PDA

View Full Version : Mengpanelen



Pun
3 februari 2008, 00:52
Ik ben op zoek naar een mengpaneel waarmee ik 3 monitor mixen (of eventueel 2 monitor mixen en 1 main mix) kan maken. Zij deze te krijgen in een prijsklasse van zeg 500 euro?
Het hoeft allemaal geen top of the line spul te zijn, ik wil het namelijk eigenlijk vooral gaan gebruiken in de oefenruimte, met aktieve monitors.

Het zou wel prettig zijn als we de hele band er op zouden kunnen aansluiten, voor als we een keer iets op zouden willen nemen. Dit houdt dan in: 1 gitaar, 1 bas, drums (op dit moment een drumcomputer, maar hopelijk dat we binnenkort toch weer een echte drummer gaan vinden) en 2x zang. Zang zou eventueel altijd nog later toegevoegd kunnen worden.
Eventueel zou het ook nog leuk zijn als hij een digitale uitgang had naar de PC toe, maar ik denk dat ik niet te veel moet gaan vragen voor 500 euro ;)

El Capitain
3 februari 2008, 20:56
behringer ub2442fx-pro.

die heb ik en die kan dat. Geen topspul, maar wel goedkoop (was destijds 399 euro) en het werkt.

harrie-beton
4 februari 2008, 10:21
Ik heb de luxe van meerdere mengtafels (mooi dat je het geen mixer noemt).
Toevallig heb ik deze ubfx serie ook.

Voordeel is de prijs en dat hij kan wat jij wilt qua monitor kanalen. Hij heeft 4 aux waarvan 2 pre fader. De overige zijn fader afhankelijk maar als je de kanaal switch uitzet en de fader opent dan heb je eigen 4 monitor groepen.

Nadeel is de fx sectie, die ruist als de tering. Gebruik deze met mate.

Digitaal opnemen zit er niet in maar wat erg mooi is dat deze mengtafel de 1e 8 kanalen direct out heeft. Als je dus hier een pc en/of meersporen apparataat op aansluit kun je aardige demo's opnemen.

Pun
4 februari 2008, 21:27
Ik heb de luxe van meerdere mengtafels (mooi dat je het geen mixer noemt).
Toevallig heb ik deze ubfx serie ook.

Voordeel is de prijs en dat hij kan wat jij wilt qua monitor kanalen. Hij heeft 4 aux waarvan 2 pre fader. De overige zijn fader afhankelijk maar als je de kanaal switch uitzet en de fader opent dan heb je eigen 4 monitor groepen.

Nadeel is de fx sectie, die ruist als de tering. Gebruik deze met mate.

Digitaal opnemen zit er niet in maar wat erg mooi is dat deze mengtafel de 1e 8 kanalen direct out heeft. Als je dus hier een pc en/of meersporen apparataat op aansluit kun je aardige demo's opnemen.

Beetje ruis gaan we niet dood van ;)

Bedankt voor de tips beide, ik denk dat ik deze eens aan mijn lijstje zal toevoegen. Hij ziet er namelijk goed uit.

Je kunt hier gewoon de volumes van de verschillende inputkanalen per monitor groep regelen, correct? Dus zeg de persoon 1 wil vocals van zichzelf op niveau 8 en van persoon 2 op niveau 5, en persoon 2 wil juist de vocals van zichzelf op 7 en van persoon 1 op 6, dan is dat mogelijk?

Ja, ik ben behoorlijk nieuw wat dit soort spulletjes betreft. :)

Tupelo
4 februari 2008, 21:52
Dat type Behringer mengpaneel gebruiken wij ook Pun.
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/UB-2442-FXtop-fc67932dda9ef5417f19d3e64f77846a.jpg
Inderdaad wel een aardig apparaat.
Doet zijn werk.

Han S
4 februari 2008, 22:08
Beetje ruis gaan we niet dood van ;)

Bedankt voor de tips beide, ik denk dat ik deze eens aan mijn lijstje zal toevoegen. Hij ziet er namelijk goed uit.

Je kunt hier gewoon de volumes van de verschillende inputkanalen per monitor groep regelen, correct? Dus zeg de persoon 1 wil vocals van zichzelf op niveau 8 en van persoon 2 op niveau 5, en persoon 2 wil juist de vocals van zichzelf op 7 en van persoon 1 op 6, dan is dat mogelijk?

Ja, ik ben behoorlijk nieuw wat dit soort spulletjes betreft. :)

Een pre fader send wordt 'afgetapt' van het signaal voordat het bij de kanaalfader is. Als je met deze send dus een signaal naar de uitgang stuurt (bijvoorbeeld aux out 1) dan heeft de stand van de kanaalfader welke dus het zaalgeluid regelt geen invloed op de sterkte van het signaal dat naar de aux 1 gaat en wat de monitor versterker voedt.

Een 'post fader send' wordt na de kanaalfader afgetapt en als je die gebruikt voor de monitors dan zal als de kanaalfader harder of zachter wordt gezet ook het monitor signaal harder of zachter worden.

Vandaar dat op mengpanelen deze aux sends wel 'foldback' (FB) worden genoemd als ze pre fader zijn en 'effect send' als ze post fader zijn. Als je een post fader send gebruikt om bijvoorbeeld galm aan te sturen dan wordt die galm afhankelijk van de faderstand aangestuurd, dus als je die fader helemaal dichtzet is ook de galm weg.

Zo werkt dat en op de duurdere mengpanelen vind je wel acht of meer aux sends die allemaal met een schakelaartje pre en post fader kunnen worden geschakeld.

bert k
4 februari 2008, 23:03
Ik meen me te herinneren dat je die Behringer mengpanelen kon modificeren naar 4 auxen pre-fader. Dan moest ie open en ergens een verbindinkje verbreken, zoiets. In dit geval wel de moeite waard om dat effe na te gaan.

Frits van Mourik
4 februari 2008, 23:26
Ik denk, dat Bert in de war is met een ander tafeltje.
Deze Behringer-serie heeft die mogelijkheid niet.

peter_heijnen
5 februari 2008, 09:25
Dat kon iig destijds bij die eerste 24/48 kanaals eurodesk.

harrie-beton
5 februari 2008, 09:57
Je kunt hier gewoon de volumes van de verschillende inputkanalen per monitor groep regelen, correct? Dus zeg de persoon 1 wil vocals van zichzelf op niveau 8 en van persoon 2 op niveau 5, en persoon 2 wil juist de vocals van zichzelf op 7 en van persoon 1 op 6, dan is dat mogelijk?

ja, dat is mogelijk. Dit mengpaneel kan vrij makkelijk 4 verschillende monitor mixen maken. Echter 2 van de 4 zijn fader afhankelijk, in de praktijk bij een band met een beetje discipline (niet veel aan de knoppen draaien tijdens spelen) valt het mee en zijn 4 monitor mixen bruikbaar.

bert k
5 februari 2008, 10:50
Ik denk, dat Bert in de war is met een ander tafeltje.
Deze Behringer-serie heeft die mogelijkheid niet.
Ik heb het ff opgezocht in een stapel oude manuals. Het gaat om een jumpertje in de Eurorack MX802. Ik neem aan dat de hele Eurorack serie dat kon, maar nu dus kennelijk niet meer.

Pun
5 februari 2008, 22:51
Ik denk dat ik hem door heb.

Met behulp van de draaiknoppen voor de AUX uitgangen in ieder kanaal kun je per AUX uitgang het volume van dat kanaal aanpassen. Aangezien er 4 AUX uitgangen zijn heb je zo 4 monitor mixen, naast de main mix.
Echter voor twee zal, wanneer de fader wordt verzet om de main mix aan te passen, de monitor mix ook weer aangepast moeten worden met dit draaiknopje.

Volgens mij kan dit heel mooi gaan werken, wij zijn toch niet van die knoppen draaiers :)

Misschien nog wel de moeite waard om toch te kijken of in ieder geval een van de post-AUX uitgangen omgezet kan worden naar een pre-AUX. Wij willen toch nooit meer dan drie man in de band hebben, dus dan zijn we helemaal goed geholpen.

Hartelijk dank voor de reacties, allemaal!