaar wel.

zeppo
7 februari 2008, 09:46
Zelf vind ik een Fender een mooie gitaar en als ik het een beetje goed begrijp is in mijn prijs klasse (300/400 euro) een Fender stratocaster (2de hands) wel een goede optie maar hoe denken jullie hier over?
Goede keuze, moet lukken.


Of zullen dit vaak de afgedankte gitaren zijn?
Als je hier op Gitaarnet wat meer topics leest, zul je al gauw ontdekken dat gitaren zelden 'afgedankt' worden, maar vaker verkocht worden in de zoektocht naar de ultieme 'Tone' (vaag, ongrijpbaar, ondefinieerbaar, smaakgebonden begrip)


Mijn muzieksmaak gaat uit naar rock, (geen hard rock of metal) en funk en pop muziek o.a Red Hot Chili Peppers maar moet ik dan wel een Stratocaster nemen?Moeten is een groot woord, maar het is wel een voor de handliggende keuze.


Dus hebben jullie tips en advies voor mij dan hoor ik dat graag, en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een elek. gitaar?
Ga eerst naar een (goede) muziekwinkel, en ga op verschillende gitaren spelen om te ontdekken of een strat je wel het beste ligt.
Omdat je aangeeft dat je nog moet beginnen met gitaarles, zou ik er maar van uit gaan dat je nu iets koopt voor de eerstkomende 2, 3 jaar. Daarnaast is het handig om iemand mee te nemen die verstand van gitaren heeft waneer je besluit om een gebruikte gitaar te kopen. Geloof me, ik kan je heel overtuigend vertellen dat Keiper eigenlijk wereldklasse gitaren zijn :D

Maarten16
7 februari 2008, 23:13
Bedankt voor jullie reacties, het budget is alleen voor de gitaar en ik begrijp ook dat zonder versterker er weinig geluid uit zal komen. Versterker wil ik kopen na dat ik een gitaar heb maar had daar al rekening mee gehouden met mijn budget.

Ben nu hard dit forum aan het door zoeken naar allerlei info maar als beginnend gitarist zijn er nog al wat termen die ik niet helemaal begrijp dus vandaar dat ik zo nu en dan wat vraag.

Ben nu op zoek naar een stratocaster maar bij de ene gitaar zit er wel een tremolo op en bij de andere niet? hoe zit dit en is dit eenvoudig om te bouwen ofzo als er geen op zit?

Hoop dat jullie me af en toe kunnen helpen met vragen.

Krokvlez
8 februari 2008, 11:16
Ik denk dat er op de meeste stratachtige gitaren wel een tremolo zit, maar om deze te bedienen zit er een hendel aan. Deze kan je er eenvoudig afschroeven zodat hij niet in de weg zit, waardoor het kan lijken dat er geen tremolo op zit.
Voor een beginner is een tremolo zelfs zeker niet noodzakelijk, en mss eerder zelfs een last. Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke muziekstijl je speelt. Vaak is een tremolo bij goedkopere gitaren zelfs eerder niet wenselijk, omdat als deze van slechte kwaliteit is je gitaar bv. voortdurend ontstemd etc.

nevyn292
8 februari 2008, 12:55
daar zal je met een vintage tremolo toch niet zoveel last van hebben? als we het nou over cheapo floyds hadden...

Onmeunig Hans
8 februari 2008, 20:05
Bedankt voor jullie reacties, het budget is alleen voor de gitaar en ik begrijp ook dat zonder versterker er weinig geluid uit zal komen. Versterker wil ik kopen na dat ik een gitaar heb maar had daar al rekening mee gehouden met mijn budget.

Ben nu hard dit forum aan het door zoeken naar allerlei info maar als beginnend gitarist zijn er nog al wat termen die ik niet helemaal begrijp dus vandaar dat ik zo nu en dan wat vraag.

Ben nu op zoek naar een stratocaster maar bij de ene gitaar zit er wel een tremolo op en bij de andere niet? hoe zit dit en is dit eenvoudig om te bouwen ofzo als er geen op zit?

Hoop dat jullie me af en toe kunnen helpen met vragen.

Kan verstandig zijn dat je eerst de gitaar koopt, ik hoop wel dat je het leuk blijft vinden om te spelen, ook als je geen versterker hebt. Het wordt even doorzetten.

Je kunt best veel vinden over tremolo's maar het staat hier vooral in tekst uitgewerkt.
Mss kun je de verschillende soorten/typen trems (zoals oa floyd rose - vintage - bigsby er zijn er vast meer maar ik ken ze niet) nazoeken en er plaatjes bij zoeken om de verschillen te vinden.
Ga eens kijken bij een muziekzaak, probeer het voorzichtig uit.

Wat stel je je voor bij de tremelo. Ik heb op mijn luke een vintage-trem en ik gebruik hem eigenlijk nooit.
Wat je op het forum terug zult vinden is veel waarschuwingen voor goedkopere gitaren met waardeloze trem. Goedkoper slaat hier dan al gauw op minder dan 800 a 1000 euro. Maar ook hier bevestigt de uitzondering de regel. Hierna komt vast iemand vertellen over zijn gitaar met trem die nooit ontstemd en niet meer dan 300 euro gekost heeft. Moraal: je moet er een beetje tegenaan lopen.

Vragen stellen is hier geen enkel probleem, de waardering voor het eerst zelf proberen te vinden van de info is echter onmeetbaar. Als je dat doet maken ze je voor je het weet maken ze erelid.

hans

Eko
8 februari 2008, 20:38
Maarten16
Bij een normale strat moet je snaren achter door de kunststof plaat naar voren doorsteken. De plek waar je je snaren insteekt is een metalen blok. Aan de bovenzijde gaan de snaren over een zadel en gaan ze richting de hals.
Het metalen blok met de zadels en de veren wordt de tremelo genoemd. Er zijn gitaren ( ook strats) die alleen metalen busjes hebben waar de snaren ingestoken worden en waarna de snaren over de zadeltjes gaan. Die hebben dus geen blokken die kunnen bewegen. Dat worden hardtails genoemd.
Een tremelo is er in tal van variaties. De versies zoals ze op de oude modellen Fenders zitten, zitten vast met 6 schroeven. Dit worden vintage tremelo`s genoemd. Nieuwere versies hebben geen 6 schroeven maar zitten alleen met de veren vast en scharnieren over 2 pennen in de body. Dit worden 2-point synchronised bridges genoemd.
De term Floyd Rose is van de uitvinder met dezelfde naam. Iedere gitarist die met de oude (vintage) bruggen tekeer ging kwam er al snel achter dat de snaren niet altijd gestemd bleven. Bij zeer diepe acties met de hendel meestal niet dus. Floyd Rose ontwierp een brug waarbij de snaren beter vast zaten en een blikje boven aan de hals waar de snaren vastgeklemd zaten om te zorgen dat ze daar ook niet meer slipten. Dit type werd snel bekend en zeer geliefd bij den modernen Gitarischt. Na de eerste versie zijn er verbeterde versies gekomen, maar dat kan later nog wel een keer.
Een andere term voor een tremelo die je nog tegen kunt komen is een Bigsby. Dit komt van de fabrikant Bigsby waarbij een aantal merken ( Denk aan bv Gretsch) een licenties kochten om daar hun beweegbare brug vandaan te halen. De bevestiging van de snaren is daar wezenlijk anders bij. Ze worden niet door de body gestoken maar zitten met de standaard oogjes (aan het eind van de snaren ) vast op pinnetjes op de brug. De brug geleid de snaren over metalen buisjes en er zit als kenmerk een grotere , zwaardere, gepolijste aluminium arm aan.
De eerste versie brug zit bv op veel Fender Stratocasters, De Floyd Rose zit veel op Ibanez gitaren en de Bigsby zit op veel modellen van Gretsch. Zoek ze maar eens op.
Hopelijk heb je er iets aan.

Onmeunig Hans
8 februari 2008, 21:04
Ik heb er in ieder geval wat van geleerd. Mooie uitleg.
hans

Maarten16
13 februari 2008, 23:12
Bedankt allemaal voor jullie goede uilteg maar ik heb nu een gitaar gezien en vroeg me af of de prijs een beetje redelijk is.

Het is een nieuwe Fender standard stratocaster voor 499,- weet niet of hierzo ook weer meerdere modelen in zijn maar hij staat te koop bij een muziekwinkel

Een voordeel is als ik hem hierzo koop dat ik zeker weet dat hij goed is en nog garantie er op krijg ook.

hoop dat jullie me weer kunnen helpen.

Tubescreamer
13 februari 2008, 23:46
Hoi Maarten16,

Ehm...als ik ook advies zou mogen geven for what it's worth, 499 knikkers voor een Strat klinkt goed, maar voor je eerste, als je net begint? Geen idee wat je budget is, maar het klinkt als misschien net effe te duur, vooral als je ook nog een versterkertje erbij moet kopen.

Ik zou zeggen, stapsgewijs:

1. Kijk ook effe naar de wat goedkopere Strat (Fender-) kopieen (bijv, Squier -toch een beetje Fender-, evt.? Scheelt zo 100 tot 200 euri waarschijnlijk).
Wat kwaliteit betreft gaat het waarschijnlijk weinig tot niks schelen als je mazzel hebt.

2. Neem, zoals eerder gezegd, iemand mee die er volgens jou verstand van heeft en laat hem/haar ook even een oordeel vellen.

3. En gevoelsmatig: afgezien van of je nou wel of niet ervaring hebt, het gaat erom wat jij vindt & voelt als jij die ene gitaar in je handen hebt. Als jij die fender van 500 euro in je handen hebt en het voelt 1000% goed en je krijgt er een warm gevoel bij van binnen (niet laten misleiden door het merk Fender per se, let wel!) dan is dat het enige wat telt. Maar gezien het relatief hoge bedrag, slaap er nog ns een nachtje over.

4. Laat je ook adviseren door de (goede) muziekzaak. Je merkt vanzelf of ze je echt proberen te helpen of dat ze je iets aansmeren. Respect voor je beginnersniveau horen ze absoluut te hebben als je begrijpt wat ik bedoel.

Bah, ik verval in herhalingen geloof ik, maar that's my 2 cents zeg maar....

In ieder geval heel veel succes en hou ons op de hoogte he!

Rock on, R.