PDA

View Full Version : Zelfbouw mbv boek



Aquila
5 februari 2008, 19:27
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de schema's die in het boek "Gitaarelektronica: sounds, versterkers en effecten" van Gerhard Haas in uitgave van Elektuur? Dit boek heb ik namelijk hier in de bibliotheek gevonden. Vermits er een vrij duidelijke uitleg in staat leek het mij leuk om hiermee te experimenteren.
Maar in een topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103895) had ik niet zo een positieve commentaren gelezen over de Elektuur publicaties ivm gitaren. Gaat deze commentaar ook op voor dit boek?
Verder had ik in een ander boek gelezen dat het gebruik van een print slechts positief effect heeft op snelle opbouw van componenten, met zelfs een eerder negatief effect op het geluid. Dit is al een iets ouder boek, gaat dit nog steeds op?

Mvg,
Geert

hadv
5 februari 2008, 23:06
Het boek ken ik niet, maar ik heb in het verleden wel eea van Elektuur nagebouwd. Is in het algemeen makkelijk te bouwen en vrij uitgebreid ontworpen. Maar het hoeft natuurlijk niet echt jouw sound te zijn.

Over prints versus niet-prints: klinkt als een broodje aap en vooroordelen die helaas ernstig gebruikelijk zijn in de wereld van de muziek. Probeer maar eens een commercieel effectapparaat te vinden dat geen print bevat.

Dirk_Hendrik
6 februari 2008, 09:17
Eén van de nadelen die ik vaak met elektuur ontwerpen ben tegengekomen (vnl op het gebied van effecten) is dat de ontwerpers duidelijk geen ervaring hebben met praktisch gebruik (podium) van effecten. Dan krijg je dus ontwerpen met een dubbeel (gebalanceerde) voeding, lichtschakelaars gebruikt als voetschakelaar, bypass schakelaar die behalve bypass ook de voeding uitschakelen(plop!) etc etc.


Hoi,
Verder had ik in een ander boek gelezen dat het gebruik van een print slechts positief effect heeft op snelle opbouw van componenten, met zelfs een eerder negatief effect op het geluid. Dit is al een iets ouder boek, gaat dit nog steeds op?


Welk boek is dit?

Aquila
6 februari 2008, 11:21
Moderne high-end buizenversterkers met ringkern-uitgangstransformatoren; Van der Veen, Menno; Beek : Segment, 1999


Dat was ook mijn zorg, dat de schakelingen veel te technisch benaderd zouden zijn en niet vanuit de speler zelf. Nu ja, in het boek van mijn eerste post staat wel vaker dat op het ene of het andere gelet moet worden omwille van optredens etc. Ach ja, misschien nog maar even verder op internet zoeken achter een leuke zelfbouw versterker =)

Negative K3 fan
6 februari 2008, 11:34
een poosje terug werden er nog elektuur schema's besproken op dit forum. Iemand had die gitaarversterker gebouwd en was niet overtuigd door de sound. Wat gitaaramps betreft is internet dé plek voor informatie en schema's. Bovenin de werkbank staat een faq en een lijst met interessante sites die je goed als startpunt kunt gebruiken. Daarnaast zijn er veel forums die gaan over het zelfbouwen van gitaarversterkers.

hadv
6 februari 2008, 21:20
maar de inbouw van een effect en de te gebruiken schakelaars bepaal je toch lekker zelf.
en als je geen dubbel gebalanceerde voeding wil doe je dat toch niet.

die schema's op andere sites zeggen ook niet hoe je eea moet inbouwen, laat staan dat ze uberhaupt over voedingen beginnen.

het belangrijkste nadeel kan zijn dat het bij elektuur geen echte gitaristen zijn en dus de materie vanuit een andere optiek benaderen. dan kan het zijn dat het geluid je niet bevalt. maar dat kan ook als je een willekeurig ander pedaal nabouwt.
zelfbouw = experimenteren