PDA

View Full Version : Hoe maak je een cabinet? Tips nodig!



Bernd Veenema
4 februari 2008, 23:07
Hoi allemaal,
Het leek mij interessant om zelf eens een 2x12 cab te bouwen.
Voor 200 euro heb je weliswaar een V30 cab van Harley Benton, maar ik denk niet dat ik daar zo ontzettend blij van wordt.
Nu is mijn vader een houtbewerker en die kan dat deel voor zijn rekening nemen. Het hout krijg ik gewoon gratis (wist niks voor mijn verjaardag, dus hij mag ook een flightcase en een pedalboard voor me maken), dus dat levert niet zoveel kosten op.

Nu vraag ik mij af waar ik allemaal op moet letten. Ik zie dat er eigenlijk een aantal afmetingen bestaan in deze klasse.
1) De Bogner Oversized cabs, erg groot en zwaar. Schijnen wat minder strak, maar wel wat 'muzikaler' te klinken.
2) De Kool & Elfring XL cabs, zitten volgens mij tussen de 'gewone' cabs en de Bogner OS cabs in qua afmetingen.
3) De ENGL en Koch 2x12's zijn wat kleiner. Zij klinken wat feller en strakker.

Wat zou volgens jullie de beste sound opleveren? Ik speel bijna alles behalve metal. Het moet dus een aantal stijlen aankunnen. Welke top ik er eventueel bij ga kopen is nog onbekend. Omdat mijn budget voor de versterker niet erg groot is, zal ik waarschijnlijk beginnen met een blackheart little giant of een harley benton GA5. Die werken ook wel goed op mijn kamer waarschijnlijk. Ik kan de versterker later wel eens inruilen voor een betere. Op den duur wil ik een versterker die mijn VHT goed aanvult (strak clean en zware distortion)

Mijn vragen:
1) Wat zijn volgens jullie de meest ideale afmetingen voor een 2x12
2) Zou ik moeten gaan voor 2 V30 speakers of 2 verschillende (zie ook het topic over speakers van AART)
3) Waar kan ik mijn onderdelen (speakerdoek, tolex enz.) het best kopen?

Alle tips zijn welkom.
Ik heb trouwens de zoekfunctie gebruikt, maar een echt compleet overzicht van de zaken waar ik op moet letten heb ik niet gevonden.

skabouter
4 februari 2008, 23:08
er is een oud topic van Kim Wilson! Die heeft een pracht cab gebouwd, met gedetailleerde beschrijving! die moet je ff op zien te duikelen.... staat bij De Werkbank

Nielsje
4 februari 2008, 23:16
Nu is mijn vader een houtbewerker en die kan dat deel voor zijn rekening nemen. Het hout krijg ik gewoon gratis (wist niks voor mijn verjaardag, dus hij mag ook een flightcase en een pedalboard voor me maken), dus dat levert niet zoveel kosten op.

Nice! Gaat wel een hoop tijd inzitten hoor..


Welke top ik er eventueel bij ga kopen is nog onbekend. Omdat mijn budget voor de versterker niet erg groot is, zal ik waarschijnlijk beginnen met een blackheart little giant of een harley benton GA5. Die werken ook wel goed op mijn kamer waarschijnlijk. Ik kan de versterker later wel eens inruilen voor een betere. Op den duur wil ik een versterker die mijn VHT goed aanvult (strak clean en zware distortion)

Hm..Je wil wel cab bouwen, maar je hebt geen top? Niet handig, omdat zo'n versterker nogal wat invloed heeft op je geluid. Het gaat om het totaal plaatje.


1) Wat zijn volgens jullie de meest ideale afmetingen voor een 2x12
Ja, dat ligt er dus aan wat je wil: Je geeft de verschillen zelf al een beetje aan, dit heeft ook veel te maken met je versterkerkeuze.


2) Zou ik moeten gaan voor 2 V30 speakers of 2 verschillende (zie ook het topic over speakers van AART)

Staar je alsjeblieft niet blind op V30's, greenbacks (alle soorten) en G12-65's klinken naar mijn mening lekkerder, zeker als je geen metal wil gaan spelen.


3) Waar kan ik mijn onderdelen (speakerdoek, tolex enz.) het best kopen?

Nico verduin heeft een hoop, d'r zijn zat onlineshops, ff zoeken!
Maar het is wel belangrijk dat je weet wat je wil, anders ga je bouwen zonder doel, en kom je straks op iet uit wat je niet wil...

Ennuh, in de werkbank vind je meer van dit soort spul.. een mod die het even wil verplaatsen?

Bernd Veenema
4 februari 2008, 23:17
Ok, daar ga ik even naar zoeken.
Ik las trouwens in de verschillende topics over 3 houtsoorten.
1) Berken (zwaar en duur)
2) Gewoon 18mm multiplex (goedkoop en licht)
3) kwaliteits berkenmultiplex en de baffle van berken

Iemand een mening?

Bernd Veenema
4 februari 2008, 23:51
Dom, was de werkbank helemaal vergeten.
Het topic van Kim Wilson is deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59422)
Hier heb ik inderdaad erg veel aan.
Nog even een reactie op de opmerking dat ik eerst een versterker moet kopen om vervolgens daar een cab bij te kopen.
Ik heb de vervelende neiging om nogal snel van versterker te wisselen. Het moet dus eigenlijk een vrij allround cabje worden die de meeste stijlen aankan, behalve metal zoals gezegd.
V30's vind ik voor de wat hardere rock toch wel erg lekker klinken hoor.
Heeft iemand ook verschillende combinaties geprobeerd?
Bv een V30 (strakke mids) en een speaker voor wat mooier hoog?

Kim Wilson
5 februari 2008, 07:36
He Bernd,

Ik heb die van mij van berkenmix-multiplex gemaakt, 18 mm dik. De baffle is van een hardhout multiplex, 12 mm. Men zegt dat een B/BB berkenplex het beste is, i.v.m. betere klankeigenschappen, maar ik heb over die van mij nog geen klagen gehad. Als je wil weten hoe hij nu klinkt, moet je Meneer I. van dit forum even vragen, die heeft hem nu.

Tolex en speakerdoek e.d. kun je ook bij Tonefactory krijgen. Met een beetje geluk hebben ze nog een imitatie-tolex in de aanbieding.

Als je nog meer vragen hebt, horen we het wel. :)


Succes!

Jimwoud
5 februari 2008, 09:38
He Bernd,

Ik heb die van mij van berkenmix-multiplex gemaakt, 18 mm dik. De baffle is van een hardhout multiplex, 12 mm. Men zegt dat een B/BB berkenplex het beste is, i.v.m. betere klankeigenschappen, maar ik heb over die van mij nog geen klagen gehad. Als je wil weten hoe hij nu klinkt, moet je Meneer I. van dit forum even vragen, die heeft hem nu.

Tolex en speakerdoek e.d. kun je ook bij Tonefactory krijgen. Met een beetje geluk hebben ze nog een imitatie-tolex in de aanbieding.

Als je nog meer vragen hebt, horen we het wel. :)

Succes!
Berkenmix is berken en vuren om en om gefineerd. Weet niet wat het nu is in de bouwmarkten, want dat is heel slecht beschikbaar op het moment vanuit finland. Maar bij een houthandel kun je door en door berken krijgen(alle fineren zijn dan berken), dat wordt meestal gebruik door de bekende merken.

B/BB zegt alleen iets over de dekfineren. CP/CP is een van de minste kwaliteiten van dekfineer, maar de fineerlagen binnenin zijn hetzelfde. Dus denk dat het kwa klank niet veel uitmaakt. Maar zou wel een BB/BB kwaliteit nemen, dat ziet er nog redelijk uit en heb je geen last van grote kwasten. B/BB is te duur voor deze toepassing en zonde om te gebruiken.

Succes

Bernd Veenema
5 februari 2008, 19:55
Ik heb vandaag even wat langer gezocht op gitaarnet met wat meer zoektermen en ben tot de volgende conclusie gekomen.
- De cab krijgt de afmetingen van een Bogner OS cab (dankje Lord Riffenstein voor de test en skabouter voor het bumpen :p ) Vond die cab van de 3 verreweg het beste klinken.
- Cab wordt gemaakt van 18mm Berkenmultiplex (B/BB).
- Waarschijnlijk Blauw of Paars Tolex met mooi vintage gekleurd speakerdoek.

Ik zit nog met 2 vragen:

- Kan de Baffle beter van 12mm hout worden gemaakt? Of kan ik de baffle evengoed uit dezelfde plaat berkenmultiplex maken? (Dus 18mm)

- Ik zit enorm te twijfelen over de speakers die ik moet gebruiken. Ik las op het forum over de combinatie G12H & Blue Bulldog. Is dat echt zo mooi of weet iemand iets anders? In het topic van Aart van afgelopen week over de verschillende speakers werd geopperd dat een V30 mooi zou klinken met die EV speaker. Graag wat meningen hierover.
Voor de duidelijkheid: Ik speel bijna alles behalve metal. Het moet dus van jazz tot hardrock gaan. Heb eens een V30 cab gehad en die vond ik voor rock erg vet.

Graag tips van de kenners!

Nielsje
5 februari 2008, 20:18
Ik heb vandaag even wat langer gezocht op gitaarnet met wat meer zoektermen en ben tot de volgende conclusie gekomen.
- De cab krijgt de afmetingen van een Bogner OS cab (dankje Lord Riffenstein voor de test en skabouter voor het bumpen :p ) Vond die cab van de 3 verreweg het beste klinken.
- Cab wordt gemaakt van 18mm Berkenmultiplex (B/BB).
- Waarschijnlijk Blauw of Paars Tolex met mooi vintage gekleurd speakerdoek.

Ik zit nog met 2 vragen:

- Kan de Baffle beter van 12mm hout worden gemaakt? Of kan ik de baffle evengoed uit dezelfde plaat berkenmultiplex maken? (Dus 18mm)

- Ik zit enorm te twijfelen over de speakers die ik moet gebruiken. Ik las op het forum over de combinatie G12H & Blue Bulldog. Is dat echt zo mooi of weet iemand iets anders? In het topic van Aart van afgelopen week over de verschillende speakers werd geopperd dat een V30 mooi zou klinken met die EV speaker. Graag wat meningen hierover.
Voor de duidelijkheid: Ik speel bijna alles behalve metal. Het moet dus van jazz tot hardrock gaan. Heb eens een V30 cab gehad en die vond ik voor rock erg vet.

Graag tips van de kenners!

Pfoe, als je het echt wil weten, zoek dan een speakerboer die het een en ander op voorraad heeft liggen, en dan maar schroeven/testen..

Bernd Veenema
5 februari 2008, 22:29
Daar heb je gelijk in. Maar het valt niet mee om na een aantal setjes nog te horen wat het beste klinkt. Dat kun je dus ook maar beperkt doen.
Verder vraag ik mij af hoe in de bogner de speakers zijn geplaatst.
Zijn die op 1 lijn geplaatst of zijn ze schuin boven elkaar bevestigd. En zijn ze dicht tegen de rand gemonteerd of meer in het midden?
Is er een Bogner OS gebruiker die dit even kan checken?

Kim Wilson
6 februari 2008, 07:44
18 mm voor de baffle zou ik niet doen. Waarom weet ik niet, maar geen enkele cabbouwer doet het, dus het zal wel een reden hebben.

Speakers kiezen is iets heel persoonlijks. Maar omdat je er een ampje op gaat zetten met weinig vermogen, zou ik ook voor niet al te zware speakers gaan. De G12H's zijn 30 watt. Mocht je later kiezen voor een 50 watt amp, zit je altijd goed. Al denk ik dat ze wel wat donker klinken voor een Valve Jr. Greenbacks kan ook, al moet je daar erg van houden, naar het schijnt. V30's zijn denk ik net een stappie te zwaar voor een 5 watt ampje.

guitaraddict
6 februari 2008, 17:51
Ben bezig met een Bognerachtige kast openback en heb er dit in gezet.

DE baffle is 18 mm baltisch berken net als de hele kast. Ik houd van strakheid in het laag. Als je de baffle dunner maakt benadruk je meer de midden frequenties.

Even geprobeerd , klinkt al heel lekker voor nieuwe speakers.

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/alnicofrontsm.jpg


http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/alnicobacksm.jpg


Alf

Bernd Veenema
6 februari 2008, 20:06
Wat een strakke kast. Ziet er echt goed uit.
Ik ga voor de baffle denk ik toch voor 12mm hout.
Wat voor speakers heb je erin? Een Blue en een Gold Alnico zeker?
Wat voor muziek wil je ermee gaan spelen?
Heb je ook wat afmetingen, prijzen van het hout en andere materialen en tips?

Bernd Veenema
6 februari 2008, 20:07
En hoe heb je die beamblockers gemaakt en bevestigd?
Ziet er ook erg goed uit.

zeppo
6 februari 2008, 20:09
En hoe heb je die beamblockers gemaakt en bevestigd?
Ziet er ook erg goed uit.
Als je goed kijkt zie je dat dat gewoon hout is wat niet is weggezaagd

guitaraddict
6 februari 2008, 20:39
Inderdaad , gewoon geintegreerd in het ontwerp .

Weber is hier niet echt nieuw mee , Vox gebruikte vroeger al zoiets , misschien eerder voor de versteviging.

De Celestions zijn de alnico speakers en een experiment om met verschillende typen in een kast te werken. Ik heb 2 typen van 15 ohm genomen om paralel te zetten dus toch ongeveer 8 ohm.
De ene speaker zal eerder opbreken dan de ander geeft dus hoop ik een rijker geluid.
De kast is bedoeld om met een vox achtig ontwerp gebruikt te worden ( evt matchless , trainwreck ontwerpen gebaseerd op 2 of 4 x el84 eindbuizen.e.d.)

Momenteel gebruik ik er een 2 x el 84 versterker op ( wel fixed bias) maar met een originele 1963 Vox ac 15 uitgangstrafo.

Ook is hij bedoeld voor Fender achtige ontwerpen zoals de 5e3 deluxe met 6v6 buizen .

De achterzijde ga ik als open back gebruiken met evt de mogelijkheid het middenstuk er in te zetten indien gewenst om hem dicht te maken.

Ik wil er oude rock mee spelen en vooral mee opnemen. Te denken valt aan Tom Petty e.d

Alf

chennie
6 februari 2008, 20:48
-edit: laat maar

Rexke21
6 februari 2008, 20:50
Mss stomme vraag, en ook srry voor het offtopic
Maar waarom zijn er geen 3*12 cabs?
Als de 2*12 niet zwaar genoeg is, en een 4*12 te zwaar ...?
Ik heb toch nog nooit gehoord van 3*12 cabinets?

guitaraddict
6 februari 2008, 21:12
Met 3 speakers is het moeilijk of niet mogelijk de geschikte impedantie van 4, 8 of 16 ohm te maken.


Hier kun je rekenen:


calculator (http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm)

Bernd Veenema
6 februari 2008, 21:32
Ok, ik dacht dat je een ring met beamblocker in het hout had gelijmd. Maar nu ik beter kijk, zie ik dat het inderdaad gewoon 1 stuk hout is.
Wat was je ongeveer kwijt voor het hout? Berken lijkt mij wel vrij duur en zwaar toch? Of heb je berken multiplex gebruikt?

Powerchordschuiver
6 februari 2008, 22:03
3 speakers van 16 Ohms parallel geschakeld geeft een totaalimpedantie van 5.3 Ohms.
Ligt dicht in de buurt van 4 Ohm, en is dus slechts een kleine mismatch, en kan volgens mij niet echt kwaad.
Doen ze in de wereld van basversterking ook, zie bijvoorbeeld de 3x10" cab van Epifani.

guitaraddict
6 februari 2008, 22:07
Die 5.3 ohm moet kunnen bij 4 ohm .
Had ik nog niet berekend

Voor die kast ben ik € 100 kwijt. Het is Fins (Baltisch) berken multiplex.

Sinds China ook veel hout nodig heeft zijn de hout prijzen de laatste paar jaar met 40 % omhoog gegaan!

Alf

Bernd Veenema
6 februari 2008, 22:46
Dat is toch nog een hele prijs inderdaad.
Maar het is wel een leuk project.
Wat zijn de precieze afmetingen van jouw cab?
En heb je de speakers bewust daar geplaatst en niet schuin boven elkaar?

guitaraddict
6 februari 2008, 22:59
bogner cab http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/2x12Big2.jpg


Dit is wat Bogner doet de speakers onderin . Bij mijn cab ook alleen staat ie op z'n kop !

maten moet ik even opmeten.

Alf

Bernd Veenema
6 februari 2008, 23:22
Ok, bedankt voor de informatie. Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om vooral de maten van de baffle en de afstanden van de randen naar de speaker aan te geven?
Dit lijkt mij heel interessant. Ik wist niet hoe bogner de speakers plaatst, dus dat is ook mooie informatie..

Bernd Veenema
6 februari 2008, 23:27
Om nog even op Kim Wilson in te haken. Die 5 watt amp komt er maar tijdelijk. Ik wil daarna rustig verder sparen voor een mooie top. Misschien een Mesa Mk series ofzo. In ieder geval een top die mijn VHT goed aanvult. Die heeft een prachtige clean en crunch. Ik zoek dus nog een mooie overdrive. Het kan een Mesa mk3 of mk4 worden of een andere mooie amp. Dat weet ik nog niet zeker.
Ik weet dat de V30 een vrij 'middig' karakter heeft, dus een speaker die dat mooi aanvult zou mooi zijn. Ik weet alleen niet welke daar geschikt voor is.
Iedereen iig bedankt voor het meedenken!

Jimwoud
7 februari 2008, 09:29
Dat is toch nog een hele prijs inderdaad.
Maar het is wel een leuk project.
Wat zijn de precieze afmetingen van jouw cab?
En heb je de speakers bewust daar geplaatst en niet schuin boven elkaar?
Voor het hout zou ik gewoon baltisch/ russisch berken BB/BB MR(interieur verlijmd) gebruiken, dat zijn platen van 153x153cm volgens mij kom je voor een 2x12 dan prima uit. WBP(extrieur verlijmd) kost een stuk meer, net als de B/BB kwaliteit. Denk dat je voor zo'n plaatje 50 euro kwijt bent.

btw die interieur verlijming(MR) kun je makkelijk gebruiken, kan aardig wat vocht hebben, en je bekleed hem toch nog.

Bernd Veenema
7 februari 2008, 10:33
Ik kijk binnenkort wel even bij de houthandel bij ons in de buurt.
Met wat geluk hebben ze ook nog wel wat resten staan voor de baffle bijvoorbeeld. Daar had ik 12mm hardhout mulitplex voor nodig. Voordeel is wel dat mijn vader een eigen bedrijf heeft en dus alles wat goedkoper kan krijgen.
BB/BB zou dus moeten volstaan?

Fender75
7 februari 2008, 10:48
De kwaliteit multiplex is niet zo heel interressant. Gewoon een mooie kwaliteit, maar ga niet over de top. Is helemaal niet nodig, en het voegt niks toe aan het geluid.

Ik heb mijn speakercab ook zelf gebouwd, en het viel mij reuze mee! Gemaakt van Meranti Multiplex, baffle van 18mm, 2x V30 speakers, closed back. KLinkt als een klokje!!

Succes ermee!

http://img258.imageshack.us/img258/4407/img0398iz0.th.jpg (http://img258.imageshack.us/my.php?image=img0398iz0.jpg)
http://img131.imageshack.us/img131/2562/img0397xn0.th.jpg (http://img131.imageshack.us/my.php?image=img0397xn0.jpg)
http://img411.imageshack.us/img411/8436/img0400vc0.th.jpg (http://img411.imageshack.us/my.php?image=img0400vc0.jpg)
http://img260.imageshack.us/img260/4263/img0406ow8.th.jpg (http://img260.imageshack.us/my.php?image=img0406ow8.jpg)

Thijssie
7 februari 2008, 10:54
De kwaliteit multiplex is niet zo heel interressant. Gewoon een mooie kwaliteit, maar ga niet over de top. Is helemaal niet nodig, en het voegt niks toe aan het geluid.

Ik heb mijn speakercab ook zelf gebouwd, en het viel mij reuze mee! Gemaakt van Meranti Multiplex, baffle van 18mm, 2x V30 speakers, closed back. KLinkt als een klokje!!

Tja, als je een baffelboard zo stijf is als een betonnen plaat gebruikt, maakt het idd niet zo veel uit wat voor kwaliteit hout je gebruikt.

Dan kun je nog beter mdf nemen....

Kim Wilson
7 februari 2008, 11:09
En van meranti plex... Hoe zwaar is dat ding wel niet?

Jimwoud
7 februari 2008, 11:10
Ik kijk binnenkort wel even bij de houthandel bij ons in de buurt.
Met wat geluk hebben ze ook nog wel wat resten staan voor de baffle bijvoorbeeld. Daar had ik 12mm hardhout mulitplex voor nodig. Voordeel is wel dat mijn vader een eigen bedrijf heeft en dus alles wat goedkoper kan krijgen.
BB/BB zou dus moeten volstaan?
Zeker, gaat alleen maar om het uiterlijk die kwaliteiten. En aangezien je er toch gewoon tolex overheen plakt, maakt dat niet uit. Maar ik zou geen mindere kwaliteit nemen, want dan mogen er ook weer grotere kwasten in zitten en dan heb je met het bewerken misschien weer meer problemen.

Raffel
7 februari 2008, 11:15
even mijn commentaar op de startpost:

De bogner klinkt echt niet minder 'strak' dan een Engl cab (2x12) vind ik.

De feel is iets anders waardoor de Engl cab meer geschikt is voor metal (iets klinischer) en de bogner meer voor gevoeliger werk vanwege de creamier tone.

Bernd Veenema
7 februari 2008, 12:26
Je hebt gelijk. Ik bedoel hetzelfde als jou, alleen leg ik het wat minder goed uit. :)

guitaraddict
7 februari 2008, 13:09
Dan kun je nog beter mdf nemen....


Niet doen , voor gitaar doeleinden klinkt het niet strak( genoeg).

Ik heb het geprobeerd en gebruik het nooit meer. Eigenlijk is het samengeperst houtzaagsel / poeder ? Wie het beter weet , verbetert me maar !

Het voordeel is dat je het prima kunt bewerken , ronden e.d. maar klankmatig vind ik het inferieur. Voor het maken van meubeltjes is het uitstekend.

En in de Hifi wereld wordt het ook zeer veel toegepast.

Berkenmulti is wat ik wil hebben.

Alf

Kim Wilson
7 februari 2008, 13:12
MDF klinkt juist wél strak. Veel te strak. Het is zo stijf als wat. Een gitaarcab moet juist een beetje resonantie hebben, vandaar dat men berken plex gebruikt. Klop maar eens op een plaat 18 mm MDF en daarna op een plaat 18 mm berken plex, dan hoor je het direct.

In de hifi-wereld wil je juist zo min mogelijk kleuring hebben. Daarom wordt daar MDF gebruikt, omdat dat zo stijf is.

guitaraddict
7 februari 2008, 13:14
Bernd , de (buiten) maten voor de kast zijn :

Hoog : 65,5 cm
Breed: 76 cm
Diep : 30 cm

Afgeleid van de maten in inches.

Succes bij het evt bouwen.


mvg, Alf

Thijssie
7 februari 2008, 13:32
Niet doen , voor gitaar doeleinden klinkt het niet strak( genoeg).

Vreemd dat jij ervaren hebt dat MDF niet strak klinkt, want ik heb (zoals Kim ook schrijft) precies de tegenovergestelde ervaringen. Het klinkt zo dood als een pier maar dat het niet strak klinkt? Ik vind het juist TE strak.

En of je het niet moet doen, is toch ook wel weer smaakafhankelijk. Ik kan me zo voorstellen als je zware metal met heel veel vervorming speelt, het nog helemaal niet zo verkeerd is om een cabinet te hebben dat strak en klinisch klinkt. De meestel metal gitaristen halen hun vervorming het liefst uit de pre-amp om het allemaal zo strak mogelijk te houden. Anders wordt het zo onbeheersbaar met zo veel gain.

Dan nog mijn duit in het zakje mbt beffels ;-) Voor een gesloten cab 15mm en voor een cabinet met (half) open achterkant 12mm. En zoek een mooi stukje berken uit van de beste kwaliteit. Een accoustische gitaar is ook niet van spaanplaat of mdf gemaakt.

guitaraddict
7 februari 2008, 16:46
Het klinkt zo dood als een pier maar dat het niet strak klinkt?

Misschien is het een kwestie van juist formuleren.

ik bedoel te zeggen dat het niet direct genoeg klinkt een beetje "muffled" , wat is nou een goede nederlandse term ? ( omfloerst ??)
Het heeft geen directheid genoeg (punch) !~

Maar het ervaren van geluid is zo subjectief .

Alf

Bernd Veenema
7 februari 2008, 16:46
Het zou wat zijn. Een triplex of mdf gitaar. Zou wel lekker goedkoop zijn denk ik :)
Ik ga denk ik voor een baffle van 12mm of 15mm, is dit verschil duidelijk in het geluid te horen? Ik neem aan dat je met een 12mm baffle wat meer resonantie hebt, maar wordt het geluid niet voornamelijk bepaald door de afmetingen van de cab en de houtkwaliteit van de kanten van de cab?

Bernd Veenema
7 februari 2008, 16:48
Denk ook dat ik er direct beamblockers in zaag. Ziet er stoer uit en lijkt me zeer nuttig. Ga nu denk ik voor zwart tolex en zwart speakerdoek met een mooie witte piping en witte letters. Dan laat ik een mooi logootje ontwerpen door mijn huisgenoot en zet ik die er op. Ziet er vast ook wel leuk uit.
Ben na een week zoeken en veel hulp al heel wat verder.
Nu alleen de spearkercombinatie nog. Dat is wel een lastig verhaal.

Thijssie
7 februari 2008, 17:08
Nu alleen de spearkercombinatie nog. Dat is wel een lastig verhaal.

Laat je de achterkant open of dicht?

Persoonlijk vind ik V30's met een open achterkant niet lekker klinken, dus die vallen wat mij betreft af als je een "open back cab" maakt.
Daarnaast zijn het speakers met een heel specifieke sound, je houdt er van of je haat ze.

Je schrijft dat je alles behalve metal speelt en ondanks dat speakers 1 van de lastigste en subjectieve keuzes is denk ik dat je met Celestion Greenbacks bijna niet mis kan gaan. Die hebben ook een heel specifiek geluid, maar ze doen het clean en vervormd erg goed, en klinken altijd muzikaal.

Of een combi van de G12H en een G12M (greenback)

Probeer ze 2ehands op de kop te tikken, als het je niet zint, kun je ze altijd wel weer zonder (of met minimaal) verlies verkopen.

Bernd Veenema
7 februari 2008, 17:37
Hoi,
Ik wil er een closed back cab van maken. Ik houd wel van lekker wat druk.
Ik heb nu een VHT Pitbull met VHT speakers die een greenback-achtig karakter hebben. De Cab moet worden gebruikt met een versterker die een goede aanvulling is op deze VHT versterker. Het zal een versterker worden met een distortion die wat verder gaat. Misschien een Mesa Mk4 of iets dergelijks. Tot de tijd dat ik daar het geld voor heb, zal ik het waarschijnlijk met een epi valve jr of een vergelijkbare blackheart of harley benton gaan doen op mijn kamertje. De cab moet dus lekkere rock lekker doen klinken. Ik speel eigenlijk alles tot metallica en dream theater (ik blijf het proberen :) ). Harder dan dat speel ik niet.
Ik speel wel redelijk veel jaren '80 hardrock enzo.

Bernd Veenema
8 februari 2008, 20:46
Zo, ik ben er nu eigenlijk wel uit.

Ik ga de cab als volgt maken:

Afmetingen: 75.5x65x30
Hout: 18mm Berken Multiplex BB/BB, Baffle 12mm Berken
Speakers: Celestion Vintage 30 (blijven toch lekker)
Verder: Zwart Tolex, Zwart hoeken, Zwart of bognerstyle Speakerdoek.


Ik heb toch voor de v30's gekozen, omdat ik de cab later toch wil gebruiken icm een echte rockversterker. Ik zit hierbij te denken aan een Koch Powertone II of een Mesa Mk4. Ik heb eerder een V30 cab gehad bij mijn Powerball en toen was ik er wel blij mee.

Binnenkort maar even naar de houthandel.
Kan ik direct wat betonplex ophalen om een flightcase te maken voor mijn VHT.

Als jullie ernstige bezwaren hebben tegen mijn ideeen, hoor ik het graag!

Hellsbellsnl
8 februari 2008, 21:08
Binnenkort maar even naar de houthandel.
Kan ik direct wat betonplex ophalen om een flightcase te maken voor mijn VHT.
Geen bezwaar echter wel duur dat betonplex.
Je kan beter het originele spul halen met de "duropal" laag is veel goedkoper.
(verkrijgbaar bij de lokale flightcase boer)

Bernd Veenema
8 februari 2008, 21:17
Is dat veel goedkoper dan? Betonplex is niet zo ontzettend duur meende ik. Iets van 15 euro p/m2?
Weet iemand dan trouwens een Flightcaseboer in de buurt van Groningen of Drachten?

Jimwoud
8 februari 2008, 21:18
Geen bezwaar echter wel duur dat betonplex.
Je kan beter het originele spul halen met de "duropal" laag is veel goedkoper.
(verkrijgbaar bij de lokale flightcase boer)
aziatisch/ meranti betontriplex is niet zo duur hoor. Is alleen wel donkerbruin. Maar dat is het berken beton ook.

@TS: Als je het echt zwart wilt hebben kun je even kijken bij Baars & Bloemhoff in groningen, die hebben volgens mij zwart betontriplex in 9 en 18mm.

Bernd Veenema
8 februari 2008, 23:52
Ik kijk wel even. Vind de kleur van de flightcase niet zo belangrijk. Als de hoek en sluitprofielen er maar goed opzitten. Dan ziet het er meestal wel netjes uit. Mijn vader heeft ook wel het materiaal om HPL te plakken, dus ik zou ook voor 9mm berken kunnen gaan met een HPL-laag. Heeft iemand nog tips over de afmetingen? Ik dacht de afmetingen van de versterker + rondom 1 cm voor zacht schuim? Of moet er toch nog wat extra ruimte bij?

Jimwoud
9 februari 2008, 11:18
Ik kijk wel even. Vind de kleur van de flightcase niet zo belangrijk. Als de hoek en sluitprofielen er maar goed opzitten. Dan ziet het er meestal wel netjes uit. Mijn vader heeft ook wel het materiaal om HPL te plakken, dus ik zou ook voor 9mm berken kunnen gaan met een HPL-laag. Heeft iemand nog tips over de afmetingen? Ik dacht de afmetingen van de versterker + rondom 1 cm voor zacht schuim? Of moet er toch nog wat extra ruimte bij?
Je kunt ook nog extra vakken maken voor kabels een je footswitch, etc.

JohnLord
9 februari 2008, 12:11
@ Bernd Veenema: Rock Productions in Suameer (bij Bergum) maakt goede flightcases.

JohnLord
9 februari 2008, 12:12
Altijd 1 cm extra speling aanhouden

Bernd Veenema
9 februari 2008, 13:59
Ik weet dat Rockproductions ook cases maakt, maar het is ook wel leuk om zelf een te bouwen. Het scheelt ook nog wel meer dan 100 euro, dus dat vind ik de moeite wel waard. Ik heb er wel aan gedacht om een extra vak eraan te zetten voor kabels enz. Het probleem vind ik dan wel dat het geheel ook weer zwaarder wordt. Het moet wel de auto in gezet worden elke keer. Waarom moet er trouwens perse een centimeter extra bij gedaan worden? Als je de binnenmaten van de kist gelijk maakt als de maten van de versterker, moet het passen toch? Of is die centimeter puur om problemen te voorkomen? Het zou wel lullig zijn als de kist af is en de versterker past net niet.

JohnLord
9 februari 2008, 16:14
Je krijgt hem er anders gewoon moeilijk in en dekt jezelf in voor een kleine afwijking bij het maken van de case, bijvoorbeeld door vlindersluitingen die net iets naar binnen steken.

Bernd Veenema
9 februari 2008, 16:27
Ok, dan zal ik er voor zorgen dat ik de binnenmaten wat ruim neem.
Bedankt voor de tip! Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen rondom het bouwproces!

Bernd Veenema
9 februari 2008, 20:00
Ook een pedalboard staat trouwens nog op het verlanglijstje. Ik ben van plan om er een te maken van flightcase materiaal. Het moet een vrij grote case worden, want ik wil er de volgende dingen opzetten:

- Korg DT-10 Tuner
- Vox Wah
- Lex Bos Superdrive of Radial Tonebone Plexidrive
- Subdecay Black Star of Electro Harmonix Metal Muff
- Retrosonic Chorus
- TC Electronics Nova Delay
- Een Phaser
- Een Flanger

Misschien ook nog een volume pedaal, maar dat weet ik niet zeker.
Ik wil graag een pedalenbord met 2 verdiepingen. Dan kan ik onder de verdieping de stroomvoorziening wegwerken


Nu zag ik laatst een paar topics met daarin erg mooie pedalboards, maar ik kan ze niet meer vinden. In het grote topic over pedalboards kan ik niks vinden omdat het me een dag kost om daar doorheen te bladeren.
Mijn verzoek is dan ook of de mensen die zo'n mooi, groot pedalboard hebben met een verdieping een foto in dit topic willen plaatsen.

Bedankt!

Nielsje
9 februari 2008, 20:43
Zijn die op 1 lijn geplaatst of zijn ze schuin boven elkaar bevestigd. En zijn ze dicht tegen de rand gemonteerd of meer in het midden?
Is er een Bogner OS gebruiker die dit even kan checken?

Sorry dat ik nu pas reageer, ik zou het mrogen ff voor je checken. In ieder geval zitten de speakers op 1 lijn, en dan wat meer onderin de speakerkast. Wil je nog meer specifiek weten? (baffel kan ik niet voor je opmeten). Vergeet niet dat er stalen handvaten inzitten, dat hoor je! (;))

Als ik jou was zou ik lekker gaan experimenteren met 1/2,3/4, en 4/4 gesloten kasten. De mijne is 3/4 gesloten, en ik hou ook van eens strak geluid, maar dit is een hele aardige compromis! Doordat ie toch een beetje open is, heb je wat lekkere spreiding erbij. In mijn kast komen ook beamblockers (heb nog geen tijd gehad om ze te halen :(). Persoonlijk zal ik ze niet integreren met het ontwerp, maar dat is aan jou.

Ik heb in mijn kast trouwens G12-65 Herritage speakers. Heel erg fijn. Ze worden wel aangeduidt als een greenback die meer aankan. Toch vind ik ze net wat anders, maar zeker niet minder! Ik vind het geluid heerlijk gebalanceerd. Nieuw zijn ze wel duur, maar misschien kan je originele ergens vinden op marktplaats?

JohnLord
9 februari 2008, 20:56
In welke zin hoor je het verschil tussen stalen handvaten en een geheel dichte kast?
Is het raadzaam om in een setup twee types speakers te gebruiken, bijv. V30 met Greenbacks of v30 met G12-65 Heritage? Een 212 v30 kast heb ik namelijk al en wil er een bij maken voor spreiding. Tips?

Nielsje
9 februari 2008, 21:00
Nu zag ik laatst een paar topics met daarin erg mooie pedalboards, maar ik kan ze niet meer vinden. In het grote topic over pedalboards kan ik niks vinden omdat het me een dag kost om daar doorheen te bladeren.
Mijn verzoek is dan ook of de mensen die zo'n mooi, groot pedalboard hebben met een verdieping een foto in dit topic willen plaatsen.

Ik ben dan geen moderator, maar ik wil't niet hebben! :D
Ik raad je gewoon om lekker dat topic door te spitten, het hoeft toch niet in 1 dag? Gewoon lekker de tijd voor nemen, of heb je ineens haast met zo'n pedalboard? Ik zou gewoon voor alles rustig te tijd nemen, anders ga je overhaaste beslissingen nemen, en dan krijg je weer spijt van dingen, gaan dingen fout etc. etc..
Dus, gewoon lezen, en als je dan vragen hebt over een van die pedalboard, kan je het dáár vragen, zo werkt dat met een forum :) succes!

pssst.. Iets niet kunnen vinden omdat je een dag nodig hebt is natuurlijk geen argument, die zin klopt gewoon niet ;)

Nielsje
9 februari 2008, 21:04
In welke zin hoor je het verschil tussen stalen handvaten en een geheel dichte kast?

Zie de smiley :) Er is in het verleden een ontzettende discussie geweest over stalen vs kunstof handvaten. (op marshall kasten) maar ja, tis natuurlijk gewoon klinkklare onzin. Misschien dat er een mininiem verschil zou zijn, maar de meesten onder ons horen het niet.


Is het raadzaam om in een setup twee types speakers te gebruiken, bijv. V30 met Greenbacks of v30 met G12-65 Heritage? Een 212 v30 kast heb ik namelijk al en wil er een bij maken voor spreiding. Tips?

Ja hoor, er wordt vrij veel gecombineerd in gitaar wereld. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar V30's worden volgens mij wel eens gecombineerd met een lead 80 (die zijn wat helderder). Op het forum is hier wel het een en ander over te vinden, en anders is er altijd google :)

Hellsbellsnl
9 februari 2008, 21:13
Nu zag ik laatst een paar topics met daarin erg mooie pedalboards, maar ik kan ze niet meer vinden. In het grote topic over pedalboards kan ik niks vinden omdat het me een dag kost om daar doorheen te bladeren.
Mijn verzoek is dan ook of de mensen die zo'n mooi, groot pedalboard hebben met een verdieping een foto in dit topic willen plaatsen.
Tsjek mijn topic even.
pedalenplank (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101011)

Bernd Veenema
9 februari 2008, 21:19
Die zin klopt inderdaad niet echt nee (wel een beetje bijdehand). Je snapt wel dat het lastig is om een topic door te bladeren met meer dan 4000 reacties, waarvan een heleboel reacties ook nog eens niet over mijn vraag gaan. Dat valt allemaal niet mee. Dat hele topic is gewoon wat onhandelbaar geworden.
Het is wel zo makkelijk als de eigenaars van deze pedalboards gewoon even een fotootje plaatsen toch?

Combinatie V30 en Lead 80 lijkt mij ook niet zo slecht trouwens. Moet ik toch eens over na gaan denken.

Bernd Veenema
9 februari 2008, 21:23
@ Nielsje: Dankje voor je informatie! Denk wel dat ik de kast volledig gesloten houdt. Ik denk dat ik met een paar beamblockers de spreiding ook wel krijg. Misschien bestel ik die dingen ook wel gewoon inderdaad. Is wel zo makkelijk.

@ Hellsbells: Is je plankje al klaar en heb je ook foto's van het resultaat?
Dit is wel ongeveer wat ik bedoel. Ik wil niet zo'n plank die op maat is gemaakt voor een paar pedalen. Ik wil gewoon makkelijk kunnen wisselen achteraf. En dan is een grote plank wel makkelijk.

Nielsje
9 februari 2008, 21:28
Die zin klopt inderdaad niet echt nee (wel een beetje bijdehand). Je snapt wel dat het lastig is om een topic door te bladeren met meer dan 4000 reacties, waarvan een heleboel reacties ook nog eens niet over mijn vraag gaan. Dat valt allemaal niet mee. Dat hele topic is gewoon wat onhandelbaar geworden.
Het is wel zo makkelijk als de eigenaars van deze pedalboards gewoon even een fotootje plaatsen toch?

Uiteraard kan het, maar wie gaat zich aangesproken voelen? Ik heb het ook gedaan, heb het gewoon in 3 avonden doorgespit. Bovendien (en dat is toch wel het belangrijkste) gaat dit subonderdeel over versterkers, niet over pedalboards. Je kan wel alles vragen, maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat je zelf wat onderzoek doet ;)


Dankje voor je informatie! Denk wel dat ik de kast volledig gesloten houdt. Ik denk dat ik met een paar beamblockers de spreiding ook wel krijg. Misschien bestel ik die dingen ook wel gewoon inderdaad. Is wel zo makkelijk.

Geen dank. Wat wilde je nou precies weten van de bogner kast? Als de beamblockers niet bevallen kan je ze altijd nog verkopen. Als jij een gesloten kast wil, moet je dat natuurlijk gewoon doen. Maar ik ben wel aangenaam verrast door een iets open kast ;)

JohnLord
9 februari 2008, 21:39
Het lijkt me inderdaad een kleine moeite om een deelbaar achterpaneel te maken, ga ik eens over nadenken.

Bernd Veenema
9 februari 2008, 22:00
@ Nielsje: Je hebt opzich wel gelijk en ik ben normaal gesproken echt niet te lui om even topics door te nemen, maar dit is wel een enorm topic geworden. Het is inderdaad offtopic, maar ik had eigenlijk verwacht dat dit topic allang naar de werkbank zou worden verplaatst.
Wat ik graag zou willen weten van de Bogner kast:
- Dikte van het hout van de kast en van de baffle
- Afmetingen van de baffle en hoever de speakers van de kanten staan.
Ik heb nu een foto gevonden van een Bogner cab met zwart speakerdoek en hier kon ik de speakers door het doek heen zien. Dus heb nu wel een idee. Als het voor jou een kleine moeite is om de precieze afstand van de speakers naar de kanten te vinden houd ik mij natuurlijk aanbevolen.
JohnLord heeft wel gelijk eigenlijk. Je kunt altijd met een afneembaar achterpaneeltje wel lekker varieren. Is jouw cab dan voor de bovenste 16/17 cm open dan?

Nielsje
9 februari 2008, 22:56
Is jouw cab dan voor de bovenste 16/17 cm open dan?

nee, ergens in het midden zit de opening. De rest zal ik morgen ff voor je opmeten.

Bernd Veenema
10 februari 2008, 00:42
@ Nielsje: Super! Ik hoor de afmetingen graag van je!
@ HellsBells: Sorry, had je topic nog niet helemaal doorgenomen. Nu wel en je case ziet er goed uit. Hij is wel erg hoog, of valt dat mee? Mooi dat je de netstroom aansluiting en jackaansluitingen hebt geintegreerd. Moet je daar erg technisch voor zijn of valt het mee? Ziet er erg goed uit en weinig kabelrommel.

Bernd Veenema
12 februari 2008, 21:02
NIelsje, heb je de maten voor me??

Nielsje
12 februari 2008, 21:08
Jazeker!

Zal het zo hier ff editten, moet nou ff wat doen hier.. komt goed!

bluegate
12 februari 2008, 21:19
Met 3 speakers is het moeilijk of niet mogelijk de geschikte impedantie van 4, 8 of 16 ohm te maken.


Hier kun je rekenen:


calculator (http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm)

Ik zag deze staan en dacht, het is wel makkelijk te doen.
1x 8 Ohm en 2x 16 Ohm, hiermee kun je 4 of 16 Ohm maken.
1x8 parallel aan 2x16 parallel = 4 Ohm.
1x8 in serie met 2x16 parallel = 16 Ohm.

Er zijn Fender versterkers met 3 speakers.

Thijssie
12 februari 2008, 22:02
Ik zag deze staan en dacht, het is wel makkelijk te doen.
1x 8 Ohm en 2x 16 Ohm, hiermee kun je 4 of 16 Ohm maken.
1x8 parallel aan 2x16 parallel = 4 Ohm.
1x8 in serie met 2x16 parallel = 16 Ohm.

Realiseer je wel dat die ene speaker dan dubbel belast wordt, in vergelijking met de andere twee.

bluegate
13 februari 2008, 12:45
Ja, dat klopt.

Maar het is dus wel mogelijk om dit soort combinaties te maken.
Ook 1x16 parallel aan 2x8 in serie is mogelijk = 8 Ohm.
Je moet inderdaad wel op de wattages letten van de speakers.

Kim Wilson
13 februari 2008, 14:05
NIelsje, heb je de maten voor me??
90D-60-90. Of bedoel je die niet?

Lexvandoef
13 februari 2008, 14:18
90D-60-90. Of bedoel je die niet?

Pff, in het echt kom je toch minder rondborstig over moet ik zeggen :stop:

Bernd Veenema
14 februari 2008, 11:21
90D-60-90. Of bedoel je die niet?


Die bedoel ik eigenlijk niet :)
Ik bedoel de afmetingen van de baffle van een Bogner oversized en de positionering van de speakers op die baffle. Verder vraag ik me af hoe dik het hout is.

guitaraddict
14 februari 2008, 19:16
kijk eens op deze site bij products (http://www.bogneramplification.com/)


2 x 12 !!

Bernd Veenema
14 februari 2008, 19:42
Dat had ik wel gezien, maar dat zijn alleen de buitenafmetingen.

Lexvandoef
14 februari 2008, 19:49
Het hout is 15 mm dik, was der bij toen Niels het op meette. De rest weet ik niet.

dml
15 februari 2008, 09:28
Van de week heb ik een 2x12" cab gebouwd volgens de maten van een Brunetti DualCab. De cab is helemaal van 18mm MDF (ja, superstijf) en er hangen nu twee G12T100's in. Vandaag even aansluiten op mijn Triple Recto. En nee, ik maak geen metal.......

Bernd Veenema
15 februari 2008, 11:04
Ik ben benieuwd hoe dat klinkt. Laat het anders even weten hier!

dml
15 februari 2008, 11:39
Zal ik zeker doen. Ook als het volkomen Kilo Utrecht Tango klinkt.

dml
15 februari 2008, 13:19
Okay, net even de boel aangesloten en op verschillende volumes geprobeerd. Let wel, het gaat hierbij om een stand-alone situatie. A.s. maandag ga ik 'm in bandgeweld proberen.
Ik heb 'm bovenop de case van m'n Triple Recto gezet, dus zo'n 30 cm. van de grond. Kanaal 1 van mijn Recto staat op Clean, toonregeling nagenoeg op 12 uur, evenals Gain en Master. Kanaal 2 en 3 staan beide op Vintage, toonregeling wederom nagenoeg op 12 uur en Gain rond 1 uur, Master naar believen.
Mijn eerste indruk was dat het geluid totaal niet tegenvalt, verre van, zelfs.
Enorme bak met Oempff (maar wel strak). Schelle/ scherpe van G12T75 is nauwelijks aanwezig, hij klinkt zelfs een beetje donker. Clean knalt het er ook behoorlijk uit, voldoende helderheid en nog steeds behoorlijk wat laag. T.o.v. de Recto 4x12" (Standard, dus oversized) klinkt hij iets "doziger" (invloed MDF?) en wat minder gespreid.
Als ik kanaal 2 en 3 op Modern zet, gaat vanzelfsprekend het volume om hoog, meer laag, minder mids en wat meer hoog. En dan komt wel dat vervelende schelle wat m.i. een G12T75 typeert, tevoorschijn. Even het hoog en presence een streepje terugdraaien en dan is dat ook weer verholpen.
Tot nu toe is dit zeer goedkope experiment absoluut geslaagd.
Goedkoop:
-25 euro 18mm MDF
-6 euro panlat 18x18mm
-7 euro panlat 18x27mm
-6 euro vilt (rood)
-15 euro webbing
-6 euro lijm
-7 euro stapelhoeken + rubber voetjes
-6 euro spuitlak (zwart)
-10 euro voor schroeven, handvat en inslagmoeren
-6 euro Neutrik jack input (locked)
-60 euro speakers (2x G12T100, 2e hands)
Dat was het wel zo'n beetje. En een dag bezig om alles in elkaar te zetten.

Even twee foto's gemaakt met m'n telefoon:

http://thumb10.webshots.net/t/58/658/4/54/65/2152454650102437750UruJaP_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2152454650102437750UruJaP)

http://thumb10.webshots.net/t/58/558/9/2/0/2717902000102437750uDEGNe_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2717902000102437750uDEGNe)

Bernd Veenema
15 februari 2008, 18:52
Ziet er ook lang niet verkeerd uit. Heb je de kast met vilt bekleed of is het wel gewoon tolex? Kun je ook wat soundfiles plaatsen?

dml
15 februari 2008, 19:34
Is vilt. Helaas, ik kan geen samples plaatsen.

Bernd Veenema
18 februari 2008, 12:18
Dat is jammer, ben wel benieuwd hoe het klinkt. Het net even met de houthandel gebeld en het hout zal in totaal ongeveer 50 euro excl. kosten.
Dan heb ik 18mm Berken Multiplex klasse B/BB. Voor de baffle moet ik dan nog even een restant 12mm hardhout vinden, maar dat moet wel lukken voor niet al te veel geld.
Niels, zou je deze week de tijd hebben om de maten hier te editten denk je?

Oh ja, voor een stolpcase voor een combo ben ik in totaal ongeveer 125 euro kwijt aan materiaal. Daar zitten nog geen wielen bij, want ik wil een flightcase zonder wielen. Popnagels zijn wel meeberekend.

Nielsje
18 februari 2008, 12:42
Niels, zou je deze week de tijd hebben om de maten hier te editten denk je?

Kut! helemaal vergeten, sorry..

Maten (in mm):

lxbxh: 757x302x615
wanddikte:16
hoogte onderste achterwand: 242
hoogte bovenste achterwand: 242
baffle stand: Beneden 20, boven 46
hoogte speakers vanaf onderzijde baffle: 250
h.o.h afstand speakers:358

Ik heb geen rekening gehouden met tolex diktes etc..
Als je meer wil weten, hoor ik het wel :)

bass blom
18 februari 2008, 12:56
ik heb nog 2 oude 12 inchen liggen en een zooi 18mm plex dus ik ging eens wat loeren.
afwijkende concepten!

http://www.guitarampcab.com/home.html

dml
18 februari 2008, 13:09
http://www.guitarampcab.com/home.html

Met ingebouwde mic, geinig.
Toen ik ooit een Marshall 1960BV had, had ik daar ook een mic in gebouwd, aan de achterzijde van de speakers, dus in de kast. Dat was een Sennheiser E604, werkte perfect om het dikke laag op te vangen. De output had ik in één van de handvaten gezet.

bass blom
18 februari 2008, 13:11
yo dml, check je pm :D

Bernd Veenema
18 februari 2008, 18:47
Kut! helemaal vergeten, sorry..

Maten (in mm):

lxbxh: 757x302x615
wanddikte:16
hoogte onderste achterwand: 242
hoogte bovenste achterwand: 242
baffle stand: Beneden 20, boven 46
hoogte speakers vanaf onderzijde baffle: 250
h.o.h afstand speakers:358

Ik heb geen rekening gehouden met tolex diktes etc..
Als je meer wil weten, hoor ik het wel :)

Super bedankt!
Wat bedoel je precies met h.o.h afstand speakers en de bafflestand?
En is het maar 16mm hout dus? Ik dacht dat het wat dikker zou zijn.
De LxBxH afmetingen zijn buitenmaten toch?
En het afneembare paneeltje is dus 101mm? (615-242-242-15-15)?

Nogmaals bedankt!

Bernd Veenema
18 februari 2008, 18:54
Oh, de bafflestand snap ik al. Die zit natuurlijk niet helemaal recht in de kast.
Hoor je jezelf op die manier veel beter?

Groeten
Bernd

guitaraddict
18 februari 2008, 19:20
Alleen makkelijk als je kast altijd op de grond staat en de afstand gelijk is .

Ik leg er vaak een blokje hout onder waarmee je weer wat bassen ontkoppelt.


Alf

Nielsje
18 februari 2008, 20:25
Super bedankt!
Wat bedoel je precies met h.o.h afstand speakers en de bafflestand?
En is het maar 16mm hout dus? Ik dacht dat het wat dikker zou zijn.
De LxBxH afmetingen zijn buitenmaten toch?
En het afneembare paneeltje is dus 101mm? (615-242-242-15-15)?

Nogmaals bedankt!

h.o.h = hart op hart afstand
l*b*h gaat inderdaad om de buiten maten
De afneembare paneeltjes zijn ook 16 dik.
Binnenin zitten nog wel wat latjes waar het een en ander op vast zit, maar dat kan je zelf ook wel uitdenken :)

Die hoek merk je niet bijzonder veel van, een beamblocker doet wonderen.

Bernd Veenema
19 februari 2008, 12:57
Ok, super bedankt. Ga binnenkort hout ophalen en dan laat ik wel zien hoe het project vordert!

JohnLord
19 februari 2008, 20:35
Voor het optisch aspect zou je net als ik kunnen overwegen niet de baffle, maar hele cabinet schuin te maken, bijv. 11 graden.

Bernd Veenema
25 februari 2008, 19:38
Hoi,
Ik denk dat ik zowel de baffle als de cab zelf gewoon recht laat.
Ik vraag me alleen nog af hoe je de tolex er goed op krijgt. Dit lijkt me nog niet zo makkelijk. Kan iemand vertellen hoe je het benodigde aantal meters kunt berekenen en hoe je het erop krijgt zonder grote naden te zien? Moet het dan uit 1 stuk zijn? En welke soort kabels heb je nodig? Heb je een bepaalde kwaliteit nodig of maakt het voor het geluid niet uit wat je hebt?
Ga binnenkort het hout voor de cab ophalen trouwens. Ik kwam erachter dat ik uit 1 plaat multiplex (153x153) precies genoeg hout overhad om een 1x12 erbij te maken. Dus dat ga ik ook maar doen denk ik. Die laat ik dan lekker in de oefenruimte staan. Ga deze bouwen aan de hand van de afmetingen van een andere Bogner, namelijk "the Cube" (47x45x30).

Heb het hout voor de flightcase trouwens gratis! Bij een bedrijf lagen een aantal resten betonplex die ik gratis mee mocht nemen. Precies genoeg om de case te bouwen. Ideaal dus. .
Ga zaterdag waarschijnlijk de flightcase bouwen (met gelukkig een pneumatische popnageltang :p )

JohnLord
25 februari 2008, 19:43
Wat tolexen betreft zou ik, net als Kim Wilson, beginnen met het achterpaneel, is het makkelijkst.

Bernd Veenema
28 februari 2008, 21:31
Ok, maar ik bedoel eigenlijk hoe je de zijkanten het best kunt aanpakken. Dit lijkt mij nog niet zo makkelijk eigenlijk. Het moet er wel strak op komen.

Ik heb mijn flightcasematerialen ook besteld. Die zijn vandaag binnengekomen, dus ik kan zaterdag aan het knutselen.
Ik maak wel wat foto's van het proces.

Nu heb ik nog een vraag.
Ik wil naast een 2x12 ook een 1x12 maken om die in de oefenruimte te laten staan. Dit scheelt nogal wat sjouwwerk en ik kan het uit dezelfde plaat zagen als de 2x12. Nu vraag ik mij af welke speaker geschikt is voor een 1x12.
Ik zat zelf te denken aan een eminence versterker, wegens de lage prijzen en de (naar ik weet) goede kwaliteit.
Heeft iemand een suggestie? Ik hoorde dat een governor niet erg geschikt is om gebruikt te worden in een 1x12 cabinet. Het schijnt dat je die beter kunt combineren met een ander type speaker.

AART
28 februari 2008, 23:18
tolex strak krijgen op de zijkanten is niet zo moeilijk. Gewoon goed strak houden tijdens het aanbrengen en eventueel met de deegroller er overheen.

Eventuele kleine bobbeltjes/rimpels trekken weg bij het drogen van de lijm.
Hoekjes zzijn het lastigst om te doen de eerste keer.

Bernd Veenema
29 februari 2008, 00:44
Dat kan ik me voorstellen ja. Moet je stukjes uit de tolex snijden in de hoeken om een strak geheel te krijgen ofzo? En doe je alles uit 1 stuk, of gebruik je voor elke zijkant een los stuk tolex?

Fender75
29 februari 2008, 15:06
Heb je afgeronde hoeken of echte strakke rechte hoeken?

Jim Haagmans
29 februari 2008, 16:25
Kim als k vragen mag wat ben je in totaal ongeveer kwijt geweest exclusief de speakers?

Chroxy
29 februari 2008, 17:01
ik wil al een tijdje ook een Bogner 2x12 maken.. Alleen had ik vroeger op mijn pc fotos van een 2x12 (opengemaakt) en een Avatar 2x12.. weet iemand nog waar die online staan?

Daarnaast; ik heb voor het cabinet BB/BB intereur kwaliteit .. is het erg om voor de baffle multiplex 12mm van exterieur kwaliteit te gebruiken?

Bernd Veenema
29 februari 2008, 19:24
Kim als k vragen mag wat ben je in totaal ongeveer kwijt geweest exclusief de speakers?

Exclusief speakers en hout kom ik ongeveer uit op 140 euro.
Het hout krijg ik gratis. Het leuke is wel dat je van plaat berken multiplex van 18 mm (153x153cm) 2 cabinetten kunt maken. Ik kan er naast een Bogner OS-achtige cab ook nog een Bogner 'the Cube' achtige cab uithalen (47x45x30, 1x12).
Ik heb berekend dat ik voor beide cabs dan ongeveer 210 euro kwijt ben exclusief hout en speakers. Een plaat Berken multiplex 18mm klasse BB/BB ben je ongeveer 40 euro kwijt. Dan moet je nog hout voor de baffle regelen. Hiervoor kun je het best een mooi stukje 12mm hardhout gebruiken, hoewel hier ook wel 15mm hout voor wordt gebruikt.


Heb je afgeronde hoeken of echte strakke rechte hoeken?

Ik ben van plan om mooie strakke rechte hoeken te maken. Hoewel ik de scherpe kantjes natuurlijk wel wat bij wil schaven.

Kim Wilson
29 februari 2008, 19:28
Kim als k vragen mag wat ben je in totaal ongeveer kwijt geweest exclusief de speakers?
Staat wel ergens in het topic. 200 euro, dacht ik. Maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik een goedkope imitatie-tolex heb gebruikt.

Hoeken zijn vrij lastig, en ik heb me daar ook een beetje mee vergist. Voordeel was dat de Fenderstijl hoekstukken helemaal om de hoek komen. Als ik een tip mag geven: maak even een haakse hoek uit twee restplankje en probeer het eerst eens met een proefstukje tolex.

Bernd Veenema
1 maart 2008, 17:29
Vandaag een flightcase gebouwd!

Check hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1590478#post1590478) het topic voor de foto's:

Nocki
3 maart 2008, 18:11
Ik zit zelf ook even te rekenen voor een 2x12 cab in Mesa Recto 2x12 maat.

Verchroomde hoek
€15,60
Speaker jack plate metal
€2,75
JACK MONO OS
€2,00
EMINENCE-GOVERNOR-8
€218,96
WHITE PIPING
€9,36
GREY BASKET WEAVE
€25,00
BLACK TOLEX
€72,00

Dit komt van een nederlandse webwinkel af...

Sub-Totaal: €345,67


De handvaten heb ik zelf en het hout en de ruber poojes zijn er dn nog niet bij...

Nocki
3 maart 2008, 18:13
haha... zit net op Thomann.de te kijken en daar zijn ze 63,- perstk die speakers :- dat scheelt nogal

Bernd Veenema
3 maart 2008, 19:16
Dat maakt het verschil inderdaad wel ja. Die eminence speakers zijn op Thomann.de echt supergoedkoop. Ik wil een Governor en een Wizard en ik ben dan voor zo'n 135 euro klaar. Echt heel goedkoop.

bass blom
3 maart 2008, 19:26
die thomann lijkt wat dat betreft op de supermarkt, het 1 is er goedkoop, het ander duur.
4 x V30 in een kast, 348 euro, 1 losse V30 129 euro..

Nocki
3 maart 2008, 20:23
maakt me wel wakker idd. zijn er nog meer websho[s waar ik kan kijken voor leuke tolex enzo? dit komt van verelec af maar verder vind ik zo snel niks...

JohnLord
3 maart 2008, 20:38
Tubetown.net is ook geschikt vind ik.

Bernd Veenema
3 maart 2008, 22:51
En je hebt tonefactory.nl natuurlijk. Er is ook nog een duitse website, of is dat tubetown.net?

Lexvandoef
3 maart 2008, 23:08
En je hebt tonefactory.nl natuurlijk. Er is ook nog een duitse website, of is dat tubetown.net?

dat is tubetown idd.

Bernd Veenema
1 april 2008, 21:27
Zo, waarschijnlijk haalt mijn vader deze week hout op en dan kunnen we beginnen. Ik heb alleen nog een vraagje waar ik zelf niet uit kom.

Ik ben van plan om een Eminence Governor en een Eminence Wizard in te bouwen. Hoe moet dit aangesloten worden?
Ik heb de termen serieel, parallel, mono en stereo in dit verband voorbij zien komen, maar kan iemand uitleggen hoe dit precies zit?
Wat heb ik precies nodig? En zal ik de cab mono of stereo maken?
Je ziet op de webshops vaak van die Marshall jackplates staan met een mono/stereo schakelaartje. Ik neem aan dat deze ook bij andere cabinetjes werken? Verder vraag ik me af hoe het zit met de ohmages van de speakers.
Ik wil het liefst een 8 Ohm cabinet hebben, hoe kan ik dit bereiken?

Alvast bedankt!

JohnLord
1 april 2008, 21:46
Ik zou hem gewoon mono maken, welke versterker heeft er tenslotte stereo uitgangen? 8 Ohm impedantie bereik je door twee 16 Ohm speakers parallel aan te sluiten. Dus ingang > +speaker1, -speaker1 > = +speaker2, -speaker 2 > uitgang.

Edit 02/04/08: niet correct, zie post #120.

Bernd Veenema
1 april 2008, 21:59
Ok bedankt.
Stereo kan wel van belang zijn als je over een rack speelt toch?

Dus dan heb ik nodig:

Een mono-bedradingsset
Een Mono Speakerjackplate
Jack Socket Mono (of een Switched Jack Socket Mono?)

Nocki
1 april 2008, 22:03
http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69_116&osCsid=8bbb967040e36bbd2bd23abcb41caf3f

dit komt van Nico zn site waar we verder niks over zullen zeggen en waar je veel aan kunt hebben.

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69_116_117&osCsid=8bbb967040e36bbd2bd23abcb41caf3f

dit is een handige voor jedan kan je altijd kiezen zonder dure plaat!

Bernd Veenema
1 april 2008, 23:02
Superbedankt!
Dat zocht ik!
Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen serieel en parallel.

Kim Wilson
2 april 2008, 07:26
Serieel aansluiten zorgt voor een grotere weerstand, parallel zorgt voor een kleinere weerstand. Dus twee 16 ohm speakers parallel aansluiten levert een 8 ohm kast op.

JohnLord zijn uitleg klopt niet, dat is de seriele manier van aansluiten. Parallel is twee speakerkabels vanaf de input, en elke kabel gewoon aan je speakers zetten. Dus de plus aan de plus en de min aan de min. Doorlussen kan ook, dan trek je 1 kabel vanaf de input naar de eerste speaker, sluit hem gewoon aan, en verbind dan de minnen en de plussen van de speakers met elkaar.

pimmetje
2 april 2008, 09:52
Als 't gaat om speaker-vraagjes, vind ik deze FAQ van Weber vaak wel aardig helpen. Je kan er niet alleen een schema'tje vinden over hoe je parallel en serie kan aansluiten, maar er staat bijvoorbeeld ook in hoe de keuze parallel/serie het invloed op het geluid kan hebben (vooral bij speakers met verschillende resonante frequenties).

http://www.webervst.com/sptalk.html

JohnLord
2 april 2008, 11:53
Je hebt gelijk Kim/Hans, ik zit weer eens met mijn hoofd ergens anders. Jouw uitleg is inderdaad correct.

Mattia
2 april 2008, 12:23
Leuk topic, leerzaam ook, echter heb ik wel een opmerking over MDF: dat 'superstijf' verhaal is complete onzin.

Test het zelf maar uit, anders. Ik heb wel stukken hardhout, MDF en triplex (relatief goedkope meuk, geneens goede berkentriplex) en het MDF is echt beduidend slapper/buigzamer dan de triplex, en de meeste houtsoorten zijn ook flink sterker.

MDF is erg zwaar, dat klopt. Het absorbeert ook veel trillingen, niet omdat het stijf is, maar omdat het een hoge demping heeft (is immers zaagsel en lijm). De constructie van het spul verklaart ook waarom het niet echt stijf is, en waarom het op termijn meer uitzakt dan multiplex of hout als het onder spanning staat: geen nerf in lengte of breedte richting. Voordeel: geen nerf? Dan gaat het ook niet echt werken.

Bernd Veenema
2 april 2008, 19:08
Ok mensen, bedankt voor de hulp!
Ik las op de Weber FaQ dat het ook er een verschil is in je geluid als je serieel danwel parallel aansluit. Kan iemand misschien aangeven of dat veel verschil maakt?
En zou iemand misschien nog eens precies aan kunnen geven wat ik nodig heb als ik mijn cab op de volgende manieren wil aansluiten?
Is stereo alleen van belang als je een rack gebruikt? Ik ben namelijk niet van plan om een rack te gaan gebruiken, dus dan kan ik het evengoed mono aansluiten dus?

Bernd Veenema
5 april 2008, 12:00
Heej iedereen,
Ik heb besloten om de speakerkast mono aan te sluiten en dan parallel en serieel. Moet ik dan 8 Ohm speakers kopen zodat ik dan een 4 Ohm en een 16 Ohm aansluiting krijg op mijn cabinet?
Nu zat ik eraan te denken om een speakerkabelsetje te kopen en wel deze (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2263_Wire-Set-for-Loudspeakers---2.html) .
Nu vraag ik mij af wat ik verder nog nodig ben.
Volgens mij heb ik dan alleen zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1433_Cliff-6-3-mono-input-jack.html) en zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1451_Cliff-6-3-stereo-input-jack.html) jack nodig en zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1676_Dish-punched-for-2-jacks.html) plaatje erbij en dat is het toch?
Of heb ik toch meer of andere dingen nodig?

Bernd Veenema
5 april 2008, 16:24
Weet iemand hoe het zit?

Hier (http://f.defaut.free.fr/?q=node/68) is trouwens nog een handige link. Een mooi bouwverslag van een 1x12 cab.

Bernd Veenema
7 april 2008, 09:12
Kan iemand me helpen please?
Dan kan ik deze week de spullen bestellen.
Het hout is namelijk binnen!

Kim Wilson
7 april 2008, 09:18
Kijk even bij Nico Verduin op de site, www.verelec.com (http://www.verelec.com), die heeft hele schema's hoe je de boel moet aansluiten.

Bernd Veenema
7 april 2008, 13:41
Kijk even bij Nico Verduin op de site, www.verelec.com (http://www.verelec.com), die heeft hele schema's hoe je de boel moet aansluiten.

Ik heb ook even naar zijn schema's gekeken en ik weet nu dat ik het cabinet als volgt wil aansluiten: Mono, Serieel en Parallel. Mijn vraag is alleen met welk materiaal ik het aan moet sluiten. Ik heb een aantal linkjes gemaakt naar de dingen die ik denk nodig te hebben. Zie hiervoor onderstaande quote.
Ik hoef alleen maar te weten of dit idd het juiste spul is.


Heej iedereen,
Ik heb besloten om de speakerkast mono aan te sluiten en dan parallel en serieel. Moet ik dan 8 Ohm speakers kopen zodat ik dan een 4 Ohm en een 16 Ohm aansluiting krijg op mijn cabinet?
Nu zat ik eraan te denken om een speakerkabelsetje te kopen en wel deze (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2263_Wire-Set-for-Loudspeakers---2.html) .
Nu vraag ik mij af wat ik verder nog nodig ben.
Volgens mij heb ik dan alleen zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1433_Cliff-6-3-mono-input-jack.html) en zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1451_Cliff-6-3-stereo-input-jack.html) jack nodig en zo'n (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1676_Dish-punched-for-2-jacks.html) plaatje erbij en dat is het toch?
Of heb ik toch meer of andere dingen nodig?

Kim Wilson
7 april 2008, 13:50
Dat speakerkabelsetje is niet nodig. Als je die twee inputs en dat plaatje bestelt, en je haalt bij de bouwmarkt 2 meter kabel (2x2,5 mm²), kun je alles volgens mij gewoon aan elkaar solderen volgens dit schema, (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69_116_118&osCsid=4dd532ca01a3eb853482408c33c59f71) en dan moet het volgens mij gewoon gaan werken. Dan heb je dus een 16 en 4 ohm aansluiting, beide keren mono. Stereo gaat dan dus niet werken, maar dat was ook niet de bedoeling, volgens mij.

Bernd Veenema
7 april 2008, 15:10
Dat speakerkabelsetje is niet nodig. Als je die twee inputs en dat plaatje bestelt, en je haalt bij de bouwmarkt 2 meter kabel (2x2,5 mm²), kun je alles volgens mij gewoon aan elkaar solderen volgens dit schema, (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69_116_118&osCsid=4dd532ca01a3eb853482408c33c59f71) en dan moet het volgens mij gewoon gaan werken. Dan heb je dus een 16 en 4 ohm aansluiting, beide keren mono. Stereo gaat dan dus niet werken, maar dat was ook niet de bedoeling, volgens mij.

Bedankt Kim!
Kun je die speakerkabel gewoon vastsolderen aan de speaker of heb je daar nog een apart stekkertje voor nodig?
Verder weet ik dat het dan mono wordt, maar ik ben niet van plan om ooit een rack ofzo te gaan bouwen. Ik vind het wel makkelijk om 2 inputs van verschillend Ohmage te hebben, dus vandaar.

Dan heb ik nog 1 klein vraagje. Ik ga tegelijkertijd ook een 1x12 cabje maken. Hoe moet ik die aansluiten?
Ik neem aan een halve meter speaker kabel en zo'n mono jackinput?
Of zijn hier ook weer aparte methodes voor?

Kim Wilson
7 april 2008, 15:19
Je kunt de kabels gewoon aan je speakers solderen. Let wel even op dat je de bout niet te lang op die lipjes laat staan, daar kan die speaker niet goed tegen.

Van die twee meter kabel hou je nog wel een half metertje over, die je voor die 1x12 kunt gebruiken. En idd gewoon met één mono-input, de speaker en input d.m.v. het kabeltje verbinden en klaar is Bernd. :)


Succes!

Bernd Veenema
7 april 2008, 15:37
Ok, superbedankt!
Ik open binnenkort wel even 2 topics in de werkbank met een mooi fotoverslag van de bouwvorderingen. Een voor de 1x12 cab en 1 voor de 2x12 cab.

Bernd Veenema
7 april 2008, 19:16
Je kunt de kabels gewoon aan je speakers solderen. Let wel even op dat je de bout niet te lang op die lipjes laat staan, daar kan die speaker niet goed tegen.

Van die twee meter kabel hou je nog wel een half metertje over, die je voor die 1x12 kunt gebruiken. En idd gewoon met één mono-input, de speaker en input d.m.v. het kabeltje verbinden en klaar is Bernd. :)


Succes!

Nog 1 vraagje Kim (echt de laatste),

Als ik die speakerkabelset van Tubetown wel koop, kan ik het spul dan aansluiten zonder te hoeven solderen? Ik zie namelijk een heel aantal stekkertjes aan die kabel zitten. Als ik dan niet hoef te solderen heb ik er wel een paar extra eurootjes voor over.
Dat zou wel vrij ideaal zijn.

Kim Wilson
7 april 2008, 19:31
Nee, dat setje is totaal overbodig. Bij dat setje zit de boel al aangesloten aan één input, serieel of parallel. Het is dus niet gesoldeerd volgens het juiste schema. Het enige voordeel wat je hebt, is dat er kabelschoentjes aanzitten.

Je ontkomt niet aan solderen, omdat je alles aan die inputs moet maken, en het schema van Verduin moet volgen. Wat je wel zou kunnen doen, is kabelschoentjes kopen met zo'n tang erbij (bij de bouwmarkt wel te koop voor weinig), en dan die kabelschoentjes aan de speakerkabels vastknijpen. Maar omdat je aan sommige speakerlipjes twee kabels moet zetten, werkt dat ook niet fantastisch. Ja, of je moet van die dubbele kabelschoentjes gebruiken. Dat zijn normale schoentjes, maar dan met een lipje er bij op, waar je ook weer een schoentje op kunt schuiven.

Bernd Veenema
7 april 2008, 19:37
Nee, dat setje is totaal overbodig. Bij dat setje zit de boel al aangesloten aan één input, serieel of parallel. Het is dus niet gesoldeerd volgens het juiste schema. Het enige voordeel wat je hebt, is dat er kabelschoentjes aanzitten.

Je ontkomt niet aan solderen, omdat je alles aan die inputs moet maken, en het schema van Verduin moet volgen. Wat je wel zou kunnen doen, is kabelschoentjes kopen met zo'n tang erbij (bij de bouwmarkt wel te koop voor weinig), en dan die kabelschoentjes aan de speakerkabels vastknijpen. Maar omdat je aan sommige speakerlipjes twee kabels moet zetten, werkt dat ook niet fantastisch. Ja, of je moet van die dubbele kabelschoentjes gebruiken. Dat zijn normale schoentjes, maar dan met een lipje er bij op, waar je ook weer een schoentje op kunt schuiven.

Alweer bedankt!
Ik bestel wel gewoon los draad bij Thomann. 2,5" is het beste toch?
Dit (http://www.thomann.de/nl/cordial_cls_225.htm) is prima spul toch? Of moet ik ergens duurder spul weghalen? Van die inputjacks bestel ik ook wel gewoon de duurste. Dat spul kost toch helemaal niks.

Kim Wilson
7 april 2008, 19:42
Los draad haal je gewoon bij de bouwmarkt. Dat is het makkelijkst en het goedkoopst. 2x2,5mm² is dik zat.

Chroxy
7 april 2008, 20:22
ik ben zelf ook bezig met een 2x12... hoeveel meter tolex heb ik nodig voor een bognerstyle 2x12 + head, iemand die een idee heeft?

Kim Wilson
7 april 2008, 21:36
Het kan denk ik wel in twee meter, maar als je hem in één keer rondom wil trekken, zul je meer moeten hebben. Reken uit hoeveel 2*lengte plus 2*breedte is, dan weet je hoeveel je nodig hebt. Op die manier heb je echter wel heel veel verlies.

bass blom
7 april 2008, 22:09
wow, ik zie net op marktplaats greenbacks, nieuw, 65 euro ex btw, op 200 meter loopafstand hier om de hoek.. aantrekkelijk.. :chicken:

Puerco
7 april 2008, 23:07
wow, ik zie net op marktplaats greenbacks, nieuw, 65 euro ex btw, op 200 meter loopafstand hier om de hoek.. aantrekkelijk.. :chicken:
€56 incl VAT (=btw???) bij watford valves, €171 voor cel. gold en €193 voor cel. blue.
Dat zijn nog eens leuke prijzen, echter geen idee hoeveel verzend en/of andere kosten hier nog bijkomen.

Bernd Veenema
7 april 2008, 23:16
Los draad haal je gewoon bij de bouwmarkt. Dat is het makkelijkst en het goedkoopst. 2x2,5mm² is dik zat.

Ach ja, maar ik moet toch bij Thomann bestellen, dus dan neem ik het gewoon mee. Is wel zo makkelijk en 1,09 per meter is ook niet zo gek dacht ik.



ik ben zelf ook bezig met een 2x12... hoeveel meter tolex heb ik nodig voor een bognerstyle 2x12 + head, iemand die een idee heeft?

Ik ga 3 meter tolex bestellen. Anders moet je de tolex op 2 plekken aan elkaar lijmen en nu maar op 1 plek. Aangezien ik toch 2 cabs ga maken, heb ik niet zoveel verlies.
Ik zou als ik jou was ook twee maken. De tweede cab kost dan bijna niks.
Ik kan beide cabs uit 1 plaat berken multiplex halen (152,5x152,5), ook heb ik aan 1 meter speakerdoek genoeg voor beide en verder heb je geen extra tolex meer nodig als je 3 meter besteld. Je hebt dan voor weinig geld een tweede cab die je eventueel kunt verkopen.

Chroxy
8 april 2008, 00:52
bedankt voor je reactie.. 3 meter kan; alleen zit je meteen op 90 euro .. oef.. Maar lijkt me inderdaad wel de beste oplossing.

Daarnaast heb ik mijn hout ook al (53 euro!) .. en het is inderdaad meer dan genoeg voor nog een 1x12 (die er ook nog komt)

Bernd Veenema
8 april 2008, 14:19
Ik begin heel binnenkort met bouwen. Maak er een mooi fotoverslagje van. Daar kun je misschien wel wat aan hebben. Je kunt ook die neptolex kopen voor ongeveer 10 euro per meter. Ik heb er voor gekozen om wat meer uit te geven. Ik wil gewoon een heel mooi en netjes resultaat hebben namelijk. Ga ook een eigen logo ontwerpen enz.

Bernd Veenema
10 april 2008, 23:47
Ok, even een update!
Heb vandaag de eerste bestelling gedaan. Het hout is al een week binnen en we gaan zaterdag waarschijnlijk zagen en de boel in elkaar zetten. Ook de latten schroeven we dan al vast in de kist. Heb vandaag het volgende besteld bij Tubetown.net:

3 Meter tolex (black levant)
1 Meter Speakerdoek (Salt & Pepper)
2 Stalen handgrepen (2x12)
2 Jackplates
1 Spuitbus Tolexlijm
3 Inputjacks (2 Mono en 1 Stereo)

Totale kosten tot nu toe excl. hout: 177,85. Het Hout krijg ik gratis.

Ga volgende week een bestelling bij Thomann plaatsen en wel de volgende:

1 Eminence Governor (2x12)
2 Eminence Wizard (1 voor 2x12 en 1 voor 1x12)
1 Handgreep (1x12)
16 Hoeken (8 voor 1x12 en 8 voor 2x12)
3 Meter Cordial Speakerkabel 2x2,5

Van de speaker voor de 1x12 ben ik nog niet helemaal zeker. Zou de wizard hier geschikt voor zijn?

Verder heb ik al een logo die op de cab komt. Weet iemand waar ik dat kan laten drukken? Het moet een plastic of rubber logo worden met reliefletters en rand.

Ik houd jullie op de hoogte!

Bernd Veenema
12 april 2008, 18:45
We zijn vandaag begonnen met de bouw!
Zie hier de vorderingen van de 1x12 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107668) en hier de vorderingen van de 2x12 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1635724#post1635724) .
Weet iemand waar ik de logo's op plastic of rubber kan laten afdrukken?

Bernd Veenema
23 mei 2008, 11:25
Nog even een klein vraagje:

Waar kan ik zwarte schroefjes kopen waarmee ik de hoeken kan bevestigen?
Bij Thomann kosten ze 15 cent per stuk en dat vind ik belachelijke prijzen.
Bij ons in de bouwmarkt hebben ze alleen van die gipsschroeven en die hebben een te grote kop en zijn te lang (vanaf 25mm).
Ik heb schroeven nodig met een kleine, platte kop en niet langer dan 18mm.

Kim Wilson
23 mei 2008, 11:27
Een paar kastjes van pak hem beet 300 euro per stuk, en je gaat klagen over schroefjes van 15 cent!? :o

JohnLord
23 mei 2008, 11:31
Is ook duur, maar je hebt er immers maar een stuk of 50 nodig, is zegge en schrijve zeveneneenhalve euro. Is 1,25 % van het totaal. :satisfie:

Bernd Veenema
23 mei 2008, 11:33
Ik heb er 120 nodig!

Voor 2 cabinetten heb ik 16 hoekjes x 4 schroeven is 96 schroeven.
Verder 12 voor de 2 grote handvaten en 12 voor de 2 speakerjackplates.

Dat is samen toch 120 schroefjes. Zou er geen goedkoper adresje zijn?

Kim Wilson
23 mei 2008, 11:37
Da's bij elkaar 18 euro, als ik het goed heb. Zwarte schroefjes zijn altijd duurder, ook als je ze al vindt bij de bouwmarkt. Stel dat je ze ergens anders vindt voor de helft van het geld, heb je wel €9 winst. Waar hebben we het dan nog over?

Bernd Veenema
23 mei 2008, 11:50
Op zich heb je wel gelijk, maar ik vind het wel belachelijke prijzen. Ik ga morgen wel gewoon even naar een grotere bouwmarkt in de buurt en als ik ze daar niet vind, bestel ik ze ook wel gewoon hoor.

Arvoitus
29 mei 2008, 14:31
Misschien heeft iemand hier iets aan:

http://img131.imageshack.us/img131/641/212cabinetesym5.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/7104/212cabinetestopsl6.jpg

Nagemaakt naar de specs die op de officieele website staan van de fabrikant.

Renin
29 mei 2008, 16:10
zo (op mijn monitor) te zien heeft niemand hier wat aan?

bass blom
29 mei 2008, 21:27
ja wat heb je daaraan?
of heb je een cad file van het hele rijtje? :D

Bernd Veenema
6 juni 2008, 23:30
Ik heb nog 1 klein (waarschijnlijk dom) vraagje over het bedraden.
Ik heb dus kabel besteld (2x2,5) en ik vraag me af of je de speakers en input jacks op alle punten dubbel (dus beide kabeltjes van 2,5 mm op elk punt) moet vastsolderen. Kan iemand dit helder uitleggen?