PDA

View Full Version : Hals schroeven



Kevz0r
3 februari 2008, 17:00
Oke een klein vraagje.

Wat moet ik precies doen als ik mijn hals wil vastschroeven? Moet ik gaatjes voorboren in de hals zelf ofzo? Het lijkt mij zo dat als ik de neckplate op mn body zet en ik jas er een paar schroeven in dat de neck dan niet goed blijf zitten ofzo..

Moet ik de hals vastzetten in een werkbank ofzo?

En ja ik ben een noob hehe. :cheerup:

orreltak
3 februari 2008, 17:23
ja wel voorboren.anders heb je kans dat de hals splijt of de schroef breekt.

Gearjunkie
3 februari 2008, 17:23
Ja, je zult moeten voorboren. Je meet de dikte van de schroef die erin moet, en je boort een milimeter of 2, 3 minder. Ook oppassen dat je niet te diep, lees: door je fretboard, boort.

In een bankschroef vastklemmen werkt fijn, maar geeft daarnaast erg veel schade... ;)

Dus je doet dit op een tafel, waar je een mooi stuk vloerbedekking o.i.d. op legt tegen beschadigingen.
Eerst de hals en de body goed uitlijnen, daarnaa met de schroeven de te boren plek markeren en voorboren.
Bij het boren haal je de hals dus weer van de body af.

Kevz0r
3 februari 2008, 18:20
OK. Duidelijk! bedankt!

Xufar
3 februari 2008, 18:29
Je moet trouwens ook niet in één keer die schroeven erin jagen, maar even rustig een stukje erin draaien en er weer uit. Je hebt namelijk een goede kans dat het hout doordat het hout zo hard is en de wrijving zal verbranden.

hugo123
3 februari 2008, 19:25
en let goed op dat niet hetzelfde gebeurt als er bij mij gebeurde: de hele schroeven vermormelen!

barno
3 februari 2008, 19:59
Best dit soort dingen niet met schroefmachine maar met good ol' schroevendraaier

Van Dattum
3 februari 2008, 20:12
En de schroeven insmeren met was, kaarsvet oid! Anders maak je goeie kans dat ze vastlopen.

pasqual
4 februari 2008, 00:32
vraagje: heb je al gaten in de body? zo ja, maak hier gebruik van.
ten eerste de hals goed uitlijnen zoals al eerder werd ge-opperd en toch op een of andere manier fixeren. ik heb het zelf met een kleine lijmklem gedaan met beschermingsrubber eronder om de hals en body niet te beschadigen.
maar eerst ff meten hoe diep je moet boren. je pakt de betreffende boor en taped die af met schilders tape op de gewenste diepte zodat je niet dieper als de markering boort. maak gebruik van de gaten in de body zodat je ook recht boort. stel : de schroeven hebben een doorsnee van 3 mm, boor dan voor met 2 mm.

groeten Pasqual.

Kevz0r
4 februari 2008, 11:07
Ik heb geen gaten in m'n body. Bedankt voor de tips allemaal!

KoenB
4 februari 2008, 11:09
Ik gebruik het liefste een kolomboor voor dit soort dingen, weet je iig zeker dat de boel recht zit

Van Dattum
4 februari 2008, 11:21
Zonder boorkolom of (goede) boorstandaard boren is smeken om problemen...:dontgeti:

Kevz0r
4 februari 2008, 11:40
ja daar heb je ook een punt in.. Misschien moet ik het laten doen dan.. maar ik wil zelf ook werken aan dat ding snap je. :satisfie:

barno
4 februari 2008, 20:19
volgens mij kan dit goed zonder boorkolom, het gaat ook niet om een grote diepte die geboord moet worden. Bovendien is het volgens mij de bedoeling dat de schroeven niet muurvast zitten in het bodygedeelte, maar wel in het neckgedeelte. Ik heb trouwens een wat onnozele maar toch wel tamelijk effectieve methode: als ik uit het vuistje recht naar beneden wil boren laat ik twee mensen op elke as kijken terwijl ik boor en corrigeren als ik scheef zit: lekker onverantwoord onprofessioneel haha