PDA

View Full Version : vraag ds-1 mods (voor beginners)



jozum
6 februari 2008, 12:02
Hoi,

terwijl ik bezig was mijn eerste BYOC-pedaaltje in elkaar te zetten (de Fuzz Face, wat een feest om te doen!), bedacht ik me dat het eigenlijk niet zo heel moeilijk kan zijn om mijn bestaande pedaaltjes een klein oppepbeurtje te geven. Zo heb ik dus een standaard ds-1, met de bekende problemen (schel, dist-pot onbruikbaar boven 10u) waar ik graag - zelf dus - enige verbetering in aan wil brengen. Na enthousiast zoeken kwam ik op

http://www.erikhansen.net/?page_id=28

alwaar een aantal mods staan. Nu mijn vraag, en hij is heel simpel geloof ik: hoe weet je welke componenten bedoeld worden met bijv C9, D4, en R39? Ik heb hier en op google gezocht naar een antwoord, maar ik weet niet welke zoektermen ik moet gebruiken (ik ben dus nogal lekerig). Wie kan mij helpen?

edit: voor de goede orde, ik weet dat het gaat om diodes, resistors en capacitators, maar de codering op het printplaatje is niet hetzelfde als op de genoemde site. Waar zit bijvoorbeeld R39?

ponq
6 februari 2008, 13:12
Onder aan de pagina die jij vermeldt staat een link naar een artikel. In dat artikel staat het schema. Op basis van t schema kun je zien welke onderdelen jij zoekt. Het is mss wat lastig voor je om op basis van t schema op zoek te gaan naar de onderdelen, maar het is wel zeer leerzaam als je de onderdelen leert herkennen mbv het schema. Succes!

MarkS
6 februari 2008, 13:21
De aanduidingen van R(+nummer) en C(+nummer) staan 9 van de 10x ook op de printplaat zelf..

guitargeek3
6 februari 2008, 13:36
Hier (http://www.geocities.com/overdrivespider/DS1/keeleyds1.htm) de zelfde mod (Keeley mod dan) maar iets makkelijker uitgelegd.
Inclusief foto's.

Ik heb hem zelf ook gedaan dus als je hulp nodig hebt, pm me dan maar.

jozum
10 februari 2008, 12:46
Dank voor de antwoorden. Over het schema leren lezen: ik heb geen idee waar te beginnen, en ben bang dat ik zonder de basis van de elektronica nergens kom.

De aanduidingen van R en C staan er bij dus niet bij, dat was zo'n beetje de reden voor mijn post. Op mijn pcb staan wel Q´s, maar resistors en condensatoren werden er niet op aangegeven.

Guitargeek3 dank je wel voor de link, daarop staam plaatjes van de pcb met alle coderingen. Ik heb ook ergens anders een getekende pcb naast een schema gevonden waar alles heel overzichtelijk op staat, dus ik kan nu alles vinden hopelijk. Ik laat weten hoe het gegaan is. Nogmaals dank!

jozum
19 februari 2008, 18:18
Beloofd is beloofd...al weet ik niet of er uberhaupt mensen op zitten te wachten.

ik heb uiteindelijk een pcb-schema gevonden dat nagenoeg gelijk was aan de mijne (ik had versie B, op het schema stond A). Ik heb eigenlijk niet hoeven gokken, want de componenten zaten vrijwel op identieke plaatsen. Ik heb de simpelste mod op de hierboven aangegeven site gedaan, die dus op zich een combinatie is van verschillende mods. Het resultaat?

Een veel bruikbaarder pedaal. Minder basisgain, dus hij kan een soort licht 'acid-bluesgeluid' maken; het is nergens een overdrive, daarvoor is het te metalig en gecomprimeerd, maar dat is juist waarom ik een ds-1 heb. Hij gaat ook nog ver genoeg om echt een dik metalgeluid te maken, dus het blijft een echte distortion. Ook de toonregeling is genuanceerder, zodat je niet direct de spelden door je oren hoort schieten. Een aanrader voor diegenen met een ds-1 en beginnende mod-ambities.

Oh ja, de materialen komen van newtone, top gewoon (had voor zo weinig componenten misschien beter een elektronicazaak opgezocht, maar daar was ik voor €1,95 verzendkosten te lui voor).

Squier4ever
22 februari 2008, 17:25
ik ga die mod ook ff doen binnenkort, mss nog dit weekend.