PDA

View Full Version : Hulp gezocht bij aankoop!



snapyourfingers
3 februari 2008, 21:22
Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik een nieuwe gitaar kopen, alleen heb ik maar weinig verstand van alle technische aspecten en termen die daarbij horen. Ik wil er één van tusen de 1000 en 1500 euro, dus ik wil er echt zeker van zijn dat ik iets goeds krijg. Daarom hoop ik dat jullie mij er misschien een beetje bij kunnen helpen. Ik heb wel een paar dingen die ik sowieso belangrijk vind. Zo wil ik er zonder meer een tremolo hendel op kunnen zetten. Daarnaast moet hij echt licht zijn (heb een tijd met schouderklachten rondgelopen) en het zou leuk zijn als hij custom made was maar ik weet hoe duur zoiets kan zijn dus da's geen must. Qua sound zoek ik een beetje blues/classic rock stijl a la Stevie ray vaughan of status quo.

Hopelijk is mijn beschrijving een beetje duidelijk. Alvast bedankt voor de hulp!

Orpheo
3 februari 2008, 21:32
voor 600 (max!) een tele baja, en voor 700 een leuke highway strat. van de rest zou ik kijken naar een (tweedehands?) peavey classic 30. klaar :) heb je EN de telescheur/sound van status quo en het milde geluid van srv (een strat klinkt gewoon niet zo 'twangy' als een tele). en op deze manier heb je het beiden.




of als je perse custom wilt, raad i je aan om te kijken naar www.warmoth.com

Coolguy
3 februari 2008, 22:43
Fender American Stratocaster (eventueel de Deluxe of HSS naargelang je budget & smaak)

dimitri
3 februari 2008, 23:11
Ik zou dan ook rondkijken voor een stratocaster. De american vintage (57 en 62) zijn zeer goede gitaren. Tussen beide gitaren zitten een aantal verschillen, maple of rosewood fredboard etc. Je komt ze regelmatig tweedehands tegen. Nieuw kopen kan natuurlijk ook altijd.

almarvk
4 februari 2008, 08:44
Zo aan je muziek smaak te horen lijkt het me voor de hand liggend dat je voor een stratocaster gaat.

Oftewel: ga naar een winkel waar ze meerdere soorten en variaties hebben en ga gewoon een boel uit testen.

kevervolks
4 februari 2008, 16:14
Koop een strat van 600 a 700 euro met een lekkere tube versterker erbij en klaar ben je!

Voor de strat zou ik dan een:

Highway One kopen of een:
Classic Player 60's (deze heb ik zelf ook 8-) en klinkt echt geweldig), is ook een geweldige blues gitaar mede dankzij z'n 69' custom shop pickups!

Ik zou geen strat van 1500 euro kopen het verschil tussen deze en de goedkopere is nauwlijks tot niet merkbaar.

Eko
4 februari 2008, 16:40
Je maakt mij toch niet wijs dat je niet ongeveer weet wat je zoekt. Als je het hebt over het monteren van een tremelo begrijp je het niet helemaal of je bent erg nieuw op de gitaar.
In dat laatste geval , koop eerst een starterset i.p.v. een heel duur instrument.
Als je je een klein beetje verdiept in je muziekkeuze zou je moeten weten wat je zoekt. Ook zal er een versterker bij moeten zijn om je geluid vorm te geven. Als je die ook nog niet hebt wordt het heel lastig en is een teleurstelling van 1000,- al bijna ingebakken.

vulvasonic
4 februari 2008, 16:45
Ik zou meteen voor de American Vintage '52 reissue tele gaan (tweedehands)!
Natte dromen en de ultieme teletwang, brrrrrrr..... :cooler:

Maar goed, dat ben ik dan.

snapyourfingers
5 februari 2008, 10:53
Bedankt voor de vele (en snelle) reacties allemaal! :cheerup:


Als je het hebt over het monteren van een tremelo begrijp je het niet helemaal of je bent erg nieuw op de gitaar.


Ik speel nu zo'n 5 jaar dus ik ben redelijk nieuw inderdaad, maar de starterspakket fase heb ik al achter me hoor. Ik ben nu in het bezit van een washburn HB35 en heb een Adonis GA-60 versterker die ik eventueel ook wil vervangen. Maar op mijn gitaar past dus geen tremolo, waardoor ik er sowieso één wil die dat wel kan.
Ik heb eerder al gezegd dat ik inderdaad vrij weinig verstand heb van gitaren zelf, en dat is dan ook de reden dat k hier om hulp vraag. Kun je me vertellen wat ik niet begrijp over het monteren van een tremolo?

Rormo
5 februari 2008, 11:25
Een tremolo monteer je niet. Die zit er of wel op, of niet. Uiteraard als je gaat doe-het-zelven en een gitaar zonder tremolo ombouwt kun je er wel zelf een tremolo opzetten, maar dat is niet wat jij bedoelt. Je zoekt dus gewoon een gitaar met een tremolo, punt uit.

Ik zou zeker een deel van m'n budget in een versterker steken. Beter gezegd, ik zou het grootste deel in een versterker steken. Zoals hier aangeraden zou ik gaan voor een (relatief) goedekope Amerikaanse stratocaster, bijvoorbeeld een highway one. Rest zou ik dan een mooie buizenversterker van kopen. Een versterker bepaald meer dan de helft van je sound, meer nog dan de gitaar waarop je speelt: een slechte gitaar kan nog heel aardig klinken op een goede amp, maar een goede gitaar klinkt nooit goed op een slechte amp.

Eko
5 februari 2008, 11:50
Mijn nogal licht botte manier van reageren komt door het bijna naieve vraagje over de tremelo. Als je er maar iets aan tijd er in gestoken zou hebben zou je het meeste al wel zelf gevonden hebben. Even een site zoeken over SRV kost een paar nanseconden met Google en geeft de wereld aan info. Een beetje liefhebber van Status Quo ( ik ben al 30+ jaren fan) weet op welke gitaren de boys spelen.
Als je die moeite al niet neemt ben ik bang dat het niet veel moeite kost voor een verkoper om jou voor 1500,- in het schip te helpen.
Mijn echte advies zou moeten luiden : Ga naar een dichtbijzijnde gitaarzaak en speel eens op een Strat ( SRV) of een Tele ( Staus Quo) en doe dit over een redelijk goede versterker. Er bestaat een Tele met een Bigsby zodat dat ook nog een oplossing kan zijn.
De versterker bepaald een groot deel van je geluid. Stevie speelde veel over Fender versterkers zoals Twins, Superreverb , Vibroverbs e.a., maar was niet vies van een Marshall. Allen op volumestand 12. Quo heeft ook over van alles en nog wat gespeeld, veelal Marshalls , maar op Liveaid gewoon over Vox AC 30`s.
Er bestaat geen snelle methode: Hoe klink ik net als............ Veel zul je zelf moeten opdoen en ervaren. Sommigen kunnen klinken als SRV met een Tele terwijl anderen met een RSV-signature nog niet in de buurt komen.

Kim Wilson
5 februari 2008, 11:56
Probeer idd een aantal gitaren uit. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de Fender Classic Player serie, Mexicaanse gitaren met een dito prijskaartje, maar kwalitatief zeer goed. Probeer een Strat en een Tele, experimenteer met rosewood en maple halzen en ontdek welke gitaar het beste bij jou past.

kevervolks
5 februari 2008, 20:26
Idd zoals ik al eerder zei koop een goedkope fender zoals de Classic Player 60's met een goede (full-tube) amp.

En hij bedoelt denk ik met het monteren van de tremolo het pookje en niet de hele brug zelf zoals hier eerder werd gezegd: een tremolo zit er op of niet!

Wanneer deze er dus op zit kan je deze gebruiken door het pookje in het schroefdraad te draaien.

Veel succes met je zoektocht, en koop aub geen gitaar van 1000+ met een crappy amp!

(p.s. speel zelf nog maar een half jaar en bezit over een classic player dus spreek uit persoonlijke ervaring)

snapyourfingers
6 februari 2008, 15:11
Toen ik zei waar een tremolo op kan, bedoelde ik dus eigenlijk dat je het pookje er op en af kan schroeven, maar dat heb ik dan verkeerd uitgedrukt... excuus!

Gister ben ik bij de feedback geweest en ik moet zeggen, het aanbod duizelt me nu nog! Maar geholpen door de richtlijnen die ik hier heb meegekregen ben ik gelijk gaan zoeken naar de classic player '60 strat (die wilde ik het liefst proberen) maar die was helaas uit of stock :(. Toen heb ik de Highway one strat geprobeerd die ik erg lekker vond spelen. Daarna heb ik zomaar iets gepakt, waardoor ik de Epiphone SG custom maestro in handen kreeg die ik minder vond (hoewel hij er gladjes uitzag). Verder heb ik de Telecaster Baja en de Godin Freeway SA bp/rw (echt, waar STAAN al die afkortingen voor??) nog geprobeerd, maar ik wil echt nog eens die strat classic proberen...

Maargoed, nu stress ik hem helemaal... En ik altijd maar denken dat de gitaar het belangrijkst is! Ik heb de afgelopen dagen met de handen in de haren gezeten door alle types, merken, houtsoorten, soorten elementen en stemmechanieken die er op een gitaar zitten. En dan moet ik ook nog hetzelfde bij versterkers doen? God sta me bij... :nervous:

Rormo
6 februari 2008, 18:35
1 keer stressen, de rest van je leven plezier van zo'n instrument. Je kunt ook maar gewoon iets kopen en dan na een maand er achter komen dat het toch niets is en verkopen met verlies. Dan toch beter ff iets langer nadenken :)

kevervolks
6 februari 2008, 19:17
Idd gewoon goed in verdiepen,

Foto's van mijn Classic Player 60's (laatste post op de pagina):

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79584&page=182&pp=10

Kaboemba
6 februari 2008, 19:22
Mag ik vragen waarom je een tremelo wilt ?
Ik heb die dingen op bijna la mijn gitaren en gebruik ze echt nooit.

O nee da's niet waar ik gebruik ze om nieuwe snaren te rekken.

Rormo
6 februari 2008, 20:01
Tsja dat hangt natuurlijk van je muziekstijl af.

jan jansen
6 februari 2008, 20:07
. Een beetje liefhebber van Status Quo ( ik ben al 30+ jaren fan) weet op welke gitaren de boys spelen.

vertel maar eens dan... :blast:

jj

jan jansen
11 februari 2008, 18:14
Een beetje liefhebber van Status Quo ( ik ben al 30+ jaren fan) weet op welke gitaren de boys spelen.


Geen antwoordt op mijn vraag hierboven....dus nogmaals;vertel maar op wlke gitaren ze spelen...ben benieuwd..,

JJ

Quink
11 februari 2008, 18:22
dus nogmaals;vertel maar op wlke gitaren ze spelen...ben benieuwd..

Als je zó graag wil weten op welke gitaren die mannen spelen dat je 2x dezelfde vraag stelt google dan ff...... :roll:


http://www.clicksmilies.com/s0105/aetsch/cheeky-smiley-016.gif

jan jansen
12 februari 2008, 06:16
Als je zó graag wil weten op welke gitaren die mannen spelen dat je 2x dezelfde vraag stelt google dan ff...... :roll:


http://www.clicksmilies.com/s0105/aetsch/cheeky-smiley-016.gif


Alsof google alle antwoorden geeft.....als je zoekt op auto krijge je ook een lada....,bovendien is het een arrogante opmerking....vandaar....lat maar eens horen dus....dat wordt een hele waslijst...

Kim Wilson
12 februari 2008, 06:56
Quo speelt op Tele's. Al jaren.

Kakihara
12 februari 2008, 07:48
Een beetje liefhebber van Status Quo ( ik ben al 30+ jaren fan) weet op welke gitaren de boys spelen.


Geen antwoordt op mijn vraag hierboven....dus nogmaals;vertel maar op wlke gitaren ze spelen...ben benieuwd..,

JJ
Het antwoord werd al gegeven in de post waaruit jij citeert, misschien niet expliciet, maar het staat er :) En als je ook maar één keer de Quo gezien hebt op een prentje of een een filmpje weet je het ook :)

jan jansen
13 februari 2008, 19:04
Het antwoord werd al gegeven in de post waaruit jij citeert, misschien niet expliciet, maar het staat er :) En als je ook maar één keer de Quo gezien hebt op een prentje of een een filmpje weet je het ook :)


Ik volg ze al vanaf begin jaren 70 en als ze alleen tele`s gebruikten bleef er weinig over van sommige nummers,laat staan alle studio opnames.....dat jij altijd die groene en witte tele ziet op promoclips en hoesjes e.d. wil niet zeggen dat ze altijd op teles spelen......heb dus nog steeds geen goed antwoordt....Volgens de media betsaat quo ook maar uit 2 man......totale nonsens dus......

Kim Wilson
14 februari 2008, 08:50
Heb je ze wel eens live gezien? Ja, dat moet wel haast. Ik ook, en ik kan me niet herinneren dat ze van gitaar hebben gewisseld tijdens hun optreden.

En natuurlijk bestaat Quo niet uit 2 man, maar Rossi en Parfitt zijn wel de mensen die Quo maken, zij zijn de drijvende kracht achter Status Quo, en niet alleen muzikaal. De naam Status Quo is verbonden met Rossi en Parfitt. De bassist, drummer en toetsenist zijn universeel en inwisselbaar, Rossi en Parfitt niet.

Marc Oblivian
14 februari 2008, 09:08
Nou, hij heeft wel een beetje gelijk: ik heb gehoord dat Quo in de studio wel eens andere spullen gebruikt dan de spullen waar ze het podium mee opgaan.
Ook gebruiken ze steeds vaker andere spullen op het podium overigens.
Zo hoorde ik dat ze voor de wat zwaardere nummers nu Diezel en Mesa Rectifiers gebruiken. Schijnt dat ze ook iets hebben lopen met BcRich.....
Ook corpspaint de laatste keer dat ik ze zag!

Die gasten 00wnden egt vet man!!!

okee weer serieus: ik ken ze niet anders dan met tele's
studio zal er wellicht eens een LP Junior gebruikt worden?
Veel bands gebruiken in de studio wat meer spullen....

Kakihara
14 februari 2008, 09:18
Ik beweer niet dat bij Quo wel eens op iets anders dan een telecaster gespeeld wordt, elke gitarist neemt weleens graag een andere gitaar vast dan zijn main axe en de ene verandert al wat meer van gitaar dan de andere (kijk naar Jeff Beck, die op alle drie de grote modellen gespeeld heeft). Maar 99% van de tijd wordt er bij Quo op telecasters gespeeld en daar kan je niet om heen. Status Quo op een Les Paul gaat één brij worden vrees ik.

Wat betreft de groep Status Quo: is het zo erg dat enkel Francis Rossi en Rick Parfitt naar voren gebracht worden ? Uiteindelijk zijn zij wel de spil van de groep. Alan Lancaster is er al bijna 25 jaar niet meer bij en ondertussen zitten ze al aan hun vierde drummer. De enige andere constante naast Rossi en Parfitt is Andrew Bown, maar helaas (?) voor hem draait het bij Status Quo niet om zijn pianospel...

jan jansen
15 februari 2008, 20:20
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//audio-video.marktplaats.nl/dvd-s-muziek-en-concerten/148550403-status-quo-70-s-live.html

net even deze foto gevonden op marktplaats.hier spelen ze het nummer gerdundula..(niet mijn favoriet..) en die zit nog steeds in de set..50% van de gitaren is hier geen tele,kijk eens bij tijdens het nummer Rain en 4500 times....waar speelt Rick dan op?
Trouwens als je kijkt vanaf de beginperiode welke gitaren ze hebben gebruikt ben ik wel ffe bezig...anyway bij het grote publiek kennen ze idd alleen de tele`s ..


http://statusquocoverbands.blogspot.com/ sta ik afgebeeld met rick parfitt...