PDA

View Full Version : [Geluid] Piepen van gitaar



ramonnn
5 februari 2008, 21:37
Hoi,

Hoe kan het dat bij sommige (qua geluid) de gitaar piept.

Hier is een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8

Bij 1:24/1:25 hoor je dat.

Dat hoor ik vaker, maar ik krijg dit maar niet :(

Bedankt.

pussyblaster
5 februari 2008, 21:53
Het heet een pinch harmonic en is best wel moeilijk en frustrerend als je het wilt leren. ik begin het nu na een anderhalve maand eindelijk een beetje te kunnen.

de truuk zit m in ieder geval in de rechterhand en hier is een filmpje dat ik heb gevonden op youtube.

http://nl.youtube.com/watch?v=zFSgY8Be6Bw

Die filmpjes hebben bij mij weinig geholpen, ik heb gewoon veel geprobeerd en zodra ik het goede geluid hoorde proberen te herinneren hoe ik men plektrum nou eigenlijk hield :D


Succes!

ramonnn
5 februari 2008, 22:50
Bedankt! ;)

Ik kreeg 1x dat geluid en ik dacht ook al dat het aan me plactrum lag :P

Haha dus ik zo kijken maar ik dacht met aanslaan dat ik de snaar heel lichtjes raakte waardoor ie piepte, ik ga het morgen proberen, me ouder schieten me af als ik nu nog me versterker aanzet hahah :P

ExRxIxC
5 februari 2008, 23:59
De truuk is om je snaar heel even aan te raken met je duim tijdens het aanslaan.
Een makkelijkere manier met je handpalm gewoon een soort korte palmute te doen tijdens het aanslaan, maar dan op een plek meer richting je hals als bij normale palmmutes. (deze manier wordt moeilijker bij een hals met 24 frets omdat je dan met je plactrum tegen de hals zit)

ramonnn
6 februari 2008, 08:53
Ik ga het straks proberen :) Hoop dat het beetje wil lukken :strat:

ramonnn
6 februari 2008, 22:29
Het lukt niet :(

Ik heb geprobeerd en heel soms krijg ik het heel zacht,
maar niet echt duidelijk hoorbaar :(

chubbyfan
6 februari 2008, 22:48
gewoon doorproberen ,met verschillende plectrums en zo kort mogelijk vastpakken ,plectrum iets draaien zodat je de snaar met de scherpe zijde aanslaat ,omhoogdrukt,en gelijk aanraakt met je duim

Ibanez666
6 februari 2008, 23:29
wow, als ik dit zo lees realiseer ik me wat ik allemaal geleerd heb in 22 jaar. de dingen die zo vanzelfsprekend zijn voor mij zijn voor anderen nog allemaal onontdekt terrein. Gelukkig is het net als met fietsen, als je het eenmaal kan, verleer je het nooit meer :-)

pimmetje
7 februari 2008, 09:12
Je kan ook om eerst de techniek van de rechterhand iets grover te kunnen houden de sweet spots een klein beetje uit kunnen zoeken. Een flagiolet is 't makkelijkst op 1/2, 1/3 en 1/4 van de lengte van de snaar (dus stuk tussen gefrette positie en brug).

Als 't daar eenmaal lukt, heb je misschien meer idee van de truc en lukt 't wellicht ook sneller op andere punten.
Succes.

ramonnn
7 februari 2008, 09:47
Pimmetje kun je me uitleggen op welke punten?

Ik kom niet echt wijs uit 1/2, 1/3, 1/4.

Ik ga dalijk weer proberen :) Wish me luck!

pimmetje
7 februari 2008, 10:33
De gedachtengang is heel duidelijk bij open snaar: op de helft zit de 12e fret... duidelijk natuurlijk flagiolet-punt.

Fret 7 en 19 liggen op 1/3 van de snaarlengte.
Fret 5 ligt op 1/4. Een 24e fret zou daar ook liggen, maar persoonlijk heb ik geen gitaar me zoveel frets. Het mogelijke derde punt van deze 1/4-reeks ligt op 1/2 en valt dus samen met dat flagiolet-punt.

Als je een snaar fret op enig punt, dan wordt de snaar (afstand fret tot brug) korter en dus verschuiven die 1/2, 1/3 en 1/4 ook iets...
Als je nu bijvoorbeeld voor een toon op de 9e fret, willekeurige snaar, het 1/4 punt zoekt (of afmeet) dat het dichtst bij de brug zit, dan heb je een soort van "oefenpunt" om die pinch-harmonics (artificial harmonics / kunstmatige flagioletten) te proberen.

Maar vergeet dus niet dat die kunstmatige flagioletten op heel veel punten zitten. Met wat oefenen krijg je ze er na een tijdje moeiteloos uit.

Spartan
7 februari 2008, 10:36
Pinch harmonics zijn het makkelijkst met een "Big stubby" 2MM (Jazz plectrum achtig) *vind ik*

Het is een kwestie van oefenen oefenen oefenen. Je kan namelijk iets van 10 verschillende pinches uit EEN noot krijgen, hangt er vanaf waar je de pinch doet :P eindeloos veel mogelijkheid dus ^^ Maar met veel oefenen zul je binnen no time pinches kunnen opwekken waneer je wilt (hoofuit een paar uur oefenen, het is eigelijk best simpel)

Het is vooral belangrijk om je duim zo dicht mogelijk (iets van 1 tot 2 mm ) bij het puntje van de plectrum te houden

Succes! :D

Oh, wat ook een leuk truucje is is het aan tappen van flacioletten
in plaats van je vinger boven een fret te houden, tap je die plaats licht aan met je wijsvinger van je rechterhand :P
Zo kan je dus ook flacioletten doen terwijl je met je linkerhand een fret ingedrukt houdt

Silco
7 februari 2008, 13:33
veel gain/overdrive en je schakelaar op je brug element zal ook veel helpen!

succes

Ibanez666
7 februari 2008, 15:11
veel gain/overdrive en je schakelaar op je brug element zal ook veel helpen!

succes


dat versterkt het effect, maar jet is clean ook al goed te horen en oefenen

ErikE
8 februari 2008, 11:45
Een vrij snelle vibrato gebruiken vanaf de aanslag helpt ook om ze er beter uit te krijgen...

DiazArif
8 februari 2008, 18:27
Je kan misschien ook eens op google intypen ;
Pinch Harmonics bv.
Heeft mij ook geholpen ;)

ramonnn
9 februari 2008, 00:58
Ok bedankt voor de vele reactie's!
Ik heb vandaag niet kunnen oefenen helaas :(
Maar morgen ga ik er zeker werk van maken :D

Mvg,

Ramon

Blind Owl
9 februari 2008, 10:12
Kon je niet makkelijker zorgen dat de nagel van je duim net een stukje achter je plectrum vandaan kwam en dan aanslaan en pinch harmonic krijgen? Tenminste had ik ooit ergens gelezen, nooit geprobeert, heb geen nagels :p

ramonnn
11 februari 2008, 16:39
Ik heb ook geen nagels :P

Net nog eens geprobeerd maar AF en TOE krijg ik een toon ertussen
maar dat gaat meer onbewust dan bewust :( ik wil het echt kennen,
verdomme. :sneaky:

ErikE
11 februari 2008, 17:07
Dat lijkt me een goede manier om van je nagel af te komen...Het idee is dat een stukje van je duim de snaar raakt direct na (vrijwel tegelijk met) de plectrumaanslag.

Hierdoor speel je feitelijk het flageolet wat ontstaat door de verhouding tussen de noot die je (eventueel)fret en de plek van de aanslag op de snaar. Zie voor verdere theorie daarover de post van pimmetje...

thekid
11 februari 2008, 17:28
kunnen de veersterker instellingen ook invloed hebben hierop bv. bij wienig gain oid

Spartan
11 februari 2008, 21:25
Veel gain helpt zeker! :)

Check dit filmpje maar even, super uitleg

http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk