PDA

View Full Version : Strat Pu's



jaspie
4 februari 2008, 19:14
Hooi, alweer een toppic over welke pu's te nemen. Ik heb momenteel fender texas specials in mijn gitaar zitten en speel over een blues jr en fender twinreverb.
Ik vind de texas specials eits te weinig bite hebben op mijn lage snaren, en soms een beetje te dof. Ik hou erg vd john mayer achtige sound(en dus ook wel SRV dat soort typisdche strat tones), maar ik speel ook graag cleane stracatto funk en soul enzo.
Ik gebruik voor lead overdrive(verder geen distortion en dergelijke). Nou las ik dat JM underwound pu's had en SRV ook in zijn No1. Dus nu dacht ik pickups aan te schaffen die wat minder output hebben want dit zou dan ook meer geschikt zijn voor funky dingen.

Zijn de Fender CS 54' mischien wat dan of iets van GFS, suggesties zijn welkom. Ik wil max. ongeveer 200 eu spenderen.

Mvg,

Jasper

Lexvandoef
4 februari 2008, 19:18
Die Fender CS '54's zijn hele fijne pickups, liggen ook heel erg in het straatje van geluiden wat je zoekt. Binnen de 200e moet dat wel lukken.

a.c.
4 februari 2008, 19:46
don mare strat pickups zijn fantastisch. google maar.

dimitri
4 februari 2008, 19:57
Vanzandt blues mss? Al weet ik niet direct de prijs ervan.

jaspie
4 februari 2008, 20:31
bedankt jongens, ik zal ze allemaal eens bekijken.

Aca Ilic
4 februari 2008, 20:33
Hey jaspie,

ik heb Van Zandts true vintage plus en dat zijn heerlijke elementen, maar ik heb ook ooit '54 CS gehad en die zijn ook hartstikke goede elementen.

E-J
4 februari 2008, 20:34
Ik heb sinds een maandje BG Vintage '60s in mijn London City liggen en deze zijn heel heel héél erg goed. Nette balans, niet teveel output (< 7k) en heel veel toon :)

BG Vintage '60 (http://www.bg-pups.com/sc.html)

Luister ook naar de soundsamples. Kosten geen drol, en invoerrechten hoef je niet te betalen omdat de maker ze als 'Guitarparts' aanmerkt.

jaspie
4 februari 2008, 20:37
Vanzandt blues mss? Al weet ik niet direct de prijs ervan.
zijn deze niet een beetje hot, zoals de texas specials?

Maniaaaak!!
4 februari 2008, 21:18
probeer een setje 2e hands kinmans (zie www.kinman.com dan bij de soundsamples de blues set kiezen) op de kop te tikken. Zijn voor mij absoluut en zonder twijfel de beste pickups die ik de laatste 10 jaar heb gehad. Alleen vrees ik dat je niet onder de 200 euro gaat blijven...

no 1 hops
5 februari 2008, 09:34
waren de number one geen overwound?

Dweezman
5 februari 2008, 09:50
Bare Knuckle Slow Hands (heb ik in 'n Strat) of Irish Tours

echt.



Ik heb ook '54's in een Strat, ook te gek (Strat zoals 't moet) maar minder blues dan de BK's.

Eko
5 februari 2008, 11:34
Als je met de huidige pick-ups geen briljant hoog hebt is er denk ik iets anders aan de hand. Wellicht zijn de snaren niet helemaal goed meer. Bedenk dat snaren slecht kort echt knisperend blijven. Dat hoge geluid komt inderdaad van de omwonden snaren. Je zou eens snaren kunnen proberen met meer nickel dat geeft een iets hoger geluid.
Als je met een strat en een Twinreverb ( met brightswitch aan) geen helder geluid kunt krijgen is er iets mis. Kan zelfs aan een slechte kabel liggen. Een goedkope kabel is een tonesucker eerste klas. Zelfs als je goede elementen er in zet blijft dat vaak een bottleneck.

jaspie
5 februari 2008, 12:15
Als je met de huidige pick-ups geen briljant hoog hebt is er denk ik iets anders aan de hand. Wellicht zijn de snaren niet helemaal goed meer. Bedenk dat snaren slecht kort echt knisperend blijven. Dat hoge geluid komt inderdaad van de omwonden snaren. Je zou eens snaren kunnen proberen met meer nickel dat geeft een iets hoger geluid.
Als je met een strat en een Twinreverb ( met brightswitch aan) geen helder geluid kunt krijgen is er iets mis. Kan zelfs aan een slechte kabel liggen. Een goedkope kabel is een tonesucker eerste klas. Zelfs als je goede elementen er in zet blijft dat vaak een bottleneck.
ik heb 250k pots, kan dat het mss ook zijn???

http://www.youtube.com/watch?v=ktNWZbrxwkA&feature=related

zon bijtende sound rkijg ik er bv niet echt uit op men BJ

no 1 hops
5 februari 2008, 13:01
ik heb 250k pots, kan dat het mss ook zijn???

http://www.youtube.com/watch?v=ktNWZbrxwkA&feature=related

zon bijtende sound rkijg ik er bv niet echt uit op men BJfoute kabel is erger heb ik begrepen.

als je bv last hebt van een irritant hoog kan je met een goedkope kabel juist dat eruit filteren.

tweaken met pickup hoogte is ook belangrijk.
te ver af of te dichtbij kost je tone

daarbij, wat gebruik je aan versterker, trapbakjes etc.
het is immer niet alleen je gitaar die de sound bepaald

jaspie
5 februari 2008, 16:36
foute kabel is erger heb ik begrepen.

als je bv last hebt van een irritant hoog kan je met een goedkope kabel juist dat eruit filteren.

tweaken met pickup hoogte is ook belangrijk.
te ver af of te dichtbij kost je tone

daarbij, wat gebruik je aan versterker, trapbakjes etc.
het is immer niet alleen je gitaar die de sound bepaald
barber direct drive en een vox mccoy wah, maar als ik thuis ben heb ik die er beide nooit tussen. Ik heb trouwens samson instrument kabels, zijn die cheapo??

Aca Ilic
5 februari 2008, 16:42
waren de number one geen overwound?

nee , dat waren gewone '59-ers met Noordelijke polariteit.



tjonge jonge, alle die fabeltjes over de pickups van Stevie.....

no 1 hops
5 februari 2008, 16:46
barber direct drive en een vox mccoy wah, maar als ik thuis ben heb ik die er beide nooit tussen. Ik heb trouwens samson instrument kabels, zijn die cheapo??geen idee, samson is wel een merk dat mij bekend voorkomt.
als je een multimeter hebt, met ohmse weerstand meeting, pak dan je gitaar kabel eens en meet de hot lijn (met een meet pen op elke tip van de beide jacks) en de GND (de grote stukken daaronder)lijn eens hoeveel weerstand je krijgt.

er zijn er hier genoeg (ik niet dus) die je kunnen vertellen wat je nodig hebt om in de buurt van dat geluid te komen met de versterkers die je hebt.
heb hier bv een frontman van fender, 25 watt en die krijg ik echt niet met zo'n bite zonder extra hulp

Orpheo
5 februari 2008, 16:49
ik heb 250k pots, kan dat het mss ook zijn???

http://www.youtube.com/watch?v=ktNWZbrxwkA&feature=related

zon bijtende sound rkijg ik er bv niet echt uit op men BJ

http://www.youtube.com/watch?v=H0pUl5f8wwA

dat is pas een bijtende sound...

no 1 hops
5 februari 2008, 16:52
nee , dat waren gewone '59-ers met Noordelijke polariteit.



tjonge jonge, alle die fabeltjes over de pickups van Stevie.....en is dat in de gitaar wereld niet heel normaal?
fabeltjes is big bissenisssss in de gitaar industrie, daar drijven ze op, verdienen ze aan en hun kas blijven we voeden en vullen om, fabeltjes

als je uitgaat dat een stevie, een jimmi ,een buddy guy , een clapton gitaren hadden , net zoals wij , uit het rek bij de winkel en daar hun 'ding' mee deden.
en uiteindelijk zullen dat alle aankomende helden dat doen waarover later weer nieuwe fabeltjes geld gaan kosten.

no 1 hops
5 februari 2008, 17:05
http://www.youtube.com/watch?v=H0pUl5f8wwA

dat is pas een bijtende sound...mag ik daar deze aan toevoegen
vooral de sideman op min 5.45
buddy guy en scott holt
http://nl.youtube.com/watch?v=Y4nkHUQyJhg

jaspie
5 februari 2008, 20:09
er zijn er hier genoeg (ik niet dus) die je kunnen vertellen wat je nodig hebt om in de buurt van dat geluid te komen met de versterkers die je hebt.
heb hier bv een frontman van fender, 25 watt en die krijg ik echt niet met zo'n bite zonder extra hulp
doel je hiermee op een pedaaltje ofzooo? of de snaren?

no 1 hops
5 februari 2008, 20:18
doel je hiermee op een pedaaltje ofzooo? of de snaren?ja
als je ziet wat die voorbeeld gitarist gebruikt

Fender Deluxe Series Stratocaster
Fender 57/62 pickups
All tone controls are CTS pots set at 10
Standard tuning with GHS 11's

Fender Blues jr. with Bill M tone stack mods and Twin mod
Settings:
Reverb-8
Master-2+
Middle-3
Bass-7.5
Treble-7.5
Fat switch in
Volume-12

Ts9 tube screamer
Drive- 12 o'clock
Tone- 9 o'clock
Level- 2 o'clock


misschien is een TS( of een real TS van ons mede forumlid nijboer wat, deze laatste vind je bij werkbank en kun je zelf maken als je solderen kan)

Eko
5 februari 2008, 21:58
Even terug on topic, aan je elementen zal het denk ik niet liggen. Top hoog moet er zat inzitten. Je zult het er alleen niet uitkrijgen. Ik zou eens met een goede ampdocter gaan praten over een servicebeurt voor je twin. Een goede afstelling moet belletjes laten rinkelen in een amp. Koop een hele goede kabel, zet een nieuwe set snaren op je gitaar en je wordt bang van je eigen cleane geluid.

kevervolks
5 februari 2008, 22:05
Je kan ook gaan voor de Fender 69' custom shop pickups zijn zeer goede blues pickups, heb ze zelf ook in mijn gitaar

jaspie
6 februari 2008, 13:24
Even terug on topic, aan je elementen zal het denk ik niet liggen. Top hoog moet er zat inzitten. Je zult het er alleen niet uitkrijgen. Ik zou eens met een goede ampdocter gaan praten over een servicebeurt voor je twin. Een goede afstelling moet belletjes laten rinkelen in een amp. Koop een hele goede kabel, zet een nieuwe set snaren op je gitaar en je wordt bang van je eigen cleane geluid.
die twin is niet mijn eigendom verder hoor, die is vd vader vd drummer uit mijn band waar we oefenen. IK focus me dus liever op mijn thuis staande blues junior, die moet toch ook wel redelijk helder horen te gaan??

iig hardstikke bedankt voor iedereens reacties

jaspie
7 februari 2008, 18:50
met nieuwe snaren is het al wat verbeterd, maar zi nog steeds rond te kijken aangezien ik ook erg van clean funk houd en ik denk dat andere PU's daar mss geschikt voor zijn. ZIjn de 57/62s van fender ook een beetje goed, ik zoek geen hotwired Pus dus.

E-J
7 februari 2008, 19:06
PM'tje gestuurd ;)

Eko
7 februari 2008, 21:46
De 57/62 zijn zeker goede elementen. Ze zitten standaard in de American Vintage instrumenten. Nogmaals, ik weet zeker dat het tophoog gewoon in je gitaar zit. Heb je al een (zeer) goede kabel of nog een (gratis) kabel van een winkel. Is niet om te pesten , maar de meeste kabels van enkele euries fungeren gewoon als een filter voor het hoog en soms ook nog voor het laag. Als je het niet zeker weet, probeer dan eens een goede kabel uit in een winkel. Kost een fractie van de prijs van je elementen en het resultaat is, denk ik , hetzelfde. Tenzij je natuurlijk 200+ uit je zak wil tikken voor de lol.
Is de Blues Junior op het randaarde stopcontact aangesloten? Zonder aarding, of onvoldoende aarding , kan ook een verlies betekenen.

jaspie
8 februari 2008, 17:42
De 57/62 zijn zeker goede elementen. Ze zitten standaard in de American Vintage instrumenten. Nogmaals, ik weet zeker dat het tophoog gewoon in je gitaar zit. Heb je al een (zeer) goede kabel of nog een (gratis) kabel van een winkel. Is niet om te pesten , maar de meeste kabels van enkele euries fungeren gewoon als een filter voor het hoog en soms ook nog voor het laag. Als je het niet zeker weet, probeer dan eens een goede kabel uit in een winkel. Kost een fractie van de prijs van je elementen en het resultaat is, denk ik , hetzelfde. Tenzij je natuurlijk 200+ uit je zak wil tikken voor de lol.
Is de Blues Junior op het randaarde stopcontact aangesloten? Zonder aarding, of onvoldoende aarding , kan ook een verlies betekenen.
de BJ is gewoon in een geaard stopcontact geplugged, en ik heb gister over een bluesjunior gespeelt in een gitaar winkel met mijn eigen gitaar en het klonk nagenoeg hetzelfde, en ik neem aan dat ze daar gewoon goede kabels hebben liggen. http://cgi.ebay.com/NEW-Samson-IC20-IC-20-20ft-Instrument-Cable-2-PACK_W0QQitemZ350013872106QQihZ022QQcategoryZ23783 QQcmdZViewItem
die heb ik trouwens alleen dan korter. Mss nog een factor kan het feit zijn dat mijn gitaar geshield is, dat haalt toch ook wat hoog weg?

no 1 hops
8 februari 2008, 20:16
de BJ is gewoon in een geaard stopcontact geplugged, en ik heb gister over een bluesjunior gespeelt in een gitaar winkel met mijn eigen gitaar en het klonk nagenoeg hetzelfde, en ik neem aan dat ze daar gewoon goede kabels hebben liggen. http://cgi.ebay.com/NEW-Samson-IC20-IC-20-20ft-Instrument-Cable-2-PACK_W0QQitemZ350013872106QQihZ022QQcategoryZ23783 QQcmdZViewItem
die heb ik trouwens alleen dan korter. Mss nog een factor kan het feit zijn dat mijn gitaar geshield is, dat haalt toch ook wat hoog weg?kan ,maar denk dan eerder aan vuile potmeters of slechte soldering