PDA

View Full Version : Advies gevraagd, all-rounder



Raffel
6 februari 2008, 10:41
Ik heb zo eens een beetje rondgekeken bij webwinkels wat er verkrijgbaar is aan staalsnarige akoestische gitaren. Ik heb alleen niet zoveel kaas gegeten van wanneer je nu die drempel overgaat tussen kwaliteit/prijs. Vandaar dat budget op zich niet zo heel belangrijk is, ik wil eigenlijk gewoon het meeste waar voor mijn geld.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een all-round gitaar.

Dat wil zeggen:

- Moet goed klinken met strummen & fingerpicken.
- Dunne nek, makkelijk bereik hoge fretten, lage actie
- Te versterken (liefst met 3-band EQ).
- Het liefst een ronde body aan de achterkant

Ovation is denk ik wel een merk voor mij, vooral vanwege mijn laatste punt. Ik zie verder niet veel gitaren met ronde bodies. Tenminste, in ieder geval niet bij merken als Taylor.

Zijn (bijvoorbeeld) Ovations van 500 euro nu echt de moeite waard of is het dan beter om een extra 1000 euro te investeren voor een midden-segment gitaar? En hoe vergelijkt zich een 500 euro ovation met een 500 euro Dean bijvoorbeeld? Als ik bij de Dean electrische gitaren kijk, krijg je ontzettend veel value-for-money voor een gitaar.

Misschien kunnen jullie me wat inzicht verschaffen?

Nobler
6 februari 2008, 10:51
Ik speel al sinds mijn 7e op een klassieke gitaar, nylon snaren dus. Ik speel alleen geen klassieke muziek, maar vooral softe tokkelliedjes waarbij ik zing. Sinds mijn 16e speel ik ook electrisch, en wel op hele dunne snaartjes (008) met een lage action. Op familiefeestjes, waar bij ons altijd veel gezongen wordt, was het volume altijd te laag en moest ik het afleggen tegen mijn neven met western gitaren. Dus ging ik op zoek naar een stalen snaren gitaar. Omdat ik hem voor dat doel maar enkele malen per jaar hoef te gebruiken wilde ik niet veel geld uitgeven, en omdat ik gewend ben aan nylon en dunne stalen snaren moest hij heel licht spelen om mijn vingers het een avond lang vol te kunnen laten houden. Ik begon bij gitaren van ongeveer 300 euro en testte steeds duurdere op zoek naar een voldoende licht spelende gitaar. uiteindelijk kwam ik bij een Larrivee uit, maar die was 1300 euro en dat vond ik voor een feestgitaar wat veel. Later bij een andere zaak ook alle gitaren getest. De gitaar die me uiteindelijk het beste beviel bleek de op een na goedkoopste te zijn (!), een Farida van 125 euro waar ik nog steeds heel blij mee ben. Ik ben geen tonefreak, en hij zal echt geen wereldklank hebben, maar hij voldoet precies aan mijn eisen. De moraal van dit lange verhaal: testen, testen, testen!

Raffel
6 februari 2008, 12:15
Je hebt gelijk wat betreft het testen. Maar met weinig ervaring (altijd op klassieke gitaren gespeeld) op dat gebied ben ik bang dat ik een miskoop doe. Dat maakt het wel moeilijk denk ik ook weer. Ik ben namelijk snel (ik denk te snel) tevreden over een clean geluid en een akoestisch geluid. En bij het 'testen' wordt ook niet echt duidelijk hoe een akoestische gitaar door een mix heen komt.

Zijn daar wat tips voor? Bepaalde houtsoorten? Grootte van de klankkast? Heeft wel invloed op het frequentiebereik lijkt mij!

SteveM
6 februari 2008, 12:53
Ovation is bij uitstek een allrounder. Ik speel jazz, pop, strum en fingerpicking op de mijne. Altijd mooi helder geluid en evenwichtige klank. ook versterkt komt hoog en laag er recht uit. Ik zou wel voor een echte Ovation gaan en geen namaakmerk of afgeleid merk. De Koreaanse Ovations zijn wat minder dan de Amerikaanse, het prijsverschil is wel erg groot. Inderdaad: ga er vooral een paar testen.

Harald
6 februari 2008, 13:13
Bij de Ovations loont tweedehands rondkijken zich wel. Dan kun je voor een leuke prijs ook een Amerikaanse op de kop tikken. Voor onversterkt spelen is een diepe bowl wel fijn trouwens. De shallow bowls die ik geprobeerd heb vond ik onversterkt niet echt geweldig.

Raffel
6 februari 2008, 22:56
oh heet dat een bowl! ;)

Wat is dan het verschil in geluid? Diepe bowl zal neem ik aan een bredere sound hebben vanwege meer diepte?

Picker
6 februari 2008, 23:37
Ik heb bijna mijn hele leven op Ovations gespeeld en de USA Ovations (de andere ken ik niet) zijn erg goede gitaren. Klinken zeer gebalanceerd, perfect voor in een band (mixt overal doorheen op een of andere manier), goeie voorversterker met EQ en ingebouwde tuner, echt high-tech allemaal. Bovendien zijn ze echt oerdegelijk, niet kapot te krijgen!

Ik heb er momenteel eentje staan, een LX model. Persoonlijk vind ik dat de beste modellen. Die zijn veel lichter (Ovations zijn vaak wel erg zwaar), met een 'shaped' achterkant (halfbol, halfplat) en ze hebben een traditionele X-bracing. De LX hebben ook dezelfde soort nekconstructie als Taylor: met ondersteuning tot aan het einde van de toets, zodat de hals altijd perfect recht is over de gehele lengte, zonder 'knik' op de 14e fret. Akoestisch klinkt hij erg goed, lijkt eigenlijk verdraaid veel op een goeie... Taylor!

Elektrisch is het natuurlijk de gouwe ouwe Ovation sound: krachtig, helder, clean, fantastische bas, en met een natuurlijke compressie voor een super strak geluid.

Ovations staan overigens bekend als goede strummers, maar ik kan je garanderen dat het ook fantastische fingerpickers zijn! Ovations hebben een soort natuurlijke compressie, waardoor fingerstyle direct erg strak en regelmatig klinkt. Bovendien hebben ze een heel goede toonseparatie (komt door de ronde achterkant?), zowel akoestisch als versterkt. Voor versterkt spelen helpen de zes aparte elementen (onder elke snaar eentje) daar ook zeker bij.

Ik zou ze zeker eens proberen, die LX serie, en dan met name die met de 'gaatjes' (die met traditioneel klankgat hebben akoestisch minder goede bassen). De topmodellen gaan richting 2500 Euri, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. Ik zou in elk geval voor een USA model gaan - de Koreaanse ken ik persoonlijk niet, maar ik heb daar allemaal nare verhalen over gehoord. Toch wat sloppy bij de fabricage lijkt het wel.

Hier zijn overigens wat sound samples van een Custom Legend uit 2004. Daar is akoestisch ook helemaal niets mis mee, maar de LX die ik nu heb vind ik nog beduidend beter klinken.

http://www.peghead.nl/Myosotis.mp3
http://www.peghead.nl/Mugle.mp3
http://www.peghead.nl/Roundback%20Rag.mp3


http://www.musik-produktiv.com/bilder2/10/00/50/100050966xl.jpg

Anti
6 februari 2008, 23:44
Ik zat met net hetzelfde probleem daar ik veeleer elektrische gitaar speel. Ik had wel maar een relatief klein budget (€800) en kende niets van akkoest gitaren. Ik ben gewoon beginnen testen bij verschillende winkels en zo terecht gekomen bij blueridge. Dat zijn werkelijk fantastische instrumenten voor die prijs (tussen de 600-1000 €) en het zijn naar eigen zeggen 1/1 kopies van oude martin/gibson instrumenten. Klinken en spelen als een huis en zijn volgens mijn bescheiden mening de gitaren met de beste prijs/kwaliteit die ik kon testen.
Mijn gitaar kwam €660 met een fisherman pickup (3bands equaliser, bright en volume) en ik bespeel hem door mijn mesa(bright) of DI en ik moet zeggen dat het geluid mooier, warmer en voller klinkt dan alle andere merken/gitaren die in die categorie voorkomen. Zeker het testen waard...

Picker
7 februari 2008, 00:17
Raffel, vind zojuist een videootje van mijn LX: http://ca.youtube.com/watch?v=BxSmU5e_VeI

Raffel
7 februari 2008, 09:18
bedankt iedereen, ook met name Picker!

Ik zal eens gaan rondstruinen om in ieder geval een LX te testen. Heet de LX bij de Koreaanse Ovation modellen ook LX? Misschien dat er nog mensen zijn die hun ervaringen met de Koreaanse modellen kunnen vertellen.

Ik ben gewend om op een klassieke gitaar te spelen van 45 euro waar het mensuur volgens mij niet eens van hout is, dus ik denk niet dat ik het verschil hoor tussen een Ovation van 2500 euro of van 500. Wellicht dat dat met ervaring komt. Zo is dat bij elektrische gitaren tenminste ook gegaan.

Gr,

Ralf

Picker
7 februari 2008, 11:14
bedankt iedereen, ook met name Picker!

Ik zal eens gaan rondstruinen om in ieder geval een LX te testen. Heet de LX bij de Koreaanse Ovation modellen ook LX?
De LX is de 'super' uitvoering van Ovation (betere hals, veel lichter, nieuwe top bracing, voorversterker met tone enhancer etc.) en wordt alleen in de USA gemaakt.

Picker
7 februari 2008, 11:18
...dus ik denk niet dat ik het verschil hoor tussen een Ovation van 2500 euro of van 500. Dat zou me verbazen...!

Raffel
7 februari 2008, 11:24
laat ik dat even wat beter formuleren:

Ik zal het verschil horen. Maar of dat kwalitatief beter is qua geluid kan ik moeilijk kenmerken denk ik.

Ik kan wel horen wat ik mooier vind. Maar dat kan ook zijn als ik bij wijze van spreken een Dean pak van 500 euro en die beter vind klinken dan een ovation van 500 euro.

Het is moeilijke bepalen hoe een staalsnaar door de mix heenkomt door alleen het testen.

Dat is voor mij uiteindelijk wel belangrijk als ik er mee ga opnemen.

Ik denk wel dat ik een beetje bevooroordeeld ga zijn richting Ovation. Ik vind het namelijk ontzachelijk mooie gitaren!

Picker
7 februari 2008, 12:40
Het is moeilijke bepalen hoe een staalsnaar door de mix heenkomt door alleen het testen.

Dat is voor mij uiteindelijk wel belangrijk als ik er mee ga opnemen.
Ovations zijn perfect om direct vanuit de preamp. zonder microfoon, gelijk de mengtafel in te gaan. Voor akoestische puristen natuurlijk een no-no, en het geluid is dan ook niet 'puur natuur', maar wel het authentieke Ovation-geluid dat - inderdaad - uitstekend door de mix snijdt. Dat maakt het leven erg gemakkelijk, want akoestische gitaar opnemen is niet bepaald simpel.

Maar volgens mij ben jij al verkocht...!

Raffel
7 februari 2008, 13:05
ik vind ze vooral ontzettend mooi, maar ik lees dat ze inderdaad ook goed door de mix heen komen.

Ik stel me direct uit de pre-amp maar even voor als een vollere sound vergeleken met wat ik nu via mijn piezo brug krijg.

Voor die ECHT volle sound moet je inderdaad denk ik mic-en. Maar dat verdwijnt denk ik toch grotendeels in de mix als je er nog een partij electrische gitaren overheen legt. Het gaat mij meer om die strumming sound die je dan op de achtergrond hoort. Dat zal denk ik wel mooi gaan met direct uit de preamp.

Raffel
11 februari 2008, 11:36
Ik ben afgelopen vrijdag eens bij Feedback gaan testen. Het aanbod aan Ovations viel me wel enigszins tegen.

Ik heb daar geloof ik een Troubadour van ca. 400 euro aan de tand gevoeld en de LX van ca. 1200 euro. Wat me vooral opviel was de afwerking en de uitgebreidere preamp op de LX. (geloof ik een nieuwe preamp?) Ik heb ook nog wat Taylors en Seagulls getest. Maar ik wil eigenlijk gewoon een bowl. Ik weet niet of er nog andere respectabele merken zijn die bowls vervaardigen?

Qua sound vind ik het de 800 euro extra eigenlijk niet waard. Ik ben niet echt een persoon die meer op een acoustische dan op een electrische gitaar speelt. (misschien na aankoop wel, wie weet) Dus het moet ook wel een beetje te rechtvaardigen zijn.

Ik wil nu eigenlijk nog een Ovation aan de tand voelen van de modellen waar de klankgat niet in het midden zit. Het hele idee dat de aan de zijden geplaatse klankgaten feedback goed bestrijden staat me wel aan!

Affijn die modellen hadden ze dus niet meer hangen bij Feedback... :(

Iemand een goede locatie voor het uitvoeriger testen van akoestische gitaren met bowl?