PDA

View Full Version : Probleem met brug+tremolo



Maurits Beudeker
3 februari 2008, 00:27
Ik heb een probleem: Mijn gitaarleraar zei laatst tegen mij dat mijn gitaar nogal snel ontstemde, en dat ik mijn veren die aan de brug zitten wat moest verstellen....
*ik heb trouwens strat met een zwevende brug*
Heb dat dus gedaan, maar als ik ze slapper zet, Dan kan ik mijn hele tremolo niet meer induwen, en als ik ze strakker zet word het nog erger: Mijn brug blijft namelijk een beetje staan in de richting waarin ik hem duw. Dus als ik zit te spelen, en mijn tremolo naar achter trek, is mijn gitaar weer helemaal ontstemd... in ben dus gedoemd om mijn brug maar 1 kant op te buigen, maar ik wil dolgraag normaal aan dat ding kunnen wiebelen!!! :angry:
Ik kan hem naar een winkel brengen, maar daar komt de 'reperateur' pas woensdag, en dat duurt mij te lang...

Alvast bedankt :p

Nielsje
3 februari 2008, 00:30
Ik heb een probleem: Mijn gitaarleraar zei laatst tegen mij dat mijn gitaar nogal snel ontstemde, en dat ik mijn veren die aan de brug zitten wat moest verstellen....
*ik heb trouwens strat met een zwevende brug*
Heb dat dus gedaan, maar als ik ze slapper zet, Dan kan ik mijn hele tremolo niet meer induwen, en als ik ze strakker zet word het nog erger: Mijn brug blijft namelijk een beetje staan in de richting waarin ik hem duw. Dus als ik zit te spelen, en mijn tremolo naar achter trek, is mijn gitaar weer helemaal ontstemd... in ben dus gedoemd om mijn brug maar 1 kant op te buigen, maar ik wil dolgraag normaal aan dat ding kunnen wiebelen!!! :angry:
Ik kan hem naar een winkel brengen, maar daar komt de 'reperateur' pas woensdag, en dat duurt mij te lang...

Alvast bedankt :p

Ontstemmen moet in principe geen ruk te maken hebben met je trem, vaak ligt het probleem bij je topkam! Vervang deze eens door een graphtech exemplaar en het scheelt aanzienlijk! Dit soort problemen komen vaker voor, als je de zoekfunctie gebruikt, kom je heel veel info tegen.

Maar je kan gewoon je brug 'zwevend' houden als je dat fijn vindt met een strat.

edit: zie net dat je nieuw bent! Welkom! succes met zoeken ;)

Maurits Beudeker
3 februari 2008, 00:36
Maar het feit dat mijn brug een kwart centimeter scheef gaat staan elke keer als ik aan mijn tremolo trek, zou dus aan de topkam kunnen liggen... ik zou dan toch wel langs de winkel moeten... iig bedankt :D

Rinze
3 februari 2008, 09:07
Nee. Je stelt met die veren de stand van de brug af, het gaat om een evenwicht in trekkracht tussen veren en snaren. Zet die veren weer zoals eerst, kijk je topkam na en maak eventueel de sleufjes wat ruimer (kijk op mijn site voor meer informatie) en zeg tegen je gitaarleraar dat ie of duidelijker moet zijn of dat ie er geen bal van begrijpt.

GunMetalBlue
3 februari 2008, 23:19
Dit zijn de foto's die Maurits op z'n photobucket heeft staan:


Voor Tremelo
http://i270.photobucket.com/albums/jj102/MauritsBeu/Gitaar/Voortremolozij-1.jpg

Na tremelo
http://i270.photobucket.com/albums/jj102/MauritsBeu/Gitaar/Natremolozij.jpg



Ik snap niet hoe het kan...

ben benieuwd!


edit: wat me op de eerste foto trouwens wel opvalt is dat de hendel zo bizar staat :s

kevervolks
4 februari 2008, 16:18
Is je brug wel zwevend??????

Hij lijkt gelockt te zijn?

crapton
5 februari 2008, 08:32
Zou t kunnen dat die trem arm er verkeerd inzit en ergens raakt?

Wat TS beschrijft lijkt me hysterese (zoek maar op in Wikepedia). Zou kunnen komen omdat tremblok ergens aanloopt, of omdat de schroefjes van de trem te strak zitten. Zou ook aan topkam kunnen liggen, snaren blijven hangen.

no 1 hops
5 februari 2008, 09:24
volgens mij zitten de 6 schroeven van de brug zelf te vast.
dus probeer ze een klein slagje los te draaien en kijk als je er met de hand op druk of ie dan bewegen wil.
zo ja stel dan de veren weer zodat de brug staat zoals je graag wil.
zal wel even een , stemmen / afstemmen /stemmen, etc worden, maar dat hoord bij de liefde voor de gitaar moet je maar denken


wat betreft die pook, die vind ik ook wel wat vreemd zitten maar kan verbogen zijn als die brug werkelijk vast zit met die 6 schroeven