PDA

View Full Version : Preamp buizen 5150 II vervangen



Mr. Urai
2 februari 2008, 15:06
Ik wil binnenkort de preamp buizen van mijn Peavey 5150 II gaan vervangen. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit welke buizen ik het beste aan kan schaffen. Ik ben op zoek naar een rauw, droog en direct geluid (denk aan Machine Head).
Zelf zat ik de denken aan Sovtek 12AX7's. Bij Tonefactory raadde ze me Shuguang buizen aan vanwege de hoge gain, maar een vriend van me raadde dit juist weer af omdat dit Chinese buizen zijn waarvan de levensduur aanzienlijk korter is dan bv. de Sovteks of Svetlana's.

Daarnaast zag ik nog dat er 3 types 12AX7 buizen zijn: de 12AX7, 12AX7B, en de 12AX7C. Is er een groot verschil tussen die 3 types?

Daarnaast vroeg ik me af of het vervangen van de buizen ook de ruis van mijn 5150 zal verminderen. Of kan ik dit op een andere manier verhelpen?

Jimwoud
2 februari 2008, 15:32
Denk dat je beter geen buizen kunt gebruiken die veel gain geven, dat heeft je versterker al genoeg. Denk dat Tung Sol een goede keuze is. Die ga ik waarschijnlijk ook in mn Sovtek mig stoppen. Ik zou iig geen Electro Harmonix erin doen, die hebben erg veel gain. Daar gaat hij ook misschien wel meer van ruizen.

interessander
2 februari 2008, 16:42
Ik had in m'n oude 5150 goede ervaring met EH voorbuizen (in combinatie met een bias-mod) en in mijn huidige Mesa zeer goede ervaring met Tung-sol in de V1, de rest EH. Andere gitarist in de band heeft shuguang en heeft af en toe last van microfonie, hij is nu als het goed is ook over op Tung-sol.

Mr. Urai
2 februari 2008, 17:09
Thanks voor de tips!
Nu weet ik in ieder geval dat ik sowieso geen Shuguang buizen aan ga schaffen.

Ben ff verder in de wereld van buizen gedoken en ik denk dat Tung-Sol wel een goede keus is voor mij. En wat gain betreft heb ik aan mijn top inderdaad al genoeg en speel daarnaast ook nog eens over een Seymour Duncan LiveWire Metal.

En nu maar hopen dat de ruis ook minder wordt...

EpiCenturiesAWAy
5 februari 2008, 16:20
Waar zitten die pre-amp buizen van de 5150 eigenlijk ?

Ik zie ze nergens zitten :p

xmichielx
15 februari 2008, 13:24
van de 5150 zitten ze rechts achteraan onderaan..

ik vind het een beetje slap gel@l dat shuguangs microfonisch zijn..dat kan net zo goed een verkeerde batch zijn..het blijven kleine glazen buisjes waar wel eens wat mis mee kan gaan.

Ik heb de volgende pre amps gebruikt:
-tung sol
-jj
-electronic harmonix
-shuguang
-gt mullard reissue

Ik moet zeggen dat ik alle pre amps buisjes hun eigen karakter vond hebben en ook meer dan genoeg gain..uiteindelijk maakt de gain je niet zo veel uit maar meer hoe het je geluid kleurt..
Zo gebruik ik nu shuguang in me ene laboga mr hector en in de andere tung sol maar ga die binennkort vervangen met de gr mullard reissues..
Dat vond ik de mooiste pre amp buisjes voor een high gain amp icm jj als v3 en v4..de jj's geven een mooie warme klank en op de v1 en v2 de gt mullards geeft een heerlijke warme klank die ik nog bij geen andere van bovenstaande pre amps ben tegen gekomen.
maar voor het mooie van pre amps is dat je ze makkelijk kan testen..belangrijkste is denk ik dat je de v1 en v2 vervangt en test en je laatste v (v4 voor de 5150) een jj plaatst , die geeft een mooie warme sprankel..

my 0,02 $