PDA

View Full Version : Nylon snarig of staal snarig?



Henk M.
3 februari 2008, 18:47
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort op een klassieke gitaar aan het spelen. Helemaal super. Als ik op de klassieke manier speel hou ik alleen het niet lang vol vanwege een linker tennisarm. Maar als ik op de 'western manier' speel gaat het veel beter, ik kan dan alleen wat hoger op de hals heel moeilijk akkoorden en toonladders spelen. Kan ik beter overstappen op een staal snarige gitaar vanwege de breedte van de hals of zijn er ook nylon snarige gitaren met een smallere hals. Ik speel alleen onversterkt. En naar welk merk kan ik het beste kijken. Mijn budget is ca.600 euro.

Onmeunig Hans
3 februari 2008, 18:51
Hoi Henk,
Vervelend van je tennisarm, dat kan je leven goed verzieken.
Is een tennisarm niet tijdelijk? Kom je er met therapie niet af?
Bedenk wel dat staal en nylon natuurlijk anders klinken, maar ook spelen.
Mijn staalsnarige vraagt meer kracht om te bespelen, ik kan me voorstellen dat je dan met je tennisarm tegen andere beperkingen aanloopt. De hals is wel smaller, accoorden zijn mss makkelijker te pakken voor je.

hans

liesje
3 februari 2008, 19:02
Gitaarspelen met een tennisarm is denk ik niet verstandig...
of het nou op nylon is of op staal, vraag de fysio!!
Straks heb je een western van 600 euro, en kun je er niet op spelen vanwege een zere arm...

Pais
3 februari 2008, 19:38
Jammer dat je last heb met je huidige gitaar. Er zijn inderdaad nylonsnarige gitaren met een smallere hals dan de standaard 52mm, al zie je die niet erg veel.
De cutaway modellen van Alhambra zijn 50mm (zet geen sode aan de dijk) en ze hebben zojuist een nieuwe serie uitgebracht met een halsbreedte van 48 mm, al liggen die boven je budget
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151808

Wat bedoel je presies met 'de klassieke manier' en de 'western manier'? Bedoel je daar de houding mee?

Henk M.
3 februari 2008, 22:16
Bedankt,
Onmeurig Hans, liesje,Pais voor jullie reactie.
Inderdaad is een tennis arm tijdelijk, alleen weet je nooit van te voren hoe lang zoiets duurt. Het is misschien niet wijs om door te gaan met spelen maar je moet wel zorgen dat je arm in beweging blijft. Wat is dan beter om een beetje gitaar te spelen zolang je het niet overdrijft. Al is dat in mijn geval wel moeilijk want ik ben helemaal verkocht. En ik zoek eigenlijk een gitaar die ontworpen is om alleen onversterkt te spelen, die alhambra heeft electronica maar dat zal ik niet gebruiken. Ik bedoel inderdaad de houding, zoals tommy emmanuel speelt gaat mij beter af. Nu nog effe oefene:-)

Berti
4 februari 2008, 08:14
als iemand met fibromyalgie (spierreuma) kan ik het volgende zeggen...
toen ik overstapte op een staalsnaar folk/ 000 model, werd het leven een stuk makkelijker.
er zijn meer staalsnaren met nauwere hals (en dunner, dat telt ook...) dan er nylonsnarige zijn met hetzelfde.
en je kan ze zo laten afstellen, evt tijdelijk, dat het lichter speelt voor je, totdat pootje weer opgeknapt is en je er weer op los kan :)
zelf vind ik staalsnaren minder kracht nodig hebben dan nylonsnaren, but that's me.
uitproberen dus.

veel succes
greetz

Henk M.
4 februari 2008, 10:09
Ha die Berti. Bedankt voor je bericht. Laat ik maar niet klagen over m'n arm, wat jij hebt is niet misselijk. Zo'n folk/000 model lijkt mij ook wel wat, de klankkast is wat kleiner dan een jumbo niet? Welk merk bespeel je?

grtz

sanderz
4 februari 2008, 20:46
of zijn er ook nylon snarige gitaren met een smallere hals.

Morgan C554SCE (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=23_103&products_id=3753)

"Electro acoustic Nylon string, ceder top. Dit model heeft een 'smalle' hals!! Met b-Band systeem ingebouwd + tuner!"

En binnen je budget: €395,00

Geen idee of het wat is overigens, maar het heeft een smalle hals!

Berti
5 februari 2008, 13:29
Hoi henk

Nou het was niet de bedoeling dat je ging denken dat je niks moest zeggen over je arm.......tuurlijk wel, en je zoekt dus iets wat makkelijker voor je is.
Weet zeker dat anderen op dit forum ook wel aanbevelingen hebben maar waarom ga je niet eens naar een winkel wat dingetjes proberen?

Zelf komt er hier een blueridge BR 163 aan als het goed is eind deze week, ken het geluid ervan maar moet hem zelf nog testen maar heb afgelopen tijd andere 000-types geprobeerd die allemaal erg comfortabel waren oa een Ayers.
Mensen vinden de blueridges over het algemeen erg comfortabel spelen maar nogmaals da's persoonlijk.

greetz