PDA

View Full Version : Nieuwe Snarenplank (Gretsch Inside)



Mr.Fingers
2 februari 2008, 20:28
http://img207.imageshack.us/img207/8201/imag0570sb2.jpg
De B50 Bigsby recht vervangen door een B3... Elementen worden ook nog vervangen in Gretsch FilterTron's, maar meer waarschijnlijk een setje DeArmond 2K "DynaSonic"-elementen. Gitaar is LOODZWAAR (bijna Les Paul Custom-allures), en de klank is "Gretsch"-achtig (deuh!), maar niet echt DE klank die ik zoek (en die bereik ik met de DynaSonic's wel). Hals nodigt uit tot spelen, en deze gitaar heeft voor de verandering geen problemen met op stemming blijven bij overmatig bigsby-gebruik.

Als er iemand z'n DynaSonic (die in de Gretsch Special Jet zitten)/Filtertrons wil ruilen tegen m'n Gretsch Minihumbuckers, hoor ik het erg graag (PM-etje he ;))

nevyn292
2 februari 2008, 20:31
gefeli man!

die silver sparkle(als ik eht goed heb) ziet er wel errug gaaf uit in combo met dat chroom :cheerup:

Mr.Fingers
2 februari 2008, 20:33
gefeli man!

die silver sparkle(als ik het goed heb) ziet er wel errug gaaf uit in combo met dat chroom :cheerup:

Juist gezien... Het is inderdaad wel een "Bling-Bling" gedoe! (foto's met flash zijn een hel om te nemen)...

Eko
2 februari 2008, 21:29
Feli met de plank. Mooie kleurstelling, echt Gretsch. Bijna over de top en toch precies zoals je verwacht. Gretsch heeft van deze planken diverse variaties gemaakt eind jaren 90. Toen was Baldwin nog de eigenaar. De laatste jaren voor de overname door Fender zat men wat op zwart zaad. Er werden toen gitaren met van alles in elkaar gezet. Dynasonics op? Geen punt bij Baldwin gewoon HB`s er in of Filtertrons. Never mind.
Er moeten dus nogal wat gitaren in omloop zijn met die combinaties. De 2K van DeArmond zijn wereldberoemd . Prachtige elementen met verstelbare polen.

Evil-Payasos
2 februari 2008, 22:52
Errug mooi, maar zit er nou een gaatje in de body, vlak boven het rechter schroefje van de Bigsy? :nervous:

Mr.Fingers
2 februari 2008, 22:56
Errug mooi, maar zit er nou een gaatje in de body, vlak boven het rechter schroefje van de Bigsy? :nervous:

Er zitten er zelfs 4 in!!! (zowel links (amper zichtbaar) als rechts, en nog 2 onder de bigsby zelf...) er heeft een B5-model (voor solidbody's) opgezeten, toen ik ze had er recht een B3 opgemonteerd (die ik hier nog had liggen)... Morgen de gaatjes opvullen met vloeibaar hout, en afwerken met modelbouwverf. Resultaat zou quasi onzichtbaar moeten zijn. Ik heb die extra rollerbar van een B5 of B7 niet nodig, die "slappere" hoek over de brug geeft een mooi timbre aan m'n klank.

guitartub
3 februari 2008, 09:56
Het blijven mooie gitaren voor dat geld. Heb de mijne gelaten zoals ie is (er zit geen bigsby op) maar pimpen is zeker geen verkeerd idee voor een gitaar met een goede basis kwaliteit. Hij zal er wellicht op voorruit gaan, maar nogmaals, vind de mijne goed zoals ie is. (Heb voor de variatie nog wel wat andere gitaartjes staan.)

grayfink
3 februari 2008, 11:03
Mooi gitaartje!

Riky
3 februari 2008, 11:45
Mooi gitaartje! Veel plezier ermee!!

Mr.Fingers
3 februari 2008, 15:17
Zo, vandaag wat verder gespeeld, en ik blijf maar nieuwe settings ontdekken, die enorm mooie geluiden voortbrengen.

om de eventuele GAS nog wat op te voeren:

http://img209.imageshack.us/img209/8387/imag0576ui1.jpg

http://img218.imageshack.us/img218/1359/imag0574rf7.jpg

barno
3 februari 2008, 15:32
Fingers, alles aan deze gitaar deugt, one classy axe! hoop dat je de gaatjes mooi kan wegretoucheren.

ACSlater
3 februari 2008, 16:53
Ziet er goed uit die Gretsch!

Pepe
3 februari 2008, 17:43
De B50 Bigsby recht vervangen door een B3... Elementen worden ook nog vervangen in Gretsch FilterTron's, maar meer waarschijnlijk een setje DeArmond 2K "DynaSonic"-elementen. ;))

De mod die ik gedaan heb, Bigsby/2K's en ook nog een Duo Jet slagplaat - dat laatste maakt voor weinig geld een groot verschil cosmetisch gezien, de originele flimsy plate is een joke natuurlijk.
Hou er wel rekening mee dat de 2K's op een paar mimilimeter na niet passen. Het handigst is om wat metaal van de pickups af te schuren ipv in het hout te gaan zitten hakken. En de waschers kan je vergeten, geen plaats tussen hals en halspickup. Je moet trouwens ook iets bedenken om de hoogte vast te zetten. En oja, de schroef links onder van de halspickup komt precies in de channel uit naar de pickup selector.
En last but not least: de 2K's klinken uitstekend maar zijn meer smooth P90's ipv Gretsch signature.

http://img404.imageshack.us/img404/6007/projetpf6.jpg

Mr.Fingers
3 februari 2008, 17:50
De mod die ik gedaan heb, Bigsby/2K's en ook nog een Duo Jet slagplaat - dat laatste maakt voor weinig geld een groot verschil cosmetisch gezien, de originele flimsy plate is een joke natuurlijk.
Hou er wel rekening mee dat de 2K's op een paar mimilimeter na niet passen. Het handigst is om wat metaal van de pickups af te schuren ipv in het hout te gaan zitten hakken. En de waschers kan je vergeten, geen plaats tussen hals en halspickup. Je moet trouwens ook iets bedenken om de hoogte vast te zetten. En oja, de schroef links onder van de halspickup komt precies in de channel uit naar de pickup selector.
En last but not least: de 2K's klinken uitstekend maar zijn meer smooth P90's ipv Gretsch signature.

Enorm bedankt, hier heb ik echt veel aan! (kan het zijn dat de uwe een zwarte was die een tijdje terug op MP stond voor 500€?). Ik zoek Deze sound (beginnend vanaf 1.23min) (http://youtube.com/watch?v=Dyac6uoweos) te hebben, en ik meen te zien dat dat DynaSonic's zijn...

Trouwens, waar heb je je Dynasonics vandaan gehaald, en hoeveel was je kwijt voor de twee?

Pepe
3 februari 2008, 18:04
Enorm bedankt, hier heb ik echt veel aan! (kan het zijn dat de uwe een zwarte was die een tijdje terug op MP stond voor 500€?). Ik zoek Deze sound (beginnend vanaf 1.23min) (http://youtube.com/watch?v=Dyac6uoweos) te hebben, en ik meen te zien dat dat DynaSonic's zijn...

Trouwens, waar heb je je Dynasonics vandaan gehaald, en hoeveel was je kwijt voor de twee?

Nee, ik heb um nooit op marktplaats gehad.
De Dynasonics 2K's zijn de enige dyna's die passen wegens korte pooltjes, de andere versies vereisen serieus hakwerk. Die van mij kwamen van Angela.com die ooit een hele partij van Fender heeft opgekocht en ze voor peanuts
verkocht, zijn ze nu doorheen geloof ik.
De 2K's geven een overtuigend Gretsch geluid in de middenstand, in beide andere standen een dik single coil geluid, meer een kruising tussen een tele en een LP junior.
Vergeleken met een oude Duo Jet mist deze chinees dat holle resonante geluid, dat ligt ongetwijfeld aan het zware en jonge mahonie. Maar eerlijk is eerlijk, voor dat geld is het een fenomenaal goed gebouwde gitaar. Het gewicht deed hem uiteindelijk de das om bij mij.

Mr.Fingers
3 februari 2008, 18:12
Dorie, bij Angela zijn ze er niet meer... Moet ik eens verder gaan zoeken dan... Zit de kans erin dat je eens een kleine opname kan maken van jouw gretsch (als j'm nog hebt), in alle 3 de standen, dat ik een idee heb van wat de dynasonics qua geluid geven... Anders ga ik gewoon voor de filtertrons. Gitaar is inderdaad echt loodzwaar, maar met een goede brede riem is het nog haalbaar om een tijdlang staand te spelen.

Pepe
3 februari 2008, 19:54
Ik heb hem al een tijdje niet meer, wegens gewicht he. Ik heb hier alleen nog het originele staartstuk en de slagplaat liggen. Ik kan me nog wel herinneren dat de brug en mid stand super klonken, de hals was me iets te modderig, die 2k's zijn geen flauwe jongens, output is rond de 8 k.ohm.

Kijk een rond op het Gretsch forum en doe een search. Ten tijde dat ik er mee bezig waren er bosjes mods met die Jet aan de gang. Ik heb ze gezien met P90's, mini humbuckers, 2k's en filtertrons.
De originele designed by TV jones klinken zeker niet verkeerd maar het is natuurlijk ook een cosmetisch ding.

De Bigsby was nog het grootste punt aangezien de snaren vrijwel recht de zadels overgaan en weinig snaardruk geven maar ik heb nooit een snaar uit zijn zadels gespeelt.
Nog veel gezien mods waren rollerbridges, andere pots en Gretsch tuners. De gitaar is een uitstekend platform voor mods.

Pepe
3 februari 2008, 20:14
When Fender/Guild came out with their remake of that DeArmond pickup (also known as a Dynasonic when marketed by Gretsch) they made two versions that look identical. The DeArmond 2000 is supposed to be a recreation of a Dynasonic while the 2K is more like a P-90 in DeArmond clothing. The imported DeArmond guitar line sported 2K pickups and and Guild instruments (and later Gretsch instruments under Fender's care) use 2000s. Fender also made a Tele with 2Ks as well.
The 2000 doesn't really quite nail the vintage Dynasonic sound, but is less microphonic (and WAY better than the knockoffs used by Gretsch before Fender took over). The 2K is a good punchy bare-knuckle pickup that twangs better than a P-90 but covers much of the same ground

http://img20.imageshack.us/img20/6920/c8f211sz1.jpg

Tupelo
3 februari 2008, 20:16
Type elementen dat jij wil zitten ook op mijn Telesonic.
Ik vind het nek element helemaal niet modderig.
(Overigens zijn nek & brug element identiek, ik geloof dat er geen Nek/Brug versies van die 2k's bestaan, het zijn dezelfde elementen)

Klank is te omschrijven als bekend over P90's; dik als humbuckers met de hoge toon weergave van enkelspoels.
Dingen blijven me tot de dag van vandaag verrassen.

Oh ja, Congrats!! :p

Mr.Fingers
3 februari 2008, 20:19
Het is dus de bedoeling dat de "2000" erin komt (ik wist niet dat de 2K een geheel andere klank had)... Dus dat wordt dan frezen & boren neem ik aan.

Pepe
3 februari 2008, 20:19
Nee, het modderige komt van de gitaar zelf, niet de pickup.

Pepe
3 februari 2008, 20:21
Het is dus de bedoeling dat de "2000" erin komt (ik wist niet dat de 2K een geheel andere klank had)... Dus dat wordt dan frezen & boren neem ik aan.

Hmmm, not sure. De Dynasonic remakes zoals de Duncans en Gretsch hebben lange pooltjes, van de 2000 ben ik niet zeker.

Mr.Fingers
3 februari 2008, 20:25
Hmmm, not sure. De Dynasonic remakes zoals de Duncans en Gretsch hebben lange pooltjes, van de 2000 ben ik niet zeker.

De 2000 is, naar ik het begrepen heb, het origineel, wat ze in de jaren '50 in een Gretsch staken, en die hebben lange pooltjes onder het element...

EDIT:

http://i3.ebayimg.com/02/i/03/33/91/ce_1_b.JPG

Dit dus, op ebay "DynaSonic" genaamd

episua
3 februari 2008, 23:48
Gefeliciteerd met je mooie Gretsch. Ik heb er ook pro jet gehad die ik net zoals Pepe heb verkocht omdat ie toch gewoon veel te zwaar was. De standard elementen had ik toen vervangen door GFS pickups die er ongeveer uitzagen als een dearmond 2k.

Mr.Fingers
3 februari 2008, 23:59
Gefeliciteerd met je mooie Gretsch. Ik heb er ook pro jet gehad die ik net zoals Pepe heb verkocht omdat ie toch gewoon veel te zwaar was. De standard elementen had ik toen vervangen door GFS pickups die er ongeveer uitzagen als een dearmond 2k.

Het gewicht is inderdaad wel opmerkelijk te noemen, maar met een dikke gitaarband valt de druk op de schouder wel mee...

Ik heb eens op die GFS site gezien, omdat veel mensen er een GFS New Yorker hadden ingepleurd, maar ze maken die DynaSonic-achtigen precies niet meer :???:

Pepe
4 februari 2008, 00:49
De 2000 is, naar ik het begrepen heb, het origineel, wat ze in de jaren '50 in een Gretsch staken, en die hebben lange pooltjes onder het element...

EDIT:

http://i3.ebayimg.com/02/i/03/33/91/ce_1_b.JPG

Dit dus, op ebay "DynaSonic" genaamd

Ja, die ken ik, is ontwikkeld na de 2k en 2000, zitten standaard in een paar Gretsches maar dat is dus niet de 2000.
Dearmond (2k en 2000) worden nogal eens verward met Dynasonic, ook Gretsch gebruikt die termen door elkaar.
Origineel is de fabrieksnaam Dearmond, de modelnamen van de pickups zijn dynasonic, 2K en 2000.
De 2k's een 2000 zijn in de late ninetees door Fender ontwikkeld maar klinken niet als een originele dynasonic. De nieuwe fender dynasonics -zoals op de foto- is een nieuwe poging om de heldere high output fifties dynasonics te dupliceren.

episua
4 februari 2008, 16:38
@mr fingers: Deze pickups had ik in mijn pro jet (was echt een hele vooruitgang!) http://store.guitarfetish.com/vintagestyle.html

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1985_4079043

Mr.Fingers
4 februari 2008, 17:06
Ik had ze al zien staan, en ze kosten inderdaad een schijntje... Krijg ik daarmee de oude jaren '50 honky-gretsch geluid mee??? of is het eerder een P-90 Les Paul geluid dat ik krijg? (Het is louter om clean mee te spelen, voor distortion heb ik m'n tele & es335)

@Pepe: dus je hebt drie verschillende namen voor 1-zelfde pickupvorm, de dynasonic, de 2K en de 2000... Ik moet de echte oude klank hebben, dus dat is dan dynasonic neem ik aan...

Eko
4 februari 2008, 17:44
Die lange pooltjes zoals je ze noemt zijn de verstelschroeven. Daarmee kun je iedere pool omhoog of omlaag schroeven. Het zijn en blijven enkelspoels.
Kleine tip misschien , er staan nog wel eens Guild Starfires te koop op Marktplaats met de DeArmonds er in. Je zou zo`n gitaar kunnen kopen en de pick-ups switchen. Guild in de verkoop en klaar.

Pepe
4 februari 2008, 22:43
@Pepe: dus je hebt drie verschillende namen voor 1-zelfde pickupvorm, de dynasonic, de 2K en de 2000... Ik moet de echte oude klank hebben, dus dat is dan dynasonic neem ik aan...

Het origineel zat in de oude Gretsches en Levin's, is van Dearmond en heet Dynasonic. Output zat rond de 10/13 kohm en klonk ondanks dat vrij helder.
De 1ste r.i. zat in de Terrada Gretsch en leek er niet op. De 2e r.i. was de Fender 2K, (korte pooltjes) is 7.4 kohm en had meer een P90 karakter, 3e r.i. was de 2000 (korte pooltjes), die klinkt helder maar ook rond de 7.4 kohm, de 4de Dynasonic r.i. (lange polen) is rond de 10 kohm en klinkt ook helder. Ze komen er steeds dichter bij dus.
De ri. van Duncan schijnt erg goed te zijn maar ook erg duur.

De Guitarfetisch lookalikes kunnen goede pickups zijn maar komen klankmatig meer met de 2k's overeen dan een Dynasonic.

Een oude guild of Levin kopen voor de pickups alleen is nogal een paardemiddel haha...dan moet je eerst 2000 euro ophoesten en de gitaar daarna als niet origineel proberen te verkopen. Ik zou gaan voor een 2000 in de neck en een 2k in de brug, een veelgehoorde mening ook op het Gretsch forum.

Als je wil horen hoe een originele Gretsch Dynasonic in een Duojet klinkt luister dan eens naar de eerste 2 platen van (http://www.youtube.com/watch?v=K8WdGneKY5g)Gene Vincent (http://www.youtube.com/watch?v=K8WdGneKY5g). (http://www.youtube.com/watch?v=K8WdGneKY5g) De gitarist speelt met zijn Duojet over een Fender amp.. een onwaarschijnlijk rond en toch helder resonant geluid. Dat geluid, dat kan je uit geen enkele moderne gitaar halen.

Mr.Fingers
4 februari 2008, 23:19
Dank Pepe voor de verhelderende uitleg!!! Ik heb eens aan het rondneuzelen geweest, en die GFS, 2000 & 2K's klinken wel, maar zijn "het" niet... Misschien dan toch investeren in de 4e Reissue van de Dynasonics, of die SD Dynasonics (450$ de set, is wel duur, maar dan heb je wel wat)...