PDA

View Full Version : zelfbouw: Newtone the bender.



Danielovich
5 februari 2008, 15:22
hallo people.

Ik had afgelopen vrijdag een newtonen the bender kitt bestelt en nog wat andere goodies. Nu is zojuist mijn pakketje geariveerd:)

Ik ga zodadelijk gelijk beginnen met bouwen, en post hier ook de bijbehorende foto's bij. Ik hoop dat jullie nog tips/ideeén do's en do nots hebben en deze graag met mij willen delen.

Daniel

Valoosj
5 februari 2008, 15:38
Neem de soldeerbout niet vast aan het verkeerde einde :D
Volg goed je plannetje, en markeer desnoods wat je al gesoldeerd hebt.
Begin met jumpers, daarna weerstanden, sockets, caps, elco's en als alles gesoldeerd is, dan pas je IC's/transistoren in de sockets steken.
Voorzichtig zijn, en laat je soldeerbout eerst goed heet worden.
Gebruik ook af en toe een nat sponsje om de bout proper te maken.

Danielovich
5 februari 2008, 15:41
sorry;) maar wat zijn jumpers?

Valoosj
5 februari 2008, 16:01
Dit zijn verbindingen die je maakt met afgeknipte 'leads' van de weerstanden. Dit komt vaak voor bij uitgebreidere schakelingen waar niet men de banen niet goed kon krijgen, en dus eigenlijk kruist. De jumper solder je aan de componentenzijde, en doet hetzelfde als een koperbaantje.

GeofJackon
5 februari 2008, 16:05
draadjes die dienen om bepaalde stukken op de print te overbruggen

EDIT: blijkbaar ben k wat traag, je ziet ze trouwens ook vaak op harde schijven

Danielovich
5 februari 2008, 16:15
Dit zijn verbindingen die je maakt met afgeknipte 'leads' van de weerstanden. Dit komt vaak voor bij uitgebreidere schakelingen waar niet men de banen niet goed kon krijgen, en dus eigenlijk kruist. De jumper solder je aan de componentenzijde, en doet hetzelfde als een koperbaantje.

oke bedankt;) ik ga zo eerst de behuizing alvast boren. omdat ik mn soldeerbout niet kan vinden. Heb ik weer!!! :nervous:

Danielovich
8 februari 2008, 20:19
Hallo, ik loop nu tegen mijn eerste probleem aan: ik heb hier 3 transistors liggen die niet op het schema staan, ik verneem dat deze in de transistorvoetjes moeten klopt dit? enzo ja maakt het nog uit welke waar komt? ( dit staat er namelijk niet bij) en moeten de pootjes nog afgeknipt worden?

Valoosj
8 februari 2008, 20:25
Hoezo je hebt 3 transistors die niet op het schema staan?

Danielovich
8 februari 2008, 20:39
ik zal het even uitgebreider uitleggen. ik heb 3 transistors ik ben er ondertussen al uit dat het niet uitmaakt welke transistor ik waar plaats. maar hoe kun je aan een transistor zien waar de E. B. en C. zitten?

Gearjunkie
8 februari 2008, 20:55
Er zit een lipje bij de Emitter

Valoosj
8 februari 2008, 20:58
Over welk lipje ben jij nu bezig? Ik heb er nog nooit eentje gezien hoor.
Probeer op datasheetarchive te kijken, of bij de online winkel waar je uw spul gekocht hebt zou het ook kunnen staan.
Ik neem aan dat je 3 transistoren dezelfde zijn?

Gearjunkie
8 februari 2008, 21:03
http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneRange.pdf

Zie het plaatje op pagina 2 van het pdf bestand.

Valoosj
8 februari 2008, 21:05
Ja, hier is dat getekent, maar zo zien transistors er niet uit in het echt hoor. Ik denk dat Danielovich bedoelde hoe hij kan zien wat de emitter is van zijn transistor, niet waar die op het bord zit.

Gearjunkie
8 februari 2008, 21:09
In mijn pakketje (The Range) zag hij er in elk geval precies zo uit, als op het printje getekend is.
Ik moet verder toegeven dat ik niet echt verstand heb van transistoren, maar ik begreep het a.d.h.v. dit plaatje in een keer.

Danielovich
8 februari 2008, 21:10
Ja, hier is dat getekent, maar zo zien transistors er niet uit in het echt hoor. Ik denk dat Danielovich bedoelde hoe hij kan zien wat de emitter is van zijn transistor, niet waar die op het bord zit.

Klopt, maar ik begrijp dat de emitter bij het lipje zit? en moet ik de pootjes nog afknippen bij het plaatsen?

Valoosj
8 februari 2008, 21:10
Ik heb echt nog nooit zo'n transistor gezien. Meestal zijn het halve cirkels als je vanbovenaf kijkt, ik heb er ook oude voor mijn NOS fuzz, dat zijn echt platte rondjes, met een afgeplat stukje bij de E.

Gearjunkie
8 februari 2008, 21:12
Klopt, maar ik begrijp dat de emitter bij het lipje zit? en moet ik de pootjes nog afknippen bij het plaatsen?

Ja, een klein stukje inkorten. Heb je wel transistorvoetjes gebruikt?

Danielovich
8 februari 2008, 21:13
ja die zitten al op het plaatje gesoldeerd.

Gearjunkie
8 februari 2008, 21:13
Ik heb echt nog nooit zo'n transistor gezien. Meestal zijn het halve cirkels als je vanbovenaf kijkt, ik heb er ook oude voor mijn NOS fuzz, dat zijn echt platte rondjes, met een afgeplat stukje bij de E.

Voor mij is dit de enige tranisistor die ik ooit in mijn leven heb gezien... ;)
Maakt het misschien uit dat dit een 'Germanium' transistor is of zo???

Valoosj
8 februari 2008, 21:17
Maak de pootjes niet te kort, maar knip er zeker wat af. Pas ze bv eerst eens, zie hoeveel overschot je hebt, en knip dan ietsje minder dan je overschot eraf.

M Kactus
8 februari 2008, 21:19
Ik heb echt nog nooit zo'n transistor gezien. Meestal zijn het halve cirkels als je vanbovenaf kijkt, ik heb er ook oude voor mijn NOS fuzz, dat zijn echt platte rondjes, met een afgeplat stukje bij de E.

Dat zijn germaniumtransistors ;). Die werken soms ook met een gekleurd puntje voor de collector. Jij hebt het over siliciumtransistors.

Danielovich
8 februari 2008, 21:25
ik heb bij de eerste transsistor de pootjes dermate afgenkipt dat er tussen het voetje en de transsistor zon 0.5 cm draad zit is dit goed? en ik post morgen foto's van mn printje (als de diode er ook op zit, deze is bij het buigen van de pootjes geknapt. dus ik moet er morgen eerst weer een paar halen).

Valoosj
8 februari 2008, 21:26
En zo leer ik ook weer wat nieuw. Dit zijn die platte gevallen waar ik over spreek. NOS trannies... MOJO 8-)

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01487.jpg

M Kactus
8 februari 2008, 21:31
ik heb bij de eerste transsistor de pootjes dermate afgenkipt dat er tussen het voetje en de transsistor zon 0.5 cm draad zit is dit goed?

Prima, als de transistor in de voetjes zit, hoeft er geen lead over te zijn.

Danielovich
8 februari 2008, 21:35
dus ik kan hem nog korter knippen:)?

M Kactus
8 februari 2008, 21:41
dus ik kan hem nog korter knippen:)?

Hij moet natuurlijk wel "pakken" in de voetjes, en mooi contact maken. Waarom zou je ze nog korter afsnijden als je toch geen plaatstekort hebt ? Laat maar mooi zo :).

Danielovich
8 februari 2008, 22:11
hij zit nu mooi strak maakt goed contact en er is maar 1 mm draad over ofzo:) beter kan gewoon niet.

ponq
9 februari 2008, 19:49
wellicht ten overvloede:
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/trac122.jpg

Naast het al genoemde lipje, zit er ook vaak nog een rode/blauwe/etc stip bij een ander pootje. Dat is, in dit geval, de Collector.

Danielovich
10 februari 2008, 22:42
mijn pedaal is f:) en wat een dijk van een sound kan ik uit mijn kleine kutversterkertje trekken. Niet normaal gewoon. lekkere crunchy fuzz tot een vies fadsige metal fuzz hij kan het gewoon:) ben beniewd hoe het met de amp doet die ik deze week ga kopen (vox ac-15).
allemaal nog bedankt voor de hulp :gitarist:

Valoosj
11 februari 2008, 12:24
Enige foto's? Binnenkant niet vergeten...

Danielovich
11 februari 2008, 16:20
Enige foto's? Binnenkant niet vergeten...

ik post ze binnenkort wel een keer;) k heb nu even een zeer drukke periode.