PDA

View Full Version : Simms-Watts Music man Gunn



fideelski
5 februari 2008, 12:36
Hai,

Zou iemand me wat meer info kunnen verschaffen over volgende Tube heads. Ik overweeg om één van deze drie tweedehands te kopen, maar moet eerlijk bekennen dat ik weinig van die merken ken. Bovendien werkte ik voorheen altijd al op een comboversterkertje:

- SIMMS-WATTS A.P. 200
- GUN (United Sound Company) Lead 200
- MUSIC MAN HD one fifty

Alvast heel erg bedankt!

zoon van Piet
5 februari 2008, 15:25
De eerste twee behoren tot d ecategorie redelijk tot behoorlijk obscuur. Simms watts heb ik wel eens gezien en gehoord, een britse marshall achtige, met een helder geluid.

music man is niet het bekendste merk, maar er valt genoeg over te vinden op het web, er is zelfs een speciale site voor vintage MM-amps. En hier op hte forum moet ook genoeg staan. Ik kan me tenminste herinneren dat ik hier weleens hard geroepen heb hoe goed ze zijn. wil ik best nog wel eens doen (fenderachtig, helder, onverwoestbaar, maar geen scheursounds zonder pedaal) maar je kunt ook gewoon de zoekfunctie gebruiken..

DE MM lijkt me met afstand de beste keus, maar de 150 is wel errug heavy en groot. de 65 gaat al bloedhard, de 100 maakt je doof.. dus waarom 150? Overkill - en waren die niet eigenlijk bedoeld voor bas?

fideelski
5 februari 2008, 15:46
Heb van alle bovenstaande modelletjes iets op ebay zien staan, waarvan de Gunn voorlopig als laagste staat... Ik denk niet dat ik er een van zal kopen, al zou ik best wel willen. Maar vermoedelijk zal mijn budget niet volstaan...

Ik speel nu al 10 jaar op mijn onnozel 10 watt oefenversterkertje van crate en ik begin die zo stilaan moe te komen. Ook omdat ik een jazzgitaar heb die totaal niet klinkt op die veel te kleine versterker die bovendien een veel te kaal geluid weergeeft. In feite ben ik op zoek naar een lampenversterker die toch enigszins een warm timbre aan het geluid toevoegt. Moest nu blijken dat één van bovenstaande amps toch zou verkocht worden voor een behoorlijke prijs (die ik op dit moment kan betalen), dan zou ik die toch kopen...

guitarnijboer
5 februari 2008, 18:18
Van Gun heb ik ooit eens een versterker gezien die wel heel erg veel op een Marquis leek. Zelfs zo erg dat ik vrijwel zeker ben dat het om het zelfde gaat maar dan met een andere voorkant. Het betrof een hybride met transistoren in de preamp. 1 preampbuisje voor de aansuring van de eindbuizen en 4 eindbuizen.

In jou top 3 eindigd deze voor mij als 3e

De musicman is welliswaar verwant aan Leo Fender als ik het goed heb, maar ook dit is voor zover ik mij herinner een hybride met transistoren in de voortrap en 6L6 eindtrap en eindigd hier dan op nr 2.

De Simms Watts schijnt erg ok te zijn en is helemaal buizen. Een duidelijke winnaar voor mij. Ik zou er nog graag eens eentje kopen, al was het maar om eens te proberen, maar je ziet ze erg weinig.

pimmetje
5 februari 2008, 19:22
In feite ben ik op zoek naar een lampenversterker die toch enigszins een warm timbre aan het geluid toevoegt. Moest nu blijken dat één van bovenstaande amps toch zou verkocht worden voor een behoorlijke prijs (die ik op dit moment kan betalen), dan zou ik die toch kopen...Wat is je budget dan ongeveer?

fideelski
5 februari 2008, 19:52
Voorlopig MAXIMUM 400 euro

zoon van Piet
5 februari 2008, 21:54
De musicman is welliswaar verwant aan Leo Fender als ik het goed heb, maar ook dit is voor zover ik mij herinner een hybride met transistoren in de voortrap en 6L6 eindtrap

Music Man werd opgezet door twee ex- Fender medewerker, ik meen dat Forrest White een van beiden was. Aanvankelijk maakte ook Leo deel uit van MM- maar volgens mij was hij alleen betrokken bij de productie van de MM-gitaren en (meer speciaal) de bassen.
MM amps zijn idd hybride en daardoor zwaar niet-cool en dus betaalbaar. En als gezegd scheuren ze voor geen meter. Maar ze klinken godvergeten goed en zijn onverslijtbaar: ik heb trafos uit marshalls naar God/Allah geholpen en fenders in de fik gespeeld. maar mijn MM deed honderden gigs zonder het ook maar een keer af te laten weten...


Heb van alle bovenstaande modelletjes iets op ebay zien staan, waarvan de Gunn voorlopig als laagste staat... Ik denk niet dat ik er een van zal kopen, al zou ik best wel willen. Maar vermoedelijk zal mijn budget niet volstaan...

Ik speel nu al 10 jaar op mijn onnozel 10 watt oefenversterkertje van crate en ik begin die zo stilaan moe te komen. Ook omdat ik een jazzgitaar heb die totaal niet klinkt op die veel te kleine versterker die bovendien een veel te kaal geluid weergeeft. In feite ben ik op zoek naar een lampenversterker die toch enigszins een warm timbre aan het geluid toevoegt. Moest nu blijken dat één van bovenstaande amps toch zou verkocht worden voor een behoorlijke prijs (die ik op dit moment kan betalen), dan zou ik die toch kopen...

Ik wil me niet bemoeien met hoe je je geld uitgeeft.. maar zou je niet beter een groter combo kunnen kopen? Deze amps zijn alledrie zware (120-200W) krachtpatsers, die vooral héél hard kunnen en weinig vervormen.
En je bent na aanschaf amper halverwege, want je zult een ( dikke) speakerbox moeten hebben om al dat geweld aan te kunnen. Bovendien zijn het vintage-amps die hoogstwaarschijnlijk een grondige -lees gerust: dure- opknapbeurt nodig hebben. Zijn KT88's nog wel om aan te komen, trouwens?

Je speelt bovendien een jazzgitaar, die weinig te zoeken heeft op zulke powerbakken.. en ik neem aan dat je niet iedere avond in een vol stadion speelt. Ik denk dat je veel beter af bent met een goed, betrouwbaar combo, van bescheiden afmetingen en wattage. Die staan er volop op marktplaats binnen jouw budget. Met 30-50watt kom je in vrijwel alle situaties niks tekort en ben je me over 20 jaar dankbaar omdat je oren het nog doen!

fideelski
5 februari 2008, 22:01
Kan je me dan iets voorstellen in mijn budget dat beter bij mij zou passen? Ik ben ook nog wel van plan om een danelectro gitaartje aan te schaffen...

Eko
5 februari 2008, 22:32
Voor jazz heb je mooie Roland jazzchorus versterkers. 2 x 12 inch met een heel mooi clean geluid. Die kosten gebruikt net zoveel als je budget, misschien zelfs wel iets er onder.
MM heeft een serie gehad ( volgens mij de HD) waarin een voledige buizenpartij aanwezig was. Ze zijn goed betrouwbaar en voor jazz goed inzetbaar. Ik heb een 210 gehad en die was niet kapot te krijgen.

fideelski
6 februari 2008, 06:09
Ik wil niet per se een jazzversterker, ik beperk me helemaal niet tot jazz in wat ik speel. Ik ga van jazz over pop tot rock... Een goede versterker die een warm geluid geeft en toch een beetje vanalles aan kan zou nice zijn...

pimmetje
6 februari 2008, 08:25
En voor wat voor gelegenheden?
Vooral als je voor de buizen gaat, is 't best belangrijk om te weten of je 'm thuis gaat gebruiken of met een band.

fideelski
6 februari 2008, 08:51
De hoofdbedoeling van de versterker zal zijn om hem in de studio te gebruiken. Aangezien er soms ook wel vrienden komen jammen (met drum enzo) wil ik met mijn versterker liefst ook meekunnen met een drum...

fideelski
6 februari 2008, 08:54
ik heb ook al zitten kijken naar de sound city 50 (lijkt me inderdaad misschien net iets meer aangewezen), alleszins ook zwaar genoeg en full tube als ik me niet vergis

pimmetje
6 februari 2008, 09:18
Ok, als 't ook met drum mee moet komen en een beetje flexibel moet zijn, zou ik idd voor een 20-50 wattertje gaan. Nog een beetje afhankelijk van hoe clean je 'm wilt (kunnen) houden.
Combo'tje met een of twee goede 12"-ertjes (of een aantal 10"-ertjes natuurlijk :D), dan moet 't zeker wel lukken. Alles daarboven wordt denk ik al snel overkill.

fideelski
6 februari 2008, 09:30
Ik denk dat ik beter opteer voor een cleane versterker. Ik kan nog altijd pedaaltjes ertussen schakelen...

pimmetje
6 februari 2008, 09:39
Zeker zo dat pedaaltjes altijd een optie zijn en meestal werkt dat prima. Vooral als je flexibel wilt zijn, is 't dan beter om iets te veel headroom te hebben dan iets te weinig.

Maar je moet ook niet vergeten dat veel buizenbakken pas gaan leven als ze een beetje werk moeten verzetten. Te veel vermogen betekent dus dat je er vaak misschien net niets aan hebt... dat je met nogal vlak, ielig geluid zit omdat je volumeknop niet boven de 1,5 komt of zo...
Maar rond de 50watt moet 't nog wel lukken. Vooral als je die 50watt niet over 4 rete-efficiente 12"-ers pompt :D.

fideelski
6 februari 2008, 09:45
Heb jij voorstellen van versterkers die wel wat zijn (eventueel tweedehands)? De prijs die ik wil betalen is 350 euro. Maximum 400, maar daar wil ik echt geen cent bijdoen...