PDA

View Full Version : Bass Gitaar body in het was ??



DTmaster
5 februari 2008, 09:59
Hallo


Ik vroeg mij af wat er nou gebeurd als je de body van een bassgitaar in het was doet, ik ken die techniek niet maar krijg je dan een coating eroverheen voor de bescherming >?

Thanx

DTmaster
5 februari 2008, 17:08
iemand !!!!!!!!!!!!!!

drap
5 februari 2008, 17:53
Bedoel je niet de elementen die gewaxt worden? Ik heb er echt nog nooit van gehoord wat jij zegt om eerlijk te zijn.

Goose
5 februari 2008, 18:07
Ken geen basjes die gewaxed zijn. Wel basjes die ge-olied zijn. O.a. Warwick bassen zijn vaak (altijd???) ge-olied. Je moet die olie wel bij houden en je krijgt er ook een ander geluid door.

DTmaster
6 februari 2008, 01:15
nou er moet een coating om heen omdat het kwetsbaar hout dus hoe doe je dat dan >>>???

Bassbitch
6 februari 2008, 01:48
Ik verplaats hem even naar Zelfbouw, daar heb je waarschijnlijk meer succes.

Mattia
6 februari 2008, 07:04
Vaak olie EN was.

Ik gebruik vaak een finish van meerdere lagen Danish Oil of Liberon Finishing Oil (Baptist in Arnhem heeft dat spul), als dat klaar is een of twee laagjes briwax (bijenwas/carnubawas mengsel).

eerst goed schuren (tot minimaal 1200 grit), met oud t-shirt (of andere katoenen lap) oile aanbrengen, beetje in laten trekken, overtollig spul erafpoetsen. Een week lang 1-2 keer per dag herhalen met wat minder uitbuindige hoeveelheden. Met staal wol (0000) tussendoor 'polijsten'. Dan uit laten harden (duurt wel eventjes, soms), was erop, met een oud T-shirt en/of staal wol even 'buffen'.

Krij je zoiets, qua effect (al is deze vrij oud, lang geen finish touch up gedaan), erg diepe, mooie, satijnen naturel look. Hout ziet er van dichtbij fantastisch uit:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg

DTmaster
6 februari 2008, 09:18
Thanx Mattia dat klinkt allemaal erg pro met je termen, bouw je zelf ook gitaren want ik had nog nooit gehoord van carnubawas :)

Mattia
6 februari 2008, 16:29
Carnuba is vrij 'gewoon', hoor; was van het merk Briwax (Betere verf/houthandel heeft 't) zitten allebei de soorten in. Wordt gebruikt voor surfboards enzo.

En ja, ik bouw ook zelf. Dat voorbeeld plaatje is een van mijn creaties.

Henkie spenkie
6 februari 2008, 16:41
Ken geen basjes die gewaxed zijn. Wel basjes die ge-olied zijn. O.a. Warwick bassen zijn vaak (altijd???) ge-olied. Je moet die olie wel bij houden en je krijgt er ook een ander geluid door.
wat is het verschil in klank dan?

Mattia
6 februari 2008, 17:18
wat is het verschil in klank dan?

Volgens mij is dat bij een electrisch instrument vooral iets dat tussen de oren in zit.

In theorie dempt olie trillingen wat; bij een akoestisch bovenblad/klankblad wellicht van belang, maar voor een solidbody? M'n geoliede gitaren hebben uitstekende sustain, en klinken alles behalve dof. Warwick en andere high-end bassen (waar het vooral wordt gebruikt) klinken ook prima.

DTmaster
7 februari 2008, 09:51
maar wat is dan beter voor de sound !!!

JazzBass
7 februari 2008, 13:34
Ligt eraan wat voor sound je zoekt.. Je kunt niet zeggen of iets beter of slechter is, want het is maar net wat je mooi vind.
De een vind een lekkere knorrende Jazz mooi klinken, een ander weer niet..
Een kwestie van uitproberen dus.. :hippie:

Mattia
7 februari 2008, 17:17
maar wat is dan beter voor de sound !!!

Wat ik dus zeg: maakt IMO geen moer uit. Je soundaanpassingen moet je zoeken in je pickups, constructie, ampkeuze, effectenkeuze, houtkeuze, etc. (en ongeveer in die volgorde...)

DTmaster
7 februari 2008, 17:33
oke thanx !!!!