PDA

View Full Version : Reverb kannibaliseren



H.Manback
4 februari 2008, 17:03
Even een aantal vraagjes over reverbs.

Ik heb een oefen versterkertje staan (Fender Sidekick Reverb 25), waarvan ik op het moment alleen de speaker gebruik die ik heb aangesloten op m'n zelfbouw buizenbak. Nu zit ik er over te denken om een reverb in te bouwen in m'n buizenbak, en zoals de titel al zegt, wil ik in ieder geval voorlopig, daar de reverb uit de Fender voor gebruiken.

Nu zijn er alleen een paar puntjes, de codes die op de reverb pan staat helpen me niet echt. Ik had een pagina van accutronics gevonden met uitleg over reverb codes, alleen deze codes zijn daar niet van toepassing (geen idee ook of die accutronics codes algemeen zijn of alleen van hun). Ik heb er op staan SR-01542C en 5Y0002.

Wat ik wil weten is de in- en uitgangs impedantie. Is dat ergens van binnen te zien (heb m nog niet er uit gehaald), of is dat te meten?

Ook heb ik bij accutronics in ieder geval gezien dat er onderscheid is tussen reverb pans die met de open zijde naar boven of naar onder moeten worden gemonteerd. In m'n Fender ligt ie op de bodem (dus open zijde naar beneden), maar ik wil m uiteindelijk met de open zijde naar boven monteren. Ik heb net even de versterker op z'n kop gezet en de reverb leek prima te werken, maar kan dit verder kwaad?

H.Manback
6 februari 2008, 19:41
Niemand? :sssh:

Nou ik heb hem er uit gevist, ziet er in ieder geval wel leuk uit zo'n reverb, zal nog wel ff foto's maken voor de nieuwsgierigen onder ons.

Nu heb ik het idee dat de ingangsimpedantie 8 ohm is, er staat niks op, en de code ben ik niks verder mee gekomen, maar hij meet met m'n multimeter door op ongeveer 8 ohm.

Dat is natuurlijk niet zomaar de impedantie, maar ik vermoed dus dat het 8 ohm is aangezien de codes bij accutronics voor de varianten met 2 veren zo er uit zien;

http://www.accutronicsreverb.com/type1part.jpg

Aangezien de eerst volgende stap na 8 ohm hier 150 ohm is lijkt het me aan te nemen dat ie ook 8 ohm is.

Zie ik nog iets over het hoofd bij deze redenering?

aad
6 februari 2008, 19:52
Niemand? :sssh:

Nou ik heb hem er uit gevist, ziet er in ieder geval wel leuk uit zo'n reverb, zal nog wel ff foto's maken voor de nieuwsgierigen onder ons.

Nu heb ik het idee dat de ingangsimpedantie 8 ohm is, er staat niks op, en de code ben ik niks verder mee gekomen, maar hij meet met m'n multimeter door op ongeveer 8 ohm.

Dat is natuurlijk niet zomaar de impedantie, maar ik vermoed dus dat het 8 ohm is aangezien de codes bij accutronics voor de varianten met 2 veren zo er uit zien;

plaatje

Aangezien de eerst volgende stap na 8 ohm hier 150 ohm is lijkt het me aan te nemen dat ie ook 8 ohm is.

Zie ik nog iets over het hoofd bij deze redenering?

E=600ohm
B=open horizontal open side down

Ik weet niet of het kwaad kan om hem andersom te gebruiken, volgens de specs zou het zo moeten dus waarom niet zo doen?
Ik zie het probleem even niet.

H.Manback
6 februari 2008, 20:15
Dat plaatje wat ik postte is van de accutronics site, er staat alleen een voorbeeld code in.

Mijn reverb pan is niet van accutronics, en de code die daar op staat valt niks van te bakken (SR-01542C), dus ik moet gokken wat de impedantie is.

Ik wil m inbouwen in een head, en het chassis ligt al op de bodem, dus dan zou ie in de speaker cab moeten komen als ie met de open zijde naar beneden moet, vandaar dat ik me afvraag of het kwaad kan.

Edit: Hier zijn wat foto's die ik heb geschoten;


http://www.cs.vu.nl/%7Efsahmad/reverb_1.jpg


Het hele ding

http://www.cs.vu.nl/%7Efsahmad/reverb_2.jpg
De output kant

http://www.cs.vu.nl/%7Efsahmad/reverb_3.jpg
De input kant

aad
6 februari 2008, 21:06
Aha, op die fiets. Ach ja soms lees ik het wat verkeerd. (eager to please zeg maar).

Denk dat het belangrijk is dat de ophanging "vrij" is. M.a.w.: hangt de eigenlijke reverbveer soepel in zijn ophanging.
Verder dient de gesloten kant als afscherming en bevestiging (duh).


Voor de afscherming zou je hem dus idd ondersteboven moeten hangen.
Als dat gaat kwa ophanging dan is dat toch ok?

H.Manback
6 februari 2008, 21:37
Ja, ik neem aan dat het wel goed gaat wat dat betreft, maar ik dacht misschien is er iets wat niet goed gaat op z'n kop.

Alleen de impedantie vraag blijft dan nog, valt er iets zinnigs te zeggen over de impedantie van zo'n spoel met de gelijkspanning weerstand, of zegt het echt helemaal niks?

Chris Winsemius
7 februari 2008, 01:30
Ff snel:

ingangsimpedantie v/d meeste tanks voor de meeste solidstate versterkers is beduidend hoger dan die voor (bijvoorbeeld) Fender-style 12AT7+OT aangedreven tanks.

nieuwe tank kost +/- 35-40 euro