PDA

View Full Version : Danelectro bariton



fideelski
6 februari 2008, 06:21
Hai,

Ik zou misschien wel een Danelectro gitaar kopen, en heel misschien zelfs zo'n bariton. Ik zat nu onlangs op de site van Danelectro te kijken en die Dano '63 waren best wel leuk. Wat me opviel was die bariton. Ik wist eerlijk gezegd niet dat zo'n modellen bestonden.

Ik heb drie vraagjes:

- Welke modellen van Danelectro zijn volgens jullie de beste (niet de vintage 70s, wel de hedendaagse heruitgaves)?
- Waarvoor kan je de baritongitaar het beste gebruiken?
- In welke stijl muziek kan je de Danelectro gitaren het beste gebruiken?

dank

Harry
6 februari 2008, 09:37
even een vraag terug; waarvoor wil je die bariton gaan gebruiken? Je weet dat het een laaggestemde gitaar is?

fideelski
6 februari 2008, 09:51
ja, ik weet absoluut dat het een laaggestemde gitaar is. Ik vermoed dat die gitaar een verrijking zou zijn voor mijn studio... Ik speel wat jazzy, poppy, maar ook rock en postrock. Ik heb al begrepen dat best wel postrockgroepen zo'n gitaartje gebruiken (isis). Het geluid klinkt wel maf, maar ik vraag me alleen af of die niet redelijk beperkend zijn qua stijlen...

Voor alle duidelijkheid, bij de aankoop van een nieuwe gitaar zal het een danelectrogitaar zijn... Ik weet alleen totaal nog niet welke ik ga kopen. Ik wil zowat alle kanten uitkunnen met mijn nieuwe gitaar. Ik heb een ibanez artcore-gitaar (blues/jazz), dus de iets zwaardere, ruwere geluiden, kan ik al maken met mijn ibanez...

Luke-wannabe
6 februari 2008, 10:27
Nou ja, stijlen vind ik nooit zo relevant. Eerder types van gitaar spelen en types van het geluid.
Ik zou op deze gitaar een clean tot lichte overdrivend gebruiken. En dan het liefst met veel open accoorden enzo. Dat kunnen die Danelectro's als de beste.
Echt dikke distortion gaat het niet worden, dat word lelijk rasperig.

Joey Handsome
6 februari 2008, 10:35
Ik heb ooit een U2 in m'n handen geslingerd gekregen en die klonk anders niet onaardig met Big Muff. Vond het wel een tof soundje, lekker fel.

Luke-wannabe
6 februari 2008, 10:39
Big Muff okee.
Fuzz moet inderdaad te doen zijn. Maar dat is ook een heel dik geluid met weinig hoog er in. Daar valt zeg maar weinig te raspen.
Ik zou er alleen geen Boss DS-1 over heen gooien bijvoorbeeld.

Mr.Fingers
6 februari 2008, 10:46
Bariton-gitaar kan ook gebruikt worden voor country & "rockabilly-achtige" muziek (à la Duane Eddy,...)...

fideelski
6 februari 2008, 10:48
Ik vermoedde al dat die veel in rockabilly, surf en country werd gebruikt... Kan je die ook in andere stijlen gebruiken? Om bijvoorbeeld popmuziek te maken? Niet dat ik zoveel popmuziek maak, maar toch... Of gewoon in rock?

Luke-wannabe
6 februari 2008, 10:49
Je kunt het heus wel doen, maar het zal wel iets anders gaan klinken.
Maarja het hangt er van af wat voor popmuziek jij maakt.

fideelski
6 februari 2008, 10:55
Ik wil niet-alledaagse popmuziek maken, ik vermoed dat een danelectro-baritongitaar daar wel in past... Ken je Pinback, Mijn muziek grenst een beetje aan wat die mannen doen...

Dan vraag ik me wel af of je ook 'hoge' tonen goed kan spelen, zoals op een gewone gitaar. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om een aanvaardbare solo te spelen, of althans de hoge noten aan te raken?

Mr.Fingers
6 februari 2008, 10:57
Ik wil niet-alledaagse popmuziek maken, ik vermoed dat een danelectro-baritongitaar daar wel in past... Ken je Pinback, Mijn muziek grenst een beetje aan wat die mannen doen...

Dan vraag ik me wel af of je ook 'hoge' tonen goed kan spelen, zoals op een gewone gitaar. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om een aanvaardbare solo te spelen, of althans de hoge noten aan te raken?

Soleren op een baritone, het gaat wel degelijk (2e helft vh filmpje) (http://youtube.com/watch?v=12G58kwrcpQ)

Dit hier betreft een Gretsch G5566.

Gearjunkie
6 februari 2008, 11:05
Die echt hoge noten kan je vergeten. Stel je voor dat je de hoge e van een gitaar afhaald, en een lage B boven je lage E legt. Dan heb je dus een bariton.

Ik heb zelf een Gretsch bariton, leuke gitaar, maar dan wel voor 'erbij'

barno
6 februari 2008, 11:56
bariton gitaren worden bij uitstek in country en rockabilly gebruikt en niet voor akkoorden maar voor mid tempo melodielijnen - komt dichter in de buurt van tenor en bariton saxen qua klank. kan uiteraard in elk muziekgenre maar omdat het imo geen ideaal akkoordeninstrument is, dus beperkt.

'k geloof dat ze tegenwoordig ook wel in metal worden gebruikt maar dan zullen het toch niet vaak danelectro's zijn.

btw Bob brozman heeft een signature bariton National tricone, beest van een gitaar...

fideelski
6 februari 2008, 12:13
Klopt het dat die gitaar eigenlijk niet dient om akkoorden op te spelen. Het zou me inderdaad ergens wel wat logisch lijken, maar langs de andere kant... waarom eigenlijk ook niet? Als je gewoon in E wil spelen, dan zet je een Capo op de arm en kan je toch evengoed akkoorden spelen, zoals op een gewone gitaar of ben ik helemaal verkeerd aan het redeneren?

Luke-wannabe
6 februari 2008, 12:17
Zo'n bariton is juist relaxed voor accoorden! Dat laag gestemde geeft een heel andere sfeer en diepte aan de klank van zo'n gitaar.
Kijk hier (http://www.danelectro.com/bari_gold.html) maar eens. Moet je even onder 'Hear It' op clean of dirty drukken.

Ik raad je trouwens aan om gewoon eens een bariton te bespelen. Niet per se die Danelectro, maar gewoon een willekeurige barition om te checken of het je bevalt.

Joey Handsome
6 februari 2008, 12:45
Lijkt me inderdaad ook prima werken met akkoorden. Heb wel eens op een Fender Jaguar Baritone gespeeld en dat ging goed hoor. Lekker gitaartje is dat trouwens, er is een versie met humbuckers voor als het wat ruiger moet.

Trouwens, hoeveel kost zo'n Danelectro Baritone?

Harry
6 februari 2008, 13:12
als ik me niet vergis gebruiken de Seatsniffers een bariton om de bas te dubbelen, weet het niet zeker. Dus ik kan me voorstellen dat er allerlei leuks mee te doen is.

fideelski
6 februari 2008, 13:48
zo'n danelectro baritone kost ongeveer 300 euro als ik me niet vergis

fideelski
6 februari 2008, 16:36
Heb ondertussen wel wat research verricht en ik vermoed dat ik zo'n baritongitaar best wel zou kunnen gebruiken. Heeft er trouwens iemand ERVARING met de Danelectro baritons? Klinkt heel interessant en opent heel wat perspectieven... Toch zal ik eens op zo'n gitaartje proberen te spelen vooraleer ik die aanschaf...

Wat ik me nog afvroeg... Op welke versterker speel je het beste als je zo'n bariton hebt... Een gitaarversterker, of zouden er sommigen opteren voor een basversterker. Ik ben geïnteresseerd in de aanschaf van een lampenversterker ook vandaar, kwestie dat ik beide aankopen wat op elkaar kan afstemmen.

barno
6 februari 2008, 17:16
Zo'n bariton is juist relaxed voor accoorden! Dat laag gestemde geeft een heel andere sfeer en diepte aan de klank van zo'n gitaar.
Kijk hier (http://www.danelectro.com/bari_gold.html) maar eens. Moet je even onder 'Hear It' op clean of dirty drukken.

Ik raad je trouwens aan om gewoon eens een bariton te bespelen. Niet per se die Danelectro, maar gewoon een willekeurige barition om te checken of het je bevalt.

uiteraard kunnen akkoorden op een bariton, alleen is een gewone gitaar beter geschikt qua klankrange voor akkoorden imo. vergelijk het gebruik van tenor en baritonsaxen, bij baritons wordt ook meer puur met de klank van singlenotes gewerkt omdat het zo geweldig cool klinkt, idem baritongitaar.

@ harry: bij de seatsniffers worden baritongitaar en sax door dezelfde persoon gespeeld en live kan hij dat vooralsnog niet gelijktijdig :)

Luke-wannabe
7 februari 2008, 00:42
Nee daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat wat jij zegt, dat dat de basgitaar zijn taak is. Een bariton zou ik daar te slap voor vinden.
Met een bariton vind ik het juist heel lekker om (open) accoorden te spelen. Maar ieder zo z'n ding denk ik.

akkebaas
7 februari 2008, 11:40
Buddy Miller (gitarist bij oa Emmylou Harris) speelt vaak op zo'n dano bariton, kan je eens naar luisteren.

barno
7 februari 2008, 16:41
Nee daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat wat jij zegt, dat dat de basgitaar zijn taak is. Een bariton zou ik daar te slap voor vinden.
Met een bariton vind ik het juist heel lekker om (open) accoorden te spelen. Maar ieder zo z'n ding denk ik.

uiteraard ieder zijn ding. Wat ik bedoelde:in de muziek waarin bariton gitaren vaak worden gebruikt (country, rockabilly, rock and roll) wordt er vaak bas bespeeld op een contrabas, en dat heeft minder sustain en klinkt meer percussief dan een electrische bas. Daar vult een bariton gitaar dat gat perfect op.

Jellyfish00
7 februari 2008, 16:44
Een bariton is toch dit?

http://home.deds.nl/~blaasmuziek/bariton.jpg

Harry
7 februari 2008, 17:26
.................................................. @ harry: bij de seatsniffers worden baritongitaar en sax door dezelfde persoon gespeeld en live kan hij dat vooralsnog niet gelijktijdig :)

lijkt mij ook niet, maar ik heb hem alleen baritongitaar zien spelen. Maar dat was toen ze Jason Ringenberg begeleidden, een gewoon optreden heb ik nog niet van ze gezien.

Luke-wannabe
7 februari 2008, 18:04
uiteraard ieder zijn ding. Wat ik bedoelde:in de muziek waarin bariton gitaren vaak worden gebruikt (country, rockabilly, rock and roll) wordt er vaak bas bespeeld op een contrabas, en dat heeft minder sustain en klinkt meer percussief dan een electrische bas. Daar vult een bariton gitaar dat gat perfect op.
Het hangt inderdaad van de muziekstijl af, ja :)