PDA

View Full Version : nashville deluxe of baja tele



Flipkoos
6 februari 2008, 07:09
Hoi,

Nog steeds op zoek naar een Tele...voor erbij.
Nu zag ik voor 400e op MP een Nashville Deluxe staan. Het is een Mexicaan, met een extra strat-pickup in mint conditie.
Ook staat er een Baja...maar die moet iets meer opleveren.
Is 400 een redelijke prijs...of moet ik verder sparen en voor een Baja gaan?
Na mijn vorige Tele topic weet ik dat er hier een aantal enthousiaste Bajanen zitten...
En wat is nu precies het verschil tussen een Mex en een Baja...? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk...beide MIM toch?

Kim Wilson
6 februari 2008, 07:31
De Baja is idd ook "gewoon" een Mexicaan, maar dan uit de Classic series. IMO is het de beste no-nonsense Tele uit Mexico, samen met nog een paar uit die serie.

De Nashville heb ik niet getest, omdat ik die niet interessant vind. Door dat extra element is het Tele-idee voor mij nogal verhoerd. Een standaard Tele is al veelzijdig genoeg, dat extra element voegt waarschijnlijk niks toe. Daarbij vind ik hem ook nog eens ongelofelijk lelijk. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. :)

Als je echt op zoek bent naar de typische Tele-sound, zit je met een Baja of een Classic '50s altijd goed. Ik vind de maple hals wel een vereiste om die pinnigheid van de Tele te krijgen. Een rosewood toets klinkt iets ronder en warmer, en ik vind het felle van een maple nek echt bij de Tele passen.

Daarnaast is de Nashville ongeveer 50 euro duurder dan de Baja. Dus waarom die Baja op Marktplaats duurder is, is mij een raadsel. Wellicht omdat ie gewilder is dan de Nashville. Ik weet niet wat die Baja tweedehands moet kosten, maar nieuw heb je hem al voor 650 euro, gewoon hier in Nederland.

VanBiLL.com
6 februari 2008, 07:58
+1 en ik vind de wat dikkere Baja hals ook wel lekker. Verder heeft deze custom shop elementen die voor mijn gevoel erg goed voor de dag komen, erg veelzijdig! Daarnaast vind ik de 4 weg switch en fase omkering ook een pluspunt maar dat zijn extra's waar je van moet houden!

Ik zou zeggen een Baja...

robgebbink
6 februari 2008, 10:45
ik heb een Baja, gewoon doen hoor!!!! heb ik 2ehands voor 500 euro gekocht, was eigenlijk gloednieuw. Baja's zijn echt top!! Kun je je geen buil aan vallen. Prima elementen, heerlijke hals!

josszee
6 februari 2008, 10:46
BAJA men vriend heeft hem net gekocht. Ik ben meegegaan we hebben verschillende USA teles getesd... Maar de baja kwam er voor mij en hem het beste uit!

:cheerup:

Mr.Fingers
6 februari 2008, 10:54
Ik breek een lans voor de Nashville... Louter de Nashville aan je laten voorbij gaan omdat die het "tele-idee" verneukt, zou dom zijn. Het extra strat-element, en de 5-standen-switch zijn echt wel een verrijking van de sound, waardoor het mogelijk wordt om ook ongeveer de sound van een stratocaster & jazzmaster te bezitten. 400€ is echt zeer weinig geld voor erg veel gitaar, dus ik zou voor de Nashville gaan. Op de baja vind ik alleen de Serie-Parallel-schakeling nuttig, die faseschakelaar is leuk voor funky, maar is imho veel te dun qua geluid. Mits een beetje handigheid kan je op de Nashville dmv twee push-pull-potmeters een 7-standenswitch maken (neck, neckmid, mid, midbrug, brug, neckbrug, neckmidbrug), en of het middenste element in-uit fase brengen, of serie-parallel tov neck & halselement, wat me via een snel rekensommetje bij 7+3=10 nuttige sounds kan leveren, van superdun (brug+mid uit fase) tot ubervettig (neckmidbrug in serie)...


Eat that BAJA!!! ;) Ik zou zeggen, NASHVILLE!!! (ook al vanwege de dunne RW hals)

Kim Wilson
6 februari 2008, 11:08
Ik breek een lans voor de Nashville... Louter de Nashville aan je laten voorbij gaan omdat die het "tele-idee" verneukt, zou dom zijn. Het extra strat-element, en de 5-standen-switch zijn echt wel een verrijking van de sound, waardoor het mogelijk wordt om ook ongeveer de sound van een stratocaster & jazzmaster te bezitten. 400€ is echt zeer weinig geld voor erg veel gitaar, dus ik zou voor de Nashville gaan. Op de baja vind ik alleen de Serie-Parallel-schakeling nuttig, die faseschakelaar is leuk voor funky, maar is imho veel te dun qua geluid. Mits een beetje handigheid kan je op de Nashville dmv twee push-pull-potmeters een 7-standenswitch maken (neck, neckmid, mid, midbrug, brug, neckbrug, neckmidbrug), en of het middenste element in-uit fase brengen, of serie-parallel tov neck & halselement, wat me via een snel rekensommetje bij 7+3=10 nuttige sounds kan leveren, van superdun (brug+mid uit fase) tot ubervettig (neckmidbrug in serie)...


Eat that BAJA!!! ;) Ik zou zeggen, NASHVILLE!!! (ook al vanwege de dunne RW hals)
De faseschakelaar op de Baja levert mij wel een geluid op wat erg op het Strat-tussenstandje lijkt. In serie is die fase-schakelaar idd nutteloos.

Door dynamiek en verschillende technieken in je spel te gebruiken, kun je uit een Baja ook tal van bruikbare sounds halen. Ik vind de Tele sowieso erg veelzijdig, ook zonder dat extra element. Al te veel schakelingen maakt je gitaar ook weer onoverzichtelijk. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om allerlei swiches en push-pull pots te hebben, om maar zoveel mogelijk sounds te krijgen. De TS zoekt een Tele, ik neem aan omdat hij de Tele-sound zo mooi vindt. Dan voldoet een standaard Tele-layout prima, denk ik dan.

En ik zou die Nashville juist niet kiezen vanwege die dunne RW hals. Die dikke maple nek maakt van de Baja een supervet klinkende "echte" Tele. Maar gelukkig is de Nashville er ook met maple toets. :satisfie:

En ik vind de Nashville lelijk! :D

Flipkoos
6 februari 2008, 11:26
Bedankt voor de reacties so far...

Er is vandaag nog een advertentietje bijgekomen van een classic '50 tele, met gelakte maple hals.
Zijn deze wel dikker dan de nashville's?
Ik begrijp iig dat de tele-sound...die ik toch wel zoek...daar beter op uitkomt dan een Nashville....?

Kim Wilson
6 februari 2008, 11:39
...
Zijn deze wel dikker dan de nashville's?
Ik begrijp iig dat de tele-sound...die ik toch wel zoek...daar beter op uitkomt dan een Nashville....?
Ik denk dat die hals idd wel dikker is, maar dat weet ik niet zeker.

En of de Classic meer Tele is, weet ik niet, maar als je de Tele-sound zoekt, lijkt me dat extra element op die Nashville overbodig.

Hendriks
6 februari 2008, 11:39
Ik heb even een Nashville gehad ,maar vond de hals te dun voor mij. Is wel veelzijdig en als je het extra element niet mooi vind schroef je er een andere slagplaat op. Afwerking was wel top.