PDA

View Full Version : Akoestische gitaar met dunne hals?



Jay75
4 februari 2008, 11:36
Eigenlijk speel ik alleen maar versterkt, maar omdat we met de band binnenkort miss wat radio dingetjes gaan doen, zoek ik een leuke akoestische, budget 300-500 euro, waarbij ik liever bij de 300 blijf. Er hoeft geen element in want microfoontje ervoor will do ;)

Ik speel nu voornamelijk op een 70's SG en die heeft een hele dunne hals.
Is dat bij akoestische gitaren ook te krijgen? Lage aktie en dun halsje?

Zoja, laat maar weten.

Acousticaster
4 februari 2008, 13:41
Eigenlijk speel ik alleen maar versterkt, maar omdat we met de band binnenkort miss wat radio dingetjes gaan doen, zoek ik een leuke akoestische, budget 300-500 euro, waarbij ik liever bij de 300 blijf. Er hoeft geen element in want microfoontje ervoor will do ;)

Ik speel nu voornamelijk op een 70's SG en die heeft een hele dunne hals.
Is dat bij akoestische gitaren ook te krijgen? Lage aktie en dun halsje?

Zoja, laat maar weten.Lage akie hebben de meeste akoestische gitaren wel (al blijft natuurlijk de vraag wat vind je laag: een akoestische speelt toch meestal iets zwaarder dan een elektrische, bijvoorbeeld omdat de snaren dikker zijn), en de dunne hals is natuurlijk je eigen voorkeur. Persoonlijk ben ik wild van het Brits/Chinese merk Tanglewood: veel gitaar voor weinig geld. Overigens klinken Yamaha's ook niet slecht, maar die hebben naar mijn mening toch vaak de interne versterking wel nodig om er nog iets van te maken.

Welke gitaar je kiest is ook afhankelijk van het model ervan, wat ook weer afhankelijk is van wát je speelt (gesimplificeert: slag = dreadnought, jumbo, grand auditorium, fingerpicking = parlor/grand auditorium/grand concert). Een lekkere allrounder is bijvoorbeeld de Tanglewood AS 170

Jay75
4 februari 2008, 20:38
Nou het is zowieso geen fingerpicking, eigenlijk meer punkrock&roll, maar geen metal ofzo, dus ik moet een slaggitaar hebben die mooi vol klinkt, maar waar ik ook mee uit de weg kan met een solootje hier en daar ( simpel solo lickje )

Meer tips zijn welkom :)

Acousticaster
4 februari 2008, 20:43
Nou het is zowieso geen fingerpicking, eigenlijk meer punkrock&roll, maar geen metal ofzo, dus ik moet een slaggitaar hebben die mooi vol klinkt, maar waar ik ook mee uit de weg kan met een solootje hier en daar ( simpel solo lickje )

Meer tips zijn welkom :)
In dat geval zou ik toch kiezen tussen een dread of een grand auditorium. Welke van de twee je het lekkerst vind spelen en klinken is volledig je eigen smaak. Dreadnoughts zijn er gewoon wel véél meer, dus dat maakt de aanschaf van dit type al een stukje makkelijker...

Jay75
4 februari 2008, 22:45
MIsschien een hele domme vraag hoor, maar zijn dat verschillende types ( ....zoals solidbody, semi-hollow etc bij elektrisch....) akoestische gitaren, of van het merk dat je hierboven noemt?

hoadje
5 februari 2008, 07:46
Nee hoor, dat is geen domme vraag; het gaat om de vorm van de klankkast en dat heeft directe gevolgen voor de klank van de gitaar en de bespeelbaarheid. Een jumbo is tamelijk groot en dat geldt ook voor een dreadnought, terwijl de overige modellen (zoals de grand auditorium en de grand concert) een stuk handzamer zijn. Grote gitaren zijn doorgaans geschikter voor strumming en kleine gitaren voor fingerpicking. In jouw geval ligt een gitaar 'in het midden' het meest voor de hand, dus een dreadnought of een grand auditorium.