PDA

View Full Version : Fireball



Ever Dying
4 februari 2008, 16:41
Ik heb dus al zo'n 9 maanden een ENGL Fireball.. 2de hands gekocht bij een winkel in Winterswijk, Westera Muziek.
Maar hij kreeg afgelopen december probleempjes, er moest een nieuwe condensator in volgens die winkel.. Nou, ok dat hebben ze voor me gedaan.. Gratis want ik had 1 jaar garantie.

Maar nu heb ik er eigenlijk nog maar amper op gespeelt en wat blijkt, de standby knop werkt niet meer.. Het volume valt soms weg en gaat harder/zachter..

Nu wil ik hem best weer terug brengen voor reperatie, maar ben het eigenlijk best wel zat.. Hij is nog niet gerepareerd of hij gaat weer stuk..

Wat denken jullie, geld terug vragen of gewoon weer laten repareren en er dan achterkomen dat hij over 4 maanden, als de garantie is verlopen, weer stuk gaat?

Ook vroeg ik me af of meer mensen problemen hebben gehad met hun Fireballs, aka, de zelfde soort problemen?

AART
4 februari 2008, 17:28
Klinkt eigenlijk als een voorbuis die magere hein ziet aankomen.

Heb je toevallig reservebuisjes(12ax7) liggen(die kleine)? Probeer dan eens om die een voor een te wisselen en te kijken of het helpt.

Eko
4 februari 2008, 23:33
Een buizenversterker is net als een auto vol met onderdelen die verslijten. Geeft niks , ze zijn allen relatief eenvoudig te vervangen. Buizen zijn kwetsbaar als ze warm zijn. Een keer te snel vervoeren of verzetten terwijl ze nog niet afgekoeld zijn kan al slecht aflopen. Stoot je gitaar er maar eens per ongeluk tegen en de slijtage gaat gewoon een beetje harder. Een preamp buis kost weinig en is zo vervangen. Hij hoeft niet gebiassed te worden en het is in 30 seconden gedaan. Zelfs als je het moet betalen ( buizen zijn meestal uitgesloten van garantie ) dan kost het nog maar iets van 15 euries.

TimmU
4 februari 2008, 23:44
Klinkt eigenlijk als een voorbuis die magere hein ziet aankomen.

Heb je toevallig reservebuisjes(12ax7) liggen(die kleine)? Probeer dan eens om die een voor een te wisselen en te kijken of het helpt.
Kan een kapotte voorversterkerbuis het falen van een standbyknop verklaren? lijkt me niet ! Je hebt een product gekocht dat binnen de garantietermijn faalde , en na reperatie nog niet goed is. Sterker nog, er zijn problemen bij gekomen!
dus je hebt recht op een betere reperatie ( gratis ) , of een nieuwe top ( gratis ).

Ever Dying
5 februari 2008, 17:30
Je hebt inderdaad gelijk TimmU..
Ik ga nu even een nieuwe preamp buis van een vriend van me erin zitten, want er was er wel degelijk 1 stuk..
Maar die standby knop zal dan gewoon gerepareerd moeten worden..

Is het ook niet zo dat als je nieuwe onderdelen krijgt, je amp anders gaat klinken?

VanBiLL.com
5 februari 2008, 17:58
Dat kan, ligt aan wel onderdeel je vervang uiteraard, maar het is zoals je hier vaak kan lezen helemaal niet ongewoon dat een buis van een andere fabrikant of van een iets andere spec (ander materiaal rooster bijvoorbeeld) je versterker kunnen maken of kraken dus is mogelijk mogelijk...Zulke dingen lees je ook wel over de elco's, de (uitgangs)trafo's potmeters e.d...

Even experimenteren dus....

Maar ik zou ook zeggen, terug er mee, t'is garantie en men moet maar een goed product leveren...

Ik vind het toch wel opmerkelijk tegenwoordig. Het lijkt wel of ik niets meer kan kopen wat niet gelijk kapot is of gaat...

Massaproductie, leuker kunnen we het niet maken, wel ongemakkelijker... :(