PDA

View Full Version : interesse (weer) gewekt



Timotio
4 februari 2008, 21:08
Beste mensen. Het is inmiddels ruim anderhalf jaar geleden dat ik elektrische gitaar ben gaan spelen, een keuze waar ik nog steeds erg blij mee ben trouwens. Elke dag speel ik en leer ik weer meer, en dat gaat hoop ik nog lang door :)

Maar er is ook nog een ander instrument dat mijn interesse heeft, en hoe kan het ook anders: de basgitaar. Ik heb toen ik elektrisch ging spelen wel even getwijfeld wat het nou zou worden: elektrische- of basgitaar. Nou heb ik de afgelopen week een aantal keer op een jazz bas gespeelt met een aantal mensen, en weer begon het te knagen: Bassen lijkt me toch ook erg vet..
Oftewel: Timo's interesse is weer gewekt, en ik zit erover te denken om de gok maar eens te wagen. In eerste instantie voor de fun, naast elektrische gitaar om er eens aan te snuffelen.

Alleen nu zit ik met de volgende vraag: jazz of precision bass?...Ik heb de afgelopen week op een squier jazz bas gespeelt en dat klonk best lekker, maar ik kreeg het gevoel alsof er meer in moest zitten, dat het wel wat zwaarder mocht. Aan de andere kant lijkt een p-bass me weer wat eenzijdig vergeleken met een jazz bass. Kun je uit een jazz bass wel een lekkere zware toon krijgen, of moet ik dan toch richting de precision kijken?

Ik heb hier thuis een cube 15 staan, kan ik daar ook m'n toekomstige bas op aansluiten, of wordt dat te tricky? Zou ik dan bijv. beter kunnen kijken naar een squier starterpack met een versterker erbij?

Tips en hints zijn welkom :)

(ps: max budget = 250-275 euro)

Mr.Fingers
4 februari 2008, 21:29
Een jazz-bass kan je als een precision laten klinken dankzij een serie-parallelschakeling (check de site van seymour-duncan maar eens)... mits een beetje handigheid in 20 minuutjes zelf te solderen... Een jazz is veelzijdiger, en heeft een aangenamere hals als een precision... Misschien is het meest aangewezen voor je een Squier Precision Bass uit de standard series, die hebben zowel een P-bass element als een J-bass element, en een dunne jazzbasshals...

Marcel2
5 februari 2008, 12:30
Een jazz-bass kan je als een precision laten klinken dankzij een serie-parallelschakeling (check de site van seymour-duncan maar eens)... mits een beetje handigheid in 20 minuutjes zelf te solderen... Een jazz is veelzijdiger, en heeft een aangenamere hals als een precision... Misschien is het meest aangewezen voor je een Squier Precision Bass uit de standard series, die hebben zowel een P-bass element als een J-bass element, en een dunne jazzbasshals...

Ik heb enkele jaren geleden zo'n Squier Precision Special gehad.
Heerlijke Jazz hals en prima veelzijdig geluid.
Uiteraard is het geluid niet zo goed als van een USA Fender, maar daar hangt dan ook een heel ander prijskaartje aan.
Kortom, een hele goeie bas voor de prijs.
Ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik hem ooit weer verkocht heb.

Mr.Fingers
5 februari 2008, 12:39
...
Uiteraard is het geluid niet zo goed als van een USA Fender, maar daar hangt dan ook een heel ander prijskaartje aan.
...

De squierelementen opwaarderen met een setje SD doet al erg veel aan de klank... Met wat geluk gaat die zelfs beter klinken als een USA fender.

Timotio
5 februari 2008, 17:30
dus dan moet ik denken aan zoiets:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=BAS0000318-005&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

of:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=BAS0001261-003&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

ziet er niet verkeerd uit, maar dan zit ik nog even met de versterker: Kan ik mijn cube15 ervoor gebruiken of is dat niet aan te raden? Anders wordt het wel erg lastig om nog een versterker binnen het budget aan te schaffen ;-)

ps: is gewoon bij musicstore bestellen een goed idee?

Mr.Fingers
5 februari 2008, 17:43
Op een Cube15 kan je gerust bas spelen hoor, gewoon je toneregeling om 9h zetten (dus naar links wijzend), het is niet slecht voor de amp hoor...

Als ik mocht kiezen, zou ik gaan voor de Precision. Met die MB voel ik niet zoveel.

vincent136
5 februari 2008, 18:18
Ik heb liever een jazz, op een jazz kun je ook wel een beetje de p-bass sound halen, uit een p bass niet de jazz sound. maar zo'n bas met een combinatie van de 2 elementen is ook wel oké hoor.