PDA

View Full Version : fingerpick gitaar ook voor strumming geschikt?



jelke
3 februari 2008, 12:39
Hi Folks!

Ik ben op zoek naar een betere gitaar dan dat ik nu heb. Ik speel nu op een Crafter ga6. Niet slecht maar er schijnt beter te zijn. Ik speel nog niet zo lang mar ben inmiddels wel op zoek naar een wat betere gitaar.

Ik wil het fingerpicken wat gaan uitbouwen, maar een gewoon nummer met accorden begeleiden is natuurlijk hartstikke leuk.

Ik heb op dit moment twee gitaren in gedachten. en Epiphone ef500m en de Guild gad 30. Beide massieve gitaren. Dat schijnt het beste te zijn maar ook wat kwetsbaarder.


Mijn vraag is of deze gitaren universeel te gebuiken zijn, struming en picking, en of ze hun geld zeg 650,-- E waard zijn. Dit wel de max wat ik er aan uit wil geven omdat je daarna al heel dicht bij een Larrivee om-01 terecht komt.

Wat ik heel prettig vindt zijn de ietwat breder halsen.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

Sjel
3 februari 2008, 14:22
Er bestaat niet zoiets als een "fingerpickgitaar" of een "strumgitaar". Je kan op alle gitaren beide technieken gebruiken.

Met die Epiphone heb ik geen ervaring, maar die Guild is zijn geld meer dan waard!

jplm
3 februari 2008, 14:59
Ik heb op dit moment twee gitaren in gedachten. en Epiphone ef500m en de Guild gad 30. Beide massieve gitaren. Dat schijnt het beste te zijn maar ook wat kwetsbaarder.

Hallo.

Met die EF500M sla je de spijker opz'n kop. Ik heb 'm zelf ook (uiteraard, de meeste forumbezoekers worden lyrisch als iemand iets noemt wat hij zelf al heeft :sssh:), en ik moet zeggen dat hij over het algemeen goed bevalt. Ten eerste de materialen, zoals, alle hout is massief, de dovetail neckjoint, topkam en brug van been, 45 mm topkambreedte, V-shaped neck, enz. Verder (om op je vraag terug te komen) heeft hij ook een goed geluid bij het strummen, dat viel me pas op toen ik hem al een tijdje had, kan tamelijk hard gaan, en het wordt dan nog steeds geen geluidsbrij. Het enige nadeel is dat bij fingerpicking sommige bas-noten soms wat "vastlopen". Dit is moeilijk uit te leggen, en moet je eigenlijk horen, dan hoor je het meteen. Ik gebruik daar zelf altijd de eerste vier grepen van Stairway to Heaven voor. Als je dan een basnoot pincht samen met een treblenoot dan klinkt die bas noot heel kort, en voel je het bovenblad onder je aanslagarm trillen en stoppen, alsof de energie niet wegkan, of uitgedoofd wordt. Als je dat truukje eenmaal kent als testje sta je verbaasd over hoeveel akoestische gitaren daar last van hebben. Het is net alsof de frequenties elkaar op dat punt in de weg zitten. Alleen een electrische heeft er geen last van, en een resonator ook niet.
Maar goed, over die EF500 nog even, ik hoop dat je er een te pakken krijgt (als je er een wilt uiteraard), op het Epiphone forum klagen (o.a. de Amerikanen!) dat ze het ding nergens kunnen vinden, anderen zeggen weer dat er allerlei "downgrades" zijn toegepast, zoals topkam en zadel van kunststof, geen hygrometer in de koffer e.d.

Groet, Jan.

jelke
3 februari 2008, 20:41
Bedankt voor de reacties! Heel bruikbaar.

Jan Voor het testen van de bas in de gitaar wil ik graag iets meer weten. Mijn huidige gitaar heeft wat te weinig bas.

Het was mij al eens opgevallen dat hij in bepaalde situaties Dof en kort klinkt. Kun je mij verellen hoe jij die test uitvoert?

Hou je verder nog op een speciale manier rekening met het feit dat het een massive gitaar is? Is hij nu veel kwetsbaarder? Ik wil hem gewoon mee nemen naar de gitaarlessen. Is zoiets af te raden ivm de kwetsbaarheid?

Groet,

Jelke

jplm
4 februari 2008, 01:50
Het was mij al eens opgevallen dat hij in bepaalde situaties Dof en kort klinkt. Kun je mij verellen hoe jij die test uitvoert?

Hou je verder nog op een speciale manier rekening met het feit dat het een massive gitaar is? Is hij nu veel kwetsbaarder? Ik wil hem gewoon mee nemen naar de gitaarlessen. Is zoiets af te raden ivm de kwetsbaarheid?

Het is half twee in de nacht, en ik wil eigenlijk naar bed, maar ja, sommige dingen zijn belangrijk ;). Goed dan, effe kort:

Voor wat betreft het massief zijn van de gitaar; daar moet je je niet teveel zorgen over maken. De EF500 wordt geleverd in een fatsoenlijke koffer, en voor de rest is het vooral een kwestie van zuinig met je spullen omgaan. Het is dus niet zo dat je met een gelamineerde gitaar kunt smijten, en met een massieve op eieren moet lopen. Als je er normaal mee omgaat kan er weinig gebeuren. Als je een gitaar zou hebben waarmee je niet naar les zou kunnen gaan zou je het paard een beetje achter de wagen spannen, niet dan? Net zoals die Japanners die op de veiling een beroemde Les Paul kopen voor een half miljoen euro, en het ding dan in een kluis leggen. Zo'n gitaar heeft dan als instrument net zoveel waarde als een bos wortelen.

Dan de bas-test. Voordat je nu denkt dat dit nu een supergeheim of speciaal procedée is; het zijn gewoon de eerste maten van "Stairway to Heaven". Ik heb de tab even opgezocht, zodat we over hetzelfde praten, ik heb het over de tab van deze link:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/l/led_zeppelin/stairway_to_heaven_intro_tab.htm

Als je nu kijkt naar de eerste vier bas-noten, dan zijn dat 7 - 6 - 5 - 4, dus aflopend op de D-snaar, en zie je dat die eerste (de 7) alleen aangeslagen wordt, maar de rest (de 6 - 5 - 4) gepincht, dus gelijktijdig samen met een melodie-noot op de hoge E snaar. Als je goed luistert hoor je dat die 7 mooi uitklinkt, sustained dus, maar (in ieder geval bij mijn gitaar) dat die 6, 5, en 4 maar een korte "klap" geven die meteen weer weg is. Zoals ik zei, bij mijn gitaar voel ik het bovenblad onder mijn rechteronderarm hevig trillen en meteen ophouden, alsof de trilling "gevangen wordt gehouden" op die plaats. Sla je die basnoten (dus 6, 5 of 4) apart aan, dus zonder gelijktijdige noot op de hoge E, dan klinken ze wel uit. Je moet die vier patronen maar eens een paar keer achter elkaar aanslaan (of een flinke tijd achter elkaar) dan wordt het effect steeds duidelijker. Zoals ik zei, ik gebruik dat riedeltje bij het testen van iedere nieuwe akoestische gitaar, je hoort dan meteen of het een goede is (onafhankelijk van de prijs zelfs). Zo heb ik ook nog een hamer-on lick van Paul Simon (uit Kathy's song) waarmee je in één ogenblik kunt vaststellen of de balans tussen de bas en treble-snaren oké is, tenminste voor de combinatie van jou en de gitaar die je op dat moment test. Maar dat komt de volgende keer, ik spring nu toch echt het bed in.

Wees gegroet, Jan.

Acousticaster
4 februari 2008, 13:44
Er bestaat niet zoiets als een "fingerpickgitaar" of een "strumgitaar". Je kan op alle gitaren beide technieken gebruiken.

Met die Epiphone heb ik geen ervaring, maar die Guild is zijn geld meer dan waard!
Half juist: op een parlor (grand concert trouwens ook, maar in veel mindere mate) een plectrum gebruiken geeft écht geen lekker geluid.

Aan TS: Als je een slag- en fingerpickinggitaar wil (goede allrounder dus) zou ik persoonlijk voor een grand auditorium model gaan. De vaker voorkomende dreadnought geeft naar mijn mening teveel bas voor fingerpicken (het wordt snel wollig). GA-modellen vind je bij vele fabrikanten: Crafter, Tanglewood, Seagull etc. etc.