PDA

View Full Version : Gitaarkabel vergelijking



jw009
4 februari 2008, 11:57
http://www.lavacable.com/myweb/CableSummit4.pdf

Ik weet niet of je veel verschil zult horen, maar vond het wel een leuke vergelijking.

Uitslag: (max 100 punten)

90.75. Van de Hul Integration Hybrid
90.75. Two-Rock Crystal Clear
88.50. Analysis Plus Pro Oval middip
87.25. Cardas Audio Golden Chord
85.75. JPS Labs Superconductor FX
85.25. Requisite Audio the new cable
78.50. Vans Evers People Eater:
77.25. Cobalt Ultimate Instrument Cable
75.25. George L
75.00. Carver Professional ZEROpoint 34session
74.75. Pete Cornish Silver Signature
74.50. Alessandro guitar two
74.50. Canare GS-6
72.75. Planet Waves
72.00. Klotz La Grange
70.50. DiMarzio
70.25. Monster Cable Studio Pro 1000
66.25. Evidence Audio Lyric:
60.00. MIT Hardwire ST
59.00. Mogami
51.75. Zaolla Silverline


Brandt maar los!

maestro_nl
4 februari 2008, 12:44
tja, cijfertjes he...
De kabel met bv de minste weerstand is niet de kabel die je als gitarist
het beste vindt, maar als audiofiel misschien juist weer wel.

Mijn volgorde:
1) Evidence Audio Lyric HG
2) Fatsoflex Spectraflex
3) Evidence Audio The Melody
4) Van den Hul nogwat
5) George-L
6) Monster Cable Rock
7) de rest...

ben vanhoof
4 februari 2008, 12:58
Ja watte, al eens naar de prijzen van die zogezegd "betere" kabels gezien? Na elke test staat de prijs erbij in dollar, varierend van 30 tot 300 dollar voor een stomme kabel van 10 feet

pol
4 februari 2008, 13:07
geweldig, frequentie response grafieken op gehoor ???

waardeloos dus...

Dirk_Hendrik
4 februari 2008, 13:34
geweldig, frequentie response grafieken op gehoor ???

waardeloos dus...

En bedankt... je hebt me daadwerkelijk aan het lezen gekregen... :D

En dan lees je leesvoer voor fanaten die zo extreem gefocussed zijn geraakt op het tweaken van hun installatie dat ze doorslaan... en dan krijg je dus inderdaad dit soort akties... hoe duurder hoe beter en de enige referentie die dat kan beoordelen zijn je eigen oren.... doei.

inderdaad behoorlijke crap.



Performance Factors
This comparison will not list specifications such as capacitance, DC resistance and inductance, as these serve to falsely lead consumers.

Wat interessant is daar zo ongeveer elk gerenommeerd hifi-blad dit soort factoren wel meeneemt in z'n tests. Ze mogen misschien niet allesbepalend zijn maar zijn wel een zalige "eerste schifting".

Tristan
4 februari 2008, 13:41
tja, cijfertjes he...
De kabel met bv de minste weerstand is niet de kabel die je als gitarist
het beste vindt, maar als audiofiel misschien juist weer wel.

Mijn volgorde:
1) Evidence Audio Lyric HG
2) Fatsoflex Spectraflex
3) Evidence Audio The Melody
4) Van den Hul nogwat
5) George-L
6) Monster Cable Rock
7) de rest...

Ik weet alleen dat ik de George L als instrumentkabel niet zo lekker vind klinken, te dun in het laag en te schel in het hoog...
De Spectraflex Fatsoflex vind ik lekker klinken, de gewone Spectraflex is minder lekker in het laag, klinkt dunner...
Verder is er nog een Fender Pro kabel (volgens mij gemaakt door Carver) die echt fantastisch klinkt, beter nog dan de Fatsoflex, maar die kabels zijn erg duur en kwetsbaarder dus niet zo handig voor on the road...
Oh ja, ook nog de Fatsoflex tegen een Fulltone kabel, een Homemade kabel van een of andere Duitser en een Two-Rock kabel getest...
De Fulltone kabel klonk erg mooi, iets meer richting de George L, wat transparanter en met wat minder vette bassrespons dan de Fatsoflex, goede kabel...
De Two-Rock kabel vond ik wel okee maar te stijf en stug van feel, niet mijn ding en erg duur...
Die Duitse kabel was wat betreft prijs/kwaliteit erg okee...
Ik ben heel benieuwd naar die Evidence Audio kabels, nog nooit getest, hebben die eigenlijk ook zo'n extra beschermende gebreide kous om de kabel heen zitten zoals bij de Fatsoflex?
Van Den Hul heb ik ook nooit getest, maar die lijken me ook te kwetsbaar on the road en die zijn ook erg duur...
Wat betreft Monster cable hoor ik van steeds meer mensen dat het eigenlijk bagger is...

peter_heijnen
4 februari 2008, 14:02
Vovox staat nog niet eens in die lijst.....

Tristan
4 februari 2008, 14:56
Die hebben toch alleen speakerkabels?

Joey Handsome
4 februari 2008, 14:59
Wat een gezeik om die kabels. Als ik sommigen altijd hoor lullen in dit soort topics moeten zijn wel echt een wereldsound hebben.

pol
4 februari 2008, 15:02
Die hebben toch alleen speakerkabels?

nee, alles, ook microkabels (zelfs gematched per paar).

natuurlijk zie je die dingen in geen enkele studio omdat ze evenveel kosten als een paar goeie micro's...

peter_heijnen
4 februari 2008, 15:04
Ik kom bijna nooit bij vanderhaar, maar de laatste keer zei ie: moet je deze vovox kabel maar eens horen. Ik vond het verschil met mijn eigen spectraflex verbluffend.

Tristan
4 februari 2008, 15:07
Wat een gezeik om die kabels. Als ik sommigen altijd hoor lullen in dit soort topics moeten zijn wel echt een wereldsound hebben.

Nee hoor, mijn sound is best wel kut, helaas, en ik doe nog wel zo hard mijn best om het te verbeteren... :seriousf:
Geintje, maar ik moet wel zeggen dat ik zeker nog steeds niet tevreden ben met mijn sound, ach ja, je probeert eens wat uit he... :)

Tristan
4 februari 2008, 15:07
Ik kom bijna nooit bij vanderhaar, maar de laatste keer zei ie: moet je deze vovox kabel maar eens horen. Ik vond het verschil met mijn eigen spectraflex verbluffend.

Gewone Spectraflex of de Fatsoflex?
Daar zit namelijk wel een behoorlijk verschil in...

Joey Handsome
4 februari 2008, 15:25
Nee hoor, mijn sound is best wel kut, helaas, en ik doe nog wel zo hard mijn best om het te verbeteren... :seriousf:
Geintje, maar ik moet wel zeggen dat ik zeker nog steeds niet tevreden ben met mijn sound, ach ja, je probeert eens wat uit he... :)

Heb ik ook een hele tijd gehad. Ik heb me er bij neer gelegd. De ene dag klinkt het nog wel eens onwijs kut, de andere helemaal geweldig. Ik heb mijzelf maar er van overtuigd dat ik nooit tevree zou zijn.

peter_heijnen
4 februari 2008, 15:40
Gewone Spectraflex of de Fatsoflex?
Daar zit namelijk wel een behoorlijk verschil in...
De gewone, ik had al begrepen dat er idd verschil is.

Mitch
4 februari 2008, 16:15
Vovox instrument kabels verkopen ze bij Thomann en Tone Toyz. Maar ja, bijna 100E voor een beetje kabel...pffff....
Ik had een tijdje terug een Horizon kabel gekocht bij Tone Toyz, totaal niet duur, lekker dun, ideaal on stage en die had ik getest tegen mijn dure KLotz krullendekutkabel met mooie pluggen: totaal geen verschil.

tubeonly
4 februari 2008, 18:42
Chips, net een kapitaal uitgegeven aan George L patch kabels ;)

the sure thing
4 februari 2008, 21:02
Ik ken 2 typen kabel EN hoor dan nog het verschil ook! Klotz en George L. En ik vind George L helderder!

ewout
6 februari 2008, 13:38
Ik heb nu evidence melody cables hier en ik vind ze veel beter klinken dan mijn oudere GeorgeL's. Meer & mooier laag, rustiger in het midden en een ronder, minder schel tophoog. Als je de GeorgeL's inplugt nadat je met de evidence hebt gespeeld dan klinken de GL's me toch flink dun en schel ineens... het verschil is echt erg goed te horen! Een vriend luisterde mee en vond exact hetzelfde. Hij heeft niet veel later de evidence Lyric HG en de GeorgeL's naast elkaar getest en vond de Lyric ook vele malen beter dan de GL's.

Ik heb ook de evidence Siren speakercable voor een nieuw cabinet gekocht en die klinkt praktisch hetzelfde als een noname speakercable die ik heb in een ander cabinet... misschien is dat ook gewoon een goede cable of anders is die Siren niet zo bijzonder. Geen idee. Het klinkt in ieder geval erg goed.

Mitch
6 februari 2008, 13:53
Die Evidence kabels zijn niet koopjes he (zoals alle kwaliteit)? Wat kostte die van jou ?

Negative K3 fan
6 februari 2008, 16:33
walgelijk, ik wil het verschil niet eens horen :)

ewout
6 februari 2008, 20:05
Die Evidence kabels zijn niet koopjes he (zoals alle kwaliteit)? Wat kostte die van jou ?

viel wel mee eigenlijk, ik heb ze hier vandaan gehaald:

http://www.lavacable.com/evidence%20audio%20cable.htm

wacht even...

zo, oeps, de prijzen zijn geloof ik net flink omhoog gegaan ofzo? Ik heb mijn patchcables voor iets van 18 dollar per stuk gekocht, ook de lange, en zelf met invoerbelasting valt dat reuze mee...

ewout
6 februari 2008, 20:07
walgelijk, ik wil het verschil niet eens horen :)

Ik raad je sterk af om dan te gaan luisteren, want als je het verschil hebt gehoord wil je niet meer terug. Serieus.

ewout
6 februari 2008, 20:08
Die Evidence kabels zijn niet koopjes he (zoals alle kwaliteit)? Wat kostte die van jou ?

trouwens, Sander verkoopt de Lyric HG nu als ik het goed begreep van Gerard. Binnenkort maar es luisteren...

artnaz
6 februari 2008, 20:12
Ik heb gewoon Mogami 2524 gekocht met wat goede Neutrik-pluggen. Even solderen en je hebt een topkabel (zowel in sound als in gebruik) voor een lekkere prijs!

Negative K3 fan
7 februari 2008, 13:20
Ik raad je sterk af om dan te gaan luisteren, want als je het verschil hebt gehoord wil je niet meer terug. Serieus.

ik ben bekend met het verschil, ik heb mp3s met vergelijkende soundclips en zelfs via zo'n computeropname hoor ik een duidelijk verschil. Maar een verschil betekent voor mij niet automatisch beter of slechter, dat komt bij veel mensen pas als het prijskaartje ook in hun hoofd zit. Ik heb het er in ieder geval niet voor over, maar ik leef dan ook voor meer dan de helft van de IBG.

the sure thing
7 februari 2008, 17:47
FF weer on topic :)

Kwas net bij Jukebox in Boekel (coole hoezen voor je amp!!!!) en die gast daaro vertelde dat, behalve je kabel van je gitaar naar je pedaaltjes, het ook nog uitmaakt wat voor kabel van je pedaaltjes naar je amp gaat! Terwijl hier op het forum toch wel EEN SOORT VAN CONSENSUS bereikt was, dat als het signaal eenmaal laag ohmig is (dus na je eerste pedaaltje) het allemaal niet meer zoveel uitmaakt, toch? Moet ik nou 2 nieuwe kabels kopen :)

heinz3110
8 februari 2008, 00:00
FF weer on topic :)

Kwas net bij Jukebox in Boekel (coole hoezen voor je amp!!!!) en die gast daaro vertelde dat, behalve je kabel van je gitaar naar je pedaaltjes, het ook nog uitmaakt wat voor kabel van je pedaaltjes naar je amp gaat! Terwijl hier op het forum toch wel EEN SOORT VAN CONSENSUS bereikt was, dat als het signaal eenmaal laag ohmig is (dus na je eerste pedaaltje) het allemaal niet meer zoveel uitmaakt, toch? Moet ik nou 2 nieuwe kabels kopen :)

Nou ,als je toch bezig bent, laat dan meteen je bedrading binnenin je versterker vervangen door beter draad. Ik had gehoord dat dat ook stukken scheelde , opeens hoor je veel meer tophoog. Oh, en je ingangsplug is toch ook wel met vergulde contacten he? :D


Goed, je begrijpt: ik vind het allemaal leuk bedacht , maar tis voor mij een beetje onzin ..

(ik snap heus wel dat een kabel van 20 euro beter klinkt dan eentje van 2. Maar er zijn grenzen.)

maestro_nl
8 februari 2008, 11:11
Kabel na een laagohmig apparaat maakt zeker ook nog uit, maar in mindere mate.
Wanneer budget een probleem is zou ik eerst van gitaar naar buffer goede kabel kopen.