PDA

View Full Version : snaardikte ibanez artcore



marcelca
4 februari 2008, 18:19
Hallo

wie kan me vertellen wat de standaard snaardikte is die op een ibanez artcore ligt

het is een AK 95 DVS


in de winkel zeiden ze .11

maar voor mijn gevoel zijn ze lichter, op mijn LP ligt .10 en speelt voor mijn gevoel zwaarder dan de artcore

Orgasmocaster
4 februari 2008, 18:28
Hallo

wie kan me vertellen wat de standaard snaardikte is die op een ibanez artcore ligt

het is een AK 95 DVS


in de winkel zeiden ze .11

maar voor mijn gevoel zijn ze lichter, op mijn LP ligt .10 en speelt voor mijn gevoel zwaarder dan de artcore

wat dacht je van "wat jij maar het fijnste vindt"
er zijn geen regels voor snaar dikte..

waarschijnlijk heeft jou artcore een 25.5" scale, en jou Gibson 24.75"
daarom voelt het anders.

edit* oops, je schreef zwaarder op een Gibson.. dat klopt dan niet.
.10 zou lichter voelen op een 24 3/4 tov een 25 1/2 Scale

GTRMitchell
4 februari 2008, 18:37
Ik weet niet of het heel veel verschilt, maar ik heb de AFS75T uit de artcore serie en daar zaten .10 snaren van D'adario op.
Maar zoals hierboven word gezegd: doe er gewoon de snaren op die je wil

marcelca
4 februari 2008, 18:45
ok, zit wel wat in natuurlijk....

vraag me alleen af wat er standaard op ligt, vanaf fabriek zullen me maar zeggen


nou laat andere artcore eigenaren dan maar weten wat voor een dikte hun erop hebben, ben wel benieuwd

het is trouwens geen gibson

maar een epiphone LP custom 3 plus


voor zover ik weet heeft een ertcore ook een 24,75 scale


maar in ieder geval bedankt alvast

barno
4 februari 2008, 19:17
dikkere snaren komen bijna steeds de klank tengoede, mijn devies vwb optimale klank, speel zo dik mogelijk met een zo hoog mogelijke actie en met vingers of dikke plectrums . zeker op een hollow body. het diktegevoel kan verschillen van hals tot hals (mensuur / fretboard / vintage of jumbo frets / hoogte actie etc...

En niet zeuren als je een weekje pijn hebt aan de vingers, alles went ... :)

hezz
5 februari 2008, 21:13
De snaardikte die op mijn artcore zat bij aankoop was volgens mij .11, maar er zitten nu .12 flats op.

Blend
5 februari 2008, 21:31
gewoon een setje 0.12 flatwound snaren erop knallen, klinkt altijd lekker op een semi akoest :)

marcelca
6 februari 2008, 01:29
wat houd precies flatwound in en welke merken verkopen deze snaren in dikte .12

guitartub
6 februari 2008, 08:51
Flatwounds voelen glad aan, ook de lage snaren, en geven een ronde toon af (populair voor jazz). Oa verkrijgbaar bij D'addario en Thomastik, waarbij ik aan de laatste de de voorkeur zou geven (imo een betere snaar dan D'addario).

marcelca
6 februari 2008, 09:26
dank je wel voor de info

hezz
6 februari 2008, 14:43
Yep, ik gebruik ook die van Thomastik. Ze spelen heerlijk!

marcelca
6 februari 2008, 16:07
ok

maar als ik van .11 naar .12 ga moet dan niet mijn topkam ingevijlt worden of gaat dat gewoon passen


en mocht dat moeten kan je dat zelf doen met een klein stukje schuurpapier of moet je speciaal gereedschap voor hebben

guitartub
6 februari 2008, 16:15
Zou in principe zo moeten kunnen.

Squier4ever
6 februari 2008, 16:30
zou moeten kunnen ja, maar nog ff over die standaardsnaren, D'addarios die voelen voor mijn gevoel altijd lichter aan als een ander merk met dezelfde dikte, op dezelfde gitaar. ik ben er dan ook echt geen fan van mja....

Little Jay
6 februari 2008, 18:05
Als je naar zwaardere snaren gaat kan het zijn dat je hals een tikje strakker gezet moet worden: kwartslag naar rechts. De topkam zal het over het algemeen wel aankunnen.

Overigens: je Ibanez heeft een staartstuk en daardoor nog een behoorlijk stuk snaar tussen brug en bevestiging aan het staartstuk. Door deze 'afterlength' kunnen dikkere snaren op die gitaar losser aanvoelen dan dunnere op je Les Paul met stop-tailpiece direct na de brug. Ook de hoek die de snaren maken na de brug is van invloed: hoe scherper de knik, hoe strakker de snaren aanvoelen. Op je Les Paul kun je de snaren strakker aan laten voelen door de stop-bar naar beneden te schroeven.

hezz
6 februari 2008, 18:12
Let er ook op dat de brug los zit.

marcelca
6 februari 2008, 18:58
Let er ook op dat de brug los zit.

daar kwam ik ook achter toen ik een net gekocht had

ik haalde de spanning van de snaren af om verpakkingsmateriaal onder de brug vandaan te halen, en toen viel mijn brug van het bovenblad af

schok me wild, op zicht niets aan de hand even netjes de actie na gekeken, goed geintoneerd en speelt als een zonnetje