PDA

View Full Version : Slaghand



J-sus Rulez
2 februari 2008, 18:52
Ik ben dus een rechtshandige gitarist en ben nu gewoon bezig met slag (omdat solo's nog niet zo goed gaan)
het probleem zit hem hier: hoewel ik ritmisch ben trekt mijn slag (mijn rechterhand) dus nooit op iets.
Met filmpjes enzo ben ik niets heb ik al geprobeerd. Maar als mijn leerkracht een slag opschrijft heb ik die zo onder de knie.. bestaan hier sites voor ofzo? want hoewel ik alle akkoorden ken en redelijk kan spele lijk ik steeds een prutser... :dontgeti: niet dat ik zo slecht ben... mr het kan gewoon beter...

tidalwave_sideburns
2 februari 2008, 19:19
Tja, dat wordt nooit wat. Ik zou als ik jou was m'n gitaar ritueel verbranden, en een nieuwe hobby zoeken.

Nee maar nu even serieus, ik heb zelf als ik echt op m'n aanslag ga letten, dat de hele boel in de soep loopt. Als ik me er op ga concentreren gaat het fout, ben ik iets te krampachtig, en denk ik er teveel over na wat ik aan het doen ben. Op de automatische piloot gaat het een stuk beter.
Eer ik op de automatische piloot modus kan spelen heb ik er wel enige tijd ingestoken me de riffs op een laag tempo eigen te maken. Met je ogen dicht heel langzaam spelen wil ook wel eens helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,


Jan

J-sus Rulez
2 februari 2008, 19:22
jah hoor...
alvast bedankt

als er nog reacties zijn?...

pussyblaster
2 februari 2008, 19:53
misschien is het de positie van je hand? misschien corrigeert je leerkracht je daar nogal is in maar vergeet je het thuis toe te passen.

ik zou iig wel gaan kijken wat je anders doet thuis dan bij je leraar want het is wel erg apart als het thuis niet lukt en bij je gitaarleraar wel.


Succes!

Danieldg
2 februari 2008, 22:04
Speel je open akkoorden? Dus gewoon een E etc? Of eerder echte riffs met akkoorden in verwerkt? Wat veel kan helpen ter coordinatie is een 'ankerpunt' zoeken, dit kan je elleboog, pols of pink zijn. Als je een referentie punt hebt is het veel makkelijker je weg te vinden :)

piet elektron
3 februari 2008, 01:41
Ik heb gisteren nog met een vriend gespeeld die op zich best gevoelige muziek kan maken, maar totaal niet in het "1234" stramien past. Hij merkte zelf op dat het wel even wennen was om weer met een drummer te spelen.

Ik denk zelf dat het op zich geen probleem is als je niet "maatgevoelig" bent. Als je daar een goede muzikaliteit tegenover weet te stellen compenseert dat het wel... anderzijds is het wel handig om, als je in een bandje wil spelen, jezelf wat meer ritme aan te leren, anders kan je niet meekomen in een band, dan kan je beter als lonesome troubadour verder gaan.. :noob:

-=JEROEN=-
3 februari 2008, 09:33
Als je leraar een slag opschrijft voor je, doet hij hem waarschijnlijk ook eerst voor, of niet?

appyhaan
3 februari 2008, 16:28
Ik denk zelf dat het op zich geen probleem is als je niet "maatgevoelig" bent. Als je daar een goede muzikaliteit tegenover weet te stellen compenseert dat het wel...

Daar moet je dan donders goeie muzikaliteit tegen over weten te stellen...

Pais
3 februari 2008, 16:39
Sommige gitaristen spelen alleen rubato :)

appyhaan
3 februari 2008, 16:54
Als je als gitarist alleen maar rubato speelt, wil dat nog niet zeggen dat je geen maatgevoel hebt. Goed rubato spelen/uitvoeren gaat hand in hand met een goed ontwikkeld maatgevoel.

Pais
3 februari 2008, 17:13
Als je als gitarist alleen maar rubato speelt, wil dat nog niet zeggen dat je geen maatgevoel hebt.
Dat heb je mij niet horen beweren hoor. Het was half een geintje.
Maar ik heb ook wat ritmische zwakbegaafdheden - dit valt bij stukken die vrij van ritme zijn een stuk minder op dan bij stukken die strak in het ritme worden gespeeld.

EuroCinema
3 februari 2008, 17:23
Oefen je wel (af en toe) met een metronoom?

J-sus Rulez
3 februari 2008, 17:24
Jah mijn leerkracht doet het voor...


Metronoom hebk wel maar gebruik ik niet omdat ik dan helemaal in de knoop geraak....
Het probleem is vooral dat mijn slag op zich wel meevalt en goed klinkt met de akkoorden maar totaal niet op het liedje trekt... dusjah

Pais
3 februari 2008, 17:50
Misschien is het dan een idee om het orginele liedje te draaien en mee te spelen terwijl je met je linkerhand je snaren dempt. Zo kun je ritmes instuderen waarbij je alleen op je rechterhand kunt letten en zoder al te veel herrie te maken als het nog niet lekker loopt.

piet elektron
3 februari 2008, 19:23
Ik leerde het door eigenlijk continu met m'n rechterhand heen en weer te gaan (zeg maar de beweging die met name de vrijgezelle gitaristen onder ons waarschijnlijk goed onder de knie hebben ;) ) en dan accenten te leggen door je accoorden al dan niet in te drukken met je linkerhand.

EuroCinema
3 februari 2008, 19:36
Metronoom hebk wel maar gebruik ik niet omdat ik dan helemaal in de knoop geraak....

:cheerup: Ja zeg, dat is een reden om dat ding WEL te gebruiken. Over je kop in het zand steken gesproken. Die metronoom speelt altijd strak. Dus als je er niet mee kunt spelen, kan dat alleen maar aan jouw timing liggen. Dat probleem los je niet op door zonder metronoom te gaan oefenen. Als je met voetbal steeds ernaast schiet, ga je ook niet zonder goal trainen.

Nu train je jezelf elke keer dat je gitaar speelt om slecht te timen. Daarmee wordt het probleem dus alleen maar groter. Mijn tip, metronoom aan op laag tempo en eerst eens met een losse snaar meespelen met dat ding. Hij doet tik/tik/tik/tik, jij doet ploing/ploing/ploing/ploing. En dat een hele tijd precies tegelijk. Kijk eens of dat lukt.

Makor1966
3 februari 2008, 19:55
Doe anders een muziekstuk afspelen met Bestpractice (http://www.xs4all.nl/~mp2004/bp/) of een ander programma waarmee je de snelheid kunt aanpassen.
Begin dan met het aanslaan van alleen de downstrokes, op de beat. Als je dat ritme goed hebt kun je proberen de upstrokes in te voegen.

appyhaan
3 februari 2008, 20:30
Maatgevoel (tempo vasthouden, strak spelen etc. e.d.) ontwikkel je niet met behulp van een metronoom. En eigenlijk ook niet met het bespelen en oefenen op je instrument. Allereerst wil ik vaststellen dat iedereen een soort basis maatgevoel heeft van zichzelf (vroeg ontwikkeld of aangeboren) wat bij de een sterker ontwikkeld is dan bij de ander. Daarnaast kun je maatgevoel trainen door de zogenaamde "puls" in muziek te gaan ervaren (met je gehele lichaam). Ik noem het de zogenaamde loop en klap oefeningen, wat misschien erg kinderachtig over kan komen maar dit is zeer zeker een beproefde methode. Een vb. Ga staan en stamp met je voeten om en om 1-2-3-4 (dit is zeg maar je metronoom, en zo goed als iedereen is in staat om dit in de maat te doen). Vervolgens dien je er bij te gaan klappen. Dit kun je zo moeilijk maken als je wilt. Maar begin eerst met op de 1e tel en op alle tellen. Ook dit moet voor de meesten onder ons geen probleem vormen. Is dit wel het geval, oefenen doet wonderen. Daarna ga je op de 1 en de 3 en op de 2 en de 4 en al iets moeilijker is op de 1 en de 4. Hetzelfde kun je doen met andere maatsoorten. Affijn het lijkt me duidelijk wat de bedoeling is. Vervolgens kun je dit ook gaan toepassen op muziek die je aan het luisteren bent. Zoek de maat op en ga mee stampen/marcheren/dansen en klap er vervolgens iets anders en tegendraads bij. Na dit een aantal weken te hebben geoefend zul je merken dat het in de maat spelen met behulp van een instrument al een stuk makkelijker is geworden. Echter blijft nog steeds het feit dat niet iedereen even strak en ritmisch is. In mijn lespraktijk heb ik kinderen van 7 jaar die strakker spelen dan volwassenen...

Met een metronoom meespelen is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen, dit kunnen heeft echter niets met muzikaliteit te maken (tenminste in zekere zin niet). Het niet direct mee kunnen spelen met een metronoom betekent niet dat je geen maatgevoel hebt (er zijn er weinig die dit voor de 1e keer gelijk goed kunnen). 't Is een vaardigheid en niet een vorm van muzikaliteit zoals ik hierboven al had uiteengezet.

Mijn advies luidt dan ook in de 1e instantie: Beginnende muzikanten (op dit forum zullen dat voornamelijk gitaristen zijn) schaf niet gelijk een metronoom aan, en oefen hier ook nog niet mee. Dit komt later, als je weet waarvoor je een metronoom kunt gebruiken.

savale
3 februari 2008, 22:07
Bij mij ging het in ene goed toen ik wat bier op had en lekker zonder na denken aan t meespelen was :)

EuroCinema
3 februari 2008, 22:09
Hmm appy, ik ben het eens met veel wat je zegt. Maar niet met alles. Veel GN-ers zitten thuis te oefenen, vaak zonder leraar.

Wat doet een beginnende gitarist die oefent zonder externe referentie voor het ritme? Die leert zich aan om een halve tel extra te nemen voor het overpakken van een lastig akkoord. En die saaie tellen stilte aan het einde van het rondje, die slaat-ie over. Nog erger wordt het als ze solootjes gaan spelen: de snelle licks doen ze zo snel als ze kunnen, zelfs al is dat 30 bpm langzamer of sneller dan de rest van de solo. Als je dat uren per week doet, leer je het niet zomaar weer af.

De grootste frustratie in veel bandjes is dat mensen niet strak spelen. Gevolg: slechte optredens, bandoverleg, moeilijke gezichten en uiteindelijk mensen die uit het bandje worden gezet. Omdat die gasten zich jarenlang thuis hebben aangeleerd om verkeerd te timen.

appyhaan
4 februari 2008, 00:12
Klopt ook zeker helemaal wat je zegt. Ik probeer alleen mensen een wat groter inzicht te geven in hoe maat gevoel ontwikkeld dient te/kan/moet worden. En dat dat alles te maken heeft met een intense beleving van het gehele lichaam en het aanvoelen van een bepaalde pulse. Ach, 't is ook allemaal moeilijk gedoe en het kan ook op heel veel andere manieren. 'k Ga er ook niet van uit dat iedereen nu elke dag die oefeningen gaat doen. Maar 'k hoop wel dat mensen zich realiseren dat wanneer je niet gelijk kun marcheren/lopen met muziek en hierbij geen simpel ritme o.i.d. kunt klappen je ook zeker niet strak en in de maat kunt spelen laat staan een wat lastiger ritme kunt slaan.

piet elektron
4 februari 2008, 10:16
Bij mij ging het in ene goed toen ik wat bier op had en lekker zonder na denken aan t meespelen was :)

Mee eens, regel nr 1: ontspan! De wereld vergaat niet als je er een tel of noot naast zit..

Ik heb een tijdje flamencoles gehad, en daar deden we een hele goede oefening:
Als mijn les over was, en de volgende leerling was binnen, moesten we tegenover elkaar gaan staan, en dan moest de een horizontaal, dus gewoon klappen, op de maat, en de ander moest daar dan "vertikaal" doorheen klappen op de afterbeat (1-e-2-e etc.).

Als je dan de maat miste, werd het meteen afgestraft omdat je dan een klap kreeg, of de ander tegen de handen sloeg...