PDA

View Full Version : Ernie Ball volumepedalen en impedanties?



E-J
4 februari 2008, 15:10
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed volumepedaal en de strijd gaat een beetje tussen de Boss FV500 serie en de Ernie Ball (normaal en Junior). Wat me bij de Boss opviel is dat er twee versies zijn, één voor lage en één voor hoge impedanties.

Na wat gezoek vond ik:
- volumepedaal met hoge impedantie -> gitaar -> volumepedaal -> pedalen -> versterker
- volumepedaal met lage impedantie -> gitaar -> pedalen -> volumepedaal -> versterker.

Als je een volumepedaal met hoge impedantie als laatste zet in de schakel zou dit nadelig zijn voor je geluid en vice versa, zegt men althans... ?

Het rotte bij mij is dat ik min of meer twee setupjes heb:
- Les Paul direct in versterker
- Strat via een paar pedaaltjes (2 of 3) in versterker

Bij de Strat wil ik dan het volumepedaal als laatste in de schakel, of tussen de pedalen in...

Voor zover duidelijk! In mijn geval heb je dan bij de Les Paul een hoge impedantie volumepedaal nodig, en bij de Strat een lage. Als je een Boss wilt heb je dan een probleem, want je hebt er twee nodig... !

Ik kwam toen op de site van Ernie Ball terecht en mij viel op dat zij van elk pedaal geen verschillende impedantieversies hebben. Betekent dit dat je een Ernie Ball volumepedaal gewoon overal kunt zetten, zonder toonverlies?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is...

gr,
Emiel

pol
4 februari 2008, 15:44
ernie ball heeft dus wel verschillende versies.

maar hoge impedantie kan geen kwaad, het enige nadeel daarvan is dat het volume niet zo gelijkmatig toeneemt.

net zoals je bij actieve pickups niet perse pots met een lage impedantie moet gebruiken, alleen neemt het volume dan ineens fel toe als je de pot opendraait.

E-J
4 februari 2008, 16:05
ernie ball heeft dus wel verschillende versies.

maar hoge impedantie kan geen kwaad, het enige nadeel daarvan is dat het volume niet zo gelijkmatig toeneemt.

net zoals je bij actieve pickups niet perse pots met een lage impedantie moet gebruiken, alleen neemt het volume dan ineens fel toe als je de pot opendraait.

Je hebt gelijk, Ernie Ball heeft pedalen voor gitaren met actieve (500k) of passieve (250k) elementen, maar dit doet toch niet de impedantie verschillen, of wel?

Bedankt in ieder geval!

Tristan
4 februari 2008, 17:06
Euhm, ik heb dat lage impedantie Boss volumepedaal getest, de FV300L of zoiets, klonk prima tussen de gitaar en de versterker dus ik weet niet of dat 'ie veel nadelige effecten zal geven...
Ernie Ball vond ik eerlijk gezegd een stuk minder, knijpt het geluid duidelijk af, minder sprankelend hoog en een beetje een neuzig middengebied dat erbij komt, wat mij betreft geen aanrader deze volumepedalen...
De beste vind ik nog steeds de Visual Sound Visual Volume, die gebruik ik dan ook zelf, de minste kleuring, de meeste mogelijkheden tegen de beste prijs, goed ding!

E-J
4 februari 2008, 20:11
Is ook wel te zien aan de prijs :D

Nou ja genoeg geleuterd, ik zal ze maar eens moeten testen...

Tristan
5 februari 2008, 01:26
Die Visual Sound is goedkoper dan de Ernie Balls hoor...

Liquid_Metal
10 september 2009, 12:40
Ik heb ook een vraagje over impedantie en vond het zonde om een nieuw topic aan te maken. Wss in 1 keer te beantwoorden.

Maakt het voor een expressiepedaal ook uit wat voor impedantie een pedaal heeft? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar ik zou een Boss FV500H (hoge impedantie) kunnen aanschaffen en als expressiepedaal bij de VoodooLab GCP kunnen gebruiken. Geen probleem?
En hoe zou het klinken als ik dit pedaal eventueel later als volumepedaal in de fxloop van m'n versterker zou stoppen? Dan kun je beter een pedaal met lage impedantie hebben. Maar waarom is dat?

Comfortably Daniel
10 september 2009, 21:13
hmm...nooit problemen gehad met signaalverlies door m'n Ernie Ball pedaal. Ik heb 'm al voor, tussen en na de effecten gebruikt...gaat allemaal goed.
Ik heb de junior 250K versie.
Wat Ernie Ball erover zegt:
250K = Passief signaal
25K = Actief signaal

Nitefly7
11 september 2009, 00:32
Ik heb ook een vraagje over impedantie en vond het zonde om een nieuw topic aan te maken. Wss in 1 keer te beantwoorden.

Maakt het voor een expressiepedaal ook uit wat voor impedantie een pedaal heeft? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar ik zou een Boss FV500H (hoge impedantie) kunnen aanschaffen en als expressiepedaal bij de VoodooLab GCP kunnen gebruiken. Geen probleem?
En hoe zou het klinken als ik dit pedaal eventueel later als volumepedaal in de fxloop van m'n versterker zou stoppen? Dan kun je beter een pedaal met lage impedantie hebben. Maar waarom is dat?

voor expressiepedalen kiezen de meeste fabrikanten vaak voor een pedaal met lage impedantie (daarom heette de FV-300L ook Volume/expression pedal..)
bij de FV-500 serie hebben beide pedalen (H en L) een exp-uitgang, dus dat weet ik even niet..
bij de GCP zie je vaak de Ernie Balls (gewone versie ) als exp gebruikt worden..

als ik je zo lees, kan je toch gewoon het beste een L-versie halen? of wil je per se een pedaal dat je direct achter je gitaar zet..

Liquid_Metal
11 september 2009, 12:46
Nee ik zou het pedaal juist in de fxloop zetten, mocht ik 'm ooit als volumepedaal gebruiken. Ik heb dus ook besloten dit pedaal te laten schieten en ben op zoek gegaan naar een pedaal met lage impedantie. Inmiddels 2 kandidaten gevonden :). Een 50L en een 500L van Boss.

Nitefly7
11 september 2009, 12:49
Nee ik zou het pedaal juist in de fxloop zetten, mocht ik 'm ooit als volumepedaal gebruiken. Ik heb dus ook besloten dit pedaal te laten schieten en ben op zoek gegaan naar een pedaal met lage impedantie. Inmiddels 2 kandidaten gevonden :). Een 50L en een 500L van Boss.

laat die 50L maar zitten; IMHO niet degelijk genoeg, niet echt road-worthy en de 'feedback' die je krijgt ('voelt mijn voet dat ik iets doe') is niet zo prettig als de grotere 500L
bovendien heeft de 500L al een aparte exp.-out..

een 2ehands 300L zou ook een prima optie zijn; maar vergelijken van de 50L met 500L is budget-/pro-gear vergelijken..

EuroCinema
11 september 2009, 14:15
Nou, ik heb zelf de 500, maar ik zie best vaak prof bands met die 50jes hoor. Volgens mij heb ik Goudsmit er weleens mee in Paradiso zien staan. Volgens mij is het vooral een gevoelskwestie, dat plastic vs. metaal.

Liquid_Metal
11 september 2009, 17:27
Ik heb idd een dealtje gemaakt met de verkoper van de 500. Stuurt 'm morgen of maandag hopelijk op.

Nitefly7
11 september 2009, 17:32
Nou, ik heb zelf de 500, maar ik zie best vaak prof bands met die 50jes hoor. Volgens mij heb ik Goudsmit er weleens mee in Paradiso zien staan. Volgens mij is het vooral een gevoelskwestie, dat plastic vs. metaal.

eerlijk gezegd heb ik alleen de EV-5 gebruikt, en deze vergeleken met de FV-50..
die FV-50 zit ik nl. zelf te overwegen voor grab-'n-go
mijn Stereo/Pan Ernie Ball is even zwaar als m'n hele Real Book/partituur tas..
om maar niet te spreken van m'n 2-pedalboard...!
misschien dat ik ze toch eens in overweging neem..
't ding kost bijna niks en past heel eenvoudig in je (gitaar)tas...!