PDA

View Full Version : Replacement pups voor Tele Dlx ('77)



Dweezman
5 februari 2008, 19:16
Ik ben een trotse patser met een fijne Tele Deluxe. Ding speelt en klinkt als een dolle, maar mijn plaag blijft bij vintage gitaren: oncontroleerbare feedback (fluiterij) bij gain op hoge volumes.

Ik begin zo langzamerhand behoorlijk fan te worden van bare knuckle pickups, en zit te azen op een Stormy Monday in de neck een iets brutere in de neck. Maar nu zag ik dat de pups verschillende maten e.d. hebt. Spacing (50-53mm) en Coil en Leg.
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/tldlxtr2.jpg
Een Deluxe is geen Les Paul, en ik heb geen idee welke variant (afmeting) ik moet hebben voor mijn Tele. Ze lijken iets groter dan gewone HB's, maar mss is dat ook wel door het ontbreken van ringen rondom de pups.


HBers gevraagd! Ideeën?

Squier4ever
5 februari 2008, 19:38
Ik ben een trotse patser met een fijne Tele Deluxe. Ding speelt en klinkt als een dolle, maar mijn plaag blijft bij vintage gitaren: oncontroleerbare feedback (fluiterij) bij gain op hoge volumes.

Ik begin zo langzamerhand behoorlijk fan te worden van bare knuckle pickups, en zit te azen op een Stormy Monday in de neck een iets brutere in de neck. Maar nu zag ik dat de pups verschillende maten e.d. hebt. Spacing (50-53mm) en Coil en Leg.
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/tldlxtr2.jpg
Een Deluxe is geen Les Paul, en ik heb geen idee welke variant (afmeting) ik moet hebben voor mijn Tele. Ze lijken iets groter dan gewone HB's, maar mss is dat ook wel door het ontbreken van ringen rondom de pups.


HBers gevraagd! Ideeën?

De hummies in je tele zijn zgn Wide-range hummies, die zijn inderdaad groter, dus dan zou je gaten in je slagplaat overhouden en das niet zo mooi. je zou BK kunnen mailen of ze iets voor wide-range sized bouwen. GFS heeft ook een Wide Range, zou je kunnen proberen.

Dweezman
5 februari 2008, 19:43
okay! Widerange is dus een type? Mooi zo.

kijk, van binnen: http://i10.ebayimg.com/02/i/000/d6/5e/c279_12.JPG

Luke-wannabe
5 februari 2008, 20:07
Ik vraag me af of er daar voor replacement pu's gemaakt worden! Denk het eerlijk gezegd niet echt. (Wel zonde overigens, van die ouwe gitaar! Maar het is jouw gitaar :))

Dweezman
5 februari 2008, 20:11
ik bewaar de originelen, uiteraard. Ik heb btw replacements van Fender zelf gevonden, maar ik ben bang dat ik daarmee niks oplos. Met mijn (ook oude) Jaguar heb ik precies hetzelfde, terwijl mijn Strats prima zijn...

Luke-wannabe
5 februari 2008, 20:14
Ik denk dat die Fender replacements die MIM elementen zijn. Ander geluid dus.
Zou je niet eerst eens die pickups (laten) waxpotten? Zelf geen ervaring mee, maar het word hier vaak aangeraden.

no 1 hops
5 februari 2008, 20:15
ik bewaar de originelen, uiteraard. Ik heb btw replacements van Fender zelf gevonden, maar ik ben bang dat ik daarmee niks oplos. Met mijn (ook oude) Jaguar heb ik precies hetzelfde, terwijl mijn Strats prima zijn...waxen een optie ?

ACSlater
5 februari 2008, 20:32
waxen een optie ?

Dat dacht ik ook. Een goeie waxpot doet wonderen voor het tegen gaan van feedback.

Pepe
5 februari 2008, 20:34
Simpelste oplossing een een 2e slagplaat met normale hum uitsparingen, kan je experimenteren wat je wil en altijd weer terug.

drap
5 februari 2008, 20:37
Fender heeft dit type humbucker ook los te koop voor zover ik weet. Het nadeel is alleen dat Fender bepaald niet snel is met losse onderdelen en dat je maar zo driekwart jaar verder bent met een beetje pech.

VanBiLL.com
5 februari 2008, 20:38
Hi, ik weet niet wat je budget is maar misschien kan een set custom laten maken bij Steffsen. Ik weet niet of hij PU's (kan) maken zoals jij die nodig hebt maar hij staat er om bekent nogal erg goede Tele single coils en Strat single coils te maken helemaal naar je eigen smaak...

Misschien is dat wat?

SPAM: http://www.steffsen.be/

Dweezman
5 februari 2008, 21:51
dank voor de reacties, super.

Aangezien ik met mijn Jaguar hetzelfde probleem heb, is waxen wellicht de meest voor de hand liggende optie.

Enig idee wie dat zou kunnen doen, zonder ze naar BK te hoeven sturen?

VanBiLL.com
5 februari 2008, 22:13
3 dagen studiotijd gewonnen 2008 begint goed!
Hee Dweezman, speel je in Monstertux? Zoja, top muziek man! Speel zelf ook graag Indie en ik hou wel van zo'n stukkie muziek... :strat:

Dweezman
5 februari 2008, 22:30
Hee Dweezman, speel je in Monstertux? Zoja, top muziek man! Speel zelf ook graag Indie en ik hou wel van zo'n stukkie muziek... :strat:

klopt, Monstertux! Leuk dat je 't kent ;-)

VanBiLL.com
5 februari 2008, 22:46
Jaa, 'k heb jullie een tijdje geleden eens ergens gehoord, ik weet even niet meer waar, maar vond het gelijk goed klinken! Anyhow, keep up the good work en hopelijk komt er wat nieuw werk nu je die studiotijd gewonnen hebt!

Oja, en succes met je Tele, hopelijk komt het goed...

Orpheo
5 februari 2008, 22:59
ik zou een stormy monday setje nemen (pff LEKKERE pickups!). of de stormy monday in de hals en de riff raff in de brug, of gewoon een set riff raffs; lekker, een BKP versie van de jaren 70 paf, en dan n beetje hotter. en gewoon een tweede slagplaat erbij nemen, met nieuwe cts pots etc etc kan je die andere ouwe slagplaat helemaal origineel laten.

Orpheo
5 februari 2008, 22:59
Fender heeft dit type humbucker ook los te koop voor zover ik weet. Het nadeel is alleen dat Fender bepaald niet snel is met losse onderdelen en dat je maar zo driekwart jaar verder bent met een beetje pech.

is een gewone humbucker in een grote vorm.



trouwens, rio grande maakt pups die precies in de grote gaten past.

Eko
5 februari 2008, 23:13
Ongelofelijk zonde om zo`n vintage instrument te verkloten. Verkopen en een ander scheurijzer kopen zou beter zijn.
Trouwens ook zonde voor jou, want de waarde ,zodra er in gesoldeerd is , doet lawineachtige bewegingen.

drap
5 februari 2008, 23:18
Ongelofelijk zonde om zo`n vintage instrument te verkloten. Verkopen en een ander scheurijzer kopen zou beter zijn.
Trouwens ook zonde voor jou, want de waarde ,zodra er in gesoldeerd is , doet lawineachtige bewegingen.

Hoe wil je die feedback dan oplossen? Ook als de originele elementen er weer in gaan komen zal er toch echt gesoldeerd moeten worden. Ik geloof er ook niks van dat het soldeerwerk de prijs doet kelderen. Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor.

bass blom
5 februari 2008, 23:20
lekkere foto weer dweezman :cheerup:

waxen.
heel best zelf te doen hoor.

Orpheo
5 februari 2008, 23:56
Hoe wil je die feedback dan oplossen? Ook als de originele elementen er weer in gaan komen zal er toch echt gesoldeerd moeten worden. Ik geloof er ook niks van dat het soldeerwerk de prijs doet kelderen. Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor.

alleen omdat de gitaar niet 100% origineel meer is. Bij ouwe les pauls is dat HEEL extreem. In de USA zie je soms 'with original strings', in een papieren zakje, en dan word ie ook opeens flink duurder. IDIOOT natuurlijk. maar gebeurd wel.

drap
6 februari 2008, 00:04
alleen omdat de gitaar niet 100% origineel meer is. Bij ouwe les pauls is dat HEEL extreem. In de USA zie je soms 'with original strings', in een papieren zakje, en dan word ie ook opeens flink duurder. IDIOOT natuurlijk. maar gebeurd wel.

Ik had nog nooit van dat fenomeen gehoord en als dat zo is dan is dat inderdaad erg idioot. Opzich sta ik er eigenlijk ook nog niet eens zo verbaasd van bij die gekke Yanken. Maar normaliter, wat nieuw soldeerwerk, mits geen bak en braadwerk en zonder dikke tinklodders, zonder dat de hardware verder vervangen wordt of iets dergelijks, ik me bijna niet voorstellen dat de waarde ineens exorbitant daalt.

Orpheo
6 februari 2008, 00:07
Ik had nog nooit van dat fenomeen gehoord en als dat zo is dan is dat inderdaad erg idioot. Opzich sta ik er eigenlijk ook nog niet eens zo verbaasd van bij die gekke Yanken. Maar normaliter, wat nieuw soldeerwerk, mits geen bak en braadwerk en zonder dikke tinklodders, zonder dat de hardware verder vervangen wordt of iets dergelijks, ik me bijna niet voorstellen dat de waarde ineens exorbitant daalt.
het is het idee vooral 'het is niet origineel'. Ik merk 't ook bij mijn jcm800. Ik krijg 'm niet aan de straatstenen gesleten, ondanks dat de mods perfect zijn uitgevoerd, en de amp al bijna 20 jaar in deze staat werkt. bij gitaren is het 't idee (denk ik) 'oh, andere pups om 'm beter te maken? dan zal 't wel een crappy gitaar zijn als er andere pickups in moeten...'. heb ik ook vaak genoeg te horen gekregen bij diverse gitaren die ik verkocht via marktplaats of gitaarmarkt.

drap
6 februari 2008, 00:14
het is het idee vooral 'het is niet origineel'. Ik merk 't ook bij mijn jcm800. Ik krijg 'm niet aan de straatstenen gesleten, ondanks dat de mods perfect zijn uitgevoerd, en de amp al bijna 20 jaar in deze staat werkt. bij gitaren is het 't idee (denk ik) 'oh, andere pups om 'm beter te maken? dan zal 't wel een crappy gitaar zijn als er andere pickups in moeten...'. heb ik ook vaak genoeg te horen gekregen bij diverse gitaren die ik verkocht via marktplaats of gitaarmarkt.

Nee oké, als er echt wat aan vervangen is, dan kan ik opzich nog begrijpen. Die SG van mij zal ook knap gedaald zijn in waarde denk ik. Niet dat ik dat erg vind, want ik was toch al niet van plan om 'm weg te doen. Maar in het geval van alleen het waxen van de originele elementen, dat ziet een koper eigenlijk niet eens als je dat goed doet en heb je een feedbackloze gitaar met originele elementen.

Saf
6 februari 2008, 00:44
ik weet ook neit of de waarde signifikant daalt als je de elementen doet waxen. Ik zou wel mocht je er humbuckers in zettne een nieuwe slagplaat maken met daarin je zo gewilde humbuckers en inderdaad niet pots etc zodat je de orginele slagplaat zo een op een met die nieuwe zou kunnen veranderen.

Tsja en waarde en orginaliteit blijft een eigen iets. Wat vind jij belangrijker een orginele gitaar die het net niet is voor jouw of een net niet meer orginele gitaar die het helemaal is voor jouw.

hubert
6 februari 2008, 15:40
klopt, Monstertux! Leuk dat je 't kent ;-)

ik las dat jullie bij mailmen gaan opnemen.
goede keuze!

Dweezman
6 februari 2008, 16:15
Ongelofelijk zonde om zo`n vintage instrument te verkloten. Verkopen en een ander scheurijzer kopen zou beter zijn.
Trouwens ook zonde voor jou, want de waarde ,zodra er in gesoldeerd is , doet lawineachtige bewegingen.

Ik snap je reactie natuurlijk wel, maar de waarde van de gitaar zit hem voor mij in de bespeelbaarheid en muzikale uitdaging van het instrument. Net zo min tastbare begrippen als mojo en de gekte rondom het al-dan-niet origineel-zijn van een instrument. Verkloten is dus voor mij niet het woord. Ik maak het instrument voor mijn doeleinden nog geschikter, en dáár heb ik m voor.

En trouwens; dit exemplaar heeft zichtbaar ook al een heel leven achter zich...


ik las dat jullie bij mailmen gaan opnemen.
goede keuze!

Yeah! Onze vorige EP is ook bij Martijn opgenomen.