PDA

View Full Version : Goedkope gitaar met fixed bridge



Flauwekeul
5 februari 2008, 12:04
Hoi, mijn eerste post hier :)

Ik ben eigenlijk meer van de 4-snarige-suboctaaf-gitaren, maar wil er ook een eenvoudige elektrische gitaar bij hebben.

Ik heb al een Ibanez GSA 60, maar die heeft een tremelo en dat is me teveel gedoe met snaren vervangen. Heb gisteren na 4 jaar de snaren maar eens geprobeerd te vervangen en dat duurde me veel te lang. Brug kwam omhoog, snaren te strak, actie te hoog. Nouja, als iemand m wilt kopen dan kan dat.

Goed, kunnen jullie me adviseren voor een goedkope fijn te bespelen elektrische gitaar zonder tremelo. Ik wil er van warm clean tot stevig ronkende overdrive/distortion mee kunnen spelen als het kan. Dus minstens een single coil en humbucker (denk ik?). Budget is zo'n 200 euro en 2ehands is een optie.

Alvast bedankt!

Speeddemon
5 februari 2008, 13:16
Dean Vendetta 1.0GN.

http://www.guitarshop.net/dean/vendetta_1.jpg

200 euro, check.
2 humbuckers die zowel mooi gedefinieerd (niet modderig!) voor cleane sounds, als ronkend en vet voor distortion sounds kunnen klinken, check.
geen tremolo, check.

I'd say we have a winner. :dance:

(ik heb deze gitaar al een aantal keer getest en voor zover mijn ervaring met goedkope gitaren rijkt, is dit in mijn ogen één van de allerbeste. )

Flauwekeul
5 februari 2008, 13:30
Ok, bedankt voor je reactie.
Ziet er goed uit die gitaar (de zwarte dan :P), maar issie niet te...uhm, Amerikaans? Ik houd van het vintage geluid, dit is misschien te modern?

Speeddemon
5 februari 2008, 14:13
Ok, bedankt voor je reactie.
Ziet er goed uit die gitaar (de zwarte dan :P), maar issie niet te...uhm, Amerikaans? Ik houd van het vintage geluid, dit is misschien te modern?
Valt reuze mee. Ik ben zelf namelijk ook niet gek van extreme scooped-mids, high-output elementen. En wanneer een humbucker clean ook goed klinkt, zegt dat veel. Daarnaast, hij speelt lekker licht, maar wel met 'smoel', iets wat bij Ibanez vaak ontbreekt. Ik heb zelf een Ibanez S540FM, die ook geweldig licht/snel speelt, maar niet echt een uitgesproken karakter heeft/had. (er liggen nu 3 DiMarzio elementen in, waardoor ie alsnog z'n eigen soundje heeft gekregen.)

Flauwekeul
5 februari 2008, 14:27
Valt reuze mee. Ik ben zelf namelijk ook niet gek van extreme scooped-mids, high-output elementen. En wanneer een humbucker clean ook goed klinkt, zegt dat veel. Daarnaast, hij speelt lekker licht, maar wel met 'smoel', iets wat bij Ibanez vaak ontbreekt. Ik heb zelf een Ibanez S540FM, die ook geweldig licht/snel speelt, maar niet echt een uitgesproken karakter heeft/had. (er liggen nu 3 DiMarzio elementen in, waardoor ie alsnog z'n eigen soundje heeft gekregen.)
Dus hij heeft zn eigen geluid een beetje? Zou je zo heel toevallig een nummer kennen waar dit gitaargeluid bij in de buurt komt?
Ik heb namelijk geen tijd om m uit te gaan proberen.
En wat kan je zeggen over de snaarafstand (breedte fretboard) t.o.v. de GSA? Ben basgitaar gewend, dus als de snaren te dicht bij elkaar liggen dan worden de akkoorden zo moeilijk :P

Flauwekeul
6 februari 2008, 09:44
Nog meer ideeen?
Stelt squier wat voor?

Rormo
6 februari 2008, 11:01
Ik heb al een Ibanez GSA 60, maar die heeft een tremelo en dat is me teveel gedoe met snaren vervangen. Heb gisteren na 4 jaar de snaren maar eens geprobeerd te vervangen en dat duurde me veel te lang. Brug kwam omhoog, snaren te strak, actie te hoog. Nouja, als iemand m wilt kopen dan kan dat.



In alle eerlijkheid denk ik dat dit meer met onkunde dan met een slechte gitaar te maken heeft. De GSA 60 heeft geen Floyd Rose brug en snaren vervangen is dus niet moeilijk. Je moet ze er alleen niet alle 6 tegelijk afhalen. 3 tegelijk en je hebt jouw beschreven probleem niet.

En snaren vervangen na 4 jaar!? Dat is toch wel 3,75 jaar te laat ofzo :)


Mare, wat is je budget, want "goedkoop" is nogal een ruim begrip?

Squire zal voor jou geen oplossing zijn. VOlgens mij zijn er geen Squires met een single coil en een humbucker element zonder dat er een tremolo op zit. Misschien een enkele telecaster, maar het aanbod zal zeer beperkt zijn.

wietse
6 februari 2008, 11:11
Nog meer ideeen?
Stelt squier wat voor?
waarom zo moeilijk?
gewoon er veren bijzetten in die ibanez van je, en de schroeven waar de veren aan zitten er zover mogelijk inschroeven dan werkt de tremelo alleen nog enorm zwaar en moet je er al dikke staalkabels aanhangen wil de brug omhoog komen.
zie niet wat er veel werk aan is, of zit de backplate in de weg?
laat je die er toch gewoon af?
als er nu een zwevende brug op zat dan kon ik het begrijpen, of een u profiel sustain blok, heb het op een stratmodel van me en daar word je wel helemaal gek van.

Flauwekeul
6 februari 2008, 12:11
Ik heb nergens gezegd dat het een slechte gitaar is, dat is het zeker niet!

Ik was nogal gefrustreerd door het snaren vervangen, maar opzich is het helemaal geen slecht idee om te proberen de brug vast te zetten.

@ Rormo: ik heb de snaren 1 voor 1 vervangen, dan zou dat toch helemaal geen moeilijkheden moeten geven toch? Toch komt de brug uit de body en draai ik me een CTS om alle snaren gestemd te krijgen. Wat doe ik verkeerd dan?

Luke-wannabe
6 februari 2008, 12:14
Snaren 1 voor 1 vervangen is helemaal nergens voor nodig.
Als de brug helemaal omhoog komt, heb je dus veel dikkere snaren als eerst.
Ga eens even kijken op de site van Rinze, hier van het forum. Hij heeft prima instructies over hoe je je gitaar moet afstellen.

Rormo
6 februari 2008, 12:45
Ja, enige dat ik kan bedenken is ook dat je er dikkere snaren op hebt gezet dan voorheen. Welke dikte heb je er op gezet?

Of je hebt al je snaren te strak aangedraaid, maar dat hoor je natuurlijk gelijk.

Flauwekeul
6 februari 2008, 13:27
:(
Ja, dat is het natuurlijk. Ik heb geen idee wat de diktes van de fabriekssnaren zijn (die er nog op zaten), maar ik heb er nu Ernie Ball Regular Slinky's op zitten. Goeie kans dat die dikker zijn...

Als ik nou de brugzadeltjes gewoon allemaal een stuk naar voren (richting hals) schroef, dat zou al moeten schelen toch? Dan intoneer ik m daarna wel weer.

Rormo
6 februari 2008, 18:44
Kan aan mij liggen, maar als je al je zadeltjes naar voren schuift terwijl hij nu goed geintoneerd is, dan is hij na dat naar voren shcuiven niet meer geintoneerd. Als je hem vervolgens gaat intoneren komen je zadeltjes toch weer op precies dezelfde plek uit. Of ben ik nou gek?

Flauwekeul
7 februari 2008, 09:43
Ze waren goed geïntoneerd met de ouwe snaren, maar dat verschilt natuurlijk nooit veel met de nieuwe snaren.

Anyway, het is allemaal niet meer nodig: heb gisteren de achterplaat eraf geschroefd, de veren van de tremelo maximaal naar achteren geschroefd (cm of 4), opnieuw gestemd, geïntoneerd en weer fijn kunnen spelen. Heb alleen het idee dat de snaarspanning nog een beetje hoog is en/of de actie te laag, heb een beetje last van fretbuzz.

Bedankt voor de reacties! Hier mag een slotje op.