PDA

View Full Version : Beginners gitaar



Apachenl
4 februari 2008, 22:32
Onze zoon van 12 geniet van gitaar spelen. Wij hebben zelf een hele oude gitaar waarvan een paar snaren missen.

Nu willen we voor hem een beginners gitaar aanschaffen. Het aanbod op internet is zo divers en veel dat wij als ouders door de bomen het bos niet meer zien.

Op http://www.pianopunt.nl/ staan beginnerssets en speciale kinder gitaren voor schappelijke prijzen.

Kan iemand ons advies geven? Waar moeten we op letten? Wat is goed en wat ronduit slecht?

Alvast dank

Apachenl

LaurentB
4 februari 2008, 22:49
Juist bij zo'n beginnersgitaar is het belangrijk naar een winkel te gaan waar men je goed kan adviseren. In die heel lage prijsklassen bestaan namelijk zowel bruikbare als volslagen onbruikbare gitaren, en als je dan net een van de laatste categorie hebt is het erg demotiverend voor een beginnende leerling.
Zo op het oog kan ik niets zinnigs zeggen van de gitaren die op die site staan.

Onmeunig Hans
5 februari 2008, 19:48
Hallo,
Hebben jullie het sticky bovenaan dit deel van het forum al eens bekeken?
Over gitaren die minder kosten dan 250 euro staan een aantal reviews. Misschien dat dit helpt in het bepalen van een keuze.
Aan het advies om een goede muziekwinkel binnen te lopen wil ik niets afdoen.

Met beginnersgitaar wordt vaak een goedkope gitaar bedoeld om te proberen of spelen iets is. Nadeel van goedkopere gitaren is wel dat de bespeelbaarheid niet echt top is. Het plezier kan dan ook vlot weg zijn.

Gaat jullie zoon ook les nemen? Een gitaarleraar kan vaak prima adviezen geven met welke gitaar te beginnen. Sommige leraren/muziekscholen verhuren ook instrumenten. Zo heb je toch een redelijke gitaar, zonder een kapitaal kwijt te zijn.

Pas even op met kindermaten.
Mijn eigen zoon (ook 12) speelt met erg veel plezier op een normaal formaat gitaar. Jongens van die leeftijd, is mij verteld, staan voor een enorme groeispurt. Ze zijn een 3/4 gitaar zo ontgroeit.


NB Die oude gitaar is niet per ongeluk een hele goede waar even nieuwe snaren op moeten?

hans

Laser
5 februari 2008, 20:03
Ik steun het advies van Hans hierboven.

Laat je begeleiden bij de aankoop en advies door een leraar - de leraar. Koop geen prulletjes van die website. Als jongen wilde ik ook een gitaar die juist klonk, en dat is dat aanbod niet gegarandeerd.
Dus laat je begeleiden bij de aankoop.

Later - als dat nodig blijikt - kan je nog verder gaan naar een 'betere' gitaar.

Maar laat je nu niet verleiden door koopjes. Het deugt niet. Mijn opinie....