PDA

View Full Version : Transformatoren grote invloed op sound



Raffel
6 februari 2008, 10:06
Ik baal er van dat ik even niet meer weet waar ik dit gelezen heb, maar het is waarschijnlijk op een versterker-dokter website geweest.

Zijn hier mensen die ooit de zgn. kwalitatief lage transformatoren in hun versterkers hebben laten vervangen en hier een groot positief verschil in hebben opgemerkt? (schijnbaar zetten fabrikanten goedkope transformatoren in versterkers op productiekosten te drukken)

Als ik het me niet verkeerd herinner, zou een transformator zelfs meer invloed hebben op de uiteindelijke sound van een amp dan de eindtrap?


Graag jullie ervaringen/meningen!

Gr,

Ralf

Han S
6 februari 2008, 10:47
Voor wat ik er van weet is de transformator van cruciaal belang. Ook in de microfoontechniek vind je veel transformatoren, al zijn dat miniatuurtjes en ook die zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het geluid. In een AKG C451 zit ook een heel klein transformatortje en dat is toch echt zo'n penseel microfoontje. Het is een klassieker welke onlangs weer in productie is gegaan, maar niet hetzelfde klinkt als de oude en dan in negatieve zin. Ik vrees dat dit alles heeft te maken met de transformator die er in zit of juist niet, want dat weet ik niet.

De beroemde Neumann U47 (Beatles) heeft een transformator en een VF14 buis welke beiden niet meer worden gemaakt. De moderne Neumann buizenmicrofoons hebben hetzelfde microfoonkapsel als de U47, een kapsel dat er in 1928 al was, maar de M149 heeft en een ander buis en geen trafo. Het gevolg is een totaal andere klank, niet beter of slechter, maar wel heel anders.

Transformatoren zijn dus een heel belangrijke factor.

guhlenn
6 februari 2008, 11:23
Als ik het me niet verkeerd herinner, zou een transformator zelfs meer invloed hebben op de uiteindelijke sound van een amp dan de eindtrap?

De transformator zit in de eindtrap... Vraag het Chris winsemius, hij raad een bepaald merk aan ter vervanging van bijv. marshalls. Schijnt best wat uit te maken. Maar alles in verhouding he?

Raffel
6 februari 2008, 12:17
en met 'in verhouding' bedoel je dat het verschil eigenlijk mierenneukerig klein is?

Ik dacht al dat Chris er meer van zou weten. Wil eigenlijk wel eens weten hoe het met de trafo's in Mesa Boogies gesteld staat. Daar zijn ook vervangers voor verkrijgbaar.

Misschien eens op zoek naar wat trafo-wissel ervaringen gaan op de boogie boards!

Gr,

Ralf

Squier4ever
6 februari 2008, 12:22
Chris gebruikt bij mijn weten altijd Mercury Magnetics, een van de duurdere zoniet duurste merken trafo's

guhlenn
6 februari 2008, 12:34
en met 'in verhouding' bedoel je dat het verschil eigenlijk mierenneukerig klein is?

Nou, nee. Met in verhouding bedoel ik dat een Marshall niet als een Soldano gaat klinken. Met de speakerkabel discussie vers in het geheugen zal ik genuanceerd blijven. Maar verschil maakt het. Ben je ontevreden over je huidige amp? Waarover precies? Waarom een trafo change?

drap
6 februari 2008, 12:42
Chris gebruikt bij mijn weten altijd Mercury Magnetics, een van de duurdere zoniet duurste merken trafo's

O.a. Mercury Magnetics. Volgens mij prutst hij met nog wel wat meer merken. Ik heb de uitgangstrafo in mijn versterker ook laten vervangen door een MM trafo bij Chris. En wat hij vertelde klopte precies. In het begin merkte ik nog niet eens zo'n denderend verschil, maar na pak 'm beet een maandje of vier, vijf merk je opeens dat je versterker steeds lekkerder gaat klinken en dat sluit aardig aan op wat Chris me kon vertellen. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd en je versterker gaat er echt behoorlijk beter door klinken.

johantipker
6 februari 2008, 12:45
Ik overweeg zelf om een nieuwe outputrafo en choke in een fender hrdl te laten zetten...... ik kan je het eindresultaat nog niet meedelen dus nu, maar ik heb wel vertrouwen in zo'n mod, ik denk dat de overall sound er wel op vooruit zal gaan, helemaal icm met de vervanging van de standaard fender speaker...

Ik was er eigenlijk al helemaal uit om deze mods te gaan laten doen later dit jaar.... tot ik hoorde over de nieuwe CeriaTone Overtone amp / kit......

AART
6 februari 2008, 12:46
Misschien eens op zoek naar wat trafo-wissel ervaringen gaan op de boogie boards!



als er één merk is dat goede trafo's in hun amps stopt is het wel boogie...

guhlenn
6 februari 2008, 13:02
In het begin merkte ik nog niet eens zo'n denderend verschil, maar na pak 'm beet een maandje of vier, vijf merk je opeens dat je versterker steeds lekkerder gaat klinken en dat sluit aardig aan op wat Chris me kon vertellen.

VAnwaar de 4-5 maanden wachtttijd op de betere sound? Ik zou bijna gitaarles zeggen, maar doe het niet ;).

Joey Handsome
6 februari 2008, 13:04
Ik vraag me altijd af of het het wel waard is om zulke mods aan je amp uit te voeren.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf de lul ben. Ik heb op m'n zestiende een gloednieuwe '65 Twin Reverb RI gekocht bij de Fadbeeck voor 3600,- (damn, als ik er nu nog aan denk, had verdomme een vette sixties blackface bak kunnen kopen voor dat geld, misschien geen twin, maar wel iets supervets).
Dat ding raak ik aan de straatstenen niet kwijt, dwz niet zonder er dik verlies op te maken.
Nu heb ik de speakers al voor Classic Lead 80 vervangen en dat was een groot verschil. Maar als ik die trafo's en choke ook laat vervangen, dan is het wel echt een hoop geld er boven op. Reken maar uit.
Dat geef je dan allemaal uit voor een amp waar je eigenlijk niet helemaal tevreden over bent. Misschien, heel misschien heb je dan gewoon de verkeerde amp te pakken.
Ik had veel liever een vroege 70's silverface Twin gehad, of iets blackface achtigs van wat eerder. Maar ja, wist ik veel.
Zit nog steeds te twijfelen. Ben nog wel tevreden over die Twin (komt zo trouwens een Bassman 100 bij) en ik ga hem ook niet meer verkopen. Dan maak ik toch dik verlies.
Zou het dan, als ik een keer nog geld teveel heb, uitmaken als ik die travo's nog eens voor MM vervang? Dat hoog van dat ding is gewoon te spikey, heb ik altijd last van.
Beamblocker? Ja, kan ook, maar dan heb je nog steeds hetzelfde gezeik bij opname's of uitversterken. Naar ik gelezen heb schijnt het hoog er minder fel (of irritant of hoe je het ook wilt zeggen) van te worden.

guhlenn
6 februari 2008, 13:16
was het niet; I like to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta bubblegum (Brotherhood foundation)? ;)

Joey Handsome
6 februari 2008, 13:23
was het niet; I like to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta bubblegum (Brotherhood foundation)? ;)

Neenee, dit is van Duke Nukem 3D.

Rutger
6 februari 2008, 13:24
Ik vraag me altijd af of het het wel waard is om zulke mods aan je amp uit te voeren.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf de lul ben. Ik heb op m'n zestiende een gloednieuwe '65 Twin Reverb RI gekocht bij de Fadbeeck voor 3600,- (damn, als ik er nu nog aan denk, had verdomme een vette sixties blackface bak kunnen kopen voor dat geld, misschien geen twin, maar wel iets supervets).
Dat ding raak ik aan de straatstenen niet kwijt, dwz niet zonder er dik verlies op te maken.
Nu heb ik de speakers al voor Classic Lead 80 vervangen en dat was een groot verschil. Maar als ik die trafo's en choke ook laat vervangen, dan is het wel echt een hoop geld er boven op. Reken maar uit.
Dat geef je dan allemaal uit voor een amp waar je eigenlijk niet helemaal tevreden over bent. Misschien, heel misschien heb je dan gewoon de verkeerde amp te pakken.
Ik had veel liever een vroege 70's silverface Twin gehad, of iets blackface achtigs van wat eerder. Maar ja, wist ik veel.
worden.
Ik denk dat, als je erg verzot bent op je amp en je niet van plan bent hem te verkopen, het de investering best waard kan zijn. Je Twin zal door de mods wel iets in marktwaarde stijgen, maar je zult toch verlies blijven draaien. Je zult zo'n mod dus voor jezelf moeten doen.

Dat heb ik nu ook met een Strat. Het geld wat ik er allemaal instop gaat dik boven de marktwaarde uit. Maar voor mij is het het geld waard, omdat het voor mij een kick-ass plank is die met het nodige onderhoud voor mij door geen ander te evenaren valt.

Joey Handsome
6 februari 2008, 13:27
Ik denk dat, als je erg verzot bent op je amp en je niet van plan bent hem te verkopen, het de investering best waard kan zijn. Je Twin zal door de mods wel iets in marktwaarde stijgen, maar je zult toch verlies blijven draaien. Je zult zo'n mod dus voor jezelf moeten doen.

Dat heb ik nu ook met een Strat. Het geld wat ik er allemaal instop gaat dik boven de marktwaarde uit. Maar voor mij is het het geld waard, omdat het voor mij een kick-ass plank is die met het nodige onderhoud voor mij door geen ander te evenaren valt.

Zo zat ik het ook wel een beetje te bekijken ja. Als ik naast die twin ook nog een ouwe fender heb, dan kan ik die twin echt nog wel leuk gebruiken. Waarom dan niet een beetje er in investeren. Hoe hard ze ook worden afgezeken hier, zo slecht vind ik ze nou ook weer niet. Beetje een financiële kwestie, blijf twijfelen...

Rutger
6 februari 2008, 13:35
Of je zet je er overheen, verkoopt m voor een goeie prijs en koopt alsnog een vintage amp. Je moet je verlies ook maar gewoon als 'gebruikers' geld beschouwen: je hebt eigenlijk al die jaren gewoon op een amp gespeeld voor het geld wat je er uiteindelijk op verloren hebt. Dat is dus veel minder dan de nieuwprijs!

Een goeie vintage Fenderamp heb je trouwens al voor E1000, dus zelfs voor de helft van de nieuwwaarde van je Twin kun je een heel knappe vintage amp krijgen :)

drap
6 februari 2008, 13:40
VAnwaar de 4-5 maanden wachtttijd op de betere sound? Ik zou bijna gitaarles zeggen, maar doe het niet ;).

Omdat die trafo eerst ff ingespeeld moet worden en dat duurt ff, net als speakers, afhankelijk van hoe vaak je je versterker gebruikt. En gezien ik die van mij erg weinig in oefenruimtes en op podia heb gebruikt duurde dat dus even.

Als antwoord op de vraag van Joey Handsome: Vooral Marshall heeft ongeveer vanaf de jaren '90 erg goedkope transformators gebruikt. Het kan dus in dat geval echt uit die te vervangen. Maar dat gaat niet voor alle versterkers op.

Joey Handsome
6 februari 2008, 13:45
Of je zet je er overheen, verkoopt m voor een goeie prijs en koopt alsnog een vintage amp. Je moet je verlies ook maar gewoon als 'gebruikers' geld beschouwen: je hebt eigenlijk al die jaren gewoon op een amp gespeeld voor het geld wat je er uiteindelijk op verloren hebt. Dat is dus veel minder dan de nieuwprijs!

Een goeie vintage Fenderamp heb je trouwens al voor E1000, dus zelfs voor de helft van de nieuwwaarde van je Twin kun je een heel knappe vintage amp krijgen :)

Ik ga op zeer korte termijn een Bassman 100 testen en zeer waarschijnlijk mee nemen. Die Twin heeft een hele tijd op Marktplaats gestaan en ik kreeg er max 400 euro voor... :(
Zo rot vind ik hem ook weer niet, alleen dat spikey hoog is me irritant. Als dat met een trafo op te lossen zou zijn, vind ik het misschien weer waard. Aan de andere kant heb je ook wel weer gelijk dat je je over zoiets heen moet zetten, maar ik ben bang dat ik daar dik spijt van krijg. Voor minder dan 1000 wil ik hem echt de deur niet uit hebben.

Mitch
6 februari 2008, 13:49
Ja, de trafo maakt een hoop uit. Laagweergave, overgang clean naar crunch, klank op laag volume, strak blijven op hoog volume, etc. zijn allemaal aspecten die erdoor beïnvloed worden. Het blijft een lastig verhaal omdat er zoveel variabelen zijn (kabels, speakers, kast, circuit, componenten en ga zo maar door) maar van wat ik tot nu toe gemerkt heb zijn dit de aspecten waar het betrekking op heeft.
Of het het geld waard is....kij, ik zou van mijn leven niet een barrel als een Hotrod Deluxe gaan pimpen met een dure trafo, maar als je een in potentie goede versterker hebt die met wat betere componenten kan worden getransformeerd van goede naa retegoeie amp: doen.

Joey Handsome
6 februari 2008, 13:51
Tja wat is een goede versterker. Zo'n Twin Reverb RI schijnt puin te zijn van binnen, toch vind ik er wel een lekker clean (op dat hoog na dan) uit komen.

Rutger
6 februari 2008, 13:51
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je er zo weinig voor krijgt. Ik denk dat je er met een inruil bij een muziekzaak dan beter vanaf zou zijn.

Maar als je er niet veel voor krijgt, zou ik m gewoon gaan modden. Vraag een amptech om hulp en advies, die lui verrichten wonderen met condensatoren en weerstandjes... Het hoeft niet allemaal veel geld te kosten. M'n oude amp klonk ook veel beter na vervanging van 3 onderdeeltjes... k was er een tientje voor kwijt.

Een amptech kan je ook van gedegen advies voorzien omtrent je eindtrafo. Het maakt veel uit, maar je moet wel goed weten wàt het dan precies uitmaakt. Ofwel: niet zomaar wat proberen maar er met een vakman over praten.

Ik denk dat een bezoekje aan een amptech met je amp op zak nooit kwaad kan :)

Chris Winsemius
6 februari 2008, 14:08
* 4-5 maanden wachttijd qua hoorbaar verschil door uitgangstrafo kan ik niet helemaal plaatsen...(no pun!, Drap).
* Op 1 model PT na (Amplimo, voor bepaalde types amps die ik zelf maak) gebruik ik idd. alléén MM.
* Heb hier ook wel 'n kapotte boogie-OT liggen, no pun! AART :)

Anyway: trafo's

Ik kwam er op (ook op aanwijzingen van wat bevriende amp-bouwers/modders) toen ik bezig wat met wat Marshalls, aantal plexies (pre '70) en wat metalfaces (pre '74 ptp modellen). Zelfs met hetzelfde circuit, buizen en spanningen klonken de plexies gewoon lekkerder. Toen maar eens 'n plexi OT in 'n metalface gezet (spoel en PT hebben ook invloed trouwens) en de sound verbeterde aanzienlijk.

Daarna de zoektocht begonnen voor de "ultieme" plexi OT (zodat het reproduceerbaar gemaakt kan worden) en veel moderne (after market) OTs geprobeerd en gelukkig kon ik bij 'n bepaald merk er 1tje vinden die zeer dicht in de buurt van een "139" uit 1967 kwam, andere modellen bleken ook zeer goed te zijn en ze leveren ook trafo's voor andere merken en ze kunnen gewoon op specs/aanwijgingen wikkelen. Me happy.

In lekentaal:
uitgangstrafo (meestal de 1 na grootste trafo in 'n buizenamp) koppelt de eindbuizen aan de speaker. Al het signaal gaat er doorheen dus het heeft gewoon impact. 'n OT-change kun je ip. vergelijken met het vervangen v/e element in een gitaar qua invloed op de sound en feel.

Aangezien trafo's beduidend duurder zijn dan buizen, weerstanden en condensatoren wordt bij veel moderne amps het liefst zo veel mogelijk bezuinigd daar op. Hoeft niet altijd "erg" te zijn maar het gross v/d reïssues van veel merken, ook na het veranderen van merken/types/waardes van onderdelen die verschillen tov. de oude originelen (en eventueel ptp maken) klinkt met "goedkope" trafo's gewoon nooit als 'n oude amp.
Goedkoop/gangbaar vroeger was vaak gewoon veel beter dan goedkoop/gangbaar nu.

NB!
Sound/feel is afhankelijk v/d hele keten dus ook 'n trafo is wel/toch 'n deel van die keten naast circuit, spanningen, buizen, speakers, hout en elementen v/d gitaar, kabels, effecten, etc.

drap
6 februari 2008, 14:13
Ik zweer het, ik hoorde pas na lange tijd echt verandering. Het was daarvoor wel te horen, maar niet in extreme mate. Nou gebruikte ik m'n versterker ook nauwelijks en alleen voor thuisgebruik. Het kwam voor dat ik hele weken thuis geen gitaar aanraakte.

guhlenn
6 februari 2008, 14:19
oei. inspelen. nog zo'n thema. ;)

Joey Handsome
6 februari 2008, 14:29
@ Chris

Heb je het wel eens bij een Fender RI gedaan en vond je het de moeite waard? En dan begrijp ik ook wel dat ie niet als een oude gaat klinken, want dat is gewoon andere koek.

Han S
6 februari 2008, 14:32
Hou op over het inspeelfenomeen. Ik kan me niet voorstellen dat een menselijk gehoororgaan in staat is om een geluid te onthouden van maanden geleden. De meeste mensen houden dat na 20 seconden voor gezien en horen alleen verschillen als er onmiddelijk van A naar B wordt geschakeld. En dan nog moeten A en B gecalibreerd zijn binnen 0.1 dB want bij een volumeverschil van 0.3 dB horen veel mensen al een verschil. Alleen is dat verschil dan niet in het geluid als zodanig te vinden (meetbaar), maar is het gewoon een plat volumeverschil. En de meeste mensen ervaren harder als beter.

Het inspeelfenomeen kan worden gecatagoriseerd onder de noemer: autosuggestie.

Dat wil niet zeggen dat de ene trafo niet veel beter klinkt dan de andere en dat is prima meetbaar met de juiste apparatuur, het Gamma multimetertje valt daar niet onder. We kunnen tegenwoordig eenheden meten die aangeduid dienen te worden met 'nano' en die hoor je niet, maar meet je wel.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 15:52
@ Chris

Heb je het wel eens bij een Fender RI gedaan en vond je het de moeite waard? En dan begrijp ik ook wel dat ie niet als een oude gaat klinken, want dat is gewoon andere koek.

Ik heb bij een aantal reïssue DeluxeReverbs OT+choke of alle trafo's vervangen.
Alléén al bij OT+choke gebeurde er dit (tevens correcte biasing en 'n aantal onderdelen anders monteren ivm. de printplaat):
- minder schel hoog
- strakker laag
- meer definitie
- betere "reactie" op pedalen
- effektievere toonregeling (gewoon stock)
- meer sustain

Zelf vind ik het absoluut de moeite waard maar ik ben natuurlijk niet helemaal "neutraal" :) , klanten vonden het iig. de moeite waard qua sound en speelplezier.

Joey Handsome
6 februari 2008, 15:59
Oke, klinkt wel precies als datgene wat ik nog mis/nodig heb. Maar ik heb er nu toch geen geld voor haha, dus wie weet ooit nog eens.

Trouwens, heel ff snel tussendoor. Als ik de reverb aantrap hoor ik een brom, eerst was dit niet zo. Buis is oke, wat zou dat kunnen zijn? Scheur in printplaat?

drap
6 februari 2008, 16:04
Hou op over het inspeelfenomeen. Ik kan me niet voorstellen dat een menselijk gehoororgaan in staat is om een geluid te onthouden van maanden geleden. De meeste mensen houden dat na 20 seconden voor gezien en horen alleen verschillen als er onmiddelijk van A naar B wordt geschakeld. En dan nog moeten A en B gecalibreerd zijn binnen 0.1 dB want bij een volumeverschil van 0.3 dB horen veel mensen al een verschil. Alleen is dat verschil dan niet in het geluid als zodanig te vinden (meetbaar), maar is het gewoon een plat volumeverschil. En de meeste mensen ervaren harder als beter.

Het inspeelfenomeen kan worden gecatagoriseerd onder de noemer: autosuggestie.

Dat wil niet zeggen dat de ene trafo niet veel beter klinkt dan de andere en dat is prima meetbaar met de juiste apparatuur, het Gamma multimetertje valt daar niet onder. We kunnen tegenwoordig eenheden meten die aangeduid dienen te worden met 'nano' en die hoor je niet, maar meet je wel.

Sorry Han, maar mijn oren verneuken mij niet. Als je signaal op den duur wat gladder, of beter, minder korrelig wordt en het laag gewoon beter (zei het nog niet genoeg, maar dat ligt meer aan de speaker), dan is dat geen autosuggestie. Ik ben geen miereneuker op gebied van geluid en vrij nuchter in vele dingen en toch kan ik beweren dat m'n geluid op den duur beter werd.

Joey Handsome
6 februari 2008, 16:08
Tja ik denk dat Han heel goed gelijk kan hebben, je kunt een geluid niet vergelijken met maanden geleden. Onmogelijk. Je kunt bijvoorbeeld wel horen wanneer je buizen versleten zijn. Dit is ook een verschil ten opzichte van een aantal maanden (jaren) geleden, maar je merkt op een gegeven moment gewoon dat het niet meer klinkt. Maar in hoeverre het verschilt ten opzichte van toen ze net nieuw waren, dat weet je echt niet meer precies.

drap
6 februari 2008, 16:11
Nou ja, kijk, als je boostkanaal ineens wel die scheur kan brengen, wat daarvoor een dun, schel geluidje was, dan is dat toch vrij tastbaar.

Joey Handsome
6 februari 2008, 16:12
Nu heb je het over in eens, net had je het over enkele maanden voordat er verschil was, of snap ik het nu even niet?

drap
6 februari 2008, 16:18
De strekking was toch vrij duidelijk. Ook met de nieuwe MM in het begin gaf ie nog net niet helemaal dat geluid. Daarvoor was het boostkanaal niet eens bruikbaar. Ik merkte aan m'n clean al dat het wat vloeiender begon te klinken gaandeweg. Het randje werd wat ronder en het laag was beter. Dat vind ik al vrij tastbare dingen. Ik heb een tijdje terug ook maar weer eens het scheurkanaal gebrobeerd en ik was blij verrast. Ineens klonk het wel voller en niet meer zo iel. Ik gebruik het kanaal nu ook wel eens voor wat lichte overdrive, wat eerder gewoon niet mogelijk was.

Negative K3 fan
6 februari 2008, 16:19
Hou op over het inspeelfenomeen. Ik kan me niet voorstellen dat een menselijk gehoororgaan in staat is om een geluid te onthouden van maanden geleden. De meeste mensen houden dat na 20 seconden voor gezien en horen alleen verschillen als er onmiddelijk van A naar B wordt geschakeld.

die mening deel ik helemaal! wat betreft trafo's en joey handsome: ik denk dat beamblockers significant meer verschil gaan maken dan een andere OT wat betreft het hoog van jouw Twin.

Als voetnoot, ik heb geen ervaring met beamblockers, en een beetje met verschillende OT's. Ik denk dat de vergelijking die chris trekt tussen elementen en uitgangstransformatoren een goed idee geeft van wat je kunt verwachten.

Op het metroamps forum (geloof ik) vond ik laatst voor het eerst vergelijkende clips van verschillende OT's... en ik vond het verschil echt marginaal.

Joey Handsome
6 februari 2008, 16:25
Ik denk dat ik dat eerst ook maar probeer, zoveel geld voor dat kleine beetje verschil zou ik ook weer zonde vinden.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 16:37
die mening deel ik helemaal! wat betreft trafo's en joey handsome: ik denk dat beamblockers significant meer verschil gaan maken dan een andere OT wat betreft het hoog van jouw Twin.

Als voetnoot, ik heb geen ervaring met beamblockers, en een beetje met verschillende OT's. Ik denk dat de vergelijking die chris trekt tussen elementen en uitgangstransformatoren een goed idee geeft van wat je kunt verwachten.

Op het metroamps forum (geloof ik) vond ik laatst voor het eerst vergelijkende clips van verschillende OT's... en ik vond het verschil echt marginaal.

Beamblockers spreiden het hoog wat meer en zorgen (ook) voor wat minder scherpte, laag/reactie op pedalen verandert nauwelijks.

Ik vergelijk zelf nooit met clips, kan 'n indruk geven maar 't zegt gewoon zo weinig.

Ik ga verder solderen :)

Baker
6 februari 2008, 16:46
Omdat die trafo eerst ff ingespeeld moet worden en dat duurt ff, net als speakers, afhankelijk van hoe vaak je je versterker gebruikt.

Ik kan me bijna niet vóórstellen dat je een trafo in kunt spelen.
Speakers ok, dat heeft met stijfheid van papier / conus / veren te maken.

Maar een trafo inspelen? bestaat dat echt? Dat een amp anders gaat klinken doordat de trafo ouder wordt / ingespeeld?

drap
6 februari 2008, 16:48
Ik kan het helemaal mis hebben en Chris moet me maar verbeteren als ik het verkeerd begrepen heb, maar dit is wat ik er van begrepen heb. Ja en mijn geluid is gaandeweg gewoon beter geworden, zonder dat ik daar zelf invloed op heb uitgeoefend, behalve gewoon spelen dan.

Dude
6 februari 2008, 17:24
heerlijk topic !!!






even duit in het zakje doen... ik kon het 3e kanaal van mn marshall jvm nooit gebruiken omdat ik het zo iel vond in vergelijking met de andere kanalen. laatst in de oefenruimte trapte ik hem per ongeluk in en kreeg ik de scheur die ik niet kende en waanzinnig vond,..... zou de trafo ingespeelt zijn ? aan mn instellingen of gear is verder niks veranderd ;)


grapje hoor.... maar no shit, kanaal is ineens veel bassiger en wel bruikbaar.

Baker
6 februari 2008, 17:59
ja dat fenomeen ken ik ook.
De ene keer klinkt je amp ge-wel-dig,
en een andere keer, in dezelfde band, zelfde oefenhok, zelfde settings, zelfde gitaar klinkt het ielig en kun je je geluid niet vinden.
Ik moet dan altijd aan aardstralen denken oid.
Misschien dat het in de atmosfeer zit.... of toch gewoon tussen mijn oren ik weet het echt niet.

Han S
6 februari 2008, 18:05
Sorry Han, maar mijn oren verneuken mij niet. Als je signaal op den duur wat gladder, of beter, minder korrelig wordt en het laag gewoon beter (zei het nog niet genoeg, maar dat ligt meer aan de speaker), dan is dat geen autosuggestie. Ik ben geen miereneuker op gebied van geluid en vrij nuchter in vele dingen en toch kan ik beweren dat m'n geluid op den duur beter werd.

Jouw oren verneuken je dagelijks, zelfs van uur tot uur kan je geluidsbeleving verschillen. Ga maar eens een dagje meedraaien in de studio. Oren zijn de slechtste meetinstrumenten. Je gaat 's morgens mixen en als je slim bent leg je de eerste globale mix even vast in de computer. Je gaat de hele dag door met dat nummer en 's avonds denk je dat je het helemaal voor elkaar hebt. De volgende morgen luister je nog eens naar die fantastische mix van gisterenavond en wat blijkt, hij klinkt nergens naar, schel en scherp en als je die eerste globale mix nog eens terugluistert klinkt die een stuk beter. Earfatique noemen ze dat over de grote plas en als je die ervaring hebt ga je anders met geluid om, dan neem je vaker pauze en als je dan een half uurtje rust hebt gehad klinkt het ineens een stuk frisser.

Vertel mij wat over oren, ik hoor elke dag anders, hangt af van de luchtdruk, vochtigheid, mijn conditie en zelfs mijn geestesgesteldheid.

Ga jij maar eens lurken op de audioforums en kijk eens wat daar allemaal wordt beweerd, maar het is 99% onzin en ik heb meerdere ABX testen meegemaakt waar al die beweringen genadeloos onderuit werden gehaald dmv een waterdichte wetenschappelijke benadering.

Een trafo is een simpel ding, een ijzeren kern met een aantal rollen koperdraad en dat ijzer verandert niet en dat koper ook niet. En kom niet met beweringen als kristalstructuren of skin effecten want die ken ik allemaal al.

Zo, dat waren de oren, nu over de ogen: heb je enig idee hoe onbetrouwbaar die zijn? Wil je een paar plaatjes?

Baker
6 februari 2008, 18:11
Een trafo is een simpel ding, een ijzeren kern met een aantal rollen koperdraad en dat ijzer verandert niet en dat koper ook niet.

zo denk ik er dus ook over. Maar helemaal zeker ben ik niet.
Als je het zo bekijkt is een speaker ook een simpel ding. Een stuk papier met een een magneet en een stroomdraadje.

Toch kunnen speakers wel degelijk anders gaan klinken als ze ingespeeld worden. Of is dat ook onzin?

drap
6 februari 2008, 18:13
Maar Han, je weet dat ik ook vaak moet lachen om de audiofielen en dergelijke. Ook veel te dure gitaarkabels, zogenaamd omdat ze beter klinken, moet ik vaak om lachen en ben ook een vrij nuchter persoon op dat gebied. Maar de verbeteringen in het geluid van m'n versterker waren vrij tastbaar. Een kanaal wat eerst niet bruikbaar was en gaandeweg wel is voor mij tastbaar. Ik kan het niet verklaren en ik zal al helemaal niet komen met kristalstructuren of weet ik het wat. Dergelijke dingen hou ik me niet eens mee bezig.

VanBiLL.com
6 februari 2008, 18:16
Ik vraag me af na het hele verhaal gelezen te hebben over het "inspelen" van OT dat niet de OT veranderd is maar de buizen weer een beetje ouder zijn en/of dat er iets anders veranderd is waardoor Drap hoort wattie hoort? Kijk ik ben het helemaal eens met Han S als het om autosuggestie maar anderszijds zal je signficante verschillen zoals drap beschrijft ook wel horen - zonder dat je in het echt half gek bent en dingen hoort die er niet zijn. Kunnen die verschillen niet veroorzaakt zijn door de OT (lijkt me ook sterk), dan kan het iets anders zijn. Buizen zijn een duidelijk onderdeel van een versterker die aan slijtage onderhevig zijn en het lijkt me meer dat hij dat effect mogelijk hoort?

Over welke tijdspanne (bedrijfsuren dus), spreken we dan eigenlijk?

EDIT: hoewel, gaat een amp waarvan de buizen aan't verslijten zijn zomaar beter klinken? Misschien, niet zo heel veel ervaring mee...

drap
6 februari 2008, 18:19
Die buizen zijn tegelijk met de nieuwe trafo er in gekomen. Die zijn echt nog niet af. Ik schat dat de nieuwe trafo en buizen er nu een driekwart jaar in zitten. Die versterker heb ik ten tijde dat ik druk mt een bandje was sporadisch een keer 's avonds gebruikt en verder niet, dus de buizen waren ook niet erg aan slijtage onderhevig. En een versterker gaat er nou ook niet bepaald beter op klinken als de buizen af zijn.

Han S
6 februari 2008, 19:02
Ik ben ook actief in audiofiele kringen en daar maak je wat mee. Vier kleine houten blokjes onder de CD speler, maar die moeten dan wel van russisch berken zijn anders hoor je geen verschil. Maar welke verschillen hoor je dan? Nou, meer zwart tussen de noten, meer rust in het geluid, meer microdetail, meer en een betere plaatsing, een bredere 'stage', de bas is naar 40cm hoog gezakt en de bekkens zijn nu op 1.20 m.

En weet je wat nou het grappigst is? het geluid wordt nou nooit een keer slechter. Er is iemand die in een hi fi blad schrijft en luistert naar de naam van René van Es, die man heeft een heel bizonder gehoor, als die een paar houten schijfjes op de speaker plakt ( een sjoelschijf met een kleeflaagje) dan hoort hij allerlei verschillen. Ik kom klaar van het lachen als ik de verhalen van die man lees, zo hoorde hij ineens dat de zangeres in de piano zat inplaats van dat ze er net nog voor stond. En met een andere tweak klonk de trompet opeens als een saxofoon.

De laatste ABX test die we hebben gedaan was naar aanleiding van een bewering van Ruud Jansen, een man die in de hi fi bladen schrijft en die beweerde dat die audiofielen niet het verschil konden horen tussen de goedkoopste standaard hi fi versterker en een uit de hoogste prijsklasse.

Nou, die Ruud, die lulde pas uit zijn nek niet, hoe kwam die daar nou weer bij. Je denkt toch niet dat een goedkope Sony net zo goed klinkt als een peperdure ASR? Maar, zei Ruud, de versterkers moeten een paar makkelijke luidsprekers aansturen en binnen 0.1 dB zijn gecalibreerd.

En dus regelden we een nieuwe Sony van €170 en een ASR van €9000 en we kregen van de importeur de beschikking over een paar B&W 801D speakers van €16.000. Wat een ramp, die dingen wegen 118 kg per stuk en die moest ik op zijn plek zien te krijgen.

En daar zaten op een zaterdag 25 audiofielen met een papiertje en een pen geconcentreerd te luisteren naar geluidsfragmenten. 'Dit is versterker A' (Sony) en dan hetzelfde fragment via versterker B, de ASR dus. Beide versterkers waren met nauwkeurige meetapparatuur exact even hard gzet.
En dan als derde hoorde je hetzelfde fragment via versterker X en dat kon de een of de ander zijn.

En wat denk je? Niemand die het verschil kon aantonen, score gemiddeld 50% dus puur gokwerk. Bij een geluidsfragment van Tool had ik 80% goed en ik had de 100% ook gehaald als ik niet werd afgeleid door iemand bij de laatste keer. En welke verschillen denk je dat ik hoorde? Het geluid van beide versterkers verschilde geen micrometer, maar de Sony had een beter fasegedrag waardoor ik de snare exact kon plaatsen, terwijl die bij de dure ASR wat heen en weer leek te gaan.

Oren jongens, zijn merkwaardige lapjes vlees aan je hoofd, kun je nauwelijks van op aan, bovendien is het geheugen voor geluiden heel kort.

Wat een topic!

Mitch
6 februari 2008, 19:11
Wat een off topic bedoel je :dontgeti:
Het mag van mij weer over trafo's gaan...

Toaster
6 februari 2008, 19:13
Toen ik een fender trafo uit 1972 uit mijn Blackface Pro reverb had geswapt met een originele fender trafo uit 1965 klonk de versterker METEEN ;) goed en zelfs beter.

Dus een goede transformator maakt wel degelijk uit.

+ mijn versterker was weer origineel ;)

Han S
6 februari 2008, 19:16
Wat een off topic bedoel je :dontgeti:
Het mag van mij weer over trafo's gaan...

De aanleiding was het 'inspelen' van de trafo van Drap.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 19:16
Inspelen: met buizen die minimaal 20 uur hadden gedraaid. Gesteldheid en hoeveelheid booze/dope hetzelfde :D Gewoon wat "smoother" volgens veel mensen, subtiel maar merkbaar.

Als 'n trafo boven de 6 kHz (en dan zit je al bij de bovengrens van wat 50+ers kunnen horen, sorry Han, no pun!) al niets meer kan doen en al lekker krasserig loopt te pieken rond de 4 kHz dan zal inspelen niet merkbaar zijn.

Speakers inspelen schijnt ook al niet hoorbaar te mogen zijn dus qua discussie hebben we hier nu wel het einde bereikt....

'n Gitaarversterker is gewoon iets anders dan 'n hifi-versterker, beide moeten 'n ingangssignaal luider maken maar de eerste moet kleuren en de tweede niet. Als gitarist "bestuur" je door je manier van spelen en specifieke snaar-aanslag ook nog eens de sound en zul je dus verschillen kunnen ervaren die meer gevoelsmatig zijn dan puur audio-analytisch maar juist het verschil kunnen maken tussen "ok" en "woah!".

Blauwe jewels klinken lekkerder op Fenders!!! :) LOL

Han S
6 februari 2008, 19:18
Chris, ik ben 64 en hoor 16 khz, ook dat verhaal van hoogverlies is niet voor iedereen hetzelfde. Ik maak jongeren van even in de 20 mee die 10khz niet meer horen.

En over de bedoeling van de gitaarversterker, bewuste kleuring en opgewekte vervorming hebben we het al gehad.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 20:21
Top! (Meen ik serieus).

OT: '65 vs. '72 (?) ProReverb OT: verschil duidt dan eerder op fabrikant (3 v/a de jaren 60 maar vaak met dezelfde codes op de trafo's) dan op ander bouwjaar.

Negative K3 fan
6 februari 2008, 20:32
Han for president jongens :D

on-topic; mijn laatste 2 centen: wacht nog even met veel geld besteden aan trafo's!

guitarnijboer
6 februari 2008, 20:38
Dit soort discussies vindt ik helemaal geweldig!

Ook ik zie grote overeenkomsten tussen de high end audiofielen en de boutique minnende gitaristen: veel betalen voor een hoop lariekoek! :seriousf:

On topic:

Mercury Magnetics en anderen zullen vast goeie trafo's maken maar de bewering dat dit altijd je geluid zal verbeteren of zelfs dat dit altijd beter zou zijn dan goedkopere transformatoren is natuurlijk onzin. Anders is niet altijd beter en goedkoper betekend niet per definitie slechter.

Ik bouw al mijn versterkers met cheep-ass trafo's uit London City, Multi Tone en zelfs Italliaanse versterkers uit de 60's en 70's. Kost bijna niks en kan dus ook nergens naar klinken als ik de verhalen mag geloven. Toch heb ik eens wat van mijn eigen geluidsfragmentjes (notabene opgenomen met een mobiel telefoontje) vergeleken met geluidsfragmenten op sites van versterkerbouwers die MM trafo's gebruiken. Mijn conclussie was dat die bouwers er goed aan zouden doen om ook goedkope onderdelen te gaan verzamelen of, want dat kan natuurlijk ook als MM trafo's het geluid echt zoveel beter maken, ze wel erg matige versterkers bouwen!

Zo!

Chris Winsemius
6 februari 2008, 20:57
@GN

+1, ken wat merken waar ook MM inzit maar die ik zelf totaal niet te pruimen vind.

Trouwens, naast MM zijn er nog meer merken: Heyboer, Mojo (Lenco), Hammond, Amplimo, FNS, Schumacher, Dagnall, Sowter, Shinrock, Stoet, Tango (voor $1200 'n OTtje :) ), etc.

Nadeel van gebruik oude trafo's: hoe maak je nog meer amps als die trafo's op zijn? Voor mij moet het gewoon reproduceerbaar zijn.

guitaraddict
6 februari 2008, 21:05
En vergeet Obsolete electronics OEI niet , helaas maakt Joe Pampel er geen meer
maar dit was een van de beste Plexi trafo's .

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/OEI100wplexitrafo.jpg

Heb er een aantal jaren geleden een kunnen scoren maar nog steeds niet gebruikt.

Toch eens tijd voor maken.

Alf

caliban
6 februari 2008, 21:06
Chris zeg eens iets heel dom, dan wens ik je proficiat met 5000 posts.

Han S
6 februari 2008, 21:17
Maar ik beweer niet dat trafo's geen verschil maken hoor, dat heb ik al in de eerste reactie van dit topic uitgelegd. Ook microfoons kunnen erg opknappen van een Jensen trafootje.

Ik vind alleen dat inspeelverhaal redelijk onzinnig en waar Chris de aanname vandaan haalt dat mensen boven de 50 niets meer zouden horen boven 6 khz vind ik nog veel verder gaan dan onzinnig.

Ik heb een sinusgenerator die tot 25khz gaat en ik heb jongeren meegemaakt die dat gewoon kunnen horen. Ik heb ook jonge muzikanten meegemaakt die echt 10khz niet meer hoorden, dat vind ik gruwelijk.

Gitaarelementen zijn toch ook gewoon rolletjes koper en die klinken ook zeer verschillend, trafo's dus ook.

Dude
6 februari 2008, 21:18
Ik kom klaar van het lachen als ik de verhalen van die man lees,



kom je op jouw leeftijd iig nog ergens van klaar ouwe !! ;)











love ya han.... serious haha. en dat weet je

drap
6 februari 2008, 21:32
Dit soort discussies vindt ik helemaal geweldig!

Ook ik zie grote overeenkomsten tussen de high end audiofielen en de boutique minnende gitaristen: veel betalen voor een hoop lariekoek! :seriousf:

On topic:

Mercury Magnetics en anderen zullen vast goeie trafo's maken maar de bewering dat dit altijd je geluid zal verbeteren of zelfs dat dit altijd beter zou zijn dan goedkopere transformatoren is natuurlijk onzin. Anders is niet altijd beter en goedkoper betekend niet per definitie slechter.

Ik bouw al mijn versterkers met cheep-ass trafo's uit London City, Multi Tone en zelfs Italliaanse versterkers uit de 60's en 70's. Kost bijna niks en kan dus ook nergens naar klinken als ik de verhalen mag geloven. Toch heb ik eens wat van mijn eigen geluidsfragmentjes (notabene opgenomen met een mobiel telefoontje) vergeleken met geluidsfragmenten op sites van versterkerbouwers die MM trafo's gebruiken. Mijn conclussie was dat die bouwers er goed aan zouden doen om ook goedkope onderdelen te gaan verzamelen of, want dat kan natuurlijk ook als MM trafo's het geluid echt zoveel beter maken, ze wel erg matige versterkers bouwen!


Zo!

Mja, ik voel me weinig aangesproken. Ik heb helemaal niets met termen als boutique en dat soort onzin. Mensen die me kennen weten dat. De trafo in een JTM60 is standaard redelijk crap te noemen en daarom zocht ik, mede op advies van Chris, destijds naar een rechtstreekse vervanger voor m'n trafo en kwam ik uit op MM. Geen idee wat het inhield en geen idee van andere merken en/of de voordelen daar van. Maar ik ben blij dat ik het achteraf gedaan heb, want ik heb nu gewoon een beter geluid en daar was het me om te doen. Niks meer en niks minder.

Han S
6 februari 2008, 21:44
kom je op jouw leeftijd iig nog ergens van klaar ouwe !! ;)











love ya han.... serious haha. en dat weet je

Kerel, je cock blijft gewoon snotteren hoor.

drap
6 februari 2008, 21:52
Kerel, je cock blijft gewoon snotteren hoor.

Da's een ticker Han, geen continue ejaculatie. Ik raad je echt een huisarts aan.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 22:03
Ff iets doms zeggen: 't is geen dinsdag!

:D

Freq.bereik gaat gewoon achteruit naar mate je ouder wordt, jammer maar waar. Gemiddelde bereiken weet ik niet meer maar er zonder uitzonderingen en gelukkig ook in positieve zin. Laten we maar hopen dat jongeren verstandig omgaan met de dBs van hun Ipod....

Obsolete Electronics trafo's werden niet door Joe P. gewikkeld of gemaakt maar waren op zijn specs door (naar mijn weten) Lenco gemaakte trafo's, zeer ok voor het geld.

Dude
6 februari 2008, 22:08
Kerel, je cock blijft gewoon snotteren hoor.

dat komt meer doordat de prostaat niet helemaal meer weet wat de bedoeling denk ik.... :seriousf:

Han S
6 februari 2008, 22:12
dat komt meer doordat de prostaat niet helemaal meer weet wat de bedoeling denk ik.... :seriousf:

Hoe kom je daar nou bij man, alles werkt gewoon door, mijn PSA waarde is nul komma nul en dat ding spuit gewoon als de brandweer.

Sorry for off topic. :D

guitaraddict
6 februari 2008, 22:18
Herinner je je dit nog Chris ??

Die trafo was in ieder geval niet zo godvergeten duur als die Mercury Magnets
Het gaat ook om prijs-kwaliteit verhouding !


Joe pampel's words SpeedRacer
Date: 1/3/2005 2:17 AM
Subject: Re: O.E.I (plexi o.t.) vs. Mercury Magnetics (plexi o.t.

Don't know who told you we could not "keep up production" but that's simply not true and never has been. Sales are up again this year so someone must be using them. Shipping was a problem for a while in 2003 but then we took over shipping them ourselves and things have been fine since then. We have all models in stock currently and have never stopped making them.

Plexi palace has never (afaik) used OEI. It's not like they did and stopped.. The folks that got mentioned as "clients" mostly never were. That's as much space as I'm going to waste on answering rumors.

Anyhow, tone wise I will try and keep this unbiased as much as possible. The 50W MM has a smooth more compressed vibe (I have not heard one myself, but this is what I get told by others who have tested both). The 50W OEI has more punch and dynamics. I've not heard any feedback about the 100W MM; the 100W OEI is much like the 50W, very punchy and clear. I like the punchier, older Marshall tone - and it probably shows in how the OT's sound. AC/DC, Aerosmith, Hendrix..

Alf

johantipker
6 februari 2008, 22:20
Hoe kom je daar nou bij man, alles werkt gewoon door, mijn PSA waarde is nul komma nul en dat ding spuit gewoon als de brandweer.

Sorry for off topic. :D

Jongens geloof mij.... blijf uit de buurt van de uroloog!


Zou het dan, als ik een keer nog geld teveel heb, uitmaken als ik die travo's nog eens voor MM vervang?

Chris... we hebben er weer een! De traVo!

Chris Winsemius
6 februari 2008, 22:27
Herinner je je dit nog Chris ??

Die trafo was in ieder geval niet zo godvergeten duur als die Mercury Magnets
Het gaat ook om prijs-kwaliteit verhouding !

SpeedRacer
Date: 1/3/2005 2:17 AM
Subject: Re: O.E.I (plexi o.t.) vs. Mercury Magnetics (plexi o.t.

Don't know who told you we could not "keep up production" but that's simply not true and never has been. Sales are up again this year so someone must be using them. Shipping was a problem for a while in 2003 but then we took over shipping them ourselves and things have been fine since then. We have all models in stock currently and have never stopped making them.

Plexi palace has never (afaik) used OEI. It's not like they did and stopped.. The folks that got mentioned as "clients" mostly never were. That's as much space as I'm going to waste on answering rumors.

Anyhow, tone wise I will try and keep this unbiased as much as possible. The 50W MM has a smooth more compressed vibe (I have not heard one myself, but this is what I get told by others who have tested both). The 50W OEI has more punch and dynamics. I've not heard any feedback about the 100W MM; the 100W OEI is much like the 50W, very punchy and clear. I like the punchier, older Marshall tone - and it probably shows in how the OT's sound. AC/DC, Aerosmith, Hendrix..

Alf

Ik heb die OEIs ook wel gebruikt, gewoon leuk voor DAT geld maar zelf ben ik meer gecharmeerd van MM met bijbehorend voordeel dat ze veel meer modellen hebben, speciale dingen kunnen maken en ook nog eens spoelen en voedingstrafo's hebben.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 22:33
Chris... we hebben er weer een! De traVo!

Die expertise laat ik aan GuitarNijboer over :)

Raffel
6 februari 2008, 22:55
leuk topicje geworden als je even niet kijkt! Wat is jouw ervaring met Boogie Trafo's dan Chris? Je zegt dat je er 1 hebt liggen, maar ik denk inderdaad dat boogie's toch vrij degelijk gebouwd zijn? Iedere fabrikant zal inderdaad wel op weerstandjes e.d. besparen. Ik weet niet wie de vraag stelde, maar ik ben op dit moment echt 100% tevreden over de sound van mijn TOV. Dus geen behoefte aan een OT vervanging of zo. Het gaat mij even om het theoretische verhaal erachter en wat het nu daadwerkelijk voor invloed heeft. Als ik Chris zo hoor en je kunt het idd vergelijken met het vervangen van een pup in je gitaar, dan vind ik dat behoorlijk!

Over de geluidskwestie. Ik moet 2 speakerkasten al A/B switchen om ze te vergelijken, want als ik tussendoor kabels omsteek om de andere kast te horen, heb ik al moeite met het horen van nuance verschillen.

Als ik mijn rack en speakerkast draai of ik sta er eens een keer een halve meter verder vanaf of dichterbij, klinkt mijn hele sound heel anders.

Je maakt mij dus idd ook niet wijs dat je maanden na dato ineens je sound WEL beter vindt klinken zonder de settings te veranderen.

Chris Winsemius
6 februari 2008, 23:11
Als je happy bent met de sound & feel: niets aan veranderen.

Dat Boogies zo "stevig" zijn gebouwd klopt voor 'n gedeelte maar dat hoeft niets te zeggen over de geluidskwaliteit van het circuit en/of de trafo's. Meestal kom ik Schumachers tegen in Boogies.

Geluid/feel onthouden is idd. vrij lastig maar 't is te oefenen.

drap
6 februari 2008, 23:14
Je maakt mij dus idd ook niet wijs dat je maanden na dato ineens je sound WEL beter vindt klinken zonder de settings te veranderen.

Dat heb ik ook niet gezegd he. Ik zei dat het geluid geleidelijk aan beter werd, niet ineens. En dat mag je geloven of niet, dat maakt voor mij verder niet uit.

jerome
6 februari 2008, 23:31
Ik heb wel eens begrepen dat sommige soorten magnetische materialen in de loop der jaren "verouderden" en het magnetisme ook verandert en dat daardoor sommige type speakers ook anders gaan kunnen klinken door de jaren heen.
(buiten het feit van de stugge conus van een splinternieuwe speaker die ietsje soepeler moet worden)

Zou dit ook niet met trafo's gebeuren, waardoor de sound van de amp toch iets anders wordt in de loop der jaren?
Zou dit dan ook niet betekenen dat een nieuwe trafo idd toch iets anders kan gaan klinken na een aantal jaren gebruik?

Han S
6 februari 2008, 23:36
Ik heb wel eens begrepen dat sommige soorten magnetische materialen in de loop der jaren "verouderden" en het magnetisme ook verandert en dat daardoor sommige type speakers ook anders gaan kunnen klinken door de jaren heen.
(buiten het feit van de stugge conus van een splinternieuwe speaker die ietsje soepeler moet worden)

Zou dit ook niet met trafo's gebeuren, waardoor de sound van de amp toch iets anders wordt in de loop der jaren?
Zou dit dan ook niet betekenen dat een nieuwe trafo idd toch iets anders kan gaan klinken na een aantal jaren gebruik?

Een trafo heeft geen permanente magneet en kan dus geen magnetisme verliezen. Een transformator is een electromagneet aan de primaire kant.

heinz3110
7 februari 2008, 00:08
Hm, de enige reden waarom een eindtrafo anders zou kunnen klinken na een tijd , zou verhitting kunnen zijn. Dan kunnen de windingen "anders gaan liggen" waardoor hij weer anders kan klinken (door de veranderde parasitaire capaciteit tussen de windingen,blabla). Maar dan zou je 'm ECHT flink , vaak en lang op zijn donder moeten geven, anders word het niks ben ik bang.

Merk op hoeveel keer ik de woorden " zou kunnen" " zou" "kunnen" "kan",
en als afsluiter het woord " anders" gebruik.

Je eindbuizen een relatief klein tijdje "inspelen " , zoals Chris zegt, snap ik nog. Die klinken altijd wat te "brittle" in het begin. Dus dat kan het wellicht verklaren, Drap.

Maar een trafo inspelen? Nah. Dan zou je de versterker een uur of 4 op "11" moeten zetten, ben ik bang. En dan nog....

Dosmanos
7 februari 2008, 00:31
Mooi is dat: trafo's die je moet inspelen, geweldig.. Buizen enigszins en speakers heel duidelijk en met spectaculair resultaat wil ik toegeven. maar trafo's? Dacht het niet.
Ik heb goed ervaringen met MM. Is een beetje de standaard aan het worden i.g.v. upgrade. Niet helemaal terecht, want er zijn meer goede producenten. Zo gaat dat nu eenmaal met Internet/hypes...
Ik heb een FAD '55D gekocht met een Shinrock en een Heyboer trafo. Klinkt buitengewoon fantastisch: heb mijn blackface Super Reverb er voor verkocht. Oh ja, met originele trafo's...

Han S
7 februari 2008, 00:42
Als 'n trafo boven de 6 kHz (en dan zit je al bij de bovengrens van wat 50+ers kunnen horen, sorry Han, no pun!) al niets meer kan doen en al lekker krasserig loopt te pieken rond de 4 kHz dan zal inspelen niet merkbaar zijn.



Chris, dit topic nog even doorgelezen en ik weet niet wat je hier nou mee wil zeggen, wil je hiermee impliciet zeggen dat mensen van boven de 50 dat 'inspelen' toch niet meer zullen merken omdat ze dat wegens gehoorversukkeling niet meer zullen horen?

Ik hoor het graag van je.

Chris Winsemius
7 februari 2008, 00:58
Hoi Han

Ik zette even wat vraagtekens bij wat postings van jou omtrent geluidsverschillen/etc., no pun/no hard feelings hoop ik.

Wat ik wilde zeggen: sommige aspecten in het geluid, vooral bij hogere frequenties zijn beter waarneembaar als je in staat bent nog hogere frequenties te horen.
Daarnaast: spelen/voelen is iets anders dan alléén luisteren.

Qua inspelen:
speakers lijkt mij zeer logisch, qua trafo's: ik vraag wat na omtrent eventueel wetenschappelijke verklaringen. Zal wat posten als ik meer weet.

Raffel
7 februari 2008, 09:10
Dat heb ik ook niet gezegd he. Ik zei dat het geluid geleidelijk aan beter werd, niet ineens. En dat mag je geloven of niet, dat maakt voor mij verder niet uit.

Goed, is misschien een wat kort-door-de-bocht reactie richting jou in mijn post. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat een nuance-verschil in je sound aan ontzettend veel dingen kan liggen en niet direct daar aan hoeft te liggen.

Maar misschien heb je gelijk, als jij het zo ervaart zul je het zelf wel geloven ;)

@ Chris:

Schumachers zijn redelijk degelijke trafo's? Als ik er op google zie ik vooral veel hits met Soldano. Ik neem aan dat ze hier ook veel in gebruikt worden dan? Het is wel een Amerikaanse firma (Schumacher Corp.) iig volgens mij, kan me ook niet voorstellen dat trotse amerikanen duitse componenten in hun producten zouden stoppen. :D

Han S
7 februari 2008, 09:44
Hoi Han

Ik zette even wat vraagtekens bij wat postings van jou omtrent geluidsverschillen/etc., no pun/no hard feelings hoop ik.

Wat ik wilde zeggen: sommige aspecten in het geluid, vooral bij hogere frequenties zijn beter waarneembaar als je in staat bent nog hogere frequenties te horen.
Daarnaast: spelen/voelen is iets anders dan alléén luisteren.

Qua inspelen:
speakers lijkt mij zeer logisch, qua trafo's: ik vraag wat na omtrent eventueel wetenschappelijke verklaringen. Zal wat posten als ik meer weet.

Is niet echt een antwoord op mijn vraag maar okay. Er zijn mensen van boven de 70 met een uitstekend gehoor en dan denk ik aan bijvoorbeeld dirigenten. Ik ken een dirigent van in de 60 die werkelijk alles hoort, als er iemand achter in het orkest iets fluistert hoort hij het.

Het is voor ieder mens verschillend hoe zijn gehoor zich met de jaren zal ontwikkelen, ik vrees dat veel jongeren van nu na hun 40e met een hoorapparaat zullen lopen.

Het verhaal van dit topic gaat over het verschil in geluidskwaliteit van transformatoren en dat staat als een paal boven water. Trafo's kunnen behoorlijk verschillen maar dat zal altijd wetenschappelijk te verklaren zijn. Daarop zijn veel factoren van invloed en net als bij luidsprekers en microfoons zijn die verschillen meetbaar en zichtbaar. Je kunt niet in een trafo kijken, maar je kunt hem wel doormidden zagen.

Het inspelen van luidsprekers is simpel, het is een mechanisch geval en alles zal wat soepeler gaan bewegen na verloop van tijd. Het inspelen van kabeltjes, transistors, schakelaars en dergelijke is klinkklare onzin en daaronder vallen ook trafo's. Een pakketje ijzeren plaatjes met een paar koperen windingen welke in de oven ook nog aan elkaar worden gebakken en waarin geen enkele beweging anders dan een electronenstroom zal zijn.

Buizen is dan weer een speciaal geval, daarin vindt verandering plaats en slijtage en dus zal het geluid geleidelijk gaan veranderen. Maar dat gaat zo geleidelijk dat je geen spectaculaire veranderingen zult horen. Mogelijk zal hij minder vermogen gaan leveren op termijn en zal de gitarist hem harder op zijn flikker geven, wat voor ander geluid zorgt.

Als iemand het inspeelfenomeen kan aantonen zal hij wereldgeschiedenis schrijven, er wordt over de hele wereld op allerlei forums al jaren over gemiept, maar het is nog nooit door iemand aangetoond. Ik kom in hi fi winkels waar mensen netsoertjes aan het 'inspelen' zijn, hoe gek kun je het maken.

Ik heb zelf een interlink 1000 uur laten 'inspelen' naar aanleiding van een hevige discussie op een forum. En meer dan 20 man met audiofiele oren konden geen enkel verschil aantonen met een zelfde maar nieuwe interlink.

Hetzelfde verhaal kun je zeggen over gitaarsnoeren, als daar verschillen in zijn zullen die met groot gemak wetenschappelijk zijn aan te tonen met meten. En ik hoef jou niet uit te leggen wat er gebeurt als een kabel capacitief is en dus als een condensator gaat werken. Ik hoef je ook niet uit te leggen wat een krulsnoer zal doen. Of waarom een dikke speakerkabel anders zal klinken dan een telefoonkabeltje van 2*0.6 mm².

Transformatoren zijn er van een paar gram tot vele tonnen en alleen de luidsprekertrafo's zouden moeten inspelen? Ik heb er verder nog nooit iets over gehoord.

Raffel
7 februari 2008, 10:19
Je punt is duidelijk denk ik Han! :D

Ik denk dat iedere forummer wel weet dat je altijd tussen de bullshit door moet graven op een forum naar iets wat redelijk dicht bij de waarheid of een geloofwaardige ervaring ligt. Gelukkig weten de meeste na jaren gitaarforummen _hier_ wel aan wie je wel en aan wie je niet iets hebt.

Als er ergens over te twisten valt is het wel smaak van geluid, maar niet geluid zelf lijkt mij.

guhlenn
7 februari 2008, 10:24
Drap; dat je je zelf klasificeerd als nuchter betekend niet dat je boven autosuggestie staat. JE lijkt dat nu vol te willen houden. Een trafo inspelen; wat word er ingespeeld dan? Is het niet veel nuchterder om aan te nemen dat je skills en/of instellingen in die maanden veranderd zijn (iof, oh aw and schudder, je smaak...)?

@Chris; speakers zijn bewegende onderdelen, het is bekend dat die weat draaiuren moeten hebben. Een trafo is wel een heel ander geval toch?

drap
7 februari 2008, 10:40
Drap; dat je je zelf klasificeerd als nuchter betekend niet dat je boven autosuggestie staat. JE lijkt dat nu vol te willen houden. Een trafo inspelen; wat word er ingespeeld dan? Is het niet veel nuchterder om aan te nemen dat je skills en/of instellingen in die maanden veranderd zijn (iof, oh aw and schudder, je smaak...)?

Laat ik het duidelijker uitleggen, hoewel ik het eigenlijk wel al had uitgelegd. Mensen lijken juist wel te willen vasthouden aan enkele opmerkingen :satisfie: Voor zover ik het destijds van Chris begrepen heb heeft een nieuwe trafo even tijd nodig en daar is mijn 'verhaal' ook op gebasseerd. En dat zei ik eerder al, als ik het destijds verkeerd begrepen heb mag Chris mij gerust verbeteren. Vandaar dat ik het ook voor waarheid hier verkondigde. Maar ik heb de wijsheid ook niet in pacht en heb er verder ook geen moeite mee als mensen er anders over denken en wellicht gelijk hebben.

Het autosuggestie verhaal doe ik in dit geval wel gelijk van de hand. Ik heb ook een aantal voorbeelden gegeven, dat is te tastbaar om voor autosuggestie door te gaan. Ik weet echt ook wel wat autosuggestie inhoudt, snap ook echt dat kleine details niet vergelijkbaar zouden zijn op een dergelijke periode, zeker gezien de weinige hoeveelheid speeluren op de betreffende versterker. Dat ik opeens beter ben geworden of iets dergelijks kan ik me na zoveel jaar al niet voorstellen. Helaas sta ik redelijk stil wat dat betreft. M'n instellingen had ik al gezegd, daar heb ik niks aan veranderd. Ik heb alles behalve de mastervolume en het kanaalvolume vol open staan en die staan thuis altijd op een vast punt. Eigenlijk zou ik een tweede JTM60 moeten hebben om de significante verschillen te kunnen laten horen, om in ieder geval het autosuggestie verhaal van de hand te kunnen doen. Het technische verhaal kan ik je niet uitleggen, want dat weet ik simpelweg niet.

guhlenn
7 februari 2008, 11:06
Laat ik het duidelijker uitleggen, hoewel ik het eigenlijk wel al had uitgelegd. Mensen lijken juist wel te willen vasthouden aan enkele opmerkingen :satisfie: Voor zover ik het destijds van Chris begrepen heb heeft een nieuwe trafo even tijd nodig en daar is mijn 'verhaal' ook op gebasseerd.

Het autosuggestie verhaal doe ik in dit geval wel gelijk van de hand. Ik heb ook een aantal voorbeelden gegeven, dat is te tastbaar om voor autosuggestie door te gaan.

LOL. Chris heeft al gezegd dat dat niet klopt. Je geeft wel mooi aan dat je een verschil hoort omdat je dacht dat Chris dat zei. :D

Dokter, ik hoor stemmen in m;n hoofd.
Dat is uw verbeelding meneer!
Nee hoor, daarvoor zijn ze veels te hard!

Chapeau voor je nuchterheid.

drap
7 februari 2008, 11:20
LOL. Chris heeft al gezegd dat dat niet klopt. Je geeft wel mooi aan dat je een verschil hoort omdat je dacht dat Chris dat zei. :D

Dokter, ik hoor stemmen in m;n hoofd.
Dat is uw verbeelding meneer!
Nee hoor, daarvoor zijn ze veels te hard!

Chapeau voor je nuchterheid.

Dan zou ik het nog eens terug lezen als ik jou was, ook wat betreft mijn uitleg. De verandering was er, ook zonder het inspeelverhaal. Misschien wil je heel graag lezen dat het niet zo is. Als het ook op een kleinerende manier moet dan trek ik me ff terug uit dit verhaal. Heb ik helemaal geen zin in. Ik heb voor mezelf voorgenomen om op bepaalde dingen verder niet meer te reageren, omdat het dan toch nergens heen gaat.

Han S
7 februari 2008, 12:24
Zo gaat het nou meestal ook op de audio forums, mensen doen beweringen en als ze die dan moeten onderbouwen kunnen ze dat niet of reageren gewoon helemaal niet. Drap heeft tenminste nog het fatsoen om te zeggen dat hij geen zin heeft om verder te discussieëren op deze manier.

Ik denk dat we er maar eens een speciaal topic over moeten beginnen om eens precies uit te pluizen wat de zin en onzin is van dit soort zaken.

Thijssie
7 februari 2008, 12:52
Maar het onderbouwen van dit soort gevoelsmatige dingen is heel erg lastig. Daarbij komt nog dat er nogal wat factoren zijn die meespelen en je op een verkeerd spoor kunnen zetten.

Zo heb ik een paar jaar geleden in de zoektocht naar mijn ultieme gitaargeluid nogal wat verschillende pickups geprobeerd. Het uitgangspunt was de Paf Pro die toen in mijn LP zat, die was goed maar er moest iets beters zijn.

Alles wat ik probeerde was eigenlijk alleen maar slechter dan mijn vertrouwde Paf Pro, sterker nog het leek bij ieder ander element slechter te worden. Na diverse desillusies, mijn goede oude Paf Pro er weer ingezet, maar die klonk toen ook helemaal niet meer zoals ik me dat meende te herinneren! Het probleem bleken de voorbuisjes van mijn amp te zijn en toevalligerwijs is waarschijnlijk de eerst hoorbare schade precies ingetreden op het moment van mijn eerste elementwissel. Dus dat soort gevoelsmatige zaken, onderbouween is erg moeilijk.

guhlenn
7 februari 2008, 12:56
Dan zou ik het nog eens terug lezen als ik jou was, ook wat betreft mijn uitleg. De verandering was er, ook zonder het inspeelverhaal.

Dat je ej op je pik getrapt voelt betekend niet dat ik je op je pik trapte. OF althans niet doelbewust. Ik heb het specifiek over het inspeelverhaal. Niet over de rest. dat een andere trafo een geluidsverschil meebrengt had ook jij in mijn vorige posts kunenn lezen. pot ketel etc...


Dat betekend overigens niet dat ik denk dat je uit je nek kletst. maar nuchterheid zou je moeten dwingen om andere, meer waarschijnlijke factoren als oorzaak van de verbetering in geluid te iverwegen ipv een trafo die ingespeeld moet worden, maar waarvan je neit weet waarom dat moet of wat er dan gebeurd. Maw; gitaristen, t zijn soms net vrouwen. ;)

drap
7 februari 2008, 13:14
Prima, dan ben ik op m'n pik getrapt en lul ik uit m'n nek. Altijd mooi, sensatie. En als het er niet is dan maken we het wel, toch?

guitaraddict
7 februari 2008, 13:22
Het probleem bleken de voorbuisjes van mijn amp te zijn

Pas geleden werkte ik met een eigen type voorversterker waarin ik heb geexperimenteerd met een ander type buis en heb div gradaties buisjes gebruikt van splinternieuw tot op de draad versleten omdat ik die op de kop getikt had en de partij qua kwaliteit nogal uiteen liep.

gebruikte buizen ; RTF , Philips miniwatt, Telefunken , Adzam , Tungsram e.d.

en dan merk je hoe belangrijk goede buizen zijn vooral voor de dynamiek van een ontwerp waarmee ik wil zeggen : zorg eerst maar eens dat er hoge kwaliteit buizen in je amp zitten . De huidige kwaliteit buizen laat ( zeer) veel te wensen over.

De hele keten is belangrijk , van gitaarelement tot speaker (kast), wat nu de belangrijkste schakel is ?
Wie het weet mag het zeggen.

Alf

guhlenn
7 februari 2008, 13:37
Prima, dan ben ik op m'n pik getrapt en lul ik uit m'n nek. Altijd mooi, sensatie. En als het er niet is dan maken we het wel, toch?

Gast, lezen is een kunst. Discussiëren ook trouwens.

Kaboemba
7 februari 2008, 13:59
Prima, dan ben ik op m'n pik getrapt en lul ik uit m'n nek. Altijd mooi, sensatie. En als het er niet is dan maken we het wel, toch?

Och zo ontzettend lang heb ik niet hoeven wachten.

Thijssie
7 februari 2008, 14:09
zorg eerst maar eens dat er hoge kwaliteit buizen in je amp zitten . De huidige kwaliteit buizen laat ( zeer) veel te wensen over.

De grap was, dat het Telefunken buisjes waren, die al heel lang in mijn amp zaten.

Maar goed, zoals weer blijkt; alles ken stuk ;-)

Franc
7 februari 2008, 15:33
Hoi Chris,

Jij werkt toch veel met TAD spullen?
Heb je hun trafo's ook wel eens geprobeerd? Enig idee wie ze maakt?

guitarnijboer
7 februari 2008, 20:08
Het inspelen van luidsprekers is simpel, het is een mechanisch geval en alles zal wat soepeler gaan bewegen na verloop van tijd. Het inspelen van kabeltjes, transistors, schakelaars en dergelijke is klinkklare onzin en daaronder vallen ook trafo's. Een pakketje ijzeren plaatjes met een paar koperen windingen welke in de oven ook nog aan elkaar worden gebakken en waarin geen enkele beweging anders dan een electronenstroom zal zijn.





Dit is niet helemaal juist. In een transformator vindt er wel degelijk mechanische beweging plaats. Deze beweging is eenvoudig vast te stellen. Als een trafo mechanisch niet zou bewegen zou je immers ook niets horen, maar dat doe je dus wel. Zowel bij voedings als ook bij uitgangstrafo's. Het volume wat de trafo produceerd ofwel de sterkte van de mechanische beweging hangt af van de stroomsterkte maar bij bijvoorbeeld een OT ook van het verschil in stroomsterkte tussen de primaire windingen en zelfs de frequentie. Ook het opwarmen en afkoelen zorgt voor beweging.

Beweging is verandering en verandering geeft een verschil. Dat deze beweging er voor zorgt dat de versterker na 20 uur beter klinkt betwijvel ik (sterk) en na 20 uur zijn buizen ook nog niet goed en wel ingespeeld of erg veranderd.

Dit is wat ik denk van het inspelen van de trafo verhaal:

Ik heb zelf een heleboel zelfgemaakte versterkers die allemaal erg anders zijn en klinken en voelen. Als ik een tijdje op versterker a heb gespeeld die ik dan heerlijk vind klinken en ik pak een andere versterker b om op te spelen, dan komt vaak als eerste in mij op dat er toch nog wat aan versterker b verbouwd moet worden. Net een randje dit te veel of een tikkie dat te weinig en het voelt ook niet erg vloeiend. Na een paar uur spelen klinkt het al stukken beter en lekkerder en schieten de noten er uit. Na een paar dagen heb ik besloten dat versterker b toch echt helemaal het einde is. Wssel ik nu weer om naar versterker a dan begint dit weer van voren af aan. Dit zelfde geld voor al mijn versterkers.

Eerder gingen de versterkers soms weer op de werkbank waarna ze uiteindelijk na veel proberen en solderen weer precies zoals ze oorsponkelijk waren in de kast geschroefd werden, maar nu in mijn ogen (oren) wel goed klinkend. Het zou dus vast wel iets geweest zijn wat niet goed gesoldeerd zat, niet goed vast zat, vuil was etc. Het moet toch ergens aan liggen nietwaar?

Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat je gewoon mooi vindt wat je gewend bent en ook gewend raakt aan een response van een versterker.
Een versterker gaat in jou oren beter klinken omdat je er aan went en vertrouwd raakt met het geluid en daarnaast raakt je gewend aan de manier waarop je versterker op je spel reageerd waardoor je ongemerkt ook anders gaat spelen.

Dit is mijn theorie

VanBiLL.com
7 februari 2008, 20:19
Maar dan heb je het hier dan eigenlijk over de "oor-vermoeidheid" waardoor je in de loop van de tijd bij verhoogt volume (>80dB zeg maar) je idee hebt dat het een en ander beter/slechter/ander gaat klinken? Han gaf dit ook al eerder aan.

Ik ben zelf geluidsman bij een rockcover band en ik betrap me er ook vaak op dat is naar mate de avond vorder, is bijvoorbeel steeds meer hoog in de mix wil brengen (wat ik niet doe maar de neiging is er wel).

Ander voorbeeld: 'k speel zelf ook gitaar. Ik ben eens de hele regenachtige zondag middag aan't spelen en de buren zijn niet thuis, dus joepie harder die amp! Ik zit wat aan mijn POD en amp te draaien en na een aantal uren spelen berg ik de zaak op. De andere dag: "bháááá, wát is dat geluid schel zeg, hoe heb ik dit gisteren zo mooi kunnen vinden???"

Dat komt door vermoeidheid van je oren, toestand van je geest, algemene vermoeidheid e.d...

Ik denk eerder dat je met dit soort effecten te maken hebt dan... :confused:

mikeyaxeman
7 februari 2008, 20:52
ja dat fenomeen ken ik ook.
De ene keer klinkt je amp ge-wel-dig,
en een andere keer, in dezelfde band, zelfde oefenhok, zelfde settings, zelfde gitaar klinkt het ielig en kun je je geluid niet vinden.
Ik moet dan altijd aan aardstralen denken oid.
Misschien dat het in de atmosfeer zit.... of toch gewoon tussen mijn oren ik weet het echt niet.

Zeer herkenbaar dit heb ik ook last van, vaak klinkt het lekker maar soms heb je van die dagen dan krijg je er gewoon geen goed geluid uit...

guitarnijboer
7 februari 2008, 20:52
Ik bedoel niet zozeer oor vermoeidheid ook al ben ik wel bekend met dat fenomeen :satisfie: , maar meer met gewend raken aan een sound en feel. Iets wat je vaak ziet of hoort ga je vanzelf mooi vinden.

In de mode wereld werk dit ook zo.

Negative K3 fan
7 februari 2008, 21:29
Ik herken helemaal wat GN vertelt, ook bijvoorbeeld als je een hele tijd net die ene versterker of gitaar hebt aangeraakt en je speelt er dan over en je bent compleet overdonderd door de sound omdat ie behoorlijk anders is dan dat je hem herinnert.

Het kan vriezen, het kan dooien :)

Mitch
7 februari 2008, 21:36
Als we het dan toch over de boeg 'perceptie' moeten gooien: dat hele lulverhaal van "de ene dag heb ik mijn sound en de andere dag lukt het maar niet", over buizenversterkers...dat de consensus is dat je sound per dag wisselt: als ik iets wel bull shit vind is dat het wel. Ik lees het om de haverklap en er volgen altijd wel een paar "+1's" maar ik heb er nog nooit, zo lang als ik op buizenversterkers speel, last van gehad.

VanBiLL.com
7 februari 2008, 21:38
Oh, absoluut. Herken ik ook hoor, maar ik dacht altijd dat dit kwam doordat ik moe werd (en vooral mijn oren). Maarja, gitaar spelen is ook een stuk emotie en dat zal hier ook behoorlijk meespelen denk ik.

Hoe dan ook, als jij het niet lekker vind klinken, zal je nooit helemaal je spel goed spelen...Door welk effect het dan ook bepaald wordt, jij moet jezelf op dat moment lekker vinden en anders wordt het helemaal niets...

Toch die grijze massa weer hé? :satisfie:

Joey Handsome
7 februari 2008, 21:38
Ik wel. Heeft veel te maken met de conditie waar ik me in bevind. Lijkt me redelijk logisch eigenlijk. Dat ding klinkt vast hetzelfde, alleen vatten m'n oren het anders op.

johantipker
7 februari 2008, 21:47
Als we het dan toch over de boeg 'perceptie' moeten gooien: dat hele lulverhaal van "de ene dag heb ik mijn sound en de andere dag lukt het maar niet", over buizenversterkers...dat de consensus is dat je sound per dag wisselt: als ik iets wel bull shit vind is dat het wel. Ik lees het om de haverklap en er volgen altijd wel een paar "+1's" maar ik heb er nog nooit, zo lang als ik op buizenversterkers speel, last van gehad.


dat hangt ook van je eigen mentaliteit af. Hoe langer je al bezig bent met het gitaarvak en veel hebt gespeeld onder (liefst) slechte omstandigheden, dan heb je er gewoon schijt aan. Ook bouw je door veel live te spelen een enorm stuk routine en ervaring op. Zelfs al je dan voor je eigen gevoel een klotedag hebt qua sound en spel, speel je nog de jeweetwel stars from heaven :hippie: :blast: :jam: :lp:

Pepe
7 februari 2008, 22:04
Wat voor de een een lulverhaal is is voor de ander realiteit.

Of je nou wel verschil kan horen wegens inspeeltijd van speakers, trafo's of gitaarsnoeren.. stel dat het er wel is maar je hoort het niet, heb je dan ongelijk als je zegt dat het er niet is?
Andersom ook natuurlijk. Als Drap verschil hoort dan is het er ook. Voor hem tenminste, dat iemand anders zijn perceptie anders is mag zijn maar is niet relevant in de wereld die Drap heet.

Dit topic zou kunnen uitdraaien op een interessant fenomeen als perceptie maar verzand dan weer, hoe verassend, in talloze welles nietes posts.

Ook wel vermakelijk.

zjanke
7 februari 2008, 22:15
Als we het dan toch over de boeg 'perceptie' moeten gooien: dat hele lulverhaal van "de ene dag heb ik mijn sound en de andere dag lukt het maar niet", over buizenversterkers...dat de consensus is dat je sound per dag wisselt: als ik iets wel bull shit vind is dat het wel. Ik lees het om de haverklap en er volgen altijd wel een paar "+1's" maar ik heb er nog nooit, zo lang als ik op buizenversterkers speel, last van gehad.

Dus omdat jij het niet hebt is het bullshit? Dat vind ik dan weer bullshit :hippie:

De andere gitarist en de toetsenist lopen veel meer met hun volume te klooien dan ik en de drummer past zich daar keurig bij aan :rockon: . Dan hoor ik mezelf dus minder goed terwijl ik altijd op dezelfde plek tegenover mijn versterker sta omdat daar mijn microfoon staat. Die verhouding is dus altijd gelijk. Ik los het niet op met volume, maar probeer mijn EQ zo aan te passen totdat ik mezelf wel goed hoor en wat ik de ene keer goed vind is de week erop vaak erg schel.
Ik vind dus dat mijn versterker de ene keer beter in het geheel van de band past dan de andere keer. Maar of dat dat nou aan mijn versterker ligt of aan de rest van de band... Moraal van het verhaal? Mitch heeft misschien toch wel gelijk en het ligt dus niet aan de versterker, maar aan de omstandigheden

VanBiLL.com
7 februari 2008, 22:21
Ik zeg het maar zo, de ene dag heb je de borsten van een mooi meisje mogen aanraken en als wat je doe kan niet meer stuk. Een dag later heb je in die file van 16km gestaan en brak er ook nog eens gelijk bij de eerste slag een snaar en dan gaat het niet klinken...

Moraal? Je gear is belangrijk maar het meeste zit tussen je oren. Wat de ene dag geweldig is, is de andere dag zo-zo of gewoon butt...

De clou is gemiddeld gezien een sound te hebben waarmee je voor de dag kan komen en je tevreden mee bent!

Mitch
7 februari 2008, 22:35
True guys, maar de grap is dat dit fenomeen altijd wordt toegschreven aan de aard van buizenversterkers. En dat is dus net zo'n onzin als beweren dat wat iemand hoort, niet bestaat ;)

Pepe
7 februari 2008, 22:40
True guys, maar de grap is dat dit fenomeen altijd wordt toegschreven aan de aard van buizenversterkers. En dat is dus net zo'n onzin als beweren dat wat iemand hoort, niet bestaat ;)

Yep, ik denk dat een goed bereide biefstuk en een fles chianti meer invloed heeft op mijn perceptie van een goed geluid dan mijn amp zelf.

Han S
7 februari 2008, 23:03
Een klein volumeverschil wordt al ervaren als een ander geluid en dat valt weer makkelijk te verklaren: ons gehoor werkt niet lineair, maar hoort bij zachte geluiden relatief meer middentonen en dus minder laag en hoog.

Wat het inspelen betreft: we beschikken over uiterst gevoelige meetapparatuur welke miljoenen malen gevoeliger is dan ons gehoor. Het inspelen van wat dan ook is nog nooit aangetoond en dus ligt hier een mooie taak en de kans om wereldberoemd te worden.

Je neemt een nieuwe uitgangstrafo en stuurt er 48 sinustonen doorheen tussen 20hz en 20khz. Je stuurt ze er in met een vastgestelde spanning welke je tot op de microvolt nauwkeurig kunt meten en als het moet met de nauwkeurigheid van een nanovolt. En je meet dan wat er uit komt met dezelfde nauwkeurigheid.

Dan zet je de trafo in een amp en je gaat daar mee rammen, als het moet 1000 uur continu met een frequentiesweep.

En dan ga je gewoon dezelfde procedure opnieuw doen met de sinustonen die je er doorheen stuurt met exact dezelfde spanning als toen hij nieuw was en je meet weer wat er uit komt. Als hij anders is gaan klinken moeten er een aantal frequenties afwijkende resultaten geven ten opzichte van de eerste meting.

En zo simpel is dat, wij doen dat met kabels en allerlei componenten, binnenkort gaan we condensatoren op die manier onderzoeken en het is bekend dat de waarde van condensatoren verloopt. Hé, daar heb je zo'n ding!

Pepe
7 februari 2008, 23:10
Hmmsja Han, ik zou mijn geld niet totaal zetten op de empirische wetenschap als het gaat om zoiets als perceptie.

Ik zou wat ruimte overlaten voor intuitieve beleving in deze tak van de industrie.

drap
7 februari 2008, 23:13
Ik heb nog steeds niks gelezen wat het significante verschil van m'n versterker heeft doen verklaren. Een scheur die er na verloop van tijd wel is, een stuk laag in het clean dat er na verloop van tijd gewoon een stuk duidelijker is, te tastbaar om af te schrijven met al de sceptische verhalen hier boven mij. Als het niet aan een transformator ligt, dan ben ik op mijn beurt heel benieuwd waar het wel aan ligt. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, dus ik zou daar toch graag een verklaring voor zien. Verder is er toch echt 0,0 veranderd aan die bak van mij dan alleen de trafo.

Han S
7 februari 2008, 23:22
Hmmsja Han, ik zou mijn geld niet totaal zetten op de empirische wetenschap als het gaat om zoiets als perceptie.

Ik zou wat ruimte overlaten voor intuitieve beleving in deze tak van de industrie.

Nee hoor, allemaal gelul. Onze oren zijn gewoon microfoons die de signalen naar de hersenen sturen. Als een component als een trafo na enige tijd anders is gaan klinken kun je dat heel simpel en wetenschappelijk 100% waterdicht meten.

De natuurwetten gelden overal, ook voor trafo's, de wet van ohm, pascal, newton, watt en consorten zijn wetenschappelijk bewezen en staan vast. 1+1= nog nooit 3 geweest.

Ik maak deze discussies al jaren mee en ik heb deelgenomen aan veel onderzoeken op het gebied. Autosuggestie, ik heb mensen beweringen zien en horen doen, dat geloof je niet, ik kan er een boek over schrijven, maar al die grote verschillen verdwenen als sneeuw voor de zon als het wetenschappelijk werd onderzocht. Dat wil dus zeggen met calibreren van spanningen en uitgangsnivo's.

Neem twee nieuwe versterkers van hetzelfde merk en type, zet er een SPL meter voor en stel ze zo nauwkeurig mogelijk af met dezelfde gain, EQ en volume. Iedereen zal zeggen dat hij geen significant verschil hoort. Zet vervolgens een van die versterkers 3 dB harder en iedereen zal ervaren dat die veel beter klinkt. Zo werkt dat nu eenmaal, het is niet anders en dan heb ik hen niet over nieuwe luidsprekers want die veranderen wel van klank.

We moeten daar een nieuw topic over beginnen, dit is te ver off topic.

Pepe
7 februari 2008, 23:29
That is not my point.
Ik bedoel, metingen is 1, beleving is een ander. En je klanten zijn toch mensen met van die rare schelpen aan hun hoofd ipv spl meters.

In de geschiedenis van de muziekindustrie zijn de failures van produkten die geboren zijn onder een scoop ipv oren niet op 2 handen te tellen.

Chris Winsemius
8 februari 2008, 00:32
Meten is misschien * weten maar spelen is horen EN VOELEN.

GuitarNijboer heeft het mechanische van trafo's aangeduid (trafo: minimaal twee spoelen, galvanisch gescheiden, energie-koppeling[omzetting] dmv. de kern).

Muziekinstrumenten (lees: gitaarversterkers/effekten) ontwerpen/modden met 'n scoop/analyzer is gewoon niet te doen en gelukkig maar :)

* met de grootheden/factoren die we nu gebruiken/kennen, misschien ontdekt men wel eens andere factoren die meetbaar zouden kunnen zijn. Mojometers :D

Bij Drap heb ik ook twee JJ KT77s geïnstalleerd en die buizen hebben wat meer tijd nodig dan het gros v/d andere eindbuizen om tot potentie te komen.

Tijd voor 'n nieuwe discussie over de kleur v/d kast of het materiaal v/h handvat!

Chris Winsemius
8 februari 2008, 00:34
Neem twee nieuwe versterkers van hetzelfde merk en type, zet er een SPL meter voor en stel ze zo nauwkeurig mogelijk af met dezelfde gain, EQ en volume. Iedereen zal zeggen dat hij geen significant verschil hoort. Zet vervolgens een van die versterkers 3 dB harder en iedereen zal ervaren dat die veel beter klinkt. Zo werkt dat nu eenmaal, het is niet anders en dan heb ik hen niet over nieuwe luidsprekers want die veranderen wel van klank.



Even afgezien van de invloed van die 3 dB meer: de componenten in die versterkers hebben toleranties van 0,5 tot 30% procent.....

guhlenn
8 februari 2008, 09:58
Perceptie is uiterst belangrijk natuurlijk. Vandaar ook dat ik Drap acuut geloof als tie zegt dat z;n amp beter klinkt. Maar dat een elektrotechnicus (Chris) dan z'n scoop laat varen en mojo naar binnen haalt is, tsja, begrijpelijk (tis je brood) maar wel vreemd in het licht van je vakkeuze. Als je het niet kan meten kan je het ook neit bouwen toch (of kan je iig niet het effect voorspellen)?

Han S
8 februari 2008, 10:12
Ik ben een beetje flabbergasted, omdat ik in beide werelden vertoef, de wereld van de keiharde wetenschap en de wereld van het heilige vuur zeg maar.

Drap hoort na een maand of vier verschil. Hoe kan dat nou? Andere snaren, ander snoer, ander plectrum, op een andere plaats de snaren aanslaan, het verlopen van de waarden van een aantal condensatoren, gehoorverlies, verkoudheid, het kan allemaal invloed hebben en ik verdenk de trafo pas in de laatste plaats.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand bij een zo (eventuele) geleidelijke verandering nog weet hoe het in het begin klonk.

drap
8 februari 2008, 10:27
Ik ben een beetje flabbergasted, omdat ik in beide werelden vertoef, de wereld van de keiharde wetenschap en de wereld van het heilige vuur zeg maar.

Drap hoort na een maand of vier verschil. Hoe kan dat nou? Andere snaren, ander snoer, ander plectrum, op een andere plaats de snaren aanslaan, het verlopen van de waarden van een aantal condensatoren, gehoorverlies, verkoudheid, het kan allemaal invloed hebben en ik verdenk de trafo pas in de laatste plaats.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand bij een zo (eventuele) geleidelijke verandering nog weet hoe het in het begin klonk.

Han, hoe kan ik nou een betere en vollere scheur krijgen, wat eerst een kippescheet was, door al dit. Mensen die wel eens een JTM60 hebben bespeeld weten dat het boostkanaal nauwelijks bruikbaar is voor een redelijke scheur normaal gesproken. Ik gebruik ook nog steeds hetzelfde type snoer van hetzelfde merk, hetzelfde geldt voor de plectra, voor de snaren, m'n techniek van aanslaan is al jaren hetzelfde, ik ben niet 4 maand verkouden en het verlopen van de waarden van een aantal condensatoren zou het er ook niet beter op maken lijkt me. Het enige wat ik weet is dat er destijds een nieuwe trafo in is gekomen, tegelijk met nieuwe buizen. Is het gek dat ik dan maar één verklaring kan vinden? Nogmaals, het verschil was te groot om voor autosuggestie door te gaan. En ik ben doorgaans geen jokkebrok en ook redelijk nuchter. Met termen als boutique en het nut van vreselijk dure kabels e.d. moet men bij mij al niet eens aankomen, want dan ga ik lachen.

bass blom
8 februari 2008, 10:29
het gaat bijna een semi-religieus topic worden. :D

ik moest gister ook weer smakelijk lachen om een advertentie voor een CD poetsdoekje wat stofjes tot bijna de grootte van een molecuul wegveegt waardoor je geluid dieper en warmer zou worden..

Kim Wilson
8 februari 2008, 10:31
Is er verder ook niks veranderd aan het signaal wat de versterker in gaat? Andere/minder pedalen, levels iets anders ingesteld, andere elementen in je gitaar, wat dan ook? Want door harder in te sturen, kun je ook een heel andere overdrive uit je versterker krijgen. Ik noem maar wat...

drap
8 februari 2008, 10:32
Is er verder ook niks veranderd aan het signaal wat de versterker in gaat? Andere/minder pedalen, levels iets anders ingesteld, andere elementen in je gitaar, wat dan ook? Want door harder in te sturen, kun je ook een heel andere overdrive uit je versterker krijgen. Ik noem maar wat...

Oh zeker wel, maar ook als ik de pedalen er niet tussen heb klinkt het zonder meer beter. Dat heb ik naturlijk wel ff getest, omdat ik redelijk verrast was van dat boostkanaal. Maar ook met verandering van pedalen was het verschil te groot. Echt, JTM kenners mogen m'n versterker proberen als men het niet gelooft.

Kim Wilson
8 februari 2008, 10:40
Maar even voor mijn beeldvorming: Is je amp beter geworden na het installeren van de nieuwe trafo, of is je amp beter geworden dan toen je net je nieuwe trafo erin had zitten?

drap
8 februari 2008, 10:46
Maar even voor mijn beeldvorming: Is je amp beter geworden na het installeren van de nieuwe trafo, of is je amp beter geworden dan toen je net je nieuwe trafo erin had zitten?

M'n versterker is geleidelijk aan beter gaan klinken na het inbouwen van de nieuwe trafo. Waarom dat het over zo'n lange periode is gegaan is omdat ik er niet heel erg veel op speelde, gezien we versterkers in ons oefenhok hadden staan en ik m'n eigen versterker dus nauwelijks gebruikte, ook thuis niet. En ik ben verre van een techneut, dus het technische weet ik er ook niet van, maar termen als autosuggestie doe ik gelijk van de hand.

Han S
8 februari 2008, 10:46
Han, hoe kan ik nou een betere en vollere scheur krijgen, wat eerst een kippescheet was, door al dit. Mensen die wel eens een JTM60 hebben bespeeld weten dat het boostkanaal nauwelijks bruikbaar is voor een redelijke scheur normaal gesproken. Ik gebruik ook nog steeds hetzelfde type snoer van hetzelfde merk, hetzelfde geldt voor de plectra, voor de snaren, m'n techniek van aanslaan is al jaren hetzelfde, ik ben niet 4 maand verkouden en het verlopen van de waarden van een aantal condensatoren zou het er ook niet beter op maken lijkt me. Het enige wat ik weet is dat er destijds een nieuwe trafo in is gekomen, tegelijk met nieuwe buizen. Is het gek dat ik dan maar één verklaring kan vinden? Nogmaals, het verschil was te groot om voor autosuggestie door te gaan. En ik ben doorgaans geen jokkebrok en ook redelijk nuchter. Met termen als boutique en het nut van vreselijk dure kabels e.d. moet men bij mij al niet eens aankomen, want dan ga ik lachen.

Drap, als jij een veel betere scheur hebt gekregen wil ik dat graag geloven, maar ik denk dan in eerste instantie aan de buizen en in de laatste plaats aan de LS trafo want ik denk dat daar zo goed als niets aan verandert.

Ik heb een JCM800 waar ik wel eens een buis uitruk voor meer scheur en ik heb meerdere 100 watt buizenbakken waar ik er twee uit ruk voor een betere scheur, dat werkt echt.

Maar, niets is zeker en zelfs dat niet. ????

Kim Wilson
8 februari 2008, 10:51
Ja, jammer dat het niet meer te meten is, of op enigerlei wijze terug te halen. Nu hou je een welles-nietes discussie. Waarbij ik wel wil opmerken dat ik Drap wel geloof. Als zo'n nuchtere Noordoost-Groninger zoiets zegt, moet dat wel haast waar zijn. En ten tweede zijn de mensen die hier het meest kritisch zijn, er zelf niet bij geweest, dus waarom zou je het dan in twijfel trekken? Het LIJKT misschien onwaarschijnlijk (net als inspelen van speakers ;) ), maar blijkbaar zit er toch een kern van waarheid in...

guhlenn
8 februari 2008, 10:53
M'n versterker is geleidelijk aan beter gaan klinken na het inbouwen van de nieuwe trafo. termen als autosuggestie doe ik gelijk van de hand.


De vraag is en blijft Drap; waarom? Autosuggestie kan je niet zelf constateren. dat si natuurlijk de grap. Ook bij een groot verschil.

drap
8 februari 2008, 10:54
Drap, als jij een veel betere scheur hebt gekregen wil ik dat graag geloven, maar ik denk dan in eerste instantie aan de buizen en in de laatste plaats aan de LS trafo want ik denk dat daar zo goed als niets aan verandert.

Ik heb een JCM800 waar ik wel eens een buis uitruk voor meer scheur en ik heb meerdere 100 watt buizenbakken waar ik er twee uit ruk voor een betere scheur, dat werkt echt.

Maar, niets is zeker en zelfs dat niet. ????

Nja, sorry, ik vind juist de werking van de buizen wat onwaarschijnlijk binnen dit verhaal. Ik wil direkt aannemen dat het geluid door buizen verandert in de loop der tijd, dat is ook gewoon zo, maar zo extreem en met zoveel verschil? En dat je versterker eerder over z'n nek gaat als je er buizen uittrekt is opzich wel logisch, maar dat is in mijn geval ook niet zo.

Even er van uitgaand dat m'n 4 maanden verhaal niet gelogen is, wil ik best een filmpje maken van het boostkanaal om in ieder geval te laten horen dat het geen iel scheurgeluid meer is.

guhlenn
8 februari 2008, 10:55
. Het LIJKT misschien onwaarschijnlijk (net als inspelen van speakers ;) ), maar blijkbaar zit er toch een kern van waarheid in...

Schijnbaar, niet blijkbaar. Da's net het punt.

Kim Wilson
8 februari 2008, 10:55
BTW Drap, je hebt een pm. :)

Kim Wilson
8 februari 2008, 10:57
Schijnbaar, niet blijkbaar. Da's net het punt.
Drap lult echt niet zomaar uit zijn nek. Jij weet helemaal niet of het niet blijkbaar is, want jij was er ook niet bij.

drap
8 februari 2008, 10:57
De vraag is en blijft Drap; waarom? Autosuggestie kan je niet zelf constateren. dat si natuurlijk de grap. Ook bij een groot verschil.

Ja beste man, dat wil ik best aannemen, serieus. Maar een geluid wat beter gaat klinken, of gewoon een compleet ander geluid zit me toch een te groot verschil tussen.

drap
8 februari 2008, 10:58
BTW Drap, je hebt een pm. :)


Ik heb het gezien. Ik moet ff spitten naar de volgorde van nummers. Pm'etje komt eraan! :)

heinz3110
8 februari 2008, 11:11
Bij Drap heb ik ook twee JJ KT77s geïnstalleerd en die buizen hebben wat meer tijd nodig dan het gros v/d andere eindbuizen om tot potentie te komen.


Zo. Mysterie opgelost, lijkt me.

Mag dat trafo-inspeel-mojo-verhaal dan nu eindelijk overboord?

Trafo= koperwindingen, de lak eromheen, en een kern van weekstaal plaatjes. En wat papier. Wat ik al zei: als je de boel flink verhit, dan misschien..... maar anders niet. Der zit verdomd weinig "verandering" in deze ingredienten.(Correctie: nul)

Straks moeten we ook nog voedingstrafo's gaan inspelen. En je elementen, want dat is ehm, bijna hetzelfde materiaal. En, en , en.

<edit addendum:>
...Maar goed ,het klinkt beter dan dat het was, vind Drap. En dat is goed. Je kan alles wel proberen te verklaren, maar dat hoeft ook weer niet. Je kan der ook gewoon van genieten, natuurlijk. :)

Dat betekent dan nog niet dat je rare mojo-aannames daardoor gaat toedichten aan bepaalde componenten om toch maar een verklaring te verzinnen.:)

Nielsje
8 februari 2008, 11:21
Leuk onderwerp, maar te weinig feiten.
Persoonlijk denk ik niet dat trafo's ingespeeld dienen te worden, ik zie gewoon niet wat het fysische verschil zou zijn. Uiteraard, als je een ontzettend grote stroom op zal zetten, zal het enigzins veranderen, maar dat doe je niet, want je ontwerpt je trafo op hetgeen wat je nodig hebt, en waarbij alles binnen de marges blijven. (toch? Ik doe het doorgaans niet, maar dingen ontwerpen doe ik wel eens, je ontwikkeld alles opdat het niet kaduuk gaat).

Ik denk dat het met trafo's hetzelfde is als boutique effecten, dikkere speakerkabels, stalen handvaten, zwarte over zilveren neutrik pluggen, crybaby/vox wahs etc etc..

Je hoort het pas als je het wil horen. Gitaristen zijn daar gewoon gevoelig voor. Ik hoor het verschil tussen het ene drive pedaal en het andere pedaal. Onze zangeres noemt alles 'een zwaar geluid' en het publiek zal het al helemaal een worst wezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we daarom allemaal maar met behringer spul moeten gaan spelen :)

Ik ben bang dat je alleen uit deze discussie komt door bijvoorbeeld Han's voorgestelde test doet: meten, inbouwen, veel spelen, uitbouwen en weer meten.

Maar goed, alle waar naar zijn geld. Ik denk (zeker gezien wat een goeie trafo kost), dat je veel meer relatief goeie upgrades kan krijgen, voor hetzelfde geld, voor je hele setup, waarmee het geluid wel merkbaarder beter wordt. (maar dat is de discussie niet).

Dit vond ik ook wel leuk:


ik vrees dat veel jongeren van nu na hun 40e met een hoorapparaat zullen lopen.

Han gaat eerder dit topic aardig in discussie met Chris mbt dat ouderen wel of niet minder horen, en is daar (zo lijkt het) een beetje verontwaardigd over. Terwijl Han wel vaker het voorbeeld van 'de jeugd van tegenwoordig' aanhaalt. En dat slaat natuurlijk ook niet op iedereen, moeten wij nu ook verontwaardig zijn??

edit:

Tja, of mensen nu wel of niet met termen als 'mojo' gaan smijten moeten ze zelf weten. Zelf ben ik er niet gevoelig voor. Tuurlijk is versterker bouwer een apart beroep, omdat het niet alleen om het te meten gaat, ook het gevoel en gehoor zijn belangrijk. Toch ben ik een beetje van mening dat bouwers zich alleen bij de feiten moeten houden, laat het 'mojo' gezeur maar over aan de eventuele kopers.

De enige die ik tot nu toe de term 'mojo' in de juiste zin heb zin gebruiken was Lennart: Zijn zelfgebouwde versterker heeft een 'mojo' potmeter, en we weten allemaal wat er gebeurt als je aan die knop draait.. :D

guhlenn
8 februari 2008, 12:13
Ja beste man, dat wil ik best aannemen, serieus. Maar een geluid wat beter gaat klinken, of gewoon een compleet ander geluid zit me toch een te groot verschil tussen.

hahaha, of je neemt het aan, of niet. ontkenning heet dat. Ik zit je niet te stangen, en kan ook niet weten of het autosuggestie is of niet, daarvoor moeten we meten. Maar autosuggestie ontkennen is vrij zinloos. JE kan het simpelweg neit weten.


Drap lult echt niet zomaar uit zijn nek. Jij weet helemaal niet of het niet blijkbaar is, want jij was er ook niet bij.

Ik was er niet bij, maar gelukkig hoeft dat ook niet. goed lezen geeft aan dat Drap BLIJKBAAR een verschil in geluid hoorde wat SCHIJNBAAR door een ingespeelde trafo komt. Ik waag dat te betwijfelen. Wat stout van mij ;)

LOL@Heinz trouwens.

Han S
8 februari 2008, 12:18
Han gaat eerder dit topic aardig in discussie met Chris mbt dat ouderen wel of niet minder horen, en is daar (zo lijkt het) een beetje verontwaardigd over. Terwijl Han wel vaker het voorbeeld van 'de jeugd van tegenwoordig' aanhaalt. En dat slaat natuurlijk ook niet op iedereen, moeten wij nu ook verontwaardig zijn??


Ik was niet verontwaardigd hoor, daar is meer voor nodig. Maar Chris beweerde dat mensen van 50+ niets meer zouden horen boven 6khz en dat is klinkklare onzin. Het is wel zo dat mensen die ouder worden hoge tonen minder goed horen, maar dat is heel wat anders dan niet meer horen. Je zult op oudere leeftijd het hoog wat harder moeten zetten. Ik heb een toongenerator in de mengtafel en ik hoor 16khz, okay, ik hoor 1 khz een stuk makkelijker maar dat geldt net zo voor iemand van 20.

En inderdaad lijkt het of veel jongeren hun best doen om doof te worden, met MP3 spelers en oordopjes die je op 50 meter afstand nog hoort.

drap
8 februari 2008, 13:08
Om een beetje een idee te geven van wat de JTM60 nu kan, wat dus voorheen niet kon. Geen pedalen of iets dergelijks, puur het boostkanaal van de JTM.

http://nl.youtube.com/watch?v=y90CRESSBec

Zit van alles wat in, behalve clean dan. Weinig gain, volle gain, beetje solo, beetje muten, beetje drop D enz. Een Mesa Boogie scheur zal het nooit worden, maar dat is dan de opzet ook niet van de versterker. Even er van uitgaand dat ik die +/- 4 maanden niet uit m'n nek lul zal in ieder geval een iemand die de JTM60 kent moeten erkennen dat je dit er standaard niet uit krijgt. Normaal is het boostkanaal van dat ding veel korreliger en veel dunner, zo ook die van mij in het begin.

Toaster
8 februari 2008, 14:41
Zo. Mysterie opgelost, lijkt me.



Straks moeten we ook nog voedingstrafo's gaan inspelen. En je elementen, want dat is ehm, bijna hetzelfde materiaal. En, en , en.

<edit addendum:>

Dat betekent dan nog niet dat je rare mojo-aannames daardoor gaat toedichten aan bepaalde componenten om toch maar een verklaring te verzinnen.:)


Elementen veranderen wel over de jaren (magnetisme neemt af)

Bij de reproductie van vintage elementen wordt er zelfs rekening mee gehouden.

Zelfs als je je gitaar altijd tegen je cab aanzet. Hierbij komen de elementen gevaarlijk dicht ;) bij de magneten van je speakers.

Ook dit zit verwerkt in de vintage repro elementen.






Je moet iets he als marketing en productmanager van een bedrijf dat koper wikkeld. ;)

heinz3110
8 februari 2008, 15:41
Elementen veranderen wel over de jaren (magnetisme neemt af)

Bij de reproductie van vintage elementen wordt er zelfs rekening mee gehouden.


Tuurlijk, maar ligt er weer aan welk magneetsoortmateriaal
En met jaren bedoelen we jaaaren. Niet een half jaartje.
Maar je hoeft ze in ieder geval niet "in te spelen". :)

@Drap, ik heb je clipje gezien. Vond het vooral een leuk gebaar hoe jij de versterker (bijna) demonstratief uitzette :D

Wat ik hoorde was de aanslag van de kale gitaar. Dat zou betekenen dat:
- je versterker niet echt hard stond;
- Waardoor de eindbuizen + trafo dus niet op hun flikker kregen;
- Waardoor je eindtrap clean zou moeten blijven;
- Er vrijwel geen verzadiging optreed in de trafo (en eindbuizen);
- De trafo daardoor buitenspel staat;
- De eindbuizen ook
- De veranderingen, die je in die maanden hebt gemerkt in de voortrap zijn opgetreden.
- Dus het "veranderende-trafo-door-inspelen-verhaal" kan de deur uit.

Ander scenario: tenzij je je versterker met geen mogelijkheid meer clean krijgt. Dan:

-Als je het trafo-verhaal dan meeneemt als reden, zou dus de trafo in verloop van tijd niet meer optimaal werken. Dit heet meestal in de volksmond "stuk" . Lijkt me sterk.
- Iets in de voortrap.

Ik ben toch "bang" dat er wat met je voorversterking veranderd is.....
Joehoe ,een nieuw raadsel. :seriousf:

drap
8 februari 2008, 15:49
Ghehe, nee ik zette 'm niet uit hoor. Gewoon op stand-by, doe ik altijd :) Ik kan de versterker hier ook onmogelijk hard zetten, gezien de gipswandjes hier. Overigens had ik het volume van het kanaal wel vol open, alleen de mastervolume niet. De versterker was ook nog niet echt warm gedraaid, dus het kan nog wel wat beter opzich. Het geluid verneukt ook een beetje door de compressie e.d., maar ik wilde er de scheur mee aangeven die je normaal gesproken niet uit een JTM60 kunt halen. In hoeverre dat ik de trafo heb laten werken, ik durf daar verder echt niets zinnigs over te zeggen.

Dude
8 februari 2008, 17:08
moet eerlijk zeggen dat ik het geluid echt vreselijk vind... totaal geen ballen, ik weet niet precies wat je wil neerzetten met die filmpje maar het klinkt mij precies hetzelfde (korrelig en dus dus) als mn kleine crappy marshall lead transistor combootje met een 10 inch speakertje dat op laag volume staat te kraken.

niet om je sound af te zeiken.... maar het klinkt in mijn oren echt niet lekker.

drap
8 februari 2008, 17:17
moet eerlijk zeggen dat ik het geluid echt vreselijk vind... totaal geen ballen, ik weet niet precies wat je wil neerzetten met die filmpje maar het klinkt mij precies hetzelfde (korrelig en dus dus) als mn kleine crappy marshall lead transistor combootje met een 10 inch speakertje dat op laag volume staat te kraken.

niet om je sound af te zeiken.... maar het klinkt in mijn oren echt niet lekker.

Dat mag jij vinden, daar heb ik geen moeite mee. Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik denk dat jij meer in de modernere scheur hoek zit, gezien je versterkerkeuze en een dergelijk soort versterker is dit zeker niet. Overigens gebruik ik voor een dikke gainlaag ook pedalen en niet het boostkanaal. Het kanaal is alleen nu wel erg bruikbaar voor een lichte crunch, wat voorheen gewoon niet lekker ging. Het blijft trouwens maar een youTube filmpje he, vergeet dat niet. In het echt klinkt het natuurlijk wel voller.

Ik ben alleen wel erg benieuwd naar dat 10 watt transistor versterkertje van je, wat dat geloof ik dan weer net niet.

Lexvandoef
8 februari 2008, 17:20
Ik vind de sound eigenlijk ook best wel dun en niet echt dik/vet of crunchy.

Ik heb trouwens een jtm-30 gehad, en daarvan vond ik het od kanaal ook niet echt fijn, ik herken het karakter van het od-kanaal wel in jouw filmpje.

guitarnijboer
8 februari 2008, 18:19
Ik heb het clipje geluisterd en kan niet zeggen dat dit nu beter klinkt dan een originele JTM 60. Ik heb er wel eens een paar gerepareerd en vond ze zowie zo al niet slecht klinken. Die versterkers hebben best veel mogelijkheden, maar je moet het er wel uit kunnen halen. Dit heeft meer met je techniek van spelen te maken en het geluid wat in je vingers zit dan met spullen. In feite kun je iedere versterker van enige kwaliteit goed laten klinken, maar ook omgekeerd hele goede versterkers nergens naar laten klinken. Sterker nog: Uit echt goede versterkers is voor veel gitaristen veel minder gemakkelijk een goed geluid te halen omdat die vaak veel directer reageren en het geluid van zichzelf minder kleuren. Beschik je wel over een goede toon en techniek dan kun je met een echt goede amp weer veel meer....

Tja, dat levert dan weer aardig wat stof om over na te denken


Over jou amp:

Een OT en zeker een OT met dezelfde impedanties als de originele zou er nooit voor kunnen zorgen dat een versterker opeens niet meer clean te krijgen is. Als dit bij jou het geval is dan vrees ik dat er echt iets mis is met je versterkertje.

Azrael
8 februari 2008, 18:22
Staat toevallig een stukje over in de Sound on Sound deze week.

Mitch
8 februari 2008, 18:53
Over jouw amp:

Een OT en zeker een OT met dezelfde impedanties als de originele zou er nooit voor kunnen zorgen dat een versterker opeens niet meer clean te krijgen is. Als dit bij jou het geval is dan vrees ik dat er echt iets mis is met je versterkertje.
Sinds wanneer kan draps amp niet meer clean? Hij zegt alleen dat -ie clean niet heeft opgenomen :???:

Hoe dan ook, ik verbaas me over de conclusies die getrokken worden over een filmpje met een matige geluidskwaliteit dat ook nog eens door Youtube gecomprimeerd is van een amp op zeer laag volume. Jongens, als jullie het kunnen: petje af hoor, maar ik hoor zijn plectrum harder dan de amp....
Zijn onze geluidsstandaarden ineens veranderd dinds Youtube ? Kunnen we ineens door die digitale compressie heen luisteren of zo ?

Volop sceptici aan het woord maar geef ze een mager filmpje en ze snappen het ineens helemaal...

drap
8 februari 2008, 18:56
Ik heb het clipje geluisterd en kan niet zeggen dat dit nu beter klinkt dan een originele JTM 60. Ik heb er wel eens een paar gerepareerd en vond ze zowie zo al niet slecht klinken. Die versterkers hebben best veel mogelijkheden, maar je moet het er wel uit kunnen halen. Dit heeft meer met je techniek van spelen te maken en het geluid wat in je vingers zit dan met spullen. In feite kun je iedere versterker van enige kwaliteit goed laten klinken, maar ook omgekeerd hele goede versterkers nergens naar laten klinken. Sterker nog: Uit echt goede versterkers is voor veel gitaristen veel minder gemakkelijk een goed geluid te halen omdat die vaak veel directer reageren en het geluid van zichzelf minder kleuren. Beschik je wel over een goede toon en techniek dan kun je met een echt goede amp weer veel meer....

Tja, dat levert dan weer aardig wat stof om over na te denken


Over jou amp:

Een OT en zeker een OT met dezelfde impedanties als de originele zou er nooit voor kunnen zorgen dat een versterker opeens niet meer clean te krijgen is. Als dit bij jou het geval is dan vrees ik dat er echt iets mis is met je versterkertje.

Misschien dat dan een één op één vergelijk wat beter is, want ik weet hoe dat ding eerder klonk en dat was haast alleen maar treble weergave. Normaal gesproken heb ik er ook een boostertje voor, maar dat heb ik hier dus ff achterwege gelaten.

Die van mij is trouwens verder prima clean te krijgen hoor. Geen probleem.

Han S
8 februari 2008, 19:04
Sinds wanneer kan draps amp niet meer clean? Hij zegt alleen dat -ie clean niet heeft opgenomen :???:

Hoe dan ook, ik verbaas me over de conclusies die getrokken worden over een filmpje met een matige geluidskwaliteit dat ook nog eens door Youtube gecomprimeerd is van een amp op zeer laag volume. Jongens, als jullie het kunnen: petje af hoor, maar ik hoor zijn plectrum harder dan de amp....
Zijn onze geluidsstandaarden ineens veranderd dinds Youtube ? Kunnen we ineens door die digitale compressie heen luisteren of zo ?

Volop sceptici aan het woord maar geef ze een mager filmpje en ze snappen het ineens helemaal...

Man het lijkt het HT of Hear forum wel, het is ook volstrekt irrelevant, als Drap een MD421 voor zijn speaker had gezet had het supervet geklonken, nu hoor je waarschijnlijk het microfoontje van de camera en die is voor het opnemen van de kleutertjes op de schommel.

Doet er allemaal niet toe, waar het om gaat is dat Drap vindt dat zijn versterker een stuk beter is gaan klinken nadat er een nieuwe LS trafo in was gezet en dat heeft hij niet eens zelf bedacht. Bovendien heeft hij al aangegeven dat hij geen technicus is.

Een inhoudelijke discussie over de vermoedelijke oorzaak verwordt tot een gemiep over zijn geluid, ik ben benieuwd wanneer we het over Geert Wilders gaan hebben. :D

drap
8 februari 2008, 19:14
Ja, tuurlijk is het geluid van de opname slecht. Het kraakt er ook over. Het was me ook alleen te doen om te laten horen dat ik er nu wel een scheur uit kan halen, wat voorheen eerder een scheur in de speaker leek, maar het hele clippie van amper een minuut wordt me compleet ontleed man. Ik had het opzich ook kunnen weten op een gitaarforum :satisfie:

Mitch
8 februari 2008, 19:23
Doet er allemaal niet toe, waar het om gaat is dat Drap vindt dat zijn versterker een stuk beter is gaan klinken nadat er een nieuwe LS trafo in was gezet en dat heeft hij niet eens zelf bedacht. Bovendien heeft hij al aangegeven dat hij geen technicus is.

Dan heb je een aantal posts gemist, Han. Er werd namelijk niet alleen nog gezanikt over het 4 maanden syndroom, maar ook over de sound op zich. Aan de hand van deze opname. En dat gaat me te ver.

Anyway, drap, hoe voelt dat nou? Week in, week uit Yamhammer uitgelachen om zijn tone chamber verhaal en nu zit je zelf met een aangepraat 4 maanden syndroom :nervous:

drap
8 februari 2008, 19:30
Nog steeds op oorlogspad Mitch? Als jij beter gelezen had, dan had je ook kunnen lezen waarom ik het linkte aan de transformator. En die +/- 4 maanden zal ik liegen dan, ik vind het best als jij er zo over denkt.

Wat ik wel frapant vind, is dat waar je me laatst op bekritiseerde, je nu al in een aantal topics zelf ook doet en eigenlijk ga je zelfs verder.

Han S
8 februari 2008, 19:30
Dan heb je een aantal posts gemist, Han. Er werd namelijk niet alleen nog gezanikt over het 4 maanden syndroom, maar ook over de sound op zich. Aan de hand van deze opname. En dat gaat me te ver.

Anyway, drap, hoe voelt dat nou? Week in, week uit Yamhammer uitgelachen om zijn tone chamber verhaal en nu zit je zelf met een aangepraat 4 maanden syndroom :nervous:

Ik denk dat je me even niet volgt vriend, ik bedoel wat jij bedoelt en het geluid van Drap op dat fillumpie heeft niets met de discussie te maken als zodanig.

Ging het niet over een trafo die na vier maanden anders klonk dan toen hij nieuw was?

Ik heb in 1982 een nieuwe JCM800 gekocht en die klinkt nu na 26 jaar ook een stuk beter. En ja, de originele buizen en trafo zitten er nog steeds in.

Kaboemba
8 februari 2008, 20:12
Wat een gezeik over dat geluid uit het filmpie, ik heb net wat opnames met een speciaal zoom ding gemaakt en zelfs die klinken al snel beroerd.
Uit het filmpje kan je totaal niks zeggen, hooguit dat drap nogal witte benen heeft en een goede muziek smaak heeft.

Mitch
8 februari 2008, 20:16
Blijkbaar had ik een andere smilie moeten selecteren bij die vergelijking met Yam.... :dontgeti: Hij was ironisch bedoeld
En ik ben dus echt de laatste die aan je waarnemingen twijfelt, ik had juist al een paar keer de sceptici bekritiseerd, maar goed.


En Han, ik snap je wel, mijn hele opmerking was ook totaal niet aan jou gericht. Het topic ging overigens aanvankelijk om de effecten van een trafo op een amp an sich, maar goed, da's al heeeeel lang geleden :D

drap
8 februari 2008, 20:26
Ah, oké, mijn excuses dan bij deze. Ik zag er wat meer in dan er stond.

Han S
8 februari 2008, 20:31
Klopt Mitch en in dit topic reageerde ik als eerste. Een transformator zit ook in ongeveer elke microfoon en daar heb ik toevallig meer verstand van. Als je volgende week de Beatles op TV ziet kun je ze tegelijk zien opnemen in Abbey Road. Je ziet dan twee Neumann U47 microfoons en zoals ik al in mijn eerste post zei is dat de beroemdste microfoon aller tijden. Een tweedehands exemplaar doet als hij echt netjes en origineel is tussen de 10 en 18.000 dollar.

In die microfoon zit niet zoveel, ik heb hem wel van binnen gezien, een K47 kapsel anno 1928 wat ook in mijn mic anno 1996 zit, daaronder een Telefunken VF14 buisje en daar weer onder een transformatortje met nog wat condensatortjes en weerstandjes.

Al jaren roept men: waarom brengt Neumann die microfoon niet opnieuw uit? Het antwoord is simpel: de VF14 wordt niet meer gemaakt en de trafo ook niet meer en op dit moment zijn er allerlei fabrikanten die een clone van de U47 op de markt brengen en allemaal roepen dat hij net zo klinkt als een echte, maar als je dan een echte hoort weet je dat het onzin is. De U47 is een bizar goed klinkende microfoon en dat is voor een groot deel het gevolg van die transformator.

Pepe
8 februari 2008, 20:43
Mojo voodoo, ik blijf het zeggen, het is totaal niet interessant of het wetenschappelijk wel of niet aantoonbaar is.

Die Antiquities, die worden daarop gemarketed, magneten die verouderen.
De wetenschap zegt dat magneten ongeveer 1% van hun kracht afnemen per honderd jaar, dat kan je niet horen.
Niettemin zweer ik bij mijn antiquities, whatever works denk ik dan maar.

Waar ken ik dat ook weer van, fenomenen die niet meer meetbaar zijn maar toch werkzaam... oja, de antroposofie..

jerome
9 februari 2008, 00:29
Ik ben al een tijdje met mijn schoonvader aan het experimenteren met het zelf wikkelen van gitaarelementen met een homemade wikkelmachine.
Opvallend is dat met gelijke soort draad en gelijke draaddikte en aantal windingen toch een klein soundverschil verkregen kan worden door bijvoorbeeld strak of losjes te wikkelen en/of de windingen dicht of minder dicht tegen elkaar te wikkelen.

Volgens mijn gevoel is bij een spoel die net gewikkeld is de draadspanning niet in elke winding gelijk.
Ook ligt de ene winding net iets dichter tegen de naastgelegen winding als de andere winding.
De windingen moeten zich de eerste dagen/weken nog een beetje zetten/stabiliseren.(zoals bij zoveel andere mechanische constructies ook het geval is)
Diverse factoren zoals bewegingen, trillingen, temperatuurschommelingen, uitzetten en krimpen helpen mee dat de spoel zich stabiliseert en de draadspanning in elke winding na enige tijd zoveel mogelijk gelijk wordt.
Hierdoor kan theoretisch je sound een heel klein beetje veranderen.

Ik kan me voorstellen dat een vers gewikkelde voedingstrafo van een buizenamp ook "last" heeft van mechanische draadspanningsverschillen per winding en dat de windingen zich na ook na enige tijd gebruik stabiliseren.
En aangezien het in een buizenbak aardig heet kan worden kan ik me voorstellen dat door het uitzetten en krimpen van het koperdraad, trillingen en bewegingen de windingen dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Wellicht dat dit ervoor kan zorgen dat het geluid na enige tijd ietsje kan veranderden?

Ik weet niet of dit effect groot genoeg zou kunnen zijn om een écht hoorbaar en herinnerbaar verschil te veroorzaken... ;)

Overigens ken ik iemand die oude Marshalls importeert en reviseert en vervolgens weer verkoopt.
In mijn Marshall JMP 2203 zitten de originele Drake trafo's
Hij vertelde mij dat die Drake trafo's echt heel goed zijn en voor een groot deel bepalend zijn voor het lekkere geluid.
Als je die zou vervangen door een moderne en/of slechte trafo ben je volgens hem gelijk de lekkere sound kwijt.


Ik heb btw absoluut geen moeite met stevige discussies.
Wat ik wel jammer vind is dat sommige forummers echt haantjesgedrag vertonen en sommige forummers andere gaan lopen afzeiken.
Beetje respect voor elkaars mening en kennisniveau moet toch kunnen? :p

heinz3110
9 februari 2008, 08:49
Ik kan me voorstellen dat een vers gewikkelde voedingstrafo van een buizenamp ook "last" heeft van mechanische draadspanningsverschillen per winding en dat de windingen zich na ook na enige tijd gebruik stabiliseren.
En aangezien het in een buizenbak aardig heet kan worden kan ik me voorstellen dat door het uitzetten en krimpen van het koperdraad, trillingen en bewegingen de windingen dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Wellicht dat dit ervoor kan zorgen dat het geluid na enige tijd ietsje kan veranderden?

Ik weet niet of dit effect groot genoeg zou kunnen zijn om een écht hoorbaar en herinnerbaar verschil te veroorzaken... ;)


Daar zit wat in.Maar wat je zegt: het is lastig aan te tonen dat het verschil echt hoorbaar is. En het feit dat dit soort trafo's machinegewonden worden, wat resulteerd dat de windingen er kakstrak omheen zitten, helpt niet echt mee denk ik.

@Pepe: Als het maar voor jouw werkt inderdaad...het hoeft niet allemaal verklaarbaar zijn. Maar wat ik al eerder zei, dat betekent nog niet dat er aan allerhande componenten (opeens) magische kwaliteiten toegedicht worden die dan vervolgens niet aangetoond kunnen worden.

Grappig, ik bekeek ook even pagina 1 van dit topic. We zijn lekker afgedwaald :D

taylor
9 februari 2008, 10:40
ik zou eerder een andere amp gaan zoeken dan een eindtrafo vervangen maar ja iedereen zijn ding..

temisnte als de amp niet kapot is.

guitarnijboer
9 februari 2008, 12:07
Sinds wanneer kan draps amp niet meer clean? Hij zegt alleen dat -ie clean niet heeft opgenomen :???:

Hoe dan ook, ik verbaas me over de conclusies die getrokken worden over een filmpje met een matige geluidskwaliteit dat ook nog eens door Youtube gecomprimeerd is van een amp op zeer laag volume. Jongens, als jullie het kunnen: petje af hoor, maar ik hoor zijn plectrum harder dan de amp....
Zijn onze geluidsstandaarden ineens veranderd dinds Youtube ? Kunnen we ineens door die digitale compressie heen luisteren of zo ?

Volop sceptici aan het woord maar geef ze een mager filmpje en ze snappen het ineens helemaal...

Oh, dan had ik dat van het clean verkeerd begrepen...

Wat betreft het filmpje: Ik heb ook verschillende filmpjes / geluidsfragmenten op YouTube staan die opgenomen zijn met een mobieltelefoontje. Natuurlijk klinkt het in reallive beter en met meer detail, maar het geeft wel degelijk een indruk van het geluid. Meestal zijn de reacties op mijn filmpjes, die dus precies zo LoFi zijn, wel positief. En als het geluid van het filmpje totaal niet overeen komt met de realiteit, waarom wordt het filmpje dan wel zo aangekondigd? Het filmpje was toch bedoeld om ons te laten luisteren naar het vette gitaargeluid wat er dankzij een nieuwe trafo nu wel zou zijn... Nou ik hoor het niet en kennelijk anderen met mij ook niet. Thats all.

drap
9 februari 2008, 12:18
Dan zou ik ff terug lezen, want dat was dus de opzet niet en om een smaakkwestie ging het ook niet.

guitarnijboer
9 februari 2008, 13:19
Dan zou ik ff terug lezen, want dat was dus de opzet niet en om een smaakkwestie ging het ook niet.


Je zegt met het filmpje een indruk te willen geven van het geluid toch? Een geluid wat normaalgesproken niet uit een JTM60 te halen zou zijn, correct? Een geluid wat veel minder dun en minder korrelig zou zijn toch? Daarbij spreek je in eerdere posts van een grote verbetering en een veel voller geluid.

Dat het geen Mesa scheur wordt had iedereen natuurlijk zelf ook wel begrepen, maar je hele pleidooi over de enorme verbeteringen vallen met het luisteren van je filmpje een beetje in het water. Ongeacht of dit nu aan de opnames, de versterker, het volume van spelen of je spel zelf ligt.

Ik en kennelijk ook anderen horen namelijk de aangekondigde volheid en verbetering niet. Wat ik hoor in het filmpje is dun en korreling met vrij weinig body. Het fragment valt dus een beetje tegen en ondersteund je beweringen niet echt, ongeacht of dit nu door de opnames komt of niet. Dat je versterker in reallive misschien fantastisch klinkt kan ik niet beoordelen, maar ik hoor het in ieder geval niet terug en daar was het volgens mij wel voor bedoeld. Je kondigde toch zelf aan een filmpje te zullen maken zodat wij allemaal de verbetering in het geluid zouden kunnen ervaren? Nou dat is met dit filmpje dus niet echt gelukt. Dat is alles....

Dude
9 februari 2008, 17:06
Ik ben alleen wel erg benieuwd naar dat 10 watt transistor versterkertje van je, wat dat geloof ik dan weer net niet.

Lead 12 heet die geloof ik, zal dus 12 watt zijn met en 10 inch speakertje, en geloof me maar als ik zeg dat die korrelig en dun klinkt hoor....

VanBiLL.com
9 februari 2008, 17:51
Nou dat is met dit filmpje dus niet echt gelukt. Dat is alles....Oké, met Youtube kan je dus qua audio geen goede kwaliteit verwachten. Hoe dus nog steeds niet te betekenen dat deze amp beter klinkt dan ? normaal...

Dus ik zou dan zeggen. Neem met een goede mic en een vlakke equalisatie ongecomprimeerd het geluid op, en post het audio filetje. Misschien dat op deze manier een beter oordeel de maken valt door alle stuurlui die hier aan "wal" staan?

Is da wa? :???:

dml
9 februari 2008, 20:15
Maar als trafo's zogenaamd ingespeeld moeten worden, dan gaan modelingamps na verloop van tijd ook "beter" klinken?

Wat dit alles betreft ben je het beste af met modeling......

jerome
9 februari 2008, 20:18
Wil je even je mond ga spoelen... ;)

Raffel
9 februari 2008, 20:33
Maar als trafo's zogenaamd ingespeeld moeten worden, dan gaan modelingamps na verloop van tijd ook "beter" klinken?

Wat dit alles betreft ben je het beste af met modeling......

Modelling is toch allemaal een digitaal signaal? Ik weet niet of dat invloed heeft op een 'hifi' signaal. Lijkt me niet eigenlijk.

VanBiLL.com
9 februari 2008, 20:37
Volgens mij was die opmerking een "beetje" sarcastisch bedoeld... :nervous:

Maar goed, voor de goede orde. Moddeling is voor thuis best een uitkomst hoor, maar het neemt wel informatie weg uit je signaal...

Mitch
9 februari 2008, 22:18
Voor wie in het Engels verder wil miepen: hier (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=350362) is nog een topic met dit onderwerp.

VanBiLL.com
9 februari 2008, 22:26
Ik vind dat wel frapant hoor, op dat engelandse forum hebben ze het er ook over dat die OT's na 20 of wat uur spelen beter gaan klinken. Als meer mensen dat ervaren dan zou je gaan denken dat hier toch iets verklaarbaars aan de hand zou moeten zijn - en er dus echt wel iets met zo'n transformator gebeurd? :???:

Azrael
9 februari 2008, 22:27
Ik vind dat wel frapant hoor, op dat engelandse forum hebben ze het er ook over dat die OT's na 20 of wat uur spelen beter gaan klinken. Als meer mensen dat ervaren dan zou je gaan denken dat hier toch iets verklaarbaars aan de hand zou moeten zijn - en er dus echt wel iets met zo'n transformator gebeurd? :???:

LOL, mensen lullen elkaar vaak na hoor....

Mitch
9 februari 2008, 22:35
Topic daar ook gelezen, Azrael?

dml
10 februari 2008, 07:57
Volgens mij was die opmerking een "beetje" sarcastisch bedoeld... :nervous:

Maar goed, voor de goede orde. Moddeling is voor thuis best een uitkomst hoor, maar het neemt wel informatie weg uit je signaal...

Was inderdaad sarcastisch bedoeld.

Modeling is overigens overal een goede uitkomst. Geen buizen die slijten, nauwelijks warmte-ontwikkeling, geen buizen die je op moet warmen, je hoeft niet extra voorzichtig te zijn bij transport, klinkt altijd goed.

En over dat het overal digitaal zou zijn...... Dat geluid moet toch ergens een keer analoog gemaakt worden voordat het versterkt de speakers uitkomt.

Pepe
10 februari 2008, 10:34
Modeling is overigens overal een goede uitkomst. Geen buizen die slijten, nauwelijks warmte-ontwikkeling, geen buizen die je op moet warmen, je hoeft niet extra voorzichtig te zijn bij transport, klinkt altijd goed.


Nadeel van modeling lijkt me dat je amp naar 6 maanden hopeloos is verouderd.....

jerome
10 februari 2008, 10:41
Modeling is leuk voor thuis maar er gaat wat mij betreft niets boven een brullende buizenbak achter me op het podium.
De magie van de buisjes: de sustain, de dynamiek, de grom vanuit het laag, de feedback, soms zelfs een klein beetje onvoorspelbaar maar dat is nou juist zo lekker...

Maar even on topic, er zijn heel veel versterkers die er echt niet veel beter van gaan klinken met een andere trafo omdat ze gewoon geen potentieel hebben.
Ik bedoel net als met auto's: een volkswagen waar je een Porscheblok inhangt is nog steeds geen Porsche en zal het nooit worden.
Maar er zijn natuurlijk enkele amps die kwa basis goed zijn maar waar de fabrikant goedkope doobiedoo trafo's in heeft gezet en in die gevallen zal het wel een verbetering opleveren die z'n geld waard is.

Azrael
10 februari 2008, 11:00
Nadeel van modeling lijkt me dat je amp naar 6 maanden hopeloos is verouderd.....

Why? Als het goed klinkt, dan klinkt het goed. Modelling die nu goed klinkt doet dat over 6 maanden ook nog. Dat je zo nodig het nieuwste van het nieuwste wilt hebben dat doe je zelf.

dml
10 februari 2008, 11:06
Modeling is in essentie al hopeloos verouderd, veel van de models zijn immers gebaseerd op klassieke amps.

En die zogenaamde magie bij buizenamps zit hoofdzakelijk tussen de oren, ook met een modelingbak heb je sustain, grom, dynamiek, wapperende broekspijpen, enz. Het is echter wel een kwestie van instellen en weten wat je doet en moet doen.

Han S
10 februari 2008, 11:07
Een discussie over modeling vs buizenamps lijkt me hier nogal off topic en die is ook al tig keer gevoerd op andere plekken. Bij de laatste meeting heb ik diverse mensen gesproken en de consensus was dat het best wel goed klinkt, maar het 'net niet' is.

In mijn beleving is een goede buizenamp niet te evenaren, laat staan overtreffen. Maar als we daar over verder willen open dan gewoon een nieuw topic.

Baker
10 februari 2008, 12:27
engelandse forum

:seriousf:

Baker
10 februari 2008, 12:32
Een discussie over modeling vs buizenamps lijkt me hier nogal off topic en die is ook al tig keer gevoerd op andere plekken. Bij de laatste meeting heb ik diverse mensen gesproken en de consensus was dat het best wel goed klinkt, maar het 'net niet' is.

In mijn beleving is een goede buizenamp niet te evenaren, laat staan overtreffen. Maar als we daar over verder willen open dan gewoon een nieuw topic.

bij modeling maakt het in ieder geval niet uit wat voor trafo je hebt ;)

jerome
10 februari 2008, 14:33
Ik heb een modelingsysteem waarbij ik ook nog kiezen tussen een Drake en een MM trafo... ;)

Chris Winsemius
10 februari 2008, 18:23
Ik heb een modelingsysteem waarbij ik ook nog kiezen tussen een Drake en een MM trafo... ;)

Even ter info: in post '67 100 Watters zitten Dagnalls :D

De 50 Watt Drake 784-139 OT uit bijvoorbeeld '67 of '68 klinkt anders dan bijvoorbeeld 1tje uit '70 of '83, code zegt weinig....

Negative K3 fan
11 februari 2008, 18:26
De enige die ik tot nu toe de term 'mojo' in de juiste zin heb zin gebruiken was Lennart: Zijn zelfgebouwde versterker heeft een 'mojo' potmeter, en we weten allemaal wat er gebeurt als je aan die knop draait.. :D

Dat was even een binnenpretje op de meeting, mensen die eraan draaien en hard hun best doen het een en ander te horen :)

dml
11 februari 2008, 18:57
bij modeling maakt het in ieder geval niet uit wat voor trafo je hebt ;)

Modeling vs. buizen is niet de bedoeling. Als er mensen zijn die claimen dat een stuk koperdraad en wat papier ingespeeld moet worden, dan zou dat ook gelden voor een modelingamp. Niet zozeer om de OT maar wel om de andere componenten die niet digitaal zijn......

Pepe
11 februari 2008, 20:42
Modeling vs. buizen is niet de bedoeling. Als er mensen zijn die claimen dat een stuk koperdraad en wat papier ingespeeld moet worden, dan zou dat ook gelden voor een modelingamp. Niet zozeer om de OT maar wel om de andere componenten die niet digitaal zijn......

Nouja, als inspelen valt onder mojovoodoo -sugestie- dan valt digitaal daar ook onder natuurlijk. Mijn tandeborstel valt daar dan nog onder.
En verdomd, nou ik daar over nadenk....

dml
12 februari 2008, 08:05
Dat bedoel ik maar!! Vanochtend kreeg ik bij het tandenpoetsen namelijk ook nogal wat vibes.

guhlenn
12 februari 2008, 10:33
Nouja, als inspelen valt onder mojovoodoo -sugestie- dan valt digitaal daar ook onder natuurlijk. Mijn tandeborstel valt daar dan nog onder.
En verdomd, nou ik daar over nadenk....

? Wellicht kun je dat wat toelichten? Tandenpoetsen is voor jou een fenomeen wat geen meetbare verschillen geeft? :D

Pepe
12 februari 2008, 20:43
? Wellicht kun je dat wat toelichten? Tandenpoetsen is voor jou een fenomeen wat geen meetbare verschillen geeft? :D

Juist wel dus. Bij mojo is er verschil waar dat logischer wijze niet is.