PDA

View Full Version : Knal bij het inschakelen v/d/ versterker.



kunk
4 februari 2008, 20:31
Hallo,

Heb sinds enige tijd last van een flinke knal bij het aanzetten van de versterker. De knal treedt op bij het overschakelen van de standby stand naar de aan stand. De versterker heeft dan al even aan gestaan om wat op te warmen. Schakel ik na een pauze weer de versterker van de standby stand naar de in stand dan heb ik vreemd genoeg geen last meer.

De versterker waar het om gaat is trouwens een Marshall JCM2000 DSL100.

Weet iemand of dit meer gebeurt, of het veel kwaad kan en wat ik er eventueel aan kan doen?

Alvast bedankt.

Kunk

joachim
4 februari 2008, 23:51
Ik heb dat ook bij mijn randall Maar ik heb dat alleen als ik hem afzet Ik zet get volume op 0 en dan leg ik hem maar af dus moet je het ook maar eens proberen :satisfie:

bass blom
5 februari 2008, 10:11
ik had het bij mijn TSL60 na verwisselen van alle buizen, pokplok deed ie na van standby af gaan..

bleek de V1 buis niet goed te zijn, na die verwisselen was het over.

kunk
6 februari 2008, 17:36
Citaat van Bas Blom:

"ik had het bij mijn TSL60 na verwisselen van alle buizen, pokplok deed ie na van standby af gaan..

bleek de V1 buis niet goed te zijn, na die verwisselen was het over."

Bas, had je dit alleen bij eerste inschakelen, of ook als je na een poosje spelen een pauze had genomen en daarna weer van standby afging om verder te spelen?

Kunk

Sj03rd
6 februari 2008, 18:39
Ik heb het ook met mn amp....maakt niks uit. Soort van ontlading denk ik....

bass blom
6 februari 2008, 21:36
Citaat van Bas Blom:

"ik had het bij mijn TSL60 na verwisselen van alle buizen, pokplok deed ie na van standby af gaan..

bleek de V1 buis niet goed te zijn, na die verwisselen was het over."

Bas, had je dit alleen bij eerste inschakelen, of ook als je na een poosje spelen een pauze had genomen en daarna weer van standby afging om verder te spelen?

Kunk

oei, dat weet ik niet (meer) ik geloof het wel, gewoon als ie van standby ging plokplok, niet alleen de eerster keer.
het was het eerste wat me opviel na nieuwe buizen en een maand of 2 later deed ik er een heel oud buisje in om heel andere redenen en toen viel meteen op dat de pokpok weg was.
toen heb ik het buisje teruggestuurd en een nieuwe gekregen en toen was mijn geluid ook ineen keer top :D

kunk
7 februari 2008, 20:33
Zou dus aan de buisjes kunnen liggen. Blijf het wel vreemd vinden dat het alleen optreedt bij de eerste keer van standby afzetten. Kan gelukkig ook niet klagen over het geluid wat uit de versterker komt die is nog steeds goed.

Kijk het wel een poosje aan en als ik het niet meer vertrouw dan moet ik hem maar eens bij een expert langs brengen.

Kunk

kunk
12 februari 2008, 16:02
Update!

Het wordt er niet beter op, als ik nu de versterker inschakel hoor ik een behoorlijke plop geluid gevolgd door wat geroggel en ruis waarna de versterker langzaam op gang komt. Heb de boel dan al wel meer als een minuut laten opwarmen en je ziet alle buisjes al wel opgloeien.

Na ongeveer 15 seconden is het geroggel e.d. wel over en klint de versterker verder weer prima. Ook na langere tijd spelen onder vind ik dan problemen weer.

Als er nog suggesties zijn over mogelijke oorzaken dan hoor ik het wel.

Kunk

tabmaniac
12 februari 2008, 16:35
Eerst leek het me nog redelijk normaal, zoals eerder gezegd; volgens mij is de plop zelf een soort van een ontlading.

Met de ruis erbij klinkt het weer een stuk minder, misschien moet je toch ff je buisjes laten vervangen;)

kirk19
12 februari 2008, 17:45
mijn triple recto heeft ook 1 klein plopje als hij uit standby komt, dat is gewoon omdat hij koud schakelt, natuurlijk mag het niet te luid zijn of te lang duren. Het plopje dat ik heb duurt 1 sec ongeveer en als je spreekt hoor je het niet

kunk
17 februari 2008, 12:44
En met een luide knal is zojuist de hoofdzekering bij het inschakelen er uit gepiept.

kunk
23 februari 2008, 20:12
Na het nodige speurwerk uiteindelijk kunnen constateren dat er 1 eindbuis sluiting heeft gemaakt. Laat de versterker nu maar eerst op 2 eindbuizen staan(50 Watt). Verder lijkt er geen schade aangericht dus valt het allemaal nog mee. Ook het knallen bij inschakelen nog nietweer gehoord.

Kunk