PDA

View Full Version : Vox AC15 met of zonder Blue AlNiCo?



humbucker
3 februari 2008, 12:41
hallo,

ik ben van plan om een Vox AC15 aan te schaffen. Nu zag ik dat deze geleverd worden met "gewone standaard Vox speakers" (€599) en met "Blue AlNiCo speakers" (€799). Zijn deze speakers het prijsverschil waard?
Ik ga deze week nog testen, maar zou toch graag jullie meningen weten.

Ik speel op een Squier Strat, 3 singlecoils PU's, en zou graag een mooi clean hebben met n crunchy randje, dus zit bij de AC15 wel goed denk ik. stijl: vooral (lichte) rock, héél soms n beetje heavy werk, en af en toe een blues erdoor.. In de stijl van Deep Purple, Jimi Hendrix, the Beatles, ACDC, RHCP, Clapton, Led Zeppelin, enz.

zoekfunctie hebk ook gebruikt, maar ben er niet veel wijzer van geworden.

groeten

Humbucker

Mitch
3 februari 2008, 12:47
Het is een groot verschil in prijs, maar ook een groot verschil in sound. Die standaard Vox speakers zijn echt budget troep. "Wel aardig" op laag volume, maar daar blijft het bij.

VanBiLL.com
3 februari 2008, 13:00
Hi, ik heb onlangs het verschil tussen de "standaard" 12"ers en de Alnico Blue's gehoord in een AC-30 (wel een iets andere amp, maar ik denk dat hetzelfde wel op gaat) en ik was best verbaast door het verschil (nooit verwacht). Hoe kan ik het zeggen, meer detail, meer tone...(bij gebrek aan een betere omschrijving). (getest met een Fender Classic Baja Tele)

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor de blue's maar ik besef me ook dat veel mensen hier nog student zijn en wat op hun geld moeten letten. Voor mij is het, het extra geld wel waard...

Maar wat je al zegt, ga het verschil maar een testen (op slaapkamer volume en geef ook eens even wat gas) en beluisteren. Misschien maakt het voor jou niet zo veel uit en kan je lekker goedkoop af, en dan is het mooi toch? Anders ben je de pineut en heb je GAS voor zo'n Alnico Blue...dat is een realistisch risico wat je loopt :nervous: ....

E-J
3 februari 2008, 13:23
Hoi,

Ik kan je geen verschil tussen de speakers geven maar bij de recente AC15's is het zo dat je geen externe speakers/cabinetjes op de AC15CCx kunt aansluiten, en wel op de AC15CC.

Als je dus een extern cabinet op je Vox aan wilt sluiten, zou ik AC15CC en daar een betere speaker (Blue Alnico) in gooien. Ben je nog goedkoper uit ook! :)

Chroxy
3 februari 2008, 13:34
Ik heb zelf een greenback in mijn AC-15 gezet: heeerlijk!

humbucker
3 februari 2008, 13:36
Hoi,

Ik kan je geen verschil tussen de speakers geven maar bij de recente AC15's is het zo dat je geen externe speakers/cabinetjes op de AC15CCx kunt aansluiten, en wel op de AC15CC.

Als je dus een extern cabinet op je Vox aan wilt sluiten, zou ik AC15CC en daar een betere speaker (Blue Alnico) in gooien. Ben je nog goedkoper uit ook! :)

ben je daar zeker van, want als ik hier kijk vox ac15 blue alnico (http://www.thomann.de/be/vox_ac15_cc1x_blue_bulldog.htm) dan staat er toch duidelijk bij dat hier 2 speaker outputs zijn..

groeten

Nielsje
3 februari 2008, 14:08
Om Nellyrocks maar even te citeren:

"Het voordeel van de Blue Alnico's is dat je precies klinkt zoals Brian May! Het nadeel van de Blue Alnico's is dat je precies klinkt zoals Brian May..."

Eko
3 februari 2008, 14:40
Dat van Brian may slaat een beetje de plank mis , om het vriendelijk te zeggen.
Het verschil tussen de 2 speakers is immens groot. Als je ze naast elkaar probeert is iedere discussie ten einde. De standaard Wharfedales zijn inderdaad bagger vergeleken met de blues. Dat ZIJN de standaard speakers de rest is alleen verzonnen vanwege de prijs en voor mensen die niet weten hoe zo`n amp kan klinken.
Waarom denk je dat er reissues worden gebouwd met standaard de Blue Alnico? Niet omdat de Wharfies zo goed zijn.

Les Paul R8
3 februari 2008, 14:47
Ik heb zelf in mijn AC15cc een Blue Alnico gezet en ik heb er absoluut geen spijt van! Het verschil is enorm. De standaard speaker is niet slecht, maar de Blue Alnico is gewoon beregoed. Voor mij de extra prijs meer dan waard.

humbucker
3 februari 2008, 16:06
en hoe zit t met die greenbacks? Als je een Blue Alnico en een Greenback langs elkaar legt zit hier ook vrij veel verschil in? Of is dit te verwaarlozen? Want anders koop ik een "standaard vox" en zet ik er een greenback in, dan ben ik nog goedkoper af als met een Blue Alnico.. (zoals Chroxy bijv)
iemand hier nog ervaringen mee?


groeten

Mitch
3 februari 2008, 17:18
Je moet voor de gein maar een s zoeken op greenback hier op het forum. De één is de ander niet. De Heritage M20 is wat nog het meest dicht in de buurt komt van de Alnico Blue, maar ja, da's ook gewoon een dure speaker. Een standaard chinese M25 zal het denk ik (geen directe ervaring mee) al wel beter doen dan de Wharfedale, maar dan kunje misschien voor bijna hetzelfde geld eens gaan kijken naar een Eminence Red Fang. Een beetje een Alnico Blue on a budget.

ACSlater
3 februari 2008, 17:46
Als je er een Vintage 30 in zet ben je ook een stuk goedkoper uit en dit zijn Blue's met een hoger wattage volgens Celestion zelf. Ik zelf heb de Blue nooit gehoord maar ik kan de V30 zeker aanraden.

Mitch
3 februari 2008, 18:29
Je moet niet in alle marketing praatjes trappen :sssh: Ik denk dat als je een V30 naast een Alnico Blue hoort dat je wel anders praat.

jerome
3 februari 2008, 20:55
Om Nellyrocks maar even te citeren:

"Het voordeel van de Blue Alnico's is dat je precies klinkt zoals Brian May! Het nadeel van de Blue Alnico's is dat je precies klinkt zoals Brian May..."

Leuke zin maar klopt voor geen kanten...

Ik ben absoluut geen Brian May-pielerij-fan en ik heb wel eens op zo´n bakkie gespeeld en bij mij kwam er gelukkig geen Brian May sound uit... ;)

De sound wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je vingers en je grijze hersencellen...

De Blue is een super-speaker voor bijna alle stijlen, vooral rock, bluesrock, hardrock. Metal gaat niet lukken

humbucker
3 februari 2008, 21:17
De sound wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je vingers en je grijze hersencellen...

I agree !!


De Blue is een super-speaker voor bijna alle stijlen, vooral rock, bluesrock, hardrock. Metal gaat niet lukken

Metal hoeft ook niet. Speel ik niet en was ik eigenlijk ook niet van plan, mss in de toekomst, maar dat zal nog wel even duren..

Einzeln
3 februari 2008, 21:43
Je moet niet in alle marketing praatjes trappen :sssh: Ik denk dat als je een V30 naast een Alnico Blue hoort dat je wel anders praat.
Er zijn blue fans die v30's uitkotsen. Hele andere speaker.

peter_heijnen
3 februari 2008, 21:59
Hoi,

Ik kan je geen verschil tussen de speakers geven maar bij de recente AC15's is het zo dat je geen externe speakers/cabinetjes op de AC15CCx kunt aansluiten, en wel op de AC15CC.
De 15ccx wordt geleverd met een 8 ohm blue alnico speaker.

Icm een externe speaker -die dan uiteraard ook 8 ohm moet zijn- zou de uitgang van de vox op 4 ohm moeten, maar die stand zit er niet op. Wel 8 en 16 ohm, maar geen 4 ohm.

Je kunt dus wel een externe speaker op de ccx aansluiten, maar nooit ICM met de standaard geleverde alnico.

humbucker
4 februari 2008, 14:34
De 15ccx wordt geleverd met een 8 ohm blue alnico speaker.

Icm een externe speaker -die dan uiteraard ook 8 ohm moet zijn- zou de uitgang van de vox op 4 ohm moeten, maar die stand zit er niet op. Wel 8 en 16 ohm, maar geen 4 ohm.

Je kunt dus wel een externe speaker op de ccx aansluiten, maar nooit ICM met de standaard geleverde alnico.

aha, wistk niet..

bedankt!

humbucker
5 februari 2008, 20:27
voila de knoop is doorgehakt..

sffs komen foto's :D

greetings

een gelukkig man! :D

Edit: jammer, foto's nog niet voor nu.. Photobucket is op onderhoud :D

Lexvandoef
5 februari 2008, 23:58
Welke versie heb je dus gekocht?

En gefeliciteerd, het zijn echt hele toffe ampjes :cheerup:

humbucker
6 februari 2008, 00:03
ok photobucket is terug "on the line"

heb dus een Vox AC15 gekocht
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/P2050322.jpg

met...
http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/P2050324.jpg

ja idd, n Blue Alcino speaker!!!

heb ze in de winkel langs elkaar gezet, en op beiden gespeeld en ik vond t verschil tussen deze en de orignele Warfdale dag en nacht. De Warfdale klonk véél scheller, minder warm, minder rond, minder diep. De Blue Alnico klonk veel voller en ronder. Echt een héél duidelijk verschil.. Daarom ben ik ook voor de CCX versie gegaan en heb er nu heel de avond op gespeeld. En tis gewoon een BEESTIGE amp!!!! Hier ga'k nog héél lang plezier van hebben!!

bedankt voor al jullie reacties, en tot forums

greetings Humbucker

humbucker
6 februari 2008, 10:30
En gefeliciteerd, het zijn echt hele toffe ampjes :cheerup:

thx!! :dance:

Luke-wannabe
6 februari 2008, 10:33
Vet man! Coole amp.

humbucker
6 februari 2008, 10:37
Vet man! Coole amp.

thx!! :blast: :D

Nobler
6 februari 2008, 10:58
Mosterd na de maaltijd, maar ik kon, toen ik een AC15 wilde kopen, ze ook naast elkaar testen, en dan is het absoluut duidelijk dat je stom bent als je de Blue Alnico laat staan. Het kan best zijn dat als ik de Wharfdale had gekocht en hem nooit met de Blue Alnico had kunnen vergelijken, ik er heel blij mee geweest was, maar nu ik ze heb vergelegen ... Het is niet effectief om de versie met Whafdale te kopen en er zelf een Blue Alnico in te zetten, want een losse Blue Alnico is duurder dan het prijsverschil tussen de AC15's met Wharfdale en Blue Alnico. Ik moet overigens wel zeggen dat als ik de AC15 met Blue Alnico vervolgens naast mijn AC30 uit 1964 met G12M's zet, ik toch kies voor de laatste ...

humbucker
6 februari 2008, 16:20
wil je die AC30 niet ruilen tegen een gloednieuwe AC15 CCX??? :p:D
haha, nee kben erg tevreden met mn amp, ik ga er nog lang plezier aan beleven. En een vintage vox uit '64 is natuurlijk altijd lekker!!!!

greetings

Humbucker

Grooveyard21
20 maart 2008, 12:42
Het is niet effectief om de versie met Whafdale te kopen en er zelf een Blue Alnico in te zetten, want een losse Blue Alnico is duurder dan het prijsverschil tussen de AC15's met Wharfdale en Blue Alnico. Ik moet overigens wel zeggen dat als ik de AC15 met Blue Alnico vervolgens naast mijn AC30 uit 1964 met G12M's zet, ik toch kies voor de laatste ...

Het is wat betreft geld niet effectief, maar er zit verschil tussen een celestion blue en een vox blue. Als je een losse blue koop van celestion dan word die in engeland gemaakt. Een vox blue (ook celestion) wordt daarentegen in china gemaakt. Er schijnt verschil tussen beide te zijn.

Mitch
20 maart 2008, 13:11
Blues uit China? Waar haal je deze info vandaan?

Grooveyard21
20 maart 2008, 13:18
Blues uit China? Waar haal je deze info vandaan?

Here's the deal, though: if you pay $600 extra for a Vox with Blues, you're not getting UK-made speakers. Last year sometime, Vox started using Chinese-made Celestion Blues in its AC30s, according to Mitch Colby. Apparently, they sound great, HOWEVER, for $100 less than that, you could order a pair of actual UK-made Blues from Avatar and have a spare pair of Wharfies leftover into the bargain. It makes zero sense to pay that kind of money for the Vox Blues. Especially since Vox didn't lower the price when they started using Chinese-made Blues. (Early AC302CCXs have actual UK-made Blues. I'm not sure how to tell, though. Perhaps the label is slightly different.)

http://www.plexipalace.com/plexiboard/viewtopic.php?t=49096&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=chinese+blue

Mitch Colby is van KorgUSA. Zie hier het oorspronkelijke email bericht wat verder op in de gelinkte thread staat. Het gaat dus met name om de speakers die gelabeld zijn als Vox Blue, zie foto eerder in dit onderwerp.

Here's Mitch's original e-mail to me on the subject:

The Vox Blue up until a couple of months ago was identical to the
Celestion Blue. Celestion is now making the Vox blue at their factory in
China. The Celestion Blue is still made in the UK. Based on history and
our testing, the ones coming out of China are more consistent and sound
more like Vintage Blues than the ones made in the UK. I know it's hard
to believe but it's true.

They are underrated. I have seen vintage Blues that were used in Fender
Twin Reverbs for years without blowing although I wouldn't recommend it.
I have personally bought vintage AC30s with original unreconed Blues.

They are rated at 15 watts but can probably handle more like 20 with a
distorted signal and somewhat more with a clean signal.

They are expensive and the low failure rate is a good thing. If they
were blowing all the time we would probably have to change to another
speaker option.

Mitch


Verder op in de thread in de link staat nog een bericht van Steve Grindrod die de chinese blues samen met Ian White (technische baas celstion) ontwikkeld en getest heeft.

Rutger
20 maart 2008, 14:10
Dat is wel een heel bizar verhaal.... als je nu grof geld wil verdienen moet je dus een container Chineze Blues' importeren en voor een leuke prijs op de markt zetten. :)

Grooveyard21
20 maart 2008, 14:14
Dat is wel een heel bizar verhaal.... als je nu grof geld wil verdienen moet je dus een container Chineze Blues' importeren en voor een leuke prijs op de markt zetten. :)

Mm nee niet helemaal, het duurst aan de blue is het alnico en dat is in china even duur als in engeland, dus chinese blues zijn dan ook maar iets goedkoper dan de engelse. Het grootste voordeel haal vox uit de transport kosten. De chinese fabriek van celestion is een uurtje rijden vanaf de fabriek waar de vox cc serie gemaakt wordt. Dit ipv de blue uit engeland laten overkomen naar china.

humbucker
20 maart 2008, 18:55
Dus als ik goed heb klinkt de made in China beter en is ie ook nog goedkoper als de made in UK speaker.

Ik zie het probleem niet?

Mitch
20 maart 2008, 19:00
Aha, de speakers die gelabeld staan als Vox Blue komen uit China. Duidelijk!

Grooveyard21
20 maart 2008, 19:21
Dus als ik goed heb klinkt de made in China beter en is ie ook nog goedkoper als de made in UK speaker.

Ik zie het probleem niet?

Het is ook geen probleem, de ene vind m beter de ander niet, weer een ander hoort geen verschil, the usual.

Al zijn er natuurlijk altijd de vooroordelen tov "made in china".

Einzeln
20 maart 2008, 19:23
Al zijn er natuurlijk altijd de vooroordelen tov "made in china".

Dat kinderen geen speakers zouden kunnen maken? Da's flauwekul.