PDA

View Full Version : zoektocht versterker voor rock coverband



robertt
3 februari 2008, 16:34
Hallo allemaal.

Zoasl de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een nieuwe versterker.
Budget ligt rond de 1000 met wat speling.

Zelf speel ik op een 62"reissue strat met wat trap-pedaaltjes.

Met het bandje, wat net begonnen is spelen we o.a. de volgende nummers (om een beetje een idee te krijgen van het gernre/genres):

RHCP: Under the bridge, Dani California, By the way
Steppen Wolf: Born to be wild
Pink Floyd: Alive
Paolo nutini: New shoes
Rage against the Machines: Killing in the name
Hendrix: Hey Joe
Jet: Are you gonna be my girl
Kravitz: Are you gonna go my way
3 doors down: Kryptonite
Green day: Good riddance

Nu heb ik al heel wat posts afgelezen, maar ik heb nog biet echt een goed beeld voor een eventuele keuze.

Ik zat zelf te denken aan een 2x12 combo 50/100 watt, of een top met 4x12 cab.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij enige opties kunnen geven voor een versterker, zodat ik die de komende tijd kan gaan proberen...

Alvast bedankt. ;)

Gr.

Lexvandoef
3 februari 2008, 16:37
Een vox AC-30 is wel wat denk ik. Superclean geluid, en met een paar goeie trapdozen heb je ook een fijne scheur.

Rubster
3 februari 2008, 17:20
Tja als je die bands zo eens bekijkt: RHCP, RATM, Hendrix, Jet, Green Day.. dat zijn allemaal bands die op Marshall spelen (welliswaar verschillende Marshalls) Maar ik denk dat je met een amp uit de DSL serie toch redelijk goed moet zitten.

succes!

crapton
3 februari 2008, 19:09
Zonder meer Marshall, maar dan een JVM-410. Helaas dan wel even doorsparen, maar dit zijn heel mooie en flexibele (MIDI stuurbare) amps. Klinken ook nog goed ook.

Verder voor veel minder geld de Peavey Valveking. Of een Peavey 6505 head, kost ca 900 Euro, dan nog kastje kopen.

Fender Supersonic, head is ca 1050 Euro.

Uiteraard 2e hands Marshall.

Vox AC-30 lijkt me wat minder voor deze muziek.

Overigens mijn recente ervaring met mijn Hijgs&Kreuner Statesman Quad EL84 amp: dat is 'slechts' 40W en 1x12" maar MEER dan luid genoeg in een bandje, stond op 1/4 open en drummer hield zich niet in. Ik bedoel je hoeft niet perse 100W te hebben en je t rambam te slepen...

Lexvandoef
3 februari 2008, 19:15
Vox AC-30 lijkt me wat minder voor deze muziek.

Hij heeft al een paar trapdozen zegtie, dan kan met alleen een cleane versterker een heleboel lekkere sounds tevoorschijn toveren hoor...

Zeker int rijtje bands wattie noemt.

Mitch
3 februari 2008, 19:20
Ik zie qua sound ook echt geen link met Vox.
Als je Marshall gaat kun je 2ehands kijken voor een DSL of 6101, nieuw wordt het doorsparen voor een JVM, maar da's wel heel lang doorsparen...

Rormo
3 februari 2008, 20:16
Hij heeft wat pedaaltjes, maar dat is geen reden om een versterker te kopen die alleen maar clean heeft. Ook mijn eerste gedachte was Marshall.

JVM kun je doen als je nog een tijdje doorspaart. Anders is de DSL serie zeker wel een alternatief. Heb zelf ook een DSL 50 en speel dezelfde stijl als jij. Speel met mijn band zelfs 5 nummers die ook in jouw lijstje staan. Gaan daar perfect op. Maar een DSL 50 heb je wel een cabinet bij nodig. Je kunt dus ook kijken voor de combo versie DSL 401. Maar die klinkt wel net anders. Of 2e hands een DSL 50/100 kopen en dan ook nog 2e hands een goedkoop cabinet scoren. Zit je misschien 100-200 euro boven budget, maar heb je wle echt iets goeds in huis.

robertt
4 februari 2008, 00:49
Bedankt voor alle tips zover.

Die DSL is dat zo'n Marshall 2000? En is dit de voorganger van de jvm?

Zelf was de jvm ook al in mijn hoofd opgekomen, zeker nadat ik filmpjes van deze gast --> http://www.youtube.com/watch?v=CmVupUndwXU had gezien. Heb vervolgens deze amp getest, en voor de gein ook ff de jcm 800 KK signature. Maar ik moet zeggen dat ik uit die jcm 800 een mooier geluid kreeg dan uit de jvm. Maar ik denk dat dit eerder te maken heef doordat ik bij de jvm niet aan de juiste knoppen heb gedraaid (het zijner immers zoveel :p ).

Het "kutte" is dat ik gewoon echt nog in een beginfase zit van know-how over versterkers. En dat maakt voor mij de keuze zo moeilijk. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken, en allerlei forums aan het aflezen. En hoe meer ik aan het lezen ben hoe meer vragen er bij me opspelen.
Iedereen heeft wel een andere visie over geluid lijkt het wel.

De een zegt: je moet gewoon een zo'n simpel mogelijke versterker hebben met max 2 pedaaltjes, om zo je eigen sound te behouden. Voor anderen is het juist het tegen over gestelde.Veel channels op je amp en lekker veel effecten.
Voor de een is een 20 watt buizenbakkie voldoende om heftige lead partijen te spelen met zijn bandje, voor de ander is een 100 watt zelfs niet hard genoeg.
Dan heb je nog versterkers die veel of weinig midd hebben, en die daardoor beter/minder door de mix heen schijnen te snijden...

Verder zit ik met het punt van; ik zit nu net in een bandje, en we beginnen nu soms een beetje op te treden. Kleine ruimtes en grotere ruimtes. Ik kan me zo voorstellen dat het niet zo prettig voor een kleine ruimte (en dan vooral het publiek) als er een 100 watt 4 x 12 staat te brullen. Of zijn daar die loadboxes voor uitgevonden?
Daarnaast kan het natuurlijk in de toekomst voorkomen dat we in een wat grotere ruimte gaan optreden, wellicht zonder PA, en dan is een combotje misschien niet genoeg qua verplaatsing van het geluid.

voordat ik met wat jongens een bandje ben begonnen had ik een fender blues deluxe 40 watt 1x12. Heerlijke clean, maar met een od pedaaltje kwam er op wat harder volume weinig moois uit de versterker. Zeker op het volume waarmee wij als band speelden. Deze versterker heb ik niet meer en ben nu dus al een tijd bezig met orientatie voor een andere.

Overal waar ik met mijn verhaal aan kom krijg ik gelukkig wel vaak hetzelfde advies: "ga voor een marshall". Hier ben ik dan ook het een en ander over gaan lezen op forums.

Als ik zeg Rock en Peppers dan krijg ik veelal te zien : marshall jcm 800 2203/2204 en marshall 2555/2555sl. Maar ik lees ook dat dit niet echt de meest veelzijdige versterkers zijn, zeker niet met clean. Jammere is, dat ik die 2555 nergens heb kunnen testen, en ook hier hoor ik weer veel verschillende verhalen over.

Het is dan ook maar goed dat er een forum als deze is, waar ik op weg geholpen kan worden

robertt
4 februari 2008, 00:51
verder denk ik qua budget dat zeg maar 1000 euro over heb voor een top

TimmU
4 februari 2008, 01:09
Misschien is kijken naar een Koch?

Helter Skelter
4 februari 2008, 01:51
Als ik zeg Rock en Peppers dan krijg ik veelal te zien : marshall jcm 800 2203/2204 en marshall 2555/2555sl. Maar ik lees ook dat dit niet echt de meest veelzijdige versterkers zijn, zeker niet met clean. Jammere is, dat ik die 2555 nergens heb kunnen testen, en ook hier hoor ik weer veel verschillende verhalen over.

Het is dan ook maar goed dat er een forum als deze is, waar ik op weg geholpen kan worden

De Jubilee's en de Slash-sig hebben een zeer goed clean. De 2203/04 hebben alleen op de low input een goed clean, de high input van de eenkanaler geeft al snel een 'randje' (en meer)en alleen als je de pre-amp laag houdt heb je een echt clean geluid. Je kan de pre-amp gain ook wat hoger zetten (zo rond standje 6/7) je hebt dan een behoorlijke crunch en met het terugdraaien van je volumeknop op je gitaar kan je de amp clean krijgen zonder teveel volume te verliezen.

Veel gitaristen gebruiken de 2203/04 als volgt: Je stelt de amp in op een bruikbaar crunch (standje 6/7, een beetje old-skool AC/DC-achtig) en gebruikt een booster (tubescreamer o.i.d.) om er meer gain en *volume bij te trappen en met de volumeknop van je gitaar regel je vervolgens het clean. Zo maak je heel stiekem van een eenkanaler toch een drie-kanaler

*Als je de pre-amp te ver open heb staan komt er alleen gain bij en geen of nauwelijks volume bij

robertt
4 februari 2008, 12:35
Ok, bedankt voor de tip.

Van dat verhaal met de volumeknop, om zodoende meer clean te krijgen heb ik al vaker gehoord. Doen mensen dit ook m.b.v. een volumepedaal?

Ik heb nog even gekeken naar de prijzen voor een marshall jvm, maar dat ligt jammer genoeg echt boven mijn budget...

Verder las ik ook nog het volgende over de jcm 800 en de slash:
"wat het verschil is tussen de 800 en de jubilee is ten eerste dat de 800 gewoon een recht toe recht aan versterker is. hij is heel direkt en heeft heel veel dynamiek. je hebt 2 inputs. de onderste krijg je een clean kanaal die een stuk zachter is. het bovenste kanaal is een scheur kanaal. alla acdc. voor een solo moet je eigenlijk een overdrive pedaaltje gebruiken die een beetje boost. er zit geen send en return op. een geweldige sound.
de jubilee is ook een 1 kanaals versterker, maar met behulp van een footswitch kun je van clean naar overdrive schakelen. de overdrive gaat veel verder en heb je geen extra overdrive pedaal voor nodig. er zit meer mid toon in maar is minder dynamisch. je kunt de jubilee ook zo zetten dat je kunt switchen tussen een crunch kanaal en een overdrive.
een send en return om bv een delay er tussen te zetten.
Ik hou erg veel van mid in mijn gitaar dus ga ik zelf voor de 2555. als je meer de hardrock of heavy metal bent is de 800 beter. je kunt m.b.v. de volume op gitaar een beetje clean krijgen op de 800.
het clean van de jubilee is ook geen topper. maar de overdrive is super.

Helter Skelter
4 februari 2008, 13:03
Ok, bedankt voor de tip.

Van dat verhaal met de volumeknop, om zodoende meer clean te krijgen heb ik al vaker gehoord. Doen mensen dit ook m.b.v. een volumepedaal?



ja, dat is in principe hetzelfde. Het gebruik van de volumeknop op je gitaar is natuurlijk veel praktischer en zeker als je veel afwisselt tussen clean en drive.




Verder las ik ook nog het volgende over de jcm 800 en de slash:
"wat het verschil is tussen de 800 en de jubilee is ten eerste dat de 800 gewoon een recht toe recht aan versterker is. hij is heel direkt en heeft heel veel dynamiek. je hebt 2 inputs. de onderste krijg je een clean kanaal die een stuk zachter is. het bovenste kanaal is een scheur kanaal. alla acdc. voor een solo moet je eigenlijk een overdrive pedaaltje gebruiken die een beetje boost.

Onzin natuurlijk. ik heb meer dan 10 jaar op een 2204 gespeeld (ook solo's) zonder boostpedaaltje of wat dan ook

robertt
4 februari 2008, 13:13
wat ik (denk ik) zoek is een versterker die een lekker crunch heeft en een oke clean, goede od en lekkere lead.

als ik het goed begrijp zou dit met een jcm 800 mogelijk zijn

crunch: volumeknop open
Clean: volumeknop iets terug
Lead: Booster
Distortion: Pedaaltje


ik heb zelf een maxon 0d-808, mig muff, en boss ds-2, mxr dynacomp en dunlop JH-1 Wawah als pedalen.

Agent_Smith
4 februari 2008, 18:00
DSL + overdrive voor boost

jerome
4 februari 2008, 20:39
Veel gitaristen gebruiken de 2203/04 als volgt: Je stelt de amp in op een bruikbaar crunch (standje 6/7, een beetje old-skool AC/DC-achtig) en gebruikt een booster (tubescreamer o.i.d.) om er meer gain en *volume bij te trappen en met de volumeknop van je gitaar regel je vervolgens het clean. Zo maak je heel stiekem van een eenkanaler toch een drie-kanaler


Zo gebruik mijn JMP 2203 ook!
Als ik het volume van m'n gitaar ietsje dicht draai wordt het geluid niet alleen cleaner maar ook tranparanter.
Heerlijk!

Nu werken Celestion Silver Alnico speakers die ik gebruik ook nog eens lekker mee aan het creëeren van verschillende sounds met een 1-kanaals versterker;

1) Clean met een heerlijk klein randje: zacht aanslaan met gitaarvolume ietsje terug
2) Een lekkere heavy crunch: hard aanslaan met gitaarvolume volopen
3) Voor de scheurende solo's: de overdrive (met volume bijna open) van m'n gitaar-effectsprocessor erbij aan.

Het volume pedaal werkt in mijn geval niet lekker om deze sounds voor elkaar te krijgen.
Het geluid wordt niet clean maar alleen zachter.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat het pedaal het eindvolume van m'n EQ/effectsprocessor regelt

RedBuell
5 februari 2008, 20:09
Zo gebruik mijn JMP 2203 ook!
Als ik het volume van m'n gitaar ietsje dicht draai wordt het geluid niet alleen cleaner maar ook tranparanter.
Heerlijk!

Nu werken Celestion Silver Alnico speakers die ik gebruik ook nog eens lekker mee aan het creëeren van verschillende sounds met een 1-kanaals versterker;

1) Clean met een heerlijk klein randje: zacht aanslaan met gitaarvolume ietsje terug
2) Een lekkere heavy crunch: hard aanslaan met gitaarvolume volopen
3) Voor de scheurende solo's: de overdrive (met volume bijna open) van m'n gitaar-effectsprocessor erbij aan.

Het volume pedaal werkt in mijn geval niet lekker om deze sounds voor elkaar te krijgen.
Het geluid wordt niet clean maar alleen zachter.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat het pedaal het eindvolume van m'n EQ/effectsprocessor regelt


Ik heb deze setup gehoord en moet zeggen dat deze heerlijk klinkt ;)


btw: ken je house of the rising sun nou al :)

jerome
5 februari 2008, 22:16
Bedankt man, jij klonk anders ook lekker vet!!
lekkûrrr hoorrr!
Ennuh, HOTRS, never nooit!
(of het moet in een knalharde scheurende heavy punk versie zijn...)

ff on topic: Het mooiste is dat elk kanaal zijn eigen toontregeling heeft en dat heeft een 2 kanaals JCM 800 dacht ik niet
En voor 1000€ gaat een JVM natuurlijk niet lukken...
Ik zou dan ook zeggen DSL of een TSL...

Dude
5 februari 2008, 22:25
Onzin natuurlijk. ik heb meer dan 10 jaar op een 2204 gespeeld (ook solo's) zonder boostpedaaltje of wat dan ook


nog steeds geen idee hoe je dat doet bro....

robertt
5 februari 2008, 23:11
Nog even een vraagje over de kwestie combo(2x12) met eventueel extra cab of top+4x12..

Waar doe ik verstandig aan. Alleen een combo lijkt mij handig voor oefensessies en optredens in de kleinere ruimtes. Maar klinkt bijvoorbeeld een 2x12 combo incl. 2x12 cab hetzelfde als een top plus 4x12? Of is het ook mogelijk om zo'n 2x12 combo alleen over een 4x12 te laten gaan? En klinkt dit hetzelfde als een top plus 4x12?

Rormo
6 februari 2008, 00:24
Denk er aan dat een combo over een top niet harder wordt. Je krijgt wel meer spreiding van het geluid, maar je 20watter klinkt niet opeens als een 100watter.

robertt
6 februari 2008, 00:28
nee, dat begrijp ik.

Vroeg mij meer af of een 2x12 combo die je aansluit op een 4x12 cab (met de 2x12 uitgeschakeld) hetzelfde klinkt al een top van hetzelfde type met een 4x12

-Heineken-
12 februari 2008, 02:41
Tja als je die bands zo eens bekijkt: RHCP, RATM, Hendrix, Jet, Green Day.. dat zijn allemaal bands die op Marshall spelen (welliswaar verschillende Marshalls) Maar ik denk dat je met een amp uit de DSL serie toch redelijk goed moet zitten.

succes!

Yep, denk dat een DSL wel wat voor je is. Beste Marshall met meer dan 1 kanaal ooit en je kan er alle kanten mee uit.

chocorookie
12 februari 2008, 06:08
Een JTM 45 met KT66-ers op een 2 x 12 combo met alnico blue.

Heb er zelf 1-tje gebouwd en gaat nooit meer de deur uit :stop:

(en nee, geen spam)

TimmU
12 februari 2008, 07:43
nee, dat begrijp ik.

Vroeg mij meer af of een 2x12 combo die je aansluit op een 4x12 cab (met de 2x12 uitgeschakeld) hetzelfde klinkt al een top van hetzelfde type met een 4x12
Jup ,dat klinkt hetzelfde!

Puerco
12 februari 2008, 08:16
Een JTM 45 met KT66-ers op een 2 x 12 combo met alnico blue.

Heb er zelf 1-tje gebouwd en gaat nooit meer de deur uit :stop:
Ik heb ook een JTM45 met KT66 en voor mij is dat de heilige graal op toon gebied, voor blues en classic rock is er niks mooiers maar zo een ouderwetse 4-input amp moet wel je ding zijn.
Geen FX loop, geen master volume (beide bij mij er op gezet) en geen schakelbare kanalen (wel doorlusbaar voor een gouden toon).
Prachtig jazz/blues achtig clean en heerlijke distortion maar geen high gain ofzo en voor distortion moet dus het geluid flink omhoog. Ik vind hem heerlijk maar het moet echt je ding zijn, mischien voor een coverband dat iets met schakelbare kanalen en boostswitch ofzo gewenst is, zoniet; JTM45=gouden toon...

Magic Bean
12 februari 2008, 11:33
Euhmmm..... sig??